Kan det være strømforsyninger?
Fra : Jan Hougaard

Dato : 21-01-08 19:59

Under installation af Windows Vista genstarter min pc ustandseligt, så det er ikke
lykkedes at få det installeret.

PC'en består af følgende:
Gigabyte GA-MA790FX-DS5 (nyindkøbt)
Athlon 64 X2 6400+ 3,2 GHz (nyindkøbt)
Zalman 9500 køler (nyindkøbt)
Kingston ValueRAM 4 x 1 GB (nyindkøbt)
Harddisk WD 320GB + Maxtor 300 (+ WD 500GB på vej. Er altså ikke monteret)
Grafikkortet er et passivt kølet m/256MB ram (ikke noget fancy)
DVD-drev
DVD-brænder

Strømforsyningen er en ældre Chieftec 410W

Der står i manualen til motherboardet at man anbefaler min. 400W strømforsyning.

Kan det være strømforsyninger der er problemet?

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 20:06

Jan Hougaard wrote:
> [...]
> strømforsyning.
> Kan det være strømforsyninger der er problemet?

Højst tænkeligt. Den opfylder sikkert ikke ATX 2.x normen, hvilket kan få
det fleste nye bundkort til at opføre sig mildelst talt besynderligt.

PSU'en er ikke det sted man bør spare, eller genbruge en gammel træt sag.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 21-01-08 20:11

"Hans" skrev i en meddelelse ...

> Højst tænkeligt. Den opfylder sikkert ikke ATX 2.x normen, hvilket kan få det fleste nye bundkort til at opføre sig
> mildelst talt besynderligt.

Jo der står faktisk v2.0 på den, men derfor kan den selvfølgelig godt være for lille.

> PSU'en er ikke det sted man bør spare, eller genbruge en gammel træt sag.

Nej, men den har nu ellers klaret mit forrige system til ug, så jeg troede lige....
AMD 939 Athlon 3500X, med 3 diske osv.

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 20:18

Jan Hougaard wrote:

> Nej, men den har nu ellers klaret mit forrige system til ug, så jeg
> troede lige.... AMD 939 Athlon 3500X, med 3 diske osv.

Dit nye system bruger noget mere strøm, så deeet.

Du må ud og investere i denne fikse sag:

Høj effektivitet og nul støj.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 21-01-08 21:15

"Hans" skrev i en meddelelse ...

> Dit nye system bruger noget mere strøm, så deeet.
>
> Du må ud og investere i denne fikse sag:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391375
>
> Høj effektivitet og nul støj.

Men er den så "stor nok"?
40w mere lyder ikke af det vilde.

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 21:34

Jan Hougaard wrote:

> Men er den så "stor nok"?
> 40w mere lyder ikke af det vilde.

Du må da gerne købe en VX550 hvis du har planer om at køre Crossfire, men
selv med et GF 8800GT vil VX450 være alt rigelig til dit system. Det er
nemlig en "stor" 450 Watt'er.

Prøv og se hvor mange Ampere din nuværende PSU kan levere på 12 Volt. En
VX450 kan levere 33 Ampere til sammenligning.

Her er lidt mere læsning om VX-serien:
http://corsair.com/products/vx.aspx

Det er i øvrigt vigtigt at du bruger det 8-polede ATX-stik ved CPU'en, for
at opnå maksimal stabilitet på forsyningen til prosessoren.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 21-01-08 22:00

"Hans" skrev i en meddelelse ...

> Du må da gerne købe en VX550 hvis du har planer om at køre Crossfire, men selv med et GF 8800GT vil VX450 være alt
> rigelig til dit system. Det er nemlig en "stor" 450 Watt'er.

Jeg spiller ikke og har derfor ingen planer om Crossfire.

> Prøv og se hvor mange Ampere din nuværende PSU kan levere på 12 Volt. En VX450 kan levere 33 Ampere til sammenligning.

Nu er den gemt godt væk i bunden af mit Antec 180 kabinet, så det kan jeg ikke
umiddelbart se.

> [...]
>
> Det er i øvrigt vigtigt at du bruger det 8-polede ATX-stik ved CPU'en, for at opnå maksimal stabilitet på forsyningen

Der er kun et 4-polet på min strømforsyning, og de 4 af polerne på bundkortet
er blændet af med et dæksel. Det kan dog tages af.

Men interessant læsning.
Det ser ud til at det er den jeg skal ha' fat i.

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 22:34

Jan Hougaard wrote:

> Der er kun et 4-polet på min strømforsyning, og de 4 af polerne på
> bundkortet er blændet af med et dæksel. Det kan dog tages af.

Grunden til at jeg nævnte det er, at VX450 har et 8-polet ATX12V stik, og
kablingen er lang nok til at kunne nå op til fatningen på bundkortet, hvis
dit P180 er den nye model som også kan kables på bagsiden af montagepladen
til bundkortet.

> Men interessant læsning.
> Det ser ud til at det er den jeg skal ha' fat i.

Det vil du helt sikkert ikke fortryde.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 22-01-08 20:13

"Hans" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> fatningen på bundkortet, hvis dit P180 er den nye model som også kan kables på bagsiden af montagepladen til

Jeg købte VX450'eren da min lokale hardwarepusher havde den på lager og pc'en
køre fint med den nye strømforsyning, men......
Under installationen med den gamle strømforsyning er der gået et eller andet galt.
Min backupdisk som desværre også var tilkoblet har jeg på en eller anden måde
fået slettet/formateret eller ?
Jeg kan ikke se noget på den.
Nogen der kan anbefale et godt program evt den rigtige nyhedsgruppe jeg kan
henvende mig i?

Fra : Hans

Dato : 22-01-08 20:37

Jan Hougaard wrote:

> [...]
> Jeg kan ikke se noget på den.
> Nogen der kan anbefale et godt program evt den rigtige nyhedsgruppe

Rart at se din maskine er oppe og køre med den nye PSU.

Den rigtige gruppe til dit problem er nok news:dk.edb.hardware.drev, men
inden du laver dit indlæg bør du nok lige undersøge diskens status i
Diskhåndteringen, og få disse oplysninger med i dit spørgsmål til gruppen.

Hans

Fra : Jan Hougaard

Dato : 22-01-08 20:43

"Hans" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> undersøge diskens status i Diskhåndteringen, og få disse oplysninger med i dit spørgsmål til gruppen.

Jeg Googlede lidt rundt og stødte på GetDataBack.
Det køre i øjeblikket, så jeg vil lige vente og se hvad der kommer ud af det.

Fra : Anders Christensen

Dato : 03-02-08 11:07

Har du stadig det problem med at den genstartet. så prøv at instalere med
2x1 gb ram og hvis den kan det så er det en opdaterring du skal have før du
setter alle fire gb i

Mvh Anders

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-01-08 10:12

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> wrote in message

> Strømforsyningen er en ældre Chieftec 410W
>
> Der står i manualen til motherboardet at man anbefaler min. 400W
> strømforsyning.
>
> Kan det være strømforsyninger der er problemet?

410w burde være mere end rigeligt, og hvis den overholder atx standarten,
burde den altså kunne bruges.
Dermed ikke sagt at det ikke kan være PSU'en der er noget galt med, men har
du ikke mulighed for at låne en anden, inden du går ud og investere 500bobs
på noget der måske ikke er nødvendigt.

Det lugter dog af et strømforsynings problem, eller et varme problem.

Bjarne K.

Fra : Jan Hougaard

Dato : 22-01-08 20:14

"Bjarne K." skrev i en meddelelse...

> Det lugter dog af et strømforsynings problem, eller et varme problem.

Det var strømforsyningen.