Hvad skal jeg gøre anderledes med min kodn~
Fra : Simon Hansen

Dato : 04-03-08 12:37

Hej

For en måned siden fik jeg et panik opkald fra min far som ikke
kunne få nogle links til at virke på hans jazzside.
Det var så starten for mig til at lære html.
Fik lavet hans word hjemmeside om til det her:
[url]http://home20.inet.tele.dk/albertslund/[/url]

Så besluttede jeg at lave ham en ny side. nemlig denne her:
[url]http://home20.inet.tele.dk/xqual/[/url]

Er sådan set selv ganske godt tilfreds med begge resultater :)
Men er der noget jeg laver forkert? altså nogle newbie faldgruber
jeg er faldet i? nogle ting jeg skal forsøge at undgå eller helt
lave om? rent kode mæssigt altså.
CSS er noget jeg sidder og roder med hver dag nu, bare for at se
om jeg kan komprimere den en smule osv osv.

Hvert tip er velkommen :)

Hilsen
Simon

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 04-03-08 13:18

"Simon Hansen" <xqualdkNOSPAM@hotmail.com> skrev

> [...]
> Men er der noget jeg laver forkert? altså nogle newbie faldgruber
> jeg er faldet i? nogle ting jeg skal forsøge at undgå eller helt

Hej Simon
www.albertslund-jazzklub.dk er ledig så snup den og køb et hotel til din
far.
Det hele kan klares for 2-300 kr om året og så slipper du for den
irriterende tdc kode på siden.
Siden vil blive meget bedre tilgængelig både for søgemaskiner og besøgende.

Koden er for så vidt nydelig på siden.
Designet kan diskuteres men så skal du over i ris og ros gruppen.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-08 13:57

Simon Hansen skrev:

> Men er der noget jeg laver forkert?

Ja. Du har ikke kørt siderne gennem en validator. Det skal du
gøre, og så skal du rette fejl indtil der ikke er flere. Der er
en her:

   http://validator.w3.org/

På samme måde kan du tjekke din CSS-fil:

   http://jigsaw.w3.org/css-validator/

--
Bertel

Fra : Simon Hansen

Dato : 04-03-08 14:22

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> en her:
>
>    http://validator.w3.org/
>
> På samme måde kan du tjekke din CSS-fil:

Siderne er skam valideret det samme er min css :)
de 4 fejl du så har jeg ingen indflydelse på. det er tdc's kode

Til John
ang domæne og hotel er det noget jeg har villet i meget lang tid.
MEN han er liiiiidt forstokket hvad det angår desværre :)
designet er noget jeg arbejder på løbende da han jo selv skal
sige god for det. han er pt heller ikke så begejstret for det :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-08 15:01

Simon Hansen skrev:

> Siderne er skam valideret det samme er min css :)

Åh, jeg burde nok have opdaget at det var den samme person i de
to tråde.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-03-08 07:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Åh, jeg burde nok have opdaget at det var den samme person i de
> to tråde.

Du burde have bemærket home20/inet/tele.dk i adresserne i første indlæg og
du burde også have genkendt tdc's kode efter </html>

Simons kode er såmænd fejlfri i sig selv.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Simon Hansen

Dato : 05-03-08 11:28

> Simons kode er såmænd fejlfri i sig selv.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://html-faq.dk

Jeg lærte 3 ting herinde meget hurtigt:
1: frames er tabu, forbudt, en dødssynd osv.
Lavede faktisk en side i frames og fik problemer med en vandret scrollbar. Så
stiftede jeg bekendskab med gruppen her.

2: Vejen frem er css.
Det er så det jeg bøvler med nu.

3: Valider din kode hvis du vil ha hjælp.
Det gør jeg så hver gang jeg laver en ny side.

Nu har jeg så et lille sprøgsmål.
text-decoration? de vises forskelligt i IE og FF? feks. har jeg lavet en
line-through i spisning. den vises fint i IE men slet ikke i FF? underline
tilpasser sig teksten i IE, men rammer helt udover noden i FF? (den node jeg
har ved siden af albertslund jazzklub i bunden af hver side)
Manuelt med <u></u> sidder den jo godt nok. men jeg kan ikke få line-through
frem i FF??
Er der en "let" løsning på det? eller er det bare sådan?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-03-08 12:44

Simon Hansen skrev:

> [...]
> har ved siden af albertslund jazzklub i bunden af hver side)
> Manuelt med <u></u> sidder den jo godt nok. men jeg kan ikke få line-through

1. Du har i dit stylesheet en formdeklaration for
klasse .streg, men ingen modsvarende elementer
med dette klassenavn. (Kl. 12.30 onsdag).

2. Såvel IE som Firefox (og andre browsere) gengiver
uden videre en gennemstregning.

3. Du kan på ingen måde sammenligne en HTML-markør
(u) med en stylesheet formdeklaration. Det er to
vidt forskellige ting. Du kan for eksempel udmærket
lave følgende formdeklaration:
u {text-decoration:line-through;}
der ændrer undersregning til gennemstregning.
(Bem. at u-markøren er afviklet i HTML4.01 Strict)

4. text-decoration virker kun på blokelementer,
men de to nævnte browsere viser alligevel
gennemstregning på inline elementer som u, em.
Jeg vil dog fraråde at stole på det.

Bortset fra den indledningsvis nævnte årsag kan
der være specificitet i vejen for at .streg
rent faktisk fungerer. Hvis du for eksempel
på et overordnet blok-element med en id har
sat text-decoration:none vil dette have større
vægt end en klasse.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Simon Hansen

Dato : 05-03-08 13:26

css'en til streg ser sådan ud:
..streg
{
text-decoration: line-through;
}

i IE gir den streg igennem hvis jeg gør sådan her:

i FF får jeg ingen streg frem.. kun hvis jeg gør sådan her:

og det er jo liidt anderledes og "bøvlet"

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-03-08 15:20

Simon Hansen skrev:
> [...]
>
> i FF får jeg ingen streg frem.. kun hvis jeg gør sådan her:
>
> og det er jo liidt anderledes og "bøvlet"

Og helt i tråd med at text-decoration ikke arves.
Du kan ret sikkert regne med at FF viser tingene
"rigtigt", mens det er IE der er mere fejltolerant, som
i dette tilfælde.

Og et lille råd vedr. din kode:

og stylesheet'et
..leftcol {text-align:left;}
..midtcol {text-align:center;}
..rightcol {text-align:right;}
..leftcol, .midtcol, .rightcol {
text-decoration:streg;}
gør det samme, og sparer dig for de der "ulovlige"
inline attributter.

eller endnu lettere
<col class="leftcol">
<col class="midtcol">
<col class="rightcol">

Jeg kan ikke lige huske om text-align
er den af de egenskaber, der transmitteres
fra col-markøren til tabelkolonnen, men det er
da et forsøg værd.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Simon Hansen

Dato : 05-03-08 22:33

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> og stylesheet'et
> ..leftcol {text-align:left;}
> ..midtcol {text-align:center;}
> ..rightcol {text-align:right;}
> ..leftcol, .midtcol, .rightcol {
> text-decoration:streg;}
> gør det samme, og sparer dig for de der "ulovlige"
> inline attributter.
>
> eller endnu lettere
> <col class="leftcol">
> <col class="midtcol">
> <col class="rightcol">
>
> Jeg kan ikke lige huske om text-align
> er den af de egenskaber, der transmitteres
> fra col-markøren til tabelkolonnen, men det er

Mange tak for svarene Jørgen
Præsis sådan nogle ting jeg efterlyste med min tråd.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-08 17:16

Simon Hansen skrev:

> Så besluttede jeg at lave ham en ny side. nemlig denne her:
> http://home20.inet.tele.dk/xqual/[/url]

> Er sådan set selv ganske godt tilfreds med begge resultater :)
> Men er der noget jeg laver forkert?

Jeg synes at din nye side (jeg beskæftiger mig ikke med den
gamle) ser godt ud. Den er enkel og overskuelig. Jeg har nogle
kommentarer:

Når man peger på et menupunkt, går farvebjælken helt ud til
højre, mens den har en margin til venstre. Det ser lidt sært ud.

Kontrasten mellem den blå og den brunrøde farve kan diskuteres,
men da du ikke bruger den blå ret meget, kan det gå an.

Logoet på den blå baggrund ser lidt fersk ud. Jeg tror at det
ville være pænere med lidt padding og så en anden baggrundsfarve,
måske en blå nuance.

Og så synes jeg du skal droppe alt om hvilken opløsning, hvilket
system og hvilken kaffe der bevirker at siden ses bedst. Folk
udskifter ikke deres monitor alligevel. Din side fungerer ikke
decideret dårligt ved for små opløsninger. Det går mest ud over
billedet, og det er der ikke rigtig noget at gøre ved.

> Hvert tip er velkommen :)

Hovsa. Det blev vist mere ros-ris end HTML-kommentarer.

--
Bertel

Fra : Simon Hansen

Dato : 04-03-08 23:14

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hovsa. Det blev vist mere ros-ris end HTML-kommentarer.

> [...]

Jamen det tager jeg da også gerne med.
Alt er jo nyt for mig så lidt fif her og der hjælper jo altid