Cirque?
Fra : Brian K

Dato : 17-02-08 02:57

Hej

Vi får Cirque "bredbånd" d. 1 april - matrialet jeg har modtaget siger at
det højeste de tilbyder er 10/1 M/bit- hvilket efter min bedste
overbevisning ikke er tidsvarende for 2008.

Fullrate tilbyder 20/1 mb
Tdc tilbyder 50/2 mb
Comx tilbyder 40/40 mb

kan det virklig passer at Cirque "kun" tilbyder 10/1 ?

Vi er ved at få lagt fiber ind i hele ejendommen - 500 meter længere nede af
gaen har de Comx og dem jeg kender i det område, de har 20/20 M/bit.

Og hvad skal jeg ellers forvente fra Cirque af ubehagelige / behagelige
overraskelser?

Tænk engang at et boligselskab kan finde på at invistere i noget så langsomt
som 10/1, når sverige feks kører 100/100 og Comx tilbyder 40/40... fatter
det ikke ?

mvh
brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-02-08 18:50

On Sun, 17 Feb 2008 02:57:01 +0100, "Brian K" <spam@noway.dk> wrote:

> Tænk engang at et boligselskab kan finde på at invistere i noget så
> langsomt som 10/1

I boligforeninger er prisen ofte den vigtigste faktor.

-A

Fra : Søren Blom

Dato : 17-02-08 22:17

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev

> Tænk engang at et boligselskab kan finde på at invistere i noget så
> langsomt som 10/1, når sverige feks kører 100/100 og Comx tilbyder
> 40/40... fatter det ikke ?

Du var forhåbenlig selv til den generalforsamling, hvor beslutningen blev
taget.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : John

Dato : 18-02-08 13:33

> Og hvad skal jeg ellers forvente fra Cirque af ubehagelige / behagelige
> overraskelser?

Vi har Cirque som leverandør af vores S.HDSL 2/2Mbit og jeg er meget
tilfreds med dem. Det er en mindre udbyder så deres service er ganske god og
nærværende (ikke som f.eks. CC som er direkte inkompetent). Vi har oplevet
et par gange uden forbindelse (vi bor midt i KBH, så det er måske
forståeligt) men de har altid oplyst den detaljerede fejl, når vi har ringet
derind.

> Tænk engang at et boligselskab kan finde på at invistere i noget så
> langsomt som 10/1, når sverige feks kører 100/100 og Comx tilbyder
> 40/40... fatter det ikke ?

Ja, det er også et godt spørgsmål - hvis I er flere lejligheder om at dele
det, så siger jeg bare held og lykke - det er da vist dømt til at mislykkes?
Bare en enkelt der uploader lidt, så er det ødelagt for de andre, med mindre
der sidder noget intelligent udstyr og fordeler båndbredden ligelidt mellem
lejlighederne (men selv da kommer det til at køre ret dårligt).

Som det har været oppe tidligere, så har prisen sikkert spillet ind - prisen
og folk der ikke kender noget til det som har bestemt, at det lige er dét
tilbud man skal satse på.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-08 15:07

On Mon, 18 Feb 2008 13:32:58 +0100, "John" <hans10@VE.gmail.com>
wrote:

> Ja, det er også et godt spørgsmål - hvis I er flere lejligheder om at dele
> det, så siger jeg bare held og lykke - det er da vist dømt til at mislykkes?

Det er til hver bruger...

-A

Fra : John

Dato : 18-02-08 16:16

> Det er til hver bruger...

Hvis det er til hver bruger, kan jeg ikke se problemet i det?
Jeg tror heller ikke på, at hver bruger få dedikeret 40/40 ved ComX - det må
være en delt forbindelse.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 16:29

ComX kører jo fiber ind til hver bruger.
Mener det er 100/100 Mbit udstyr de benytter, så fra ComX's netværk og
ud til hver kunde har de den hastighed de er sat til.
(Selvfølgelig arbejder de også med "samtidighedsfaktorere" som gør at de
måske leverer en 100/100 mbit til x antal brugere... Altså kan alle
ikke have fild hastighed, på samme tid. Gælder for alle private
internetforbindelser. OGSÅ TDC.)

Fra : John

Dato : 18-02-08 17:06

> ComX kører jo fiber ind til hver bruger.
> Mener det er 100/100 Mbit udstyr de benytter, så fra ComX's netværk og ud
> til hver kunde har de den hastighed de er sat til.

Så dvs. at selv om alle andre udnytter deres linie 100%, så kan man stadigt
udnytte sin egen linie 100% også - altså ind til leverandørens backbone
naturligvis?

> [...]
> måske leverer en 100/100 mbit til x antal brugere... Altså kan alle ikke
> have fild hastighed, på samme tid. Gælder for alle private

Jeg er klar over, at TDC også køre efter dette princip men det sker først ud
af deres backbone (i hvert fald når vi snakker alm. Bredbånd) - jeg troede,
at ComX gjorde det allerede ved boligforeningen. Der skal jo ikke en ret
stor boligforening til, at man hurtigt kommer over 1Gbit, hvis hver bruger
køre 40Mbit.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-08 17:22

On Mon, 18 Feb 2008 17:05:33 +0100, "John" <hans10@VE.gmail.com>
wrote:

> Så dvs. at selv om alle andre udnytter deres linie 100%

Alle udnytter ikke deres linie samtidig. Det gør de ingen steder.
Alle netværk opererer med over-subscription.

> Jeg er klar over, at TDC også køre efter dette princip men det sker
> først ud af deres backbone (i hvert fald når vi snakker alm. Bredbånd)

Du tager fejl. Man opererer med over-subscription flere steder i
nettet.

> Der skal jo ikke en ret stor boligforening til, at man hurtigt kommer
> over 1Gbit, hvis hver bruger køre 40Mbit.

Jo, i *praksis* skal der en meget, meget stor boligforening til.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-02-08 17:20

On Mon, 18 Feb 2008 16:16:24 +0100, "John" <hans10@VE.gmail.com>
wrote:

> Hvis [10/1] er til hver bruger, kan jeg ikke se problemet i det?

Næh, men det kan OP altså. Han sammenligner med 20/1 og mere.

> Jeg tror heller ikke på, at hver bruger få dedikeret 40/40 ved ComX

Du tror fejl.

-A