GPRS/UMTS router og ISP?
Fra : Bullerbasse

Dato : 07-03-08 02:23

Jeg lurer lidt på at få trådløst internet via GPRS/UMTS som 3' og Telia
tilbyder, men hvem klarer opgaven bedst?

Jeg har købt en ny SantaRosaChip laptop som har et 54mm PCIe slot. Kan man
nogle steder købe en 3G GPRS/UMTS router til dette slot? eller en anden
lille bærbar 3G Ethernetrouter da jeg ikke gider det der møjmodem som 3' og
Telia leverer og som har alle de samme irriterende forhold som gamle
analoge modemer havde når man skulle dele forbindelsen mv. samt at
sikkerheden er dårlig.

En ven af mig har 3's 3G modem som de fylder folk med løgn om vil køre
7,2mbit. Han har siger at de sjældent kommer op på 2,5mbit downstream og
256kbit upstream samt har særdeles sløve pingtider, især til USA.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-03-08 15:36

"Bullerbasse" <.@.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Telia leverer og som har alle de samme irriterende forhold som gamle
> analoge modemer havde når man skulle dele forbindelsen mv. samt at

Du kan godt fået datacard til express.
Alternativt køb en router fra dem - så kan du bare tilslutte med wifi.

/Dennis

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-03-08 15:52

Eller, hvis du i forvejen har en server kørende, så smid den USB sjover
i serveren og del internetforbindelsen derigennem

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-03-08 15:53

Eller køb en af de mange nyere symbian baserede telefoner med wifi+3g og
installer software som gør telefonen til access point, således at dine
computere automatisk går på nettet gennem telefonen, der nu fungerer som
router

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-03-08 16:07

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
> [...]
> installer software som gør telefonen til access point, således at dine
> computere automatisk går på nettet gennem telefonen, der nu fungerer som

Jeg ved ikke med symbian, men med windows mobile skal du oprette en ad-hoc
forbindelse.
Så ville jeg hellere bare købe en router med rigtig wifi.

Evt stoppe et kort i en zywall 2wg (omend den er lidt pepret)

/Dennis

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-03-08 17:27

teknisk set burde man kunne lave ngoet med en ASUS router med indbygget
USB 2... men om der er udgivet drivere til mipsel platformen samt en
firmware som supporterer USB modems er uvist

Fra : Bullerbasse

Dato : 08-03-08 01:15

On Fri, 7 Mar 2008 16:06:30 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> zywall 2wg

Jeg har også haft kik på WIFI routere som kan tage et 3G card, men kan ikke
finde en brugbar model. Den skal ikke være for stor fysisk og så skal den
have 802.11n som er en del af SantaRosa platformen og som kører helt
suverænt godt.

Hvis jeg bliver nødt til at vælge at slæbe rundt på en stor plastickasse
(router) sammen med Laptoppen, så skal der også være IP telefon mulighed,
så IP telefonen fungerer når Laptoppen er slukket.

Nogen der ved om Fritxbox er kommet med noget brugbart der?

Fra : cs

Dato : 28-03-08 17:39

Bullerbasse wrote:
> [...]
> 7,2mbit. Han har siger at de sjældent kommer op på 2,5mbit downstream og
> 256kbit upstream samt har særdeles sløve pingtider, især til USA.
Draytek har lavet routere med USB der har indbygget drivere til 3s USBmodem.
Nogle af disse har n-draft (såsom Vigor 2820n) andre er rene G-routere
(vigor 2910)

2910 giver jeg omkring 1500+moms for..