Mail - urutineret bruger?
Fra : Torben

Dato : 18-02-08 09:34

Hej gruppe,

jeg har en bekendt (pensionist) der lige er begyndt at benytte PC /
Internet - maskinen kører vista!

Hvilket mailprogram er mest brugervenligt, jeg tænker her på de mest basale
funktioner (er det ikke noget med at outlook express ikke findes i vista?) -
alternativt har jeg overvejet at lave en webbaseret mailbox til ham. Jeg
bruger selv Gmail og er vældig godt tilfreds, men hvilke andre (og mere
brugervenlige) tjenester findes der?

mvh & på forhånd tak!
Torben

Fra : Ole C

Dato : 18-02-08 10:01

Torben skrev blandt andet:

> Hvilket mailprogram er mest brugervenligt, jeg tænker her på de mest
> basale funktioner (er det ikke noget med at outlook express ikke
> findes i vista?)

Vista indeholder ikke Outlook Express, men Windows Mail, der stort set
er magen til.
Og nemmere bliver det vel næppe.....

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-02-08 10:19

Ole C wrote:

> Og nemmere bliver det vel næppe.....

Og ringere bliver det vel næppe.

Thunderbird er lige til at gå til. Den overholder standarderne for
kommunikation på internettet. Man mister ikke alt hvis maskinen skal
reinstalleres.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 11:08

On Mon, 18 Feb 2008 10:19:27 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Og ringere bliver det vel næppe.
>
>Thunderbird er lige til at gå til. Den overholder standarderne for
>kommunikation på internettet. Man mister ikke alt hvis maskinen skal
>reinstalleres.

For det gør man i Outlook Express? Læs lidt på lektion inden du kommer
med disse postulater

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-02-08 17:12

Henning wrote:

> For det gør man i Outlook Express? Læs lidt på lektion inden du kommer
> med disse postulater

Jeg anvendte OE før. Hele min familie anvender OE og det er det samme
bøvl efter hver reinstallation...
Programmer der gemmer brugerdata i registreringsdatabasen burde forbydes
ved lov.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 19:53

On Mon, 18 Feb 2008 17:12:29 +0100, Jesper Poulsen
> [...]

>bøvl efter hver reinstallation...
>Programmer der gemmer brugerdata i registreringsdatabasen burde forbydes

Invester i Express Assist fra www.ajsystems.com - det gemmer alt
relevant, incl. kontoindstillinger, passwords osv. Genialt til den
ugentlige backup

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-02-08 20:57

Henning wrote:

> Invester i Express Assist fra www.ajsystems.com - det gemmer alt
> relevant, incl. kontoindstillinger, passwords osv. Genialt til den
> ugentlige backup

TB har ikke problemerne. Der er ingen grund til at 40$ efter noget
software som allerede er for dyrt i forvejen - navnligt ikke når der
findes gratis alternativer der klarer opgaven helt uden ekstraprogrammer.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 16:40

On Mon, 18 Feb 2008 20:57:05 +0100, Jesper Poulsen
> [...]

>software som allerede er for dyrt i forvejen - navnligt ikke når der
>findes gratis alternativer der klarer opgaven helt uden ekstraprogrammer.
Jeg kender ikke Thunderbird, men siger du at der er indbygget backup
og restoreprogram i det? Som husker alle indstillinger, passwords osv?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-02-08 17:04

Den 22-02-08 16.40 skrev Henning følgende:

> Jeg kender ikke Thunderbird, men siger du at der er indbygget backup
> og restoreprogram i det? Som husker alle indstillinger, passwords osv?

Nej, men man behøver ikke et ekstra program til at hente indstillinger
ud af registringsdatabasen. Man kan blot lade sit almindelige
backupprogram kopiere mappen med Thunderbirds brugerdata.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 09:41

On Fri, 22 Feb 2008 17:03:40 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Nej, men man behøver ikke et ekstra program til at hente indstillinger
>ud af registringsdatabasen. Man kan blot lade sit almindelige
>backupprogram kopiere mappen med Thunderbirds brugerdata.

Jeg prøver igen - dvs. når du restorer får du alle indstillinger med,
passwords osv? Men er vi ikke ude i noget som en "urutineret" bruger
ikke selv kan gøre?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-02-08 12:16

Den 24-02-08 09.40 skrev Henning følgende:

> Jeg prøver igen - dvs. når du restorer får du alle indstillinger med,
> passwords osv? Men er vi ikke ude i noget som en "urutineret" bruger
> ikke selv kan gøre?

Ja, alt!

Jeg vil tro, at selv en urutineret bruger kan finde ud af at kopiere en
mappe.

Vil man gendanne indstillinger, mails m.m. (på samme computer eller på
en anden computer), skal man blot kopiere den kopierede mappe ind på den
samme placering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : Calle.

Dato : 19-02-08 10:45

"Henning" skrev i meddelelsen

> Invester i Express Assist fra www.ajsystems.com - det gemmer alt
> relevant, incl. kontoindstillinger, passwords osv. Genialt til den
> ugentlige backup

hvorfor ikke bare kopiere *.dbx filerne, så har du alle dine mails i
respektive mapper, og eksportere konti.
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-08 18:37

Calle. wrote:

> hvorfor ikke bare kopiere *.dbx filerne, så har du alle dine mails i
> respektive mapper, og eksportere konti.

Hvor har man så adressebogen?

Jesper Poulsen

Fra : Calle.

Dato : 20-02-08 11:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor har man så adressebogen?

søg på *.wab
når du søger efter *.dbx og *.wab, så søg også i skjulte filer

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-02-08 14:36

Calle. wrote:

> søg på *.wab
> når du søger efter *.dbx og *.wab, så søg også i skjulte filer

De gange hvor jeg har skulle reinstallere en maskine med OE har jeg
kopieret _hele_ mappen med brugerdata og alligevel har der manglet
noget. Der ligger brugerdata i registreringsdatabasen.

Jesper Poulsen

Fra : Calle.

Dato : 25-02-08 18:04

> De gange hvor jeg har skulle reinstallere en maskine med OE har jeg
> kopieret _hele_ mappen med brugerdata og alligevel har der manglet
> noget. Der ligger brugerdata i registreringsdatabasen.

Hvad skulle der ligge der?
Jeg gør snart ikke andet end at hjælpe folk med at flytte deres ting til
nyere Pc'ere, og har endnu aldrig haft problemer
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Carl Drud

Dato : 25-02-08 18:54

http://www.insideoe.com/files/regkeys.htm

--
Carl

Fra : Calle.

Dato : 26-02-08 22:27

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i meddelelsen

> http://www.insideoe.com/files/regkeys.htm

Ja, de kommer med hvis du bruger eksportering af dine konti. Sågar password
er med

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-02-08 10:54

Calle. wrote:

> Ja, de kommer med hvis du bruger eksportering af dine konti. Sågar password
> er med

Det kan man ikke på et dødt system der ikke kan starte op.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-02-08 20:45

Calle. wrote:

> Hvad skulle der ligge der?
> Jeg gør snart ikke andet end at hjælpe folk med at flytte deres ting til
> nyere Pc'ere, og har endnu aldrig haft problemer

Du får ikke det hele med, hvis du bare kopierer...

Jesper Poulsen

Fra : Calle.

Dato : 26-02-08 22:26

> Du får ikke det hele med, hvis du bare kopierer...

Vil godt have at vide, hvad kommer ikke med, da jeg endnu aldrig har manglet
noget bagefter.
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-02-08 10:55

Calle. wrote:

> Vil godt have at vide, hvad kommer ikke med, da jeg endnu aldrig har manglet
> noget bagefter.

Læs Carl Druds indlæg.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 16:40

On Tue, 19 Feb 2008 10:44:55 +0100, "Calle." <snyd@mail.ha> wrote:

>"Henning" skrev i meddelelsen

>hvorfor ikke bare kopiere *.dbx filerne, så har du alle dine mails i
>respektive mapper, og eksportere konti.

Hvad med sorteringsregler, kontoindstilliger, passwords osv?

Fra : Calle.

Dato : 19-02-08 10:44

> Jeg anvendte OE før. Hele min familie anvender OE og det er det samme
> bøvl efter hver reinstallation...
> Programmer der gemmer brugerdata i registreringsdatabasen burde forbydes
> ved lov.

hvori ligger det bøvl. Der findes da intet der er nemere en eksporter
funtionerne i Oe både hvad mail og konti angår.

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-02-08 18:45

Calle. wrote:

> hvori ligger det bøvl. Der findes da intet der er nemere en eksporter
> funtionerne i Oe både hvad mail og konti angår.

Jo. Alt hvad TB har ligger i "Documents and Settings" på en
engelsksproget Windowsmaskine. Der er indstillinger, konti, addons,
adressebøger, mails og nyhedsgrupper.
Kan det være nemmere?

Her i Linux peger min brugerfil på Windowsindstillingerne, således at
Thunderbird ser ud og opfører sig ens i Windows og Linux.

Faktisk kan man også nøjes med at kopiere mappen med
Thunderbird-pragramfilerne til et nyt sted - Thunderbird skal ikke
installeres (kopierer man kun programfilerne, får man kun programfilerne).

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 12:54

Jesper Poulsen skrev:

> Jo. Alt hvad TB har ligger i "Documents and Settings" på en
> engelsksproget Windowsmaskine. Der er indstillinger, konti, addons,
> adressebøger, mails og nyhedsgrupper.
> Kan det være nemmere?

Ja. Det er nemmere hvis alle indstillingerne ligger under samme
mappe som programmet. Så kan man skifte styresystem (inden for
samme type) uden at geninstallere. Man kan også lægge et gammelt
image på uden at ændringer der er foregået siden sidst,
forsvinder. Det har jeg brug for.

--
Bertel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-02-08 14:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja. Det er nemmere hvis alle indstillingerne ligger under samme
> mappe som programmet. Så kan man skifte styresystem (inden for
> samme type) uden at geninstallere. Man kan også lægge et gammelt

Nu er det til gengæld så smart at man kan placere brugerdata et andet
sted end programdata.

> image på uden at ændringer der er foregået siden sidst,
> forsvinder. Det har jeg brug for.

Det kan du også med Thunderbird.

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 16:24

Jesper Poulsen skrev:

> Det kan du også med Thunderbird.

Jeg har lige lavet en installation med Thunderbird. Jeg har
angivet at serverindstillinger og local folders skal ligge i to
undermapper til Thunderbirds mappe. Jeg oprettede også en
newsserver og omdirigerede på lignende vis to mapper til
Thunderbirds mappe.

Da jeg derefter slettede Thunderbirdmappen på C-drevet:

   C:\Documents and Settings\Bertel\Application Data\Thunderbird

så var indstillingerne væk.

--
Bertel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-02-08 17:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Da jeg derefter slettede Thunderbirdmappen på C-drevet:
>    C:\Documents and Settings\Bertel\Application Data\Thunderbird
> så var indstillingerne væk.

Ja, for du slettede din "profiles.ini"

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 17:53

Jesper Poulsen skrev:

> Ja, for du slettede din "profiles.ini"

Ja. Hvordan får jeg Thunderbird til at flytte den over i sin egen
mappe?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-08 18:00

Den 20-02-08 17.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Ja. Hvordan får jeg Thunderbird til at flytte den over i sin egen
> mappe?

Det nemmeste er vist at benytte Portable Thunderbird:
http://portableapps.com/apps/internet/thunderbird_portable

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-08 18:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Det nemmeste er vist at benytte Portable Thunderbird:

Okay, men udgangspostulatet var at Thunderbirds indstillinger
kunne overleve en reinstallation af styresystemet. Det kan de
altså ikke i standardversionen?

Og selv om den kan, er det inderligt uinteressant. Det var ikke
specielt oplagt at hitte ud af hvad der skulle omdirigeres, og
det skal gentages for hver ny konto.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-08 18:55

Den 20-02-08 18.04 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Okay, men udgangspostulatet var at Thunderbirds indstillinger
> kunne overleve en reinstallation af styresystemet. Det kan de
> altså ikke i standardversionen?

Nu har jeg ikke fulgt tråden særlig opmærksomt. Indstillinger og
programdata placeres der, hvor Microsoft anbefaler, at man placerer
indstillinger og programdata (mappen %appdata%). Skal de overleve en
reinstallation, skal man blot kopiere mappen med indstillinger, ligesom
man kan kopiere mappen med programdata (hvis den ligger på C-drevet).
Mozilla-programmerne gemmer ikke noget i registreringsdatabasen eller
andre underlige steder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-02-08 23:43

Kim Ludvigsen wrote:

> Mozilla-programmerne gemmer ikke noget i registreringsdatabasen eller
> andre underlige steder.

Og af samme årsager kan man bruge de selvsamme brugerdata på flere
platforme.

Jesper Poulsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-02-08 10:54

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> wrote in message

> Jeg bruger selv Gmail og er vældig godt tilfreds

Hvis du skal være "backup", når noget ikke virker, så vælg noget du selv
kender. F.eks. Gmail.