UL enkel og dobbelt list
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-08 14:27

Jeg søger en css UL liste der både kan være enkelt og dobbelt på samme
tid - er det muligt?
Nogle punkter kan jo indeholde så meget tekst, at de overlapper begge
kolonner.
Noget andet som undrer mig:
Vore skærme bliver jo større og større, men hvorfor er tendensen indenfor
web-design, at mange laver et lille "frimærke" på den store skærm?

http://www.ranunkelvej.com/nye/radio.php

MVH.
Karl Erik.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-02-08 16:11

De fleste folk multitasker. Jeg kan sagtens have nogle oplysninger i
et Browser vindue der skal hjælpe mig i det programmerings projekt der
kører i Visual Studio 2003/2005 eller 2008 samt Word og Outlook eller
Expression Web med et Grafik program og selvfølgelig et par browsere
til at checke i.

PS. Jeg bruger 2 skærme.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-02-08 17:56

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i meddelelsen

> Jeg søger en css UL liste der både kan være enkelt og dobbelt på samme
> tid - er det muligt?

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet.

> Vore skærme bliver jo større og større, men hvorfor er tendensen indenfor
> web-design, at mange laver et lille "frimærke" på den store skærm?

Fordi flere og flere har glemt, hvordan man gør layoutet skalerbart til
trods for, at det bliver nemmere og nemmere i takt med, at færre og færre
bruger IE6. (På grund af dens manglende understøttelse af max-width).
En ting er dog værre end "frimærkesider": Sider, hvor der kommer vandret
scroll.
Og der findes stadig folk, der har browservinduet på 800x600, selv om deres
skærmopløsning er højere, fordi folk med høj skærmopløsning har tendens til
ikke at maksimere deres vinduer.

Ud over det, så har min skærm præcis samme størelse som for 7 år siden: 17".
Men min _skærmopløsning_ er i mellemtiden sat op fra 1024x768 til 1280x1024,
men kører dog stadig med maksimeret browservindue konsekvent.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-02-08 01:59

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> writes:

> Det kommer i høj grad an på, hvordan gennemsigtighed er defineret. IE fra i
> hvert fald version 5.0 har ingen problemer med 100% gennemsigtighed
> (opacitet) i png.

Bare for at være pedant: opacitet betyder U-gennemsigtighed.
100% gennemsigtighed er 0% opacitet (men 100% transparens)

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-08 01:16

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Bare for at være pedant: opacitet betyder U-gennemsigtighed.
> 100% gennemsigtighed er 0% opacitet (men 100% transparens)

Et tjek i den engelsk-danske ordbog bekræfter, hvad du siger. Så fik vi den
detalje sat på plads. Jeg skyndte mig at rette min side om emnet.

Tak for irettesættelsen, den var berettiget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-02-08 18:14

Den Thu, 21 Feb 2008 17:55:58 +0100 skrev Philip Nunnegaard:

> Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet.

x emne 1......x emne 2
x emne3.......x emne 4
x emne 5 som fylder meget
x emne 6......x emne 7

Måske du kan få en ide om hvad jeg mener ved at kikke her:
http://www.ranunkelvej.com/nye/radio.php

800x600 - uha. Har du set et højopløsnings billede af en gåsebille på
800x600?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-08 23:08

Karl Erik Christensen skrev:

> Har du set et højopløsnings billede af en gåsebille på
> 800x600?

Har du set din egen side i IE6? Alle dine png-billeder
har en grim grå baggrund.

Bare en praktisk oplysning:

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-08 07:56

Den Thu, 21 Feb 2008 23:08:09 +0100 skrev Allan Vebel:

> Har du set din egen side i IE6? Alle dine png-billeder har en grim grå
> baggrund.
>
> Bare en praktisk oplysning:

Nej det har jeg ikke Allan, tak for oplysningen.
Jeg har set dem i IE7, Opera og Firefox, og der er der ikke noget galt.
Men jeg har brugt Gimp til at lave gennemsigtig baggrund på nogle af png
billederne.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Martin

Dato : 22-02-08 09:02

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> Jeg har set dem i IE7, Opera og Firefox, og der er der ikke noget galt.
> Men jeg har brugt Gimp til at lave gennemsigtig baggrund på nogle af png

PNG, gennemsigtighed og lavere end IE7 - er bare 3 ting som bare ikke
virker sammen.

Så derfor så bruger man en pngfix for at løse det - der findes utallige
fixere hvor det hele så søg på google.

Eller bruger giffer istedet, hvis man ikke vil have de fede runde
hjørner som PNG klarer meget bedre end GIF ;)

En af dimserne er
<http://jquery.andreaseberhard.de/pngFix/>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-08 23:27

Martin wrote:

> [...]

Det kommer i høj grad an på, hvordan gennemsigtighed er defineret. IE fra i
hvert fald version 5.0 har ingen problemer med 100% gennemsigtighed
(opacitet) i png. Det er kun ved delvis opacitet, at det kikser indtil vi er
kommet op i IE 7.

> Eller bruger giffer istedet, hvis man ikke vil have de fede runde
> hjørner som PNG klarer meget bedre end GIF ;)

Hvad er det, du ikke mener, at at man kan lave i gif?

> En af dimserne er
> <http://jquery.andreaseberhard.de/pngFix/>

Øh, den klarer da ikke problemerne med png på en hjemmeside generelt - den
afhjælper kun nen enkelte brugers problemer med png og IE <7.

Det hjælper således ikke en hjemmesideejer med at lave sider med delvis
gennemsigtighed, så alle brugere med IE <7 kan se siden uden problemer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-02-08 13:40

Den Fri, 22 Feb 2008 09:01:34 +0100 skrev Martin:

> [...]
>
> Eller bruger giffer istedet, hvis man ikke vil have de fede runde
> hjørner som PNG klarer meget bedre end GIF ;)

Takker og bukker - har vist nok ingen af delene
Det var jeg ikke klar over - jeg troede at alt hvad der kørte på Linux,
bare var perfekt

MVH.
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 23-02-08 17:47

Den Thu, 21 Feb 2008 17:14:21 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> x emne 5 som fylder meget
> x emne 6......x emne 7
>
> Måske du kan få en ide om hvad jeg mener ved at kikke her:

Fandt løsningen ved at studere css koden.
Den har 2 class'er, l2 og alt, som bruges skiftevis. l2 "løfter" linien
op bag alt (-1.7 em).
Lange linier kan da fås ved at man bruger alt-class'en 2 gange i træk, så
"løftes" der ikke noget op bag den foregående linie.

Det er fint at "stjæle", bare man er klar over, hvad man "stjæler"

MVH.
Karl Erik.