IE8 første besøg
Fra : Martin

Dato : 07-03-08 00:49

Ja, nu er IE8 jo kommet ud i Beta 1, så selvfølgelig skulle den lige
tjekkes ud.

I setuppen ville den importerer mine 9 firefox addons, jeg kan dog ikke
efterfølgende finde noget information om de addons nogle steder i IE8.
Så gad vide om den får samme support for addons som firefox har, og
måske oven i købet kan bruge firefox addons.

IE8 ligner så IE7 100%, også er der en rimelig stor knap der hedder
"Emulate IE7". Men nu har Microsoft jo også valgt at IE8 skulle starte
med at renderer HTML/CSS efter standarden, og ikke kun hvis der var et
meta tag.

Det MEGET positive er at HTML 5 skulle efter signede også allerede nu
skulle være bygget ind i IE8, efter den draft der er blevet afleveret
til W3C af netop Microsoft, Mozilla Foundation og Opera (og andre?)

Nå.. men nu lidt til HTML/CSS renderingen.

Jeg har for nyligt afsluttet et stort projekt, for en stor dansk
virksomhed. Jeg kan og må desværre ikke linke til projektet, og heller
ingen screenshots pga. konkurrencestyrelsen samt andet. Så i må bare tro
på mine ord (jeg kan give et link i aprilmåned hvor det hele skulle være
implementeret) :)

Hele stylesheetet virker perfekt i firefox, uden undtagelser.
Hertil er der så kommet 2 IE conditional comments*, en til IE6 og en til
IE7 (alt under IE6 var ligegyldigt for virksomheden, så jeg har ikke
brugt tid på at få siden til at renderer i IE5.5)

*
<!--[if lt IE 7]> ... <![endif]-->
<!--[if IE 7]> ... <![endif]-->

Med disse 2 ekstra stylesheets er det også lykkedes mig at få det hele
til at se perfekt ud i IE7.

Nu åbner jeg så siden i IE8, og jeg kan se at næsten de samme fejl som i
IE7 går igen i 8'eren, samt nogle nye fejl.

Så mit spørgsmål ligger nu i... Er det Firefox 2.0 der ikke overholder
standarden, eller mon det er IE8 som ikke gør - der er ihvertfald en af
dem som ikke gør. Jeg kan dog se at peek-a-boo er helt væk fra IE8 (der
var lidt tilbage i IE7).

Selve sitet er meget design, med en masse ikoner, som floater og en
masse andet gejl - Ungdomsside, som har meget grafik, men virksomheden
ville ikke bruge flash. Det er vidst det eneste jeg må sige :)

Det mest åbenlyse er at jeg i min ul liste menu har brugt display:block
på A tagget, sådan så det var hele li'en der kunne blive trykket på -
Dette ser umiddelbart ikke ud til at virke i IE8

Opdagede lige at der er en masse javascript som heller ikke virker, fx.
nedenstående

setProgress: function(position, duration) {
if(!duration) duration = 30;
$(this.timerId).text(this.formatTime(position));
var percent = Math.round(100 / duration * position);
$(this.progressbar).width((this.progressbarWidth/100 * percent));
}

Faktisk rimelig simpel javascript efter min mening... Dog er der ingen
indikation på at der er fejl i javascriptet. Så skal nok lige have
kigget jQuery igennem først for at se om det overhovedet bliver kørt.

Når jeg så trykker på knappen "Emulate IE7", så ser siden helt normalt
ud igen, og javascriptet virker også 100% igen.

Det skal lige siges, til dem der ikke vidste det, så er IE8 jo stadig
kun en beta 1.

Krydspostet til
dk.edb.internet.webdesign.html
dk.edb.internet.software.browser

FUT dk.edb.internet.webdesign.html

Fra : Martin

Dato : 07-03-08 01:30

Martin wrote:
> [...]
> IE7 (alt under IE6 var ligegyldigt for virksomheden, så jeg har ikke
> brugt tid på at få siden til at renderer i IE5.5)

Ja, så lavede man da også lige en hurtig test, for at vise nogle små
ting som ikke virker.

Faktisk så viser den både HTML og Javascript ting :)

<http://aarhof.eu/newsgroup/html/ie8test/>
PS: Har ikke haft sitet åbent i IE6 så aner ikke hvor mange problemer
der er her :)

Hele bredden på sitet virker perfekt i firefox, og ie7 er der sat en
conditional comment, for at få bredden til det rigtige.

Jeg har selvfølgelig taget "Emulate IE7" væk i IE8, så den burde kunne
renderer HTML/CSS perfekt. Men nej.. bredden er stadig for lille til IE8
- gad vide om den læser IE7 conditional comment, for så for vi da et
seriøst problem.

Javascript delen er ganske simpel - når man trykker på det lille blå
ikon øverst til højre i boksene, så skal den sige "display:none" til
span.minimize og "display:inline" til span.maximize - IE8 vil ikke sige
display:none korrekt.

Når jeg kører samme side, dog bare med "Emulate IE7" så er der et nyt
problem med span.minimize og span.maximize - og javascriptet.

Når jeg afinstallerer IE8, og bruger den "rigtige" IE7, så virker siden
præcis som den gør i firefox og alt ser korrekt ud.

En helt anden rigtig irriterende ting.. Når man marker noget tekst, så
kommer der en rimelig stor grøn pil ovenover teksten med "activites" -
Ligner lidt det samme som når man åbnede et kæmpe billede i IE6, med de
3-4 billede ikon funktioner. Ikke specielt heldigt, og burde kunne laves
meget mere minimialistisk. Lidt som om Microsoft ikke kan smide ting ind
i højrekliksmenuen, eller rettere folk ikke kan finde ud af at bruge en
højrekliksmenu istedet for ikoner der popper frem hist og pist.
(Synes faktisk altid det har været Microsofts problem, at lave alting
kæmpe stort og til at få øje på - hvilket i nogle tilfælde er OK.. men
bare ikke i alle)

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-03-08 11:55

Martin wrote:

> <http://aarhof.eu/newsgroup/html/ie8test/>
> PS: Har ikke haft sitet åbent i IE6 så aner ikke hvor mange problemer
> der er her :)

Den ser ligedan ud i IE6..og FF 2.0.0.12 her.
FF brækker sig dog over JS'et (' script has stopped responding)'

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 07-03-08 15:10

Stig Johansen wrote:

> Den ser ligedan ud i IE6..og FF 2.0.0.12 her.
> FF brækker sig dog over JS'et (' script has stopped responding)'

Desværre så virker javascriptet perfekt her - og FF har ikke brækket sig
her..

Men "script has stopped responding" lyder mest som om at enten du eller
min webhost lige har mistet inet forbindelsen i et øjeblik.

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-08 00:07

Martin wrote:

> Men "script has stopped responding" lyder mest som om at enten du eller
> min webhost lige har mistet inet forbindelsen i et øjeblik.

Jeg prøvede igen i FF.
Efter ca. 5 sek. med loading.. kommer den oh spørger om jeg vil stoppe
script eller contimue. Denne gang trykkede jeg comtinue.
Efter ca 10 sekunder er den klar.
Det skal dog siges, at den maskine jeg kører på, ikke er en turbomaskine.

Min linie er rimelig stabil, og der er ikke udfald i musikken.
En test fra min Fullrate mod TDC:
226 Transfer complete.
10485760 bytes received in 00:10 (0.98 MB/s)

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 09-03-08 18:10

Stig Johansen wrote:

> [...]
> Efter ca 10 sekunder er den klar.
> Det skal dog siges, at den maskine jeg kører på, ikke er en turbomaskine.

Skægt...
Her bliver min js fil hentet på 704+76 ms

og ingen fejl overhovedet

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-03-08 13:28

Martin skrev:

> <http://aarhof.eu/newsgroup/html/ie8test/>
> PS: Har ikke haft sitet åbent i IE6 så aner ikke
> hvor mange problemer der er her :)

Det ser knap så godt ud, se
http://vebel.dk/test/aarhof/ie6.png

I Firefox ser det også sjovt ud, se
http://vebel.dk/test/aarhof/ff20012.png
hvor pilene også er lidt mudrede.

Noget af det kan måske skyldes
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Faarhof.eu%2Fnewsgroup%2Fhtml%2Fie8test%2F%23

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 07-03-08 15:08

Allan Vebel wrote:

> Det ser knap så godt ud, se
> http://vebel.dk/test/aarhof/ie6.png

Av den var værrere :)
Men oki - en åbenlys fejl er at jeg bruger PNG til en del af billederne,
fordi GIF bare ikke kan leverer samme runde kanter som PNG kan.
Så jeg mangler ihvertfald noget PNG fix..

Dog er kanterne også en hel del mærkelige - det var en skam :)

> I Firefox ser det også sjovt ud, se
> http://vebel.dk/test/aarhof/ff20012.png
> hvor pilene også er lidt mudrede.

Hmm.. sjovt, var de sku ikk lige før hehe..
Nå men jeg har også lavet lidt ændringer inden

> Noget af det kan måske skyldes
> http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Faarhof.eu%2Fnewsgroup%2Fhtml%2Fie8test%2F%23

Så er de fejl ihvertfald rettet :)

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-08 00:35

Martin skrev:

> Av den var værrere :)

Du er nødt til at checke i IE6, det er mere end
30% af dine brugere, se http://fdim.dk/?pageid=89

> en åbenlys fejl er at jeg bruger PNG til en del af
> billederne

Ja!

> Så jeg mangler ihvertfald noget PNG fix..

Ja!

> Så er de fejl ihvertfald rettet :)

Godt!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 09-03-08 15:05

Allan Vebel wrote:

> Du er nødt til at checke i IE6, det er mere end
> 30% af dine brugere, se http://fdim.dk/?pageid=89

Det ved jeg - men lidt svært når man sidder på en maskine med IE8/IE7 kl
2 om natten og ikke rigtig gider at hente Virtual PC for at få IE6 ind.

Men selve tingene er heller ikke så meget om tingene virkede i IE6, det
hele var bare en hurtig simpel test til IE8, men selvfølgelig hvis sitet
nogensinde kommer ud i noget officielt, så skal det selvfølgelig også
lige igennem en IE6 test :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-08 00:16

Allan Vebel wrote:

> Det ser knap så godt ud, se
> http://vebel.dk/test/aarhof/ie6.png
>
> I Firefox ser det også sjovt ud, se
> http://vebel.dk/test/aarhof/ff20012.png
> hvor pilene også er lidt mudrede.

Interessant - Jeg kører med 1024x768, og der ser det nogenlunde ud, forstået
på den måde at tingene holder sig inden for rammerne, både IE6 og FF.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-08 00:21

Stig Johansen wrote:

> [...]

Og min Konqueror, også 1024x768 viser den på samme måde som Allam's FF.
Dog kan hele teksten ikke stå i taleboblen.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-03-08 01:43

Stig Johansen skrev:

> ser det nogenlunde ud, forstået på den måde
> at tingene holder sig inden for rammerne, både
> IE6 og FF.

Det ser bare ikke altid ensartet ud i alle browsere
i alle styresystemer - det er man nødt til at forholde
sig til.

Det er det mine screendumps afspejler.

Der kan gøres noget ved det, hvis man arbejer længe
nok med det, for at få det vist ensartet i alle browsere
på alle styresystemer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-03-08 02:27

Allan Vebel wrote:

> Det ser bare ikke altid ensartet ud i alle browsere
> i alle styresystemer - det er man nødt til at forholde
> sig til.

Det er jeg med på.
Det undrede mig bare, når vi begge sidder med IE6 og FF.

Jeg har dog fundet ud af, at det var mig der var lidt for blind.
Jeg kørte med full screen på begge.

Ved at gøre vinuerne mindre, ser de ud ligesom på dine screen shots.

Så der er nok et skaleringsproblem - ud over performance problemer med
JS'et.

Stig Johansen