scanning af dias
Fra : Battlefield's

Dato : 05-03-08 15:19

Hej
Er der nogle der kan forklare mig om det er normalt at de dias, der bliver
indscannede på en HP Scanjet 4890, bliver mere uskarpe end når samme dias
bliver vist på et lærred?
Er der evt. noget at gøre ved det?
Hilsen Vibeke

Fra : JayPizz

Dato : 05-03-08 15:24

Battlefield's wrote:
> [...]
> indscannede på en HP Scanjet 4890, bliver mere uskarpe end når samme dias

Jeg kunne forestille mig at almindelige scannere ikke er så gode til at
scanne dias ind, og at det er derfor man kan købe scannere som er
beregnet til at scanne dem.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 13:26

> [...]
> indscannede på en HP Scanjet 4890, bliver mere uskarpe end når samme dias

Flatbed scannerer er noget skidt til det med dias eller negativer.

> Er der evt. noget at gøre ved det?

Ja, køb en rigtig film scanner, f.eks en Nikon Coolscan V ED, den koster
kassen men er det værd.

Aldi har en gang imellem haft sådan en scanner, jeg har prøvet den og vil
ikke anbefale den.

Har selv en, da jeg købte min for ca 1½ år siden var prisen ca 5000,- kr det
er da også en sjat penge men har ikke fortrudt det.

Du kan se forskellen mellem en filmscanner (nikon) og en flatbed scanner
her.

Flatbed www.kimila.dk/lysbilled/flat.jpg
Nikon www.kimila.dk/lysbilled/nikon.jpg

Det lysbilled er fra ca 1967.

kimila

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 13:31

> Aldi har en gang imellem haft sådan en scanner, jeg har prøvet den og vil
> ikke anbefale den.

Aldi har selvfølgelig ikke haft Nikon scanneren men en ved navn optiplex som
ikke var noget værd.

kimila

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-03-08 13:54

On Thu, 6 Mar 2008 13:31:06 +0100, "kimila" <kimila snabel a mail dot
dk> wrote:

>Aldi har selvfølgelig ikke haft Nikon scanneren men en ved navn optiplex som
>ikke var noget værd.

Tja, jeg købte en PrimeFilm filmscanner i Aldi for år tilbage. Den når
selvfølgelig ikke en Nikon scanner til sokkeholderne, men lever nu
fint op til mine krav.

<mlr>

Fra : Jens G

Dato : 06-03-08 17:47

On Wed, 5 Mar 2008 15:19:11 +0100, "Battlefield's"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>indscannede på en HP Scanjet 4890, bliver mere uskarpe end når samme dias

Du kan affotografere dem med et digitalkamera på stativ når de vises
på lærredet.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.