Hjælp mig med min gamle pony..
Fra : Catja Grundsted

Dato : 15-07-01 22:36

Hejsa

Jeg har en gammel shetlænder vallak på 32 år. En dejlig og kærlig ven, der
går sammen med mine 3 andre ponyer.
Nu står jeg desværre i den situation at han taber sig vildt.
Vi har chekket alt..ormekur..sygdomme...depression...alt. Men det er stadig
det samme, trods han spiser fint (ikke meget). Han får i øjeblikket
chokolade-afkog (98-99% fedt), men han syntes ikke rigtigt om det og jeg ser
ingen ændring i hans sul.
Hvem har prøvet at have en gammel hest som måske gik bort p.g.a. alderdom??
Hvordan gik det til? Kan de dø af alderdom eller støder der altid noget til
(sygdom), som derved bliver årsagen?
Jeg har kun fået det svar at det er alderdom (hans indre organer er begyndt
at svigte) og jeg bør overveje at få ham aflivet.
Hjææææælp..........

Hilsner Fra Catja (& Prinser)

Fra : Lina Kugge

Dato : 16-07-01 09:07

Av, noget skidt. Hvilken type foder bruger du? Min veninde har haft stort
held med at 'opfede' gamle ponier på et foder der hedder 16+ fra Brogården
(39651880). Det er specielt beregnet på gamle heste. Hun brugte så også
lucerne. Hvis du er interesseret, vil min veninde gerne videregive sine
erfaringer til dig, så du kan bare sige til (hun har temmelig meget styr på
det emne).

Lina

--

COWBOYS DO IT ALL
Sooner or later...

Fra : Benedicte Beck

Dato : 16-07-01 09:13

Hej Catja!
Sojaolie er også godt, du kan hælde det over foderet. Men det er også
vigtigt at få tænderne chekket og evt. få dem raspet så han kan udnytte
foderet optimalt.
Mvh. Benedicte

Fra : Catja Grundsted

Dato : 16-07-01 13:28

Tak skal I have....*s*
Jeg vil følge jeres råd og se hvad tiden bringer...selvfølgelig meddelser
jeg tilbage hvordan det går.

Med Taknemmelige hilsner
Catja

Fra : Maria

Dato : 24-07-01 10:30

Hej Catja.
Majs eller kalvepiller er godt for det feder, hjælper det ikke så læs
hestens bøn.
Kærlig hilsen Doris.

Fra : Anet

Dato : 24-07-01 19:05

Hej

Selv om din pony er gammel så kan en daglig trækketur godt gøre at den får
et bedre almentbefindende. Dernæst græs på folden, havre helst valset da det
er nemmest at udnytte, soyaolie feder godt, knækkede majskerner feder også
godt, flydende melasse på maden kan hestene især godt lide, valset byg er
også godt. Vitaminer og mineraler. Vi har selv en araber som vi fodrer
rimelig heftigt på for at han skal være rigtig flot.
Held og lykke

hilsen

Anet

Fra : nielsen

Dato : 13-08-01 21:52

Hej jeg læser baglands, og har alså læst at du måtte lade ham alvilve, det
må have været slemt, jeg er lidt i samme sisitaion som du , jeg har en
vallak, på 42 år og her i sommer er det alså bare gået nedad bakke, han er
begyndt at tape hans tænder, så han må nok også have lov til at sove ind,
men det er jo bare så svært, at skulle sige farvel til den hest man lovede
sin farfar på hans døds leje at passe det var i år 1992 og dengang sagde
dyrlægen at den nok kunne leve et par år, den var i meget dårlig foderstand
den gang, men indtil i sommers har den været som en ung hest dog lidt stiv i
benene, men ellers frisk, men det er alså svært at skulle tage den samme
beslutning som du jo har måtte tage. så jeg forstå dine fødseler. winnie