Forskellig tolkning af div/position
Fra : Jesper Lützen

Dato : 24-02-08 10:39

Hejsa,

http://livingbetween.com/index.php er indsat en rød boks (div) med
grøn ramme, der i IE7 står nederst til højre, mens den i Opera 9.26 og
FF 2 overover alt indholdet til højre.

Mit ønske er at få visningen på IE7 til også at fungere i FF og Opera,
men jeg kan ikke gennemskue, hvorfor de to absolut ønsker boksen
placeret deroppe.

Kan en af jer gennemskue, hvad det er jeg overser, som IE sikkert er
ligeglad med, men som de andre reagerer sådan på?

CSS ses på http://livingbetween.com/design/style/livingbetween.css

Tak skal I have.

Venlig hilsen

Jesper Schlæger Lützen
www.schlaeger.nu

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-08 22:26

Jesper Lützen skrev:

> Kan en af jer gennemskue, hvad det er jeg
> overser

Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvad der
sker. Sætter jeg #container_language{ til

top:505px;

i stedet for

bottom:0;

falder den på plads, men det er jo pixeltyrani,
hvor du skal tilrette hver gang du laver den mindste
ændring.

Prøv i stedet at lave siden med floatede elementer,
det giver en naturlig struktur.

Jeg forstår ikke lige den med spacer.gif, du kan jo
bare give #outer_top{ en højde i stedet for giffen,
eller endnu bedre - lade indholde bestemme
højden.

Det kan du ikke med positionerede elementer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 25-02-08 00:12

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller endnu bedre - lade indholde bestemme
> højden.
>
> Det kan du ikke med positionerede elementer.

absolut positionerede elementer, er positionerede indeni andre positionerede
elementer - eller i body, hvis der ingen andre er.

IE giver selv elementer der gives en højde eller bredde en position :
relative; hvis ikke andet er angivet.
Det gør de andre browsere ikke.

Du mangler derfor en position : relative i #outer_top, så din
container_language ved, at det er den, den skal positionere sig indeni.

(kun testet i FF via FireBug)

I øvrigt enig med Allan - hvad laver den spacer?
Kan det ikke klares med en padding på outer_top, eller er det udelukkende
for højden?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

--
Birger
-----

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-08 00:16

Birger skrev:

> I øvrigt enig med Allan - hvad laver den spacer?

Godt!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-08 08:08

Birger wrote:

> absolut positionerede elementer, er positionerede indeni andre
> positionerede elementer - eller i body, hvis der ingen andre er.

Præcis formulering.

> IE giver selv elementer der gives en højde eller bredde en position :
> relative; hvis ikke andet er angivet.

Det må betegnes som en fejl i IE. Det er ikke meningen, at en browser selv
skal insætte formatering, der ikke af sidens forfatter er tiltænkt.

> Det gør de andre browsere ikke.

Og det må betegnes som korrekt opførsel. Jeg er derfor enig i, at nærmeste
overordnede element skal tildeles position:relative.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Lützen

Dato : 25-02-08 00:25

On 25 Feb., 00:15, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Godt!

Spaceren blev brugt som et arbejdsværktøj i starten af processen til
tjek af nogle forskellige ting, men det er ikke hensigten at den skal
blive ved med at være der.

Derudover tak for jeres input. Om det bliver til en position: relative
eller en generel gennemgang af de forskellige elementer ved jeg ikke
endnu, men uanset så er jeres input guld værd.

Venlig hilsen
Jesper Schlæger Lützen