Altid bøvl...
Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 19:48

Hej

Jeg har i dag købt og samlet følgende:

Core duo E8200
Asus P5K3 delux
2 X 2 gb DDR3
Asus Radeon 3870X2 1 GB
2 X 500gb hdd
PSU på 650w

Men, jeg har kun sort skærm, ingen bib eller andet. Der er lys i LED og alle
fans køre.
Nu er det sådan at det er muligt at jeg skal opdater bios, men hvordan når
jeg ikke kan starte op????????????

MGJ

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 20:00

MGJ wrote:
> [...]
> og alle fans køre.
> Nu er det sådan at det er muligt at jeg skal opdater bios, men
> hvordan når jeg ikke kan starte op????????????

Det kan meget vel være bios som er for gammel, så enten skal forhandleren
opdatere den for dig, eller også skal du låne en anden cpu.

Hvad med din PSU? Hvilken har du købt, da grafikkortet alene bruger over 200
Watt, så der skal være godt med ampere på 12 Volt.

Hans

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 20:23

> [...]
>
> Hvad med din PSU? Hvilken har du købt, da grafikkortet alene bruger over
> 200 Watt, så der skal være godt med ampere på 12 Volt.

Jeg valgte en Corsair 650w

MGJ

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 20:30

MGJ wrote:

> Jeg valgte en Corsair 650w

Okay.

Hvilke ram moduler har du købt?

Hans

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 20:33

> Okay.
>
> Hvilke ram moduler har du købt?

Corsair XMS Xtreme - 2GB - PC8500 - DDR3 X 2

MGJ

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 20:47

MGJ wrote:

> Corsair XMS Xtreme - 2GB - PC8500 - DDR3 X 2

Prøv og se om bundkortet starter med kun 1 rammodul.

Alternativt helt uden, da det så skal bippe i højttaleren. Hvis ikke, så er
det et biosproblem.

Hans

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 21:20

> Prøv og se om bundkortet starter med kun 1 rammodul.
>
> Alternativt helt uden, da det så skal bippe i højttaleren. Hvis ikke, så
> er det et biosproblem.

Ingen RAM og stadig ingen BIB

MGJ

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 21:33

MGJ wrote:

> Ingen RAM og stadig ingen BIB

For nu at være helt sikker:

Intet grafikkort, ingen ram og ingen andre enheder sat til bundkortet andet
end PSU'en, og stadig intet fra højttaleren?

Hvis ja, så genkender bios'en ikke cpu'en.

Hans

Fra : jama

Dato : 07-03-08 20:11

"MGJ" <REMOVEshowfloor@mail.dkREMOVE> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle fans køre.
> Nu er det sådan at det er muligt at jeg skal opdater bios, men hvordan når

Lad mig sige det på den måde, at Bios ikke er nødvendig at opdatere, i tide
og utide. Du har lige købt dyret og Bios opdateres normalt ikke på en ny PC,
kun, hvis der er problemmer med at visse Hardware, som ikke kan køre/ses(og
er Bios relateret) f.eks med Win 98 da der skulle større diske end 50 GB i
PCen, som jeg vist tror var max for 98 dengang. Alt Bios opdat er
risikofyldt og derfor gør man det normalt ikke med en helt ny PC. Nu
afhjælper det ikke dit problem, men det tror jeg bestemt heller ikke opdate
af Bios gør?
Mvh.Jama

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 20:17

jama wrote:
> [...]
> normalt ikke med en helt ny PC. Nu afhjælper det ikke dit problem,
> men det tror jeg bestemt heller ikke opdate af Bios gør?

Hvis bios'en ikke er fra januar i år, så er de nye Wolfdale og Yorkfield
cpu'er ikke understøttet, så det kan godt betyde en maskine som ikke starter
op i dette tilfælde da det er en E8200 han har købt.

Hans

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 20:31

> Hvis bios'en ikke er fra januar i år, så er de nye Wolfdale og Yorkfield
> cpu'er ikke understøttet, så det kan godt betyde en maskine som ikke
> starter op i dette tilfælde da det er en E8200 han har købt.

Jeg har fundet ud af at jeg skal bruge en bios version 0910 som den yngste,
læser jeg på bundkortet står der 1.01 G ?????? ( og nej G'et er ikke en 6
tal). Altså her ved jeg sgu ikke engang om jeg er 900+ over eller 800
under - skrammel og jeg valgte enda Asus for at slippe med alt for meget
bøvl...

MGJ

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 20:45

MGJ wrote:

> [...]
> er ikke en 6 tal). Altså her ved jeg sgu ikke engang om jeg er 900+
> over eller 800 under - skrammel og jeg valgte enda Asus for at slippe

Det er sikkert bundkortets hardwarerevision, som ikke siger noget om hvilken
bios det er flashet med.

Hans

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 20:28

> [...]
> er risikofyldt og derfor gør man det normalt ikke med en helt ny PC. Nu
> afhjælper det ikke dit problem, men det tror jeg bestemt heller ikke

Min første PC var en 4,7 mhz IBM og der efter en 16 mhz Olivetti - og jeg
kan her fortsætte med en meget lang liste. De fleste bygget jeg selv og for
dem alle blev de også opdateret løbende, så jo jeg har helt den samme
holdning som dig. Ikke mindst har jeg købt "nye" stumper for små 11k så
burde der ikke være dette bøvl.

MGJ

Fra : Mads

Dato : 07-03-08 20:36

On Fri, 7 Mar 2008 20:11:21 +0100, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

> [...]
>risikofyldt og derfor gør man det normalt ikke med en helt ny PC. Nu
>afhjælper det ikke dit problem, men det tror jeg bestemt heller ikke opdate

Det tror jeg nu nok at det vil.
Bios'en er ældre end CPU'en og kender ikke denne nye model.
For nogen måneder siden samlede jeg en PC med et Asus P5
bundkort ( ka ik lige huske om det var P5K ) og en E6750 CPU.
Den kunne godt starte, men meldte en fejl i BIOS hver gang.
Efter en opdatering til nyeste BIOS ku den genkende CPU'en
korrekt og kørte herefter perfekt.

Hvis den slet ikke kan starte med en E8200 i, så er der 3
muligheder.
1. Byt kortet til et nyere der har en BIOS der understøtter
de nye Intel CPU'er.
2. Spørg om forhandleren af kortet evt. kan opdatere BIOS'en
for dig.
3. Lån en lidt ældre CPU af en du kender og opdater selv BIOS.

mvh Mads

Fra : Nicolai

Dato : 08-03-08 18:12

jama wrote:

> [...]
> risikofyldt og derfor gør man det normalt ikke med en helt ny PC. Nu
> afhjælper det ikke dit problem, men det tror jeg bestemt heller ikke opdate

Det er altså noget sludder. Da jeg købte mit nye Gigabyte bundkort, var
en bios update nødvendig for at rammene kunne blive understøttet. Sådan
er det ofte med det nyeste hardware, som man samler selv, hvilket er
tilfældet her.

Gigabyte bundkort kører med dual-bios og bios update er derfor stort set
risikofrit. Så inden du udtaler dig skråsikkert, skulle du måske lige
opdatere din egen viden lidt.

Var det ikke også dig, der i nyhedsgruppe, hårdnakket påstod at din
bærbare brugte en meget speciel harddisk? Til trods for at rigtig mange
fortalte dig, at du bare skulle skille den ad korrekt.

> Mvh.Jama

Nicolai

Fra : jama

Dato : 09-03-08 09:53

"Nicolai" <example@example.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bærbare brugte en meget speciel harddisk? Til trods for at rigtig mange
> fortalte dig, at du bare skulle skille den ad korrekt.

Jeg ved ikke om det er mig du henviser til med disse to indlæg? Men så læs
hvd jeg skrev: om nr.1.
nr.2 er ikke mig.

1.
"Hvis der er problemmer med at visse Hardware" skal der selvfølgelig
opdates.

2.
Var det ikke også dig, der i nyhedsgruppe, hårdnakket påstod at din
> bærbare brugte en meget speciel harddisk? Til trods for at rigtig mange
> fortalte dig, at du bare skulle skille den ad korrekt.

Aner ikke hvad du taler om? Det er ikke mig, der har skrevet det
jama

Fra : Nicolai

Dato : 09-03-08 15:19

jama wrote:

> Jeg ved ikke om det er mig du henviser til med disse to indlæg? Men så læs
> hvd jeg skrev: om nr.1.

Har jeg gjort.

> nr.2 er ikke mig.

Jo, det er.

> 1.
> "Hvis der er problemmer med at visse Hardware" skal der selvfølgelig
> opdates.

Og det var jo netop hvad der var. Der er ofte hardware problemer, når
man selv sammensætter nyeste hardware, specielt bios. Hvor tit har du
selv samlet dine computere? Man behøver ikke udtale sig i indlæg bare
for at udtale sig. Men det var jo heller ikke det eneste du skrev. At du
skriver "Alt Bios opdat er risikofyldt og derfor gør man det normalt
ikke med en helt ny PC." er virkelig noget sludder, for det er netop
hvad man gør i mange tilfælde med nye PC'ere af det nyeste hardware, når
man samler selv. Og det er kun risikofyldt, hvis ikke man ved hvad man
laver, men det er måske derfor du mener det er risikofyldt?

> 2.
> Var det ikke også dig, der i nyhedsgruppe, hårdnakket påstod at din

> Aner ikke hvad du taler om? Det er ikke mig, der har skrevet det

Jo, det var dig. Lad mig genopfriske din hukommelse, Google er nådesløs:

From: "jama" <nons...@mail.com>
Newsgroups: dk.edb.hardware.baerbar
Subject: Kan ikke finde Harddisk 2.5 tommer til min Acer TravelMate 530
Bærbar
Date: Sat, 12 Aug 2006 04:32:19 +0200

Denne harddisk har jeg svært ved at finde, da dens tilslutning ikke
ligner
> minne andre bærbares diske, har prøvet min PackardBells, men den
havde den
> alm. tilslutning. har også været ude og søge på Google, men kunne ikke
> finde
> nogen der lignede mins tilslutning, derfor spørger jeg nu her hvor
> experterne er.
>
> (Er der en der har en billig Harddisk 2.5 tommer til salg) Ikke
aktuelt
> denne gr.!!!

Du understreger endda, at den ikke sidder i en adaptor og at den må være
meget speciel. Nu er det vel ikke nødvendigt at citere hele tråden, men
selvom mange blev ved med at forklare dig, at det var en alm. disk, tog
du ikke imod fornuft.

For halvandet år siden, kunne du ikke finde ud af at læse en manual,
bruge Google og skille en simpel komponent ad og nu giver du råd som en
anden ekspert om noget du ikke har forstand på.

Det er ikke for at være personlig, men hvis ikke man har bare en
nogenlunde ide om hvad man laver, så skal man lade være med at give råd.
I bedste fald spilder man folks tid og i værste fald kan det blive dyrt.

> jama

Nicolai

Fra : senn

Dato : 07-03-08 20:51

"MGJ" <REMOVEshowfloor@mail.dkREMOVE> skrev i meddelelsen
> [...]
> alle fans køre.
> Nu er det sådan at det er muligt at jeg skal opdater bios, men hvordan når

Prøv at fortæl noget mere.
Hvilket OS.
Hvad med DVD'en. Er den monteret rigtig.
Reagerer den korrekt med hensyn til skuffebevægelse
og dens lysdiode. -Læs DVD'ens manual.
Lægger du OS-Install-disken i skuffen og lukker skuffen,
og så bliver der ingen liv i skærmen?.
DVD'en, er det en PATA eller SATA.
-Er Jumperen sat rigtig. Kører DVD'en alene
på et PATA 40 pin kabel, så skal jumperen
være sat som master. Hvis den kører på et
Ultra 80 pin kabel, der har blå, grå og sort
connector, så skal kablets blå være sat på bundkortet,
den sorte på DVD'en. Hvis én af de 2 harddiske
du har købt er PATA og sidder på kablet, så fjern
harddisken i første omgang, så kun DVD'en er på
kablet. Jumperen skal sidde på master. Men vis det
er Ultra 80 pin kabel, kan DVD'en også i nogle tilfælde
køre med jumperen på CableSelect.

--senn

Iøvrigt, det er en go ide at starte med kun én
harddisk tilkoblet bundkortet. Sé i bundkortets manual,
for det er ikke ligemeget hvilken en af bundkortets
SATA-connectorer den kobles til.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 07-03-08 21:00

senn:
> "MGJ" <REMOVEshowfloor@mail.dkREMOVE> skrev i meddelelsen

> Prøv at fortæl noget mere.
> Hvilket OS.

Skal vi ikke gætte på at der intet OS er, manden kan jo ikke få
maskinen til at starte.

....snip

--
mvh.

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 21:23

> Skal vi ikke gætte på at der intet OS er, manden kan jo ikke få maskinen
> til at starte.
>
> ...snip

Ganske rigtig Jeg har prøvet, checket og trippel checket alt er
monteret efter bogen (underligt men heldigt jeg ikke fik bundet alle
ledninger op).
Lige nu prøver jeg at resette Bios, så prøver igen om 10 minutter....

MGJ

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-03-08 21:28

"MGJ" <REMOVEshowfloor@mail.dkREMOVE> wrote in

> Men, jeg har kun sort skærm, ingen bib eller andet. Der er lys i LED
> og alle fans køre.

Lyder som en ikke-understøttet CPU. Du har jo masser af erfaring med at
samle maskiner selv har jeg set, så de banale fejlkilder har jeg udelukket.

Et kortsluttet MB (kontakt med kabinettet) er en klassiker, men så ville
alt være dødt. RAM og grafikkorts problemer ville give beeb codes, og
stortset alt andet ville som minimum give en maskine der kunne POST'e.

Så mit gæt er en biosfejl eller ikke-understøttet CPU. Sikkert det sidste.

Lån en understøttet CPU og forsøg at flashe til nyeste/bedste bios version.

Fra : MGJ

Dato : 07-03-08 21:42

> [...]
>
> Så mit gæt er en biosfejl eller ikke-understøttet CPU. Sikkert det sidste.
>
> Lån en understøttet CPU og forsøg at flashe til nyeste/bedste bios

Nej nu er det slut, gidder ikke mere har sgu siddet her siden kl 11. Nå jeg
tager en tur ind til Midtdata og snakker med dem i morgen med maskinen under
armen, de plejer at yde en god service.
Jeg takker for jeres bud

MGJ

Fra : jama

Dato : 08-03-08 01:06

> [...]
> jeg tager en tur ind til Midtdata og snakker med dem i morgen med maskinen
> under armen, de plejer at yde en god service.

Ja det er surt når man har siddet i flere timer og intet er sket, så jeg
ønsker dig held i morgen hos Midtdata. Surt ingen havde det gode råd, der
klarede problemmet, så lad os håbe Midtdata har, pøj pøj og held og lykke.
jama

Fra : Mogens

Dato : 08-03-08 10:23

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> klarede problemmet, så lad os håbe Midtdata har, pøj pøj og held og lykke.

Så har du ikke fulgt med.
Der var en del der havde det gode råd at opdatere BIOS.

MN

Fra : jama

Dato : 08-03-08 10:49

"Mogens" <willemoesgade@fjerngmail.com> skrev i en meddelelse

> "jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen

> Så har du ikke fulgt med.
> Der var en del der havde det gode råd at opdatere BIOS.
>
> MN

Det jeg mener er, at ingen kom med æget, selvfølgelig var der gode råd, men
gennembrudet ? Det er ingen kritik bare konstatering af facts. Computeren
lod sig ikke starte op. Det sker jo, at et problem ikke lader sig løse her i
gruppen. Tilgengæld fik han mange input.
jama

Fra : Mogens

Dato : 08-03-08 11:11

> [...]
> Computeren lod sig ikke starte op. Det sker jo, at et problem ikke lader
> sig løse her i gruppen. Tilgengæld fik han mange input.
Jo det er. Hans BIOS er for gammel

MN

Fra : jama

Dato : 08-03-08 11:37

> "jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen

> Jo det er. Hans BIOS er for gammel
>
> MN

Prøvede han ikke en opdate? Tror det ikke, hvis det var Bios der var
problemmet. Der var også andre råd på banen, men ingen af Dem løste
problemmet, så det er nok en god ide, at gå til Midtdata som han forslog, De
må vel vide?
jama

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 08-03-08 11:38

jama udtrykte præcist:

> Prøvede han ikke en opdate? ...snip

JAMA, hold dig til noget du ved noget om.

--
mvh.

Fra : Mogens

Dato : 08-03-08 11:47

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen

> "Mogens" <willemoesgade@fjerngmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> problemmet. Der var også andre råd på banen, men ingen af Dem løste
> problemmet, så det er nok en god ide, at gå til Midtdata som han forslog,

Læs nu det der står.
Han kan ikke opdatere BIOS med den nye CPU.

Og du kan tror hvad du vil, der skal ny BIOS på.

MN

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-03-08 10:13

"jama" wrote

> [...]
> problemmet. Der var også andre råd på banen, men ingen af Dem løste
> problemmet, så det er nok en god ide, at gå til Midtdata som han forslog,

Tror du at et råd om at opdatere på magisk vis får problemet til at
forsvinde?
Det kræves jo lissom at man selv udfører den aktive handling, dvs opdatering
af BIOS

- Peter

Fra : jama

Dato : 09-03-08 11:19

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsvinde?
> Det kræves jo lissom at man selv udfører den aktive handling, dvs

Du kan jo se her, hvad to kompetente IT folk siger om dette: (Og det er ikke
fra mig nogen af citaterne.)

1.
Han kan ikke opdatere BIOS med den nye CPU.
2.
Og du kan tror hvad du vil, der skal ny BIOS på.

Så meningerne er åbenbart delte.
Mvh.Jama

Fra : Mogens

Dato : 09-03-08 14:45

> [...]
> Han kan ikke opdatere BIOS med den nye CPU.
> 2.
> Og du kan tror hvad du vil, der skal ny BIOS på.

Nøj hvor er du godt til at læse.....
Du mener at fordi at man ikke kan opdater BIOS med den nye CPU, er meninger
delte?
For der er ingen delte meninger i de 2 indlæg.

MN

Fra : Nicolai

Dato : 09-03-08 15:26

jama wrote:

> [...]
> Han kan ikke opdatere BIOS med den nye CPU.
> 2.
> Og du kan tror hvad du vil, der skal ny BIOS på.

Mogens har allerede svaret korrekt, at du har svært ved at forstå hvad
du læser. Jeg vil bare prøve at gøre det mere forståeligt for dig.

Hvad angår 1., Så skal BIOS opdateres, men da den nye CPU ikke er
understøttet af nuværede BIOS, skal den opdateres med en understøttet
CPU isat. Herefter skulle han så gerne kunne sætte den nye CPU i. Altså,
en BIOS opdatering.

Hvad angår 2., Ja, BIOS skal opdateres, men samme problemstilling som
ved 1. er aktuel.

Så meningerne er _ikke_ delte.

> Mvh.Jama

Nicolai

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-03-08 19:08

"jama" wrote

> 1.
> Han kan ikke opdatere BIOS med den nye CPU.
> 2.
> Og du kan tror hvad du vil, der skal ny BIOS på.

Det giver 100% mening for mig

> Så meningerne er åbenbart delte.

Nej!

Det bekymrer mig lidt at du ikke har forstået det

- Peter