Dele Internettet med naboen
Fra : Blinkie

Dato : 19-02-08 02:07

Ja ja, jeg kunne jo spørge CyberCity, men nu spørger jeg her;

Er det lovligt, eller må jeg dele en CyberCity-Internetforbindelse med
naboen?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-08 06:09

Blinkie skriver:

> Ja ja, jeg kunne jo spørge CyberCity, men nu spørger jeg her;
>
> Er det lovligt, eller må jeg dele en CyberCity-Internetforbindelse med
> naboen?

Hvis i opretter en klub/forening hvis formål er at drive internetdelig -
så kan det være lovligt.

Ellrers læser i jeres kundevilkår, hvor det står at det må man ikke.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ebbe

Dato : 24-02-08 23:33

> Blinkie skriver:

> Hvis i opretter en klub/forening hvis formål er at drive internetdelig -
> så kan det være lovligt.
>
> Ellrers læser i jeres kundevilkår, hvor det står at det må man ikke.

Hvordan vil tele-dit-dut-dat bevise at du har delt internettet med din nabo?
Det må være enten en tilståelsessag eller din ISP's brud på
brevhemmeligheden!

--
ebbe
***hvis du bruger vista kan jeg ikke hjælpe dig.***

Fra : Mogens

Dato : 25-02-08 18:09

"ebbe" <ebbexxx@xxxamara.dk> skrev i meddelelsen

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:47BA6469.2711F7A3@du.kan.finde.den...

> Hvordan vil tele-dit-dut-dat bevise at du har delt internettet med din
> nabo?
> Det må være enten en tilståelsessag eller din ISP's brud på
> brevhemmeligheden!

Det er stadig ikke tilladt

Mogens

Fra : getdion@gmail.com

Dato : 19-02-08 12:47

"Blinkie" <boelle8@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Ja ja, jeg kunne jo spørge CyberCity, men nu spørger jeg her;
>
> Er det lovligt, eller må jeg dele en CyberCity-Internetforbindelse med naboen?

Min søn har prøvet sådan en ordning i nogle måneder.
Så tog naboen på en lang ferie og forbindelsen gik ned. Han stod uden internet i en hel
måned.

Alt i alt kan det ikke anbefales hvis man skal bruge en stabil forbindelse.
Hellere få sig en langsom men sikker forbindelse.
De fleste steder kan det nu fås til ca 100kr om måneden

Fra : Benny Amorsen

Dato : 19-02-08 14:01

"Blinkie" <boelle8@sol.dk> writes:

> Ja ja, jeg kunne jo spørge CyberCity, men nu spørger jeg her;
>
> Er det lovligt, eller må jeg dele en CyberCity-Internetforbindelse med
> naboen?

Der er ikke nogen lov, der forbyder dig at gøre det. Det kan være
kontraktbrud, afhængigt af hvilke betingelser, du har aftalt med
Cybercity.

/Benny

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-02-08 22:26

Benny Amorsen wrote:

> Der er ikke nogen lov, der forbyder dig at gøre det. Det kan være
> kontraktbrud, afhængigt af hvilke betingelser, du har aftalt med
> Cybercity.

plus nogle juridiske problemer... forestil dig at internet abonnementet står
i dit navn og din nabo så finder på at lave noget skidt via forbindelsen -
f.eks. at downloade musik og film der er beskyttet af lov om ophavsret -
eller det der er langt værrer...
Ja.. så hænger du juridisk set på den...

i øvrigt er der jo også hele problemet omkring retfærdig deling af
båndbredden...

Rasmus

Fra : Hauge

Dato : 20-02-08 22:31

Rasmus M. Jensen wrote:
> Ja.. så hænger du juridisk set på den...

Man kan da aldrig hænge på det naboen har gjort, selvom han har gjort det
via sin egen forbindelse.
Dog kræver det at man kan bevise at det ikke er en selv, men det kan de
sikkert svare meget bedre på i dk.videnskab.jura

Tænk på hoteller og lign., der rask væk giver gratis adgang til nettet
trådløst. Tror du selv på at de får skylden for det en gæst har gjort de
dage denne har boet der?

/Hauge

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-02-08 08:22

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> writes:

> [...]
>eller det der er langt værrer...
>Ja.. så hænger du juridisk set på den...

Man kommer aldrig til at hænge på den, men det er klart, at
politiets/rettighedshaverens udgangspunkt vil være, at ejeren
af forbindelsen har gjort det.

Så i første omgang vil det være ens egen pc m.v., der bliver
konfiskeret, eller mod en selv, at erstatningskravet bliver
rettet mod.

Det må man så få udredet bagefter.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-08 16:24

Klaus Ellegaard skriver:

> Så i første omgang vil det være ens egen pc m.v., der bliver
> konfiskeret, eller mod en selv, at erstatningskravet bliver
> rettet mod.
>
> Det må man så få udredet bagefter.

Sammen med bøden for det evt kontraktbrud med ens internetleverandør.

Fra : Hauge

Dato : 21-02-08 16:26

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Sammen med bøden for det evt kontraktbrud med ens internetleverandør.

Bøde er jo ikke noget som en internetudbyder kan give, de kan give dig en
regning eller et gebyr for at misligholde din "kontrakt", men ikke en bøde.

/Hauge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-02-08 16:28

Hauge skriver:

> Bøde er jo ikke noget som en internetudbyder kan give, de kan give dig en
> regning eller et gebyr for at misligholde din "kontrakt", men ikke en bøde.

Korrekt

De kan gå til en retsindstans og anklage en for kontraktbrud, hvilket
kan udløse en erstatningsbetaling.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-02-08 20:14

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> De kan gå til en retsindstans og anklage en for kontraktbrud, hvilket
> kan udløse en erstatningsbetaling.

Betingelsen er at de har lidt et tab, hvilket nok er særdeles vanskeligt
at dokumentere. Sandsynligvis opsiger de bare forbindelsen hvis det
opdages.

--
Jesper Lund