vise/skjule en række DIVs med et enkelt kl~
Fra : Jesper F

Dato : 07-03-08 12:28

Jeg vil gerne vise eller skjule en række DIVs på en side med et enkelt klik.

Jeg har noget i stil med

<DIV class="foo"></DIV>
<DIV class="foo"></DIV>
<DIV class="foo"></DIV>
(for jeg må jo ikke bruge <DIV id="foo"></DIV> når der er flere).

Kan jeg med et enkelt klik vise eller skjule alle DIVs med class=foo ?

Mange tak.

/ Jesper

Fra : Lars Madsen

Dato : 07-03-08 12:57

Jesper F wrote:
> [...]
> (for jeg må jo ikke bruge <DIV id="foo"></DIV> når der er flere).
>
> Kan jeg med et enkelt klik vise eller skjule alle DIVs med class=foo ?

ja, tag evt. et kig på jquery biblioteket (jquery.com), der kan man f.eks. lave
en event som går ind og finder alle div'er med klasse foo, og så viser/skjuler
dem. Det er ret nemt at bruge

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : Martin

Dato : 07-03-08 15:11

Jesper F wrote:
> [...]
> (for jeg må jo ikke bruge <DIV id="foo"></DIV> når der er flere).
>
> Kan jeg med et enkelt klik vise eller skjule alle DIVs med class=foo ?

$('div.foo').click(function() {
$(this).css('display','none');
})

Kræver dog jQuery
<http://jquery.com>

Fra : Lars Madsen

Dato : 07-03-08 16:14

Martin wrote:

> $('div.foo').click(function() {
> $(this).css('display','none');
> })
>
> Kræver dog jQuery
> <http://jquery.com>

endnu nemmere burde være

$('div.foo').click(function() {
$(this).toggle();
});

så kommer den tilbage når man i gen trykker på knappen.

Fra : Martin

Dato : 07-03-08 16:21

Lars Madsen wrote:

> endnu nemmere burde være
>
> $('div.foo').click(function() {
> $(this).toggle();
> });
>
> så kommer den tilbage når man i gen trykker på knappen.

Nå ja... læste sådan set kun skjule hehe :)
Men dog så er DIV'en helt væk - så faktisk skal HTML'en se således ud

$('div.foo').next().click(function() {
$(this).toggle();
});

Så vil <div class="foo"> altid være synlig, men teksten er væk - ellers
så vil man aldrig kunne trykke på div.foo igen :)

Kan ses her i aktion
<http://aarhof.eu/newsgroup/html/ie8test/>
Pilen til højre i boksene er klikbar, dog så fucker pilen dog mere eller
mindre - men nu er det også lavet kl 2 om natten på 20min - men det virker

Fra : Lars Madsen

Dato : 07-03-08 16:36

Martin wrote:

> [...]
>
> Så vil <div class="foo"> altid være synlig, men teksten er væk - ellers
> så vil man aldrig kunne trykke på div.foo igen :)

Meningen var jo ikke at trykke på div.foo (sådan forstod jeg det i hvertfald
ikke). toggle hide'er, den sletter ikke, så den er der stadigvæk. Det ville dog
være et problem hvis knappen var inden i div.foo

Fra : Martin

Dato : 09-03-08 15:01

Lars Madsen wrote:

> Meningen var jo ikke at trykke på div.foo (sådan forstod jeg det i
> hvertfald ikke). toggle hide'er, den sletter ikke, så den er der
> stadigvæk. Det ville dog være et problem hvis knappen var inden i div.foo

Lige meget om pilen eller andet er inde i div'en, så fortæller du jo
netop at den skal hide "this" som i dette tilfælde er div.foo :)

$('div.foo').click(function() {
$(this).toggle();
});

Så her vil toggle aldrig kunne benyttes, eller jo - men man vil aldrig
kunne se div.foo igen :)

Fra : Lars Madsen

Dato : 10-03-08 10:50

Martin wrote:

> [...]
> $(this).toggle();
> });
>
> Så her vil toggle aldrig kunne benyttes, eller jo - men man vil aldrig

ahh, ja naturligvis

knappen skal vel så bare have

$(this).click(function() {
$('div.foo').toogle();
});

i stedet (utestet)

Fra : Martin

Dato : 10-03-08 20:12

Lars Madsen wrote:

> ahh, ja naturligvis
>
> knappen skal vel så bare have
>
> $(this).click(function() {
> $('div.foo').toogle();
> });
>
> i stedet (utestet)

Hvis HTML'en ser således ud

og man bruger

$('div.foo').next().click(function() {
$(this).toggle();
})

Så er "Tekst her" div'en clickable

Hvis man bruger

$('div.foo').click(function() {
$(this).next().toggle();
})

Så er foo div'en clickable, hvis man skulle have problemer med at se
hvad det er der er clickable, så kan med fordel indsætte noget css.

$('div.foo').css('border','1px solid blue').click(function() {
$(this).next().css('border','1px solid green').toggle();
})