Hvorfor virker mit link ikke?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-08 10:21

På denne side forsøger jeg at indsætte et link i den øverste sektion:
"Sådan finder du os".

Jeg mener at min "a href" syntax er korrekt, men linket er dødt og ikke
aktivt på hjemmesiden.

Jeg kan ikke se, at definitionen af mine styles skulle have indflydelse.

Hvad er der galt?

Kontaktsiden: http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/kontakt.html
Tilhørende CSS: http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/css/style1.css
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin

Dato : 20-02-08 10:30

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> aktivt på hjemmesiden.
>
> Jeg kan ikke se, at definitionen af mine styles skulle have indflydelse.

Åhh... hvor jeg elsker Firefox, og især Firebug - så kan man meget meget
hurtigt se hvad problemet er...

<http://aarhof.eu/newsgroup/html/kulturcenter.jpg>

Som tydeligt kan ses, så er din topbar 300px høj, og går derfor nedover
dit "Find vej" link

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-02-08 12:07

On Wed, 20 Feb 2008 10:30:12 +0100, Martin wrote:

> [...]
>
> <http://aarhof.eu/newsgroup/html/kulturcenter.jpg>
>
> Som tydeligt kan ses, så er din topbar 300px høj, og går derfor nedover

Hmmm, hvordan løser jeg det? Linket ligger i det transparente område i
giffen, som udgør topbaren, men billedet ligger åbenbart ovenpå teksten og
dermed linket, så det ikke kan aktiveres med musen.

Det må jo være en fejl i min css, men jeg har ikke hjerne til at genneskue
det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-02-08 16:22

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> dermed linket, så det ikke kan aktiveres med musen.
>
> Det må jo være en fejl i min css, men jeg har ikke hjerne til at genneskue

Næh, det er en logisk fejl i din HTML-kode:

I kildekoden følger en div class="topbar" /efter/
det link du skriver om. Denne div har derfor et
højere z-index end dit link.

Sæt din topbar ind først i kildekoden, så
er problemet sikkert løst. Da .topbar ikke har noget
HTML-indhold, kan det jo være ligegyldigt hvor i
kildekoden den indsættes.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-02-08 00:04

On Wed, 20 Feb 2008 16:21:49 +0100, Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
>
> Sæt din topbar ind først i kildekoden, så
> er problemet sikkert løst. Da .topbar ikke har noget
> HTML-indhold, kan det jo være ligegyldigt hvor i

Jeg har nu flyttet DIV'en med topbaren op, så den kommer lige efter <BODY>,
men det har ingen virkning.

Se venligst http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/kontakt.html
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-08 16:06

Kurt Hansen skrev:

> Jeg har nu flyttet DIV'en med topbaren op, så den kommer lige efter <BODY>,
> men det har ingen virkning.
>
> Se venligst http://www.kulturcenter-ostsalling.dk/kontakt.html

Det synes jeg er en smule mystisk.

Du har en del valideringsfejl i din HTML-kode, men der
er vist ingen af dem, der kan forårsage den effekt.

Hvis jeg fjerne dit stylesheet, er linket helt ok.
Fejlen må derfor knytte sig til CSS-reglerne for de
elementer, der spiller ind i toppen af din side.

Lige præcis hvori fejlen består skal jeg ikke kunne
sige, men dit layout går helt i stykker, hvis jeg fjerner
position absolute fra .topbar elementet. Det kan du jo uden
videre gøre, når elementet ligger i toppen af siden.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-02-08 16:34

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg fjerne dit stylesheet, er linket helt ok.
> Fejlen må derfor knytte sig til CSS-reglerne for de
> elementer, der spiller ind i toppen af din side.

z-index:-1 på .topbar løser ihvertfald problemet.

/Per

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-08 16:39

Per Christoffersen skrev:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> z-index:-1 på .topbar løser ihvertfald problemet.

Ja, men er det ikke en hammer-og-søm løsning?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-02-08 09:26

> Ja, men er det ikke en hammer-og-søm løsning?

Muligvis.
Men det er måske en konsekvens af sammenblandingen af absolut og ingen
positionering.

/Per

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-08 13:17

On Thu, 21 Feb 2008 16:33:46 +0100, Per Christoffersen wrote:

> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> z-index:-1 på .topbar løser ihvertfald problemet.

Det gør det desværre ikke. Nu ligger topbaren nederst og dækkes af menuen
og indholdet.

Det skrives i tråden, at jeg blander forskellige former for positionering.
Hvor er fejlen(ene)?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-08 13:59

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> og indholdet.
>
> Det skrives i tråden, at jeg blander forskellige former for positionering.

Lige nu, søndag kl. 13:45, er der slet ingen topbar, mens
dit link til gengæld virker.
Jeg kan ikke lige sig dig hvad der præcist er galt, men
her er et par hints:
En CSS baggrundsgrafik kan ikke i sig selv dække for
nogetsomhelst. Det, der kan dække over noget HTML-indhold
er noget andet HTML-indhold, in casu .topbar.
Det, der ikke virker, er et ganske normalt HTML-link,
som virker fortrinligt når .topbar ikke er til stede.

Med hammer-og-søm mener jeg, at man kan ændre på, hvilke
elementer der dække over hvilke andre elementer ved hjælp af
z-index (kun positionerede elementer). Et højere z-index tal
vil altid ligge over et lavere.

Jeg forstå ikke den padding du har på .indhold. Hvis du har
et .topbar element med en højde på 300 pixel, som ikke er
positioneret absolut, vil .indhold komme lige efter dette
element.

Du har en CSS-fejl: Der er ingen egenskab colorazimuth.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-02-08 17:30

Kurt Hansen skrev:

> Det gør det desværre ikke. Nu ligger topbaren
> nederst og dækkes af menuen og indholdet.

Du kan dele billedet op i flere bidder, og sætte
dem ind som baggrund - jeg lavede lige et lille
eksempel:

http://vebel.dk/test/towle/kontakt.htm

Jeg har ikke rettet dine valideringsfejl - det må du
selv gøre

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Holst

Dato : 20-02-08 10:32

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> aktivt på hjemmesiden.
>
> Jeg kan ikke se, at definitionen af mine styles skulle have indflydelse.

Prøv at køre den uden din CSS. Jeg gemte din HTML lokalt, men undlod din
CSS, og så virker linket umiddelbart fint.

Så det er blot at klippe det meste af dit CSS bort og så klippe lidt ind
efterhånden og se, hvornår det går galt. Ja, okay, en CSS-ekspert kan
nok fortælle dig det, men jeg er ikke CSS-ekspert.