Defekt grafikkort eller for lille strømfor~
Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 12:32

Jeg har købt mig et Asus EN8600GT grafikkort, men
desværre får jeg sort skærm når jeg starter computeren
med kortet sat i. Jeg har i forvejen et grafikkort der
er indbygget i bundkortet, så dette har jeg ikke kunne
fjerne først. Det lyder som om computeren starter op
normalt med mit EN8600GT kort, men som sagt med sort
skærm.

Jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg muligvis har
en for lille strømforsyning. Den jeg har er på 350watt
og trækker et Asus P5RD1-V Deluxe bundkort, 4 HD'er,
en cpukøler, et DVD drev og divers USB-ting som webcam osv.
For at teste dette, har jeg taget strømmen fra alt på
nær mit C-drev og CPU køleren, men alligevel får jeg sort
skærm. Kan sådan et grafikkort som Asus EN8600GT, een HD
og en cpu køler, være for meget for en 350watt
strømforsyning ??

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 12:57

SpookiePower wrote:

> [...]
> skærm. Kan sådan et grafikkort som Asus EN8600GT, een HD
> og en cpu køler, være for meget for en 350watt

Hvilken strømforsyning? Hvor mange Ampere kan den levere på 12 Volt?

Hvilken CPU kører du med?

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 13:07

Hans wrote:

> Hvilken strømforsyning? Hvor mange Ampere kan den levere på 12 Volt?
>
> Hvilken CPU kører du med?

Min strømforsyning er en Enermax.
Mht til ampere er jeg lidt i tvivl, men på strømforsyningen
står bla -

DC Output +12V 26A og -12V 1A

Min CPU er en Pentium 4 3.0 GHz

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 13:13

SpookiePower wrote:

> Min strømforsyning er en Enermax.
> Mht til ampere er jeg lidt i tvivl, men på strømforsyningen
> står bla -
>
> DC Output +12V 26A og -12V 1A
>
> Min CPU er en Pentium 4 3.0 GHz

Okay. Den burde have power nok til et 8600GT, selv om din CPU bruger 100
Watt.

Har den et 24-polet ATX stik til bundkortet?

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 13:46

Hans wrote:

> Okay. Den burde have power nok til et 8600GT, selv om din CPU bruger 100
> Watt.

Ja, jeg er lige blevet fortalt at et 8600GT kort bruger omkring 20watt,
så, så meget sluger det heller ikke.

> Har den et 24-polet ATX stik til bundkortet?

Ja det er et 24 pin EATXPWR jeg benytter.

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 14:15

SpookiePower wrote:

> Ja, jeg er lige blevet fortalt at et 8600GT kort bruger omkring
> 20watt, så, så meget sluger det heller ikke.

Det bruger ca. 40 watt, men det burde heller ikke være noget problem med din
Enermax.

> Ja det er et 24 pin EATXPWR jeg benytter.

Du kommer desværre nok ikke videre i din fejlsøgning før du får testet
grafikkortet i en anden maskine.

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 15:11

Hans wrote:

> [...]

> Enermax.

> Du kommer desværre nok ikke videre i din fejlsøgning før du får testet

Kan man nogle steder se hvor mange watt hver enhed bruger ?

Jeg skal prøvet kortet i en anden maskine i aften. Så jeg håber
heller ikke det virker der, så er der en forklaring.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 13:15

> Kan sådan et grafikkort som Asus EN8600GT, een HD
> og en cpu køler, være for meget for en 350watt
> strømforsyning ??

Ved du hvad, jeg har denne her maskine
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/34307-351123-1284187-1284187-1284187-80631754-81020618.html
og der sidder kun en 300 Watt PSU i, så du burde ikke have det problem.

Sådan så den ud da jeg købte den, nu har jeg et Asus EN8800GT grafikkort i
og her blev jeg nød til også at skifte PSU til en Hiper 630 Watt men det er
jo en anden snak.

kimila

Fra : Mads

Dato : 06-03-08 16:02

On Thu, 06 Mar 2008 12:32:16 +0100, SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> [...]
>fjerne først. Det lyder som om computeren starter op
>normalt med mit EN8600GT kort, men som sagt med sort

Du har vel husket at slutte skærmen til det nye grafikkort ?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 06-03-08 16:37

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Du har vel husket at slutte skærmen til det nye grafikkort ?

Ja og sætte opløsningen til noget skærmen kan vise?
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Mads

Dato : 06-03-08 18:06

On Thu, 6 Mar 2008 16:37:09 +0100, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

>Ja og sætte opløsningen til noget skærmen kan vise?

Hvis opløsningen var et problem, burde der vel stadig vises et
billede mens Windows blev læst ind. Det kører jo med en
lav standard-opløsning.

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 18:19

Mads wrote:

> Hvis opløsningen var et problem, burde der vel stadig vises et
> billede mens Windows blev læst ind. Det kører jo med en
> lav standard-opløsning.

Der er slet intet billede, selv under POST, så det er noget HW som driller.

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 21:28

Hans wrote:

> Der er slet intet billede, selv under POST, så det er noget HW som driller.

Hvad er POST og HW ?

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 21:38

SpookiePower wrote:

> Hvad er POST og HW ?

Det er blot forkortelser for "Power On Self Test" og Hardware.

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 21:28

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Ja og sætte opløsningen til noget skærmen kan vise?

Opløsningen står til det den står til med mit onboard
grafikkort. Da skærmen er sort ved brug af mit nye kort,
kan jeg ikke komme ind og ændre på den.

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 21:27

Mads wrote:

> Du har vel husket at slutte skærmen til det nye grafikkort ?

Ja det har jeg :)

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 19:00

> Jeg har købt mig et Asus EN8600GT grafikkort, men
> desværre får jeg sort skærm når jeg starter computeren
> med kortet sat i.

Hvis PSU er for lille vil du nok opleve ustabilitet, men
du burde i det mindste kunne starte med et indstikskærmskort...

Prøv at forbinde monitor til onboard-skærmkort
- gå ind i BIOS og vælg PEG/IGD under 'chipset' og
'northbridge' (iflg. manual afsnit 4.4.5 - chipset)

Så burde eftermonteret PCIe-skærmkort være 'første valgte skærmkort'

???

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : senn

Dato : 06-03-08 19:39

"Villy57" <diy4wd[at]hotmail[dot]com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 'northbridge' (iflg. manual afsnit 4.4.5 - chipset)
>
> Så burde eftermonteret PCIe-skærmkort være 'første valgte skærmkort'

Han har crossPosted til dk.edb.hardware.grafikkort
Det har altid uheldig følgevirkning i form af tidsspilde.
-Vi har været fremme med forslag, der ligner dit.
-Men han var iøvrigt selv først ude med det.
vh, senn

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 21:29

Villy57 wrote:

> Prøv at forbinde monitor til onboard-skærmkort
> - gå ind i BIOS og vælg PEG/IGD under 'chipset' og
> 'northbridge' (iflg. manual afsnit 4.4.5 - chipset)
>
> Så burde eftermonteret PCIe-skærmkort være 'første valgte skærmkort'

Den option er allerede valgt. Det var den fra start af. Der er også
to andre muligheder, dem har jeg også prøvet uden held.

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 21:35

Senest nyt er følgende.

Jeg har prøvet mit nye grafikkort i en vens computer.
Der virkede det fint...desværre kan man sige.

Han havde een HD, et DVD drev og en PSU på 350watt.
Præcist det samme som jeg, da jeg havde slået mit
ekstra hardware fra. Så min ide er nu, om det er
selve PCI-E slottet der fejler noget, eller om
det kan være en bios opsætning den er gal med.

På lørdag låner jeg et PCI-E grafikkort, som jeg
prøver i min PC, for at se om det skulle være
et af ovenstående problemer.

Jeg har fået et råd fra en ven om at prøve med mit
nye kort når det viser sortskærm, så flytte monitor
stikket over på mit onboard grafikkort, og se om
der kommer billede på. Hvis der skulle gøre det,
kunne det være fordi at det ikke er slået fra.....
Men jeg kan bare ikke se at man helt kan slå det
fra. Men nu prøver jeg det.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 13:47

Her til morgen formaterede jeg mit C-drev og opdateret
min BIOS. inden jeg installerede nogen form for drivers
eller ligneden, slukkede jeg computeren, satte 8600GT
kortet i og startet op. Men stadig sort skærm desværre.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 13:57

Glemte lige...

I min manual på side 2-19
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5RD1-V%20Deluxe/e1818_p5rd1-v_dlx.pdf
kan man se at PCI-E, PCI og onboard musikkortet deler IRQ adresse. Om
det kan betyde noget, ved jeg ikke, men jeg kan ikke finde ud af
at ændre på de forskellige adresser, så PCI-E slottet har sin
helt egen IRQ.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 15:15

I enhedshåndteringen, kan jeg se et gult ?-tegn
på PCI device-linien. Kan det betyde at min PCI-E
slot ikke virker ?

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 15:58

SpookiePower wrote:
> I enhedshåndteringen, kan jeg se et gult ?-tegn
> på PCI device-linien. Kan det betyde at min PCI-E
> slot ikke virker ?

Hvordan kan du se det hvis grafikkortet ikke virker?

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 16:46

Hans wrote:

> Hvordan kan du se det hvis grafikkortet ikke virker?

Det kan jeg ved at benytte mit onboard grafikkort
som virker.

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 16:53

SpookiePower wrote:

> Det kan jeg ved at benytte mit onboard grafikkort
> som virker.

Er det med GeForce kortet monteret, eller et tomt PCI-ex slot?

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 17:28

Hans wrote:

> Er det med GeForce kortet monteret, eller et tomt PCI-ex slot?

Jeg kan kun se noget med et tomt PCI-E slot, og ved brug af
mit onboard kort.

Fra : Hans

Dato : 07-03-08 17:43

SpookiePower wrote:

> Jeg kan kun se noget med et tomt PCI-E slot, og ved brug af
> mit onboard kort.

Hvis der er en gul klat ud for en PCI-Enhed, så mangler den blot en driver,
så det er ikke dit problem med grafikkortet.

Der er noget vi endnu ikke har fået at vide omkring dit setup:

Hvilken skærm bruger du? Er det en fladskærm hvor du nu bruger DVI i stedet
for VGA, og i såfald har du husket at fjerne VGA kablet helt fra skærmen, så
du er sikker på at den vælger den rigtige indgang?

Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 08-03-08 13:09

Hans wrote:

> Hvis der er en gul klat ud for en PCI-Enhed, så mangler den blot en driver,
> så det er ikke dit problem med grafikkortet.

Så det gule tegn burde ikke betyde at kortet ikke burde virke ?

> [...]

> for VGA, og i såfald har du husket at fjerne VGA kablet helt fra skærmen, så
> du er sikker på at den vælger den rigtige indgang?

Jeg køre med en Samsung SyncMaster 172s som er en faldskærm med alm VGA
stik eller RGB, hedder det måske. På det nye kort er der to DVI indgange
og der har jeg et konverter stik som jeg bruger mellem det nye
grafikkort og stikket til min monitor.

Fra : Hans

Dato : 08-03-08 13:24

SpookiePower wrote:

> Så det gule tegn burde ikke betyde at kortet ikke burde virke ?

Nej, ikke hvis det handler om PCI.

> [...]
> indgange og der har jeg et konverter stik som jeg bruger mellem det
> nye grafikkort og stikket til min monitor.

Og du bruger den medfølgende DVI-VGA converter?

Okay. Prøv så følgende:

Sluk maskinen, tag strømmen helt fra og monter det nye grafikkort.

Nulstil bios med jumperen på bundkortet, da bios som standard vælger PEG som
primær skærm.

Start maskinen, og prøv nu begge DVI-Udgange, og se om der ikke kommer
billede på et af dem.

Hans

Fra : Mendoza

Dato : 08-03-08 19:58

SpookiePower wrote:

> Så det gule tegn burde ikke betyde at kortet ikke burde virke ?

> Jeg køre med en Samsung SyncMaster 172s som er en faldskærm med alm

Uha... det må gå pænt hurtigt med sådan en faldskærm.......

Fra : SpookiePower

Dato : 10-03-08 11:18

Tak for hjælpen til alle der har bidraget med hjælp.
Jeg har prøvet et andet grafikkort i min maskine, som
heller ikke virkede. Så jeg tror det er mit bundkort
der måske er noget i vejen med.