Angivning af Doctype giver fejl i CSS-menu
Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 23-02-08 21:44

På følgende side har jeg angivet en Doctype:
http://goatie.frac.dk/index.php

Som i kan se, ser det lidt underligt ud. (Skal ses i Firefox,
IE-stylesheet er ikke lavet endnu).

Menuen ligger normalt mellem logoet og den grå bjælke - som den
også gør her. Det man kan se er undermenu-punkterne, der skal
komme frem når man markerer menu-punkterne, som man altså ikke
kan se på siden.

Hvordan kan det være dette sker når jeg angiver en Doctype? Jeg
er lidt blank på hvad der kan være galt...
Min CSS ligger her:
http://goatie.frac.dk/siteStructure/css/default.css

Håber på en aha! oplevelse :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-08 22:21

Frederik Wordenskjold skrev:

> Håber på en aha! oplevelse :)

Det håber jeg også på, men jeg får fortsat et dødt
link.

Hvordan skal nogen kunne hjælpe dig, når du ikke
lægger noget ud?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 23-02-08 22:31

Prøv igen...
Jeg ved godt frac er noget skidt, og jeg er bestemt villig til at
betale for et webhotel hos one.com når hjemmesiden er færdig.

Jeg har ikke kunne finde nogle andre gratis alternativer...

Fra : Per Rasmussen

Dato : 23-02-08 22:39

Frederik Wordenskjold wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> betale for et webhotel hos one.com når hjemmesiden er færdig.
>
> Jeg har ikke kunne finde nogle andre gratis alternativer...

Nu håbede jeg også på en aha oplevelse men den udeblev.
Men jeg har da et par kommentarer:
1. Hvorfor i alverden skal der laves et specielt CSS til IE?
2. Min erfaring siger at det altid kan betale sig at udvikle en side
der hvor den skal ligge, så med de håndører det koster, syntes jeg
du skal give dem ud, og så designe videre.

PerR

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 23-02-08 23:14

Kan du heller ikke se siden?

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 23-02-08 23:29

Nu har jeg oprettet et webhotel hos One og venter på
bekræftelse... Så håber jeg på op til flere aha-oplevelser, både
fra jeres min side!

Fra : Per Rasmussen

Dato : 24-02-08 10:21

Frederik Wordenskjold wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kan du heller ikke se siden?

Jo da, jeg kunne godt se siden, på det tidspunkt jeg skrev mit
svar, der er åbenbart andre der har haft problemer senere.

Men når nogle håber at vi får en aha oplevelse, så forventer jeg
at se noget andet end en ordinær side.

PerR

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 24-02-08 14:15

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Men når nogle håber at vi får en aha oplevelse, så forventer
jeg
> at se noget andet end en ordinær side.

Ja okay, men det var nu mig der håbede på en aha-oplevelse ala
"nååh ja, selvfølgelig er det derfor min menu fucker fuldstændig
op når jeg har gjort sådan....."

Jeg vil bestemt ikke forvente en aha-oplevelse fra jeres side.
Endnu!

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 24-02-08 01:03

Frederik Wordenskjold wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
skriver:
> http://goatie.frac.dk/index.php

Prøv at lægge siden op som index.htm
så tror jeg vi kan se den!

mvh
ole hartig

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-08 01:39

Georg OLE Peter HARTIG wrote:

> Prøv at lægge siden op som index.htm
> så tror jeg vi kan se den!

Det har han sikkert gjort, men frac.dk er 'nede' (ftp kører dog fint), så
det nytter ikke noget foreløbig. Jeg kan heller ikke se en side, jeg selv
har liggende hos dem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 24-02-08 02:03

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det har han sikkert gjort, men frac.dk er 'nede' (ftp kører dog fint), så
> det nytter ikke noget foreløbig. Jeg kan heller ikke se en side, jeg selv
> har liggende hos dem.

Ja, Frac er helt væk lige nu... Jeg er nu gået tilbage til "localhost" (som
aldrig går ned) og vender tilbage når One har oprettet mig et websted :)

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 24-02-08 13:39

Frederik Wordenskjold wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, Frac er helt væk lige nu... Jeg er nu gået tilbage til "localhost" (som
> aldrig går ned) og vender tilbage når One har oprettet mig et websted :)

Hermed et webhotel der virker. http://www.ratethiswebsite.net
Her har jeg givet siden en doctype, men ikke angivet DTD'en, som her:
http://www.ratethiswebsite.net/index2.php

Som i kan se, virker min menu ikke hvis DTD'en angives. En XHTML-Doctype virker
heller ikke, hvilket egentlig er det jeg er mest ærgelig over.

Er min menu virkelig så håbløs?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-08 14:09

> [...]
>
> Som i kan se, virker min menu ikke hvis DTD'en angives. En XHTML-Doctype virker
> heller ikke, hvilket egentlig er det jeg er mest ærgelig over.

Det du præsenterer i dag ligner på ingen måde det,
du tidligere har præsenteret, det er rent ud sagt
en værre rodebunke.
Start med at lave en simpel side ud fra en skabelon
du forstår og med HTM-menu, du forstår, og drop alle
de der specielle stylesheets og JavaScripts, som du
jo ikke noget om.
Når du kan selv kan se noget der ligner det du gerne
vil opnå, så valider det lige selv først, før du
beder om råd herfra:
http://validator.w3.org

Artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
indeholder et par gode råd om hvordan
du griber hele sagen an.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 24-02-08 14:23

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det du præsenterer i dag ligner på ingen måde det,
> du tidligere har præsenteret, det er rent ud sagt
> en værre rodebunke.

Jeg har rent faktisk fået en ide, som jeg vil føre ud på WWW. Jeg synes det er et
fint koncept og ratethiswebsite.net er ikke nogen rode-bunke. Jeg har fuldstændig
styr på sidens struktur.

> Start med at lave en simpel side ud fra en skabelon
> du forstår og med HTM-menu, du forstår, og drop alle
> de der specielle stylesheets og JavaScripts, som du
> jo ikke noget om.

Hvad er det jeg ikke forstår? Ja, der ligger nogle style-sheets som jeg ikke
bruger og jeg bruger nogle javascript roll-overs - men det er ikke relevant for
mit spørgsmål! Min menu er html/css baseret.

> Når du kan selv kan se noget der ligner det du gerne
> vil opnå, så valider det lige selv først, før du
> beder om råd herfra:
> http://validator.w3.org

Siden http://www.ratethiswebsite.net er præcis hvad jeg gerne vil opnå, jeg kan
bare ikke forstå hvorfor siden opfører sig underligt når jeg angiver en DTD, som
her: http://www.ratethiswebsite.net/index2.php

Siden validerer...
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fratethiswebsite.net%2F

Fra : Michael Haase

Dato : 24-02-08 17:13

Frederik Wordenskjold skrev dette den 24-02-2008 14:22:

> Siden http://www.ratethiswebsite.net er præcis hvad jeg gerne vil opnå, jeg kan
> bare ikke forstå hvorfor siden opfører sig underligt når jeg angiver en DTD, som
> her: http://www.ratethiswebsite.net/index2.php

Prøv at skifte linjen

ud med

og se om det giver hvad du ønsker

--
Michael Haase

Fra : Birger

Dato : 24-02-08 17:45

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv at skifte linjen

> ud med

> og se om det giver hvad du ønsker

Uden at gå i detaljer, så må der være et eller andet du ikke forstår...
DOCTYPE er en erklæring der fortæller browseren hvordan din kode skal
dekodes, for at få "ting" vist som du ønsker det.
Så allerede i overskriften, er der byttet rundt på nogle ting. Hvis din kode
er skrevet rigtigt, vises den rigtigt med DOCTYPE og forkert uden...
Altså står der i overskriften på dit eget indlæg, at din kodning er forkert.

Der mangler angivelse af det anvendte karaktersæt.

http://validator.w3.org

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-08 17:27

> [...]

> bare ikke forstå hvorfor siden opfører sig underligt når jeg angiver en DTD, som

Og du er 100 % sikker på at et element
med class="menuBar" formateres i overensstemmelse
med stylesheet formdeklarationerne for .Menubar?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Frederik Wordenskjol~

Dato : 26-02-08 00:25

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Og du er 100 % sikker på at et element
> med class="menuBar" formateres i overensstemmelse
> med stylesheet formdeklarationerne for .Menubar?

Se det var jo faktisk en aha-oplevelse! Og så giver det hele selvfølgelig mening.
Jeg bliver jeg selvfølgelig "straffet" af Doctypen for at have sjusket med koden...
Det burde være standard faktisk!

Tak for dit kig i min kode Jørgen!