Flaskehals på nForce 4 SLI bundkort med 4 ~
Fra : Jacob Pedersen

Dato : 06-02-08 23:15

Hej Folkens

Jeg har et Asus A8N-SLI Premium, hvor jeg i lang tid har haft 2x512mb ddr400
ram monteret.
Nu har jeg så købt og monteret yderligere 2x1gb.

Jeg har læst at der pga hardwarebegrænsninger ikke understøttes ddr400
hastighed på ram officielt, når der er 4 stænger i.

Jeg kørte de gamle ram med en hastighed på ddr400, og timings på 2-2-2-5-1T
De nye kan køre 2-3-2-5-1T ved samme hastighed

Det kan systemet så ikke når alle 4 er i på en gang, men ved ddr400
hastighed, kan det køre 2-3-2-5-2T.
Ved denne hastighed har jeg kørt memtest86 i 5 timer uden nogen fejl.
Jeg har også kørt prime95 og cpu-burn simultant i 2 timer, uden nogen fejl.

Derfor antog jeg at systemet burde køre ret stabilt.

Desværre oplever jeg med jævne mellemrum (ca en gang i timen) at maskinen
fryser ved let belastning, som fx, netsuft, flytning af filer fra en hd til
en anden, afspilning af video og lign. alligevel. Det gjorde den ikke når
den bare stress-testede, men når jeg bruger den.

Nu har jeg kørt ram ved ddr400 hastighed i 2 døgn, med timings 3-4-4-8-2T
uden den er frosset.

Er der nogen der ved helt specifikt hvor denne begrænsning er, og om der er
noget jeg kan stille på, for at få den til at holde på med at fryse ved den
hastighed jeg kan stress-teste med?

Eller er det nu engang bare sådan, at der er en grund til at den hastighed
ikke understøttes, og jeg bare skal være glad for det jeg har opnået?

Jeg har prøvet at øge både "chipset voltage", "HT Voltage", "DDR Voltage" og
"CPU Voltage" uden nogen mærkbar forskel. (Som jeg forstår det, er
memory-controlleren indbygget i cpu'en, og jeg kender ikke den specifikke
vej for data, så derfor har jeg prøvet at øge spændingen de steder hvor jeg
antog at det kunne bevæge sig igennem)

Jeg har nyeste bios installeret.

mvh
Jacob

Fra : Hans

Dato : 07-02-08 20:05

Jacob Pedersen wrote:
> [...]
> filer fra en hd til en anden, afspilning af video og lign. alligevel.
> Det gjorde den ikke når den bare stress-testede, men når jeg bruger
Det gør den fordi disse funktioner typisk anvender større adresserum end
testprogrammerne.

> [...]
>
> Eller er det nu engang bare sådan, at der er en grund til at den
> hastighed ikke understøttes, og jeg bare skal være glad for det jeg
Det er en begrænsning i cpu'ens memorycontroller. Noget du ikke kan ændre
ved, andet end at sænke hastigheden til 333 MHz.

Det er desværre et velkendt problem med 4 dual-rank moduler og S-939.

Hans

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 07-02-08 21:21

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Det gør den fordi disse funktioner typisk anvender større adresserum end
> testprogrammerne.

Jeg tænkte nok at der var en grund til det

> Det er en begrænsning i cpu'ens memorycontroller. Noget du ikke kan ændre
> ved, andet end at sænke hastigheden til 333 MHz.

Det prøvede jeg, og selv ved 333 MHz kan jeg ikke køre samme timings, som
med 2 stænger ved 400 MHz

> Det er desværre et velkendt problem med 4 dual-rank moduler og S-939.

Ja, jeg har læst en del om det, og blev opmuntret til at forsøge, da jeg
flere steder læste om nogen der fik det til at køre med 4 stænger og 400
MHz.
Det har jeg opgivet nu, og i stedet for at køre 333 MHz og slappe timings,
har jeg pillet de 2 gamle stænger ud, så jeg kører med 2 gb på 2 stænger nu,
og igen har fået hastigheden op på 400 MHz og 2-3-2-5-1T

Tak for hjælpen

mvh
Jacob