Google Maps
Fra : Holst

Dato : 18-02-08 12:39

Jeg skriver i denne gruppe, idet det jo er javascript, jeg sidder og
roder i, men er der en bedre gruppe, må I meget gerne henvise mig til den.

Jeg forsøger at sætte en række punkter på et Google-kort, og det går
også ganske fint. Så længe jeg blot benytter default-ikonen.

Så snart jeg forsøger at udskifte den med tilsvarende ikoner i andre
farver, så bliver de godt nok sat på kortet, men af uforklarlige grunde
er de ligesom presset sammen til den halve bredde af selve ikonen.

Se her:

http://www.shelter.dk/gmaptest/

Og for eksempel den blå ikon:

http://www.google.com/intl/en_us/mapfiles/ms/micons/blue-dot.png

viser jo tydeligt, at den er dobbelt så bred som ikonen vist på kortet.

Og det ser jo ikke særlig snart ud. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg
gør galt, så nu spørger jeg her:

Hvad gør jeg galt? Og hvordan løses problemet?

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 18:08

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> farver, så bliver de godt nok sat på kortet, men af uforklarlige grunde
> er de ligesom presset sammen til den halve bredde af selve ikonen.

Jeg har haft fat i Javascript debuggeren....

> Og for eksempel den blå ikon:
>
> http://www.google.com/intl/en_us/mapfiles/ms/micons/blue-dot.png
>
> viser jo tydeligt, at den er dobbelt så bred som ikonen vist på kortet.

- næsten, efter udførsel af var blueIcon = new GIcon...
har den en iconSize property på 34 * 20 i forhold til 32*32

> Og det ser jo ikke særlig snart ud.
Jeg tror det er lavet sådan. Med lidt god vilje, kan det illudere en slags
3D hvor lyset kommer ind fra venstre og kaster skygger. Lidt ligesom ikonet
er drejet ca 30 grader.

> Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg
> gør galt, så nu spørger jeg her:
> Hvad gør jeg galt?

Jeg tror ikke du gør noget galt, men den javascript der bliver kaldt, har
jeg ikke lyst til at kigge på.

> Og hvordan løses problemet?

Hov, jeg tjekkede lige default ikonet, den _er_ 34*20.
Tjekker lige i image composer....
Jo, den er god nok med 32*32
Den blå ikon er omgivet af transparent område, så løsningen må være at lave
det om til 34*20 ved beskæring.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-02-08 18:01

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_hotmail.com> wrote:

> [...]
> Tjekker lige i image composer....
> Jo, den er god nok med 32*32
> Den blå ikon er omgivet af transparent område, så løsningen må være at

Nå, Stig det formulerede du squ ikke særlig godt ;)
Jeg prøver lige at rekapitulere:
Standard ikonet er 34 høj *20 bred
Det blå ikon er 32 høj * 32 bred
Property'en er 34 høj * 20 bred

Så det må betyde at det blå ikon bliver presset i bredden og trukket en
anelse i højden.

Løsningen må være at fabrikere, og bruge, ikoner, der er 34 høj * 20 bred.

Stig Johansen

Fra : Holst

Dato : 18-02-08 18:12

Stig Johansen wrote:

> Nå, Stig det formulerede du squ ikke særlig godt ;)

Pudsigt! Du har skrevet dette indlæg 7 minutter før du skrev dit forrige ...

Men jeg forstod nu hvad du mente :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-02-08 18:30

Holst wrote:

> Pudsigt! Du har skrevet dette indlæg 7 minutter før du skrev dit forrige
>
> Men jeg forstod nu hvad du mente :)

Det er fra 2 forskellige maskiner, det andet var fra Windows pc'en.

Stig Johansen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-02-08 20:26

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev :

>Det er fra 2 forskellige maskiner, det andet var fra Windows pc'en.

Mon ikke den trænger til en gang Windowsupdate?

Den version er snart syv år gammel og det er din IE så også.
--
Kerim

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-02-08 03:23

Kerim Ellentoft wrote:

> Mon ikke den trænger til en gang Windowsupdate?
>
> Den version er snart syv år gammel og det er din IE så også.

Det er min Windows 2K nok også.

Men jeg har set rigeligt med tilfælde af ting, der ikke virker når der er
lavet windows 'update'.

Jeg opdaterer kun hvis der er noget jeg har brug for, og det er der ikke,
hverken med OS,OE eller IE.

OE bruger jeg kun i sjældne tilfælde til at poste indlæg i news, hvor jeg
har behov for at have ting side om side, ellers aldrig.

IE har jeg heller ikke brug for - det ser ud til FF er kommet langt forud
for IE.

Jeg sidder netop i disse tider og afprøver grænser med FF, primært mht
XMLDOM. Der ser det ud til den er kommet med på vognen, det er _her_ IE har
fungeret siden sidste årtusinde.

XSLT m.v. har jeg ikke kigget på endnu, det er ikke så vigtigt, det plejer
at klare serverside.

Mange af ting jeg afprøver virker naturligvis ikke i IE6, men who cares?

Jeg har også afprøvet mine 'ting' inde hos naboen på deres sidste nye
IE7/XP.

For satan da, ja undskyld, det - IE7 - du'r squ da heller ikke?

Problemer med:
Tegnsæt: UTF8/Asni
CSS: Det fif jeg fik fra Lasse med td+td+td virker heller ikke(100%?) i IE7.
Javascript: Jeg har ikke undersøgt i bund, men det ser ud som om visse
events/attachevents ikke virker.

Så jeg er efterhånden indstillet på at sende IE6+ over til kommunekemi til
evig destruktion.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-02-08 23:00

Stig Johansen skrev:

> Men jeg har set rigeligt med tilfælde af ting, der
> ikke virker når der er lavet windows 'update'.

Der er ingen problemer med update af Windows
2000 - det kræver blot at du er oppe i Service
Pack 4.

> IE har jeg heller ikke brug for - det ser ud til FF er
> kommet langt forud for IE.

Ckecker du det ikke i IE6 inden du lægger det ud
til andre IE6-brugere?

> Mange af ting jeg afprøver virker naturligvis ikke i
> IE6, men who cares?

Der er altså en stor del endnu, se
http://fdim.dk/?pageid=89

> Så jeg er efterhånden indstillet på at sende IE6+ over
> til kommunekemi til evig destruktion.

Sådan havde vi det også dengang vi skulle slår med
Netscape 4, men jeg vil da sige at IE6 er langt bedre
end den

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-02-08 05:40

Allan Vebel wrote:

> Ckecker du det ikke i IE6 inden du lægger det ud
> til andre IE6-brugere?

Både ja, jeg laver kun ting til intent brug i større firmaer.
Og der bliver alting afprøvet, testet og godkendt på kundens systemer
(=brugere)
Så jo på den led, sikrer jeg meig at det virker inden jeg skal ud hente en
check.

> Der er altså en stor del endnu, se
> http://fdim.dk/?pageid=89

Jo, men seriøst, jeg vil tillade mig fremover at kræve ekstra betaling hvis
kunden ønsker det skal køre på IE skrammel.
Jeg synes vi er derhenne hvor man godt kan sætte som pre-requisites at der
er FF, eller anden _brugbar_ browser.

> Sådan havde vi det også dengang vi skulle slår med
> Netscape 4, men jeg vil da sige at IE6 er langt bedre
> end den

Jeg er glad for jeg ikke var, og er med på den vogn.
Jeg havde det slemt nok med HTML 2 ? og krav om zero Javascript for 10 år
siden.
(Frames comes to my mind - gå væk billeder)

Og IE - something på Windows 3.11.... suk.

Stig Johansen

Fra : Holst

Dato : 18-02-08 18:11

Stig Johansen wrote:

> [...]
> Jo, den er god nok med 32*32
> Den blå ikon er omgivet af transparent område, så løsningen må være at lave

Det vil vel være bedre at ændre iconSize property til 32x32, vil det ikke?

Hvordan det så end gøres. Må kigge nærmere på det, hvornår det så end
bliver. Har lige fået 2½ uges arbejde ind, som skal afleveres på mandag.
Så må jeg lege en anden gang

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-02-08 19:03

Holst wrote:

> Det vil vel være bedre at ændre iconSize property til 32x32, vil det ikke?
> Hvordan det så end gøres.

Jeg kiggede mest af nysgerrighed, men det ser ud som om 'det' er bygget til
34*20.
Med 'det' mener jeg det bagvedliggende Javascript 'komplex'.
Jeg fik helt mareridt af blot at se på det.
Det ligner noget hvor man har en master, og 'komprimerer' det ved at lave
alting om til variabelnavne med et eller to bogstaver.
Jeg skal i hverfald ikke have noget klinket der.

> Må kigge nærmere på det, hvornår det så end
> bliver. Har lige fået 2½ uges arbejde ind, som skal afleveres på mandag.
> Så må jeg lege en anden gang

Jeg plejer altid at sige til kunderne:
Alt hvad der skal være færdigt i går, bedes bestilt senest i morger ;)

Spøg til side - jeg tog en kopi af din side, og lagde på min PC.
Så lavede jeg en 'cut out' af blue-dot.png og gemte som blue-dot.20.png.
32*20 er den så.

Jeg ændrede så referencen i html'et til 'blue-dot.20.png'.

Det ser ud, som jeg er sikker på, du forventer, det skal se ud.

Så det er 'bare' at lave 4 nye ikoner, læg dem på din side, og ændre disse
4:
redIcon.image =
"http://www.google.com/intl/en_us/mapfiles/ms/micons/red-dot.png";
blueIcon.image =
"http://www.google.com/intl/en_us/mapfiles/ms/micons/blue-dot.png";
greenIcon.image =
"http://www.google.com/intl/en_us/mapfiles/ms/micons/green-dot.png";
yellowIcon.image =
"http://www.google.com/intl/en_us/mapfiles/ms/micons/yellow-dot.png";

Til eksempelvis: "ikons/red-dot.png"; osv. eller hvor du nu lægger dem.

Stig Johansen

Fra : Holst

Dato : 18-02-08 20:42

Stig Johansen wrote:

> Jeg kiggede mest af nysgerrighed, men det ser ud som om 'det' er bygget til
> 34*20.

Næppe, men jeg skal ikke afvise, at det ser sådan ud. Det er i hvert
fald meningen, at man skal kunne levere ikoner i brugerdefinerede
størrelser.

> [...]
> alting om til variabelnavne med et eller to bogstaver.
> Jeg skal i hverfald ikke have noget klinket der.

Det er jo sådan en programmør sikrer sit arbejde i årene fremefter. Der
er ingen andre end ham, der kan vedligeholde koden.

Jeg vil lade være med at kigge på det. Jeg har stort set ikke kodet i ti
år, så er jeg blevet ret rusten er jeg overbevist om. Bare tanken om at
skulle overskue flere tusind linjers kode er i dag skræmmende

> Jeg plejer altid at sige til kunderne:
> Alt hvad der skal være færdigt i går, bedes bestilt senest i morger ;)

Det gode ved det er jo, at det reelt er rent akkordarbejde, så når jeg
er færdig på mandag, kan jeg også fakturere svarende til 2½ uges
arbejde. At jeg så er totalt smadret et par dage efter af at sidde foran
skærmen, overlever jeg nok.

Men jeg nærlæste lige noget mere om deres API og indsatte et:

redIcon.iconSize = new GSize(32, 32);

og tilsvarende for de øvrige. Og nu ser det fint ud Har lige
uploadet en ændring blot for syns skyld.

> Spøg til side - jeg tog en kopi af din side, og lagde på min PC.
> Så lavede jeg en 'cut out' af blue-dot.png og gemte som blue-dot.20.png.
> 32*20 er den så.

Ja, det er jo også en måde at gøre det på. Ovenstående var dog nemmere -
jeg bliver aldrig en mester til grafikprogrammer.

Men tak for hjælpen.

Fra : Martin

Dato : 19-02-08 14:42

Holst wrote:
> Men jeg nærlæste lige noget mere om deres API og indsatte et:
>
> redIcon.iconSize = new GSize(32, 32);

Jeps, GSize skal bruges til hjemmestrikket ikoner, og selvfølgelig hvis
man laver et 32x20 (som standard ikonet er) så smider man GSize på
alligevel - bare for god ordens skyld, så man ikke skal lave det om igen.

Jeg kæmpede også en del med det da jeg lavede mit map over seværdigheder
i Malmø, hvor jeg selvfølgelig lavede ikoner til diverse ting :)

Man skal bare lige lære hvordan objekt orienteret javascript fungerer,
så går det som en leg :)

Er selv igang med at lave en mp3 afspiller i javascript - med volume
slider og positions slider.

Fra : Holst

Dato : 19-02-08 14:58

Martin wrote:

> Jeps, GSize skal bruges til hjemmestrikket ikoner, og selvfølgelig hvis
> man laver et 32x20 (som standard ikonet er) så smider man GSize på
> alligevel - bare for god ordens skyld, så man ikke skal lave det om igen.

Ja, det lyder jo meget rimeligt. Det var så bare rart, at de også gjorde
det i deres eksempel i API-manualen, for umiddelbart havde jeg indtryk
af, at jeg erstattede standardikonet med et andet standardikon blot i en
anden farve.

> Man skal bare lige lære hvordan objekt orienteret javascript fungerer,
> så går det som en leg :)

Ja, det er squ nemt sagt. For ti år siden havde jeg såmænd nok også
hurtigt fået det lært, men i dag er der ikke tid til det - og måske
heller ikke helt lysten længere.