Windows fryser - hjælp til fejlsøgning
Fra : Optimus Prime

Dato : 05-03-08 10:50

Min Win XP pc har i længere tid lidt under divese BSOD; men er vel
egentlig forståeligt nok med en +2 år gammel installation og en masse
codecpacks og andre udskiftninger...

Jeg isatte derfor en ekstra harddisk og lavede en ny Windows XP
installation (med dualboot) med henblik på en frisk start... så langt så
godt.

Ny har jeg så fået et nyt problem, jeg oplever at Windows "fryser" -
billedet sidder på skærmen, ingen bsod eller noget andet... skærmen er
bare låst og de programmer som kører går i lås (kan høre på min webradio
at programmet er gået koldt da der bare kommer underlige lyde i
højtaleren).

Der er kun en vej ud og det er resetknappen... Der er ingen fejl i
loggen og det eneste spor på problemer er at computeren efter genstart
påstår min active desktop er i udu (jeg bruger ikke aktiv desktop og har
også fulgt vejledningen til at slå den fra uden held) - den ikke at
windows blev genoprettet efter en fejl eller noget?!?

Problemet med frysning er først opstået efter at have isat ny harddisk
(satte også en sata-brænder i istedet for min gamle ide, men der kunne
ikke læses data på drevet, så det er skiftet tilbage igen... NB drevet
virker på en anden maskine, så der har været noget andet i vejen) - og
det kommer på både den gamle og den nye windows installation, men først
når computeren belastes lidt (der er ingen problemer med varme ifølge
temperaturer udlåst via Speedfan og heller ingen deles der føles varme).
Jeg har ligeledes opleves at en USB-nøgle kan isættes og læses; men så
pludselige er der tilsyneladende ingen data på... tages den ud og sættes
i igen, er alt som det skal være

Jeg mistænker umiddelbart min PSU (en 400W Chillinovation); men jeg har
2 s-ata diske, AMD64 CPU, 1 IDE brænder og et HD2600Pro grafikkort, så
den burde da kunne klare jobbet (og har gjort det fint i +2 år - indtil
den nye disk blev isat).

Fejlene forsvinder ikke fordi jeg fjerner den nye disk heller...

Har kørt en grundig ramtest (microsoft systems diag)

Nogen bud på fejlkilder - eller hvor jeg skal begynde at lede?

Jeg køber en ny PSU for at se om det hjælper (og jeg alligevel overvejer
at opgradere hele computeren); men vil jeg gerne finde fejlen alligevel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-03-08 11:03

Optimus Prime wrote:
> Min Win XP pc har i længere tid lidt under divese BSOD; men er vel
> egentlig forståeligt nok med en +2 år gammel installation og en masse
> codecpacks og andre udskiftninger...

Nej.

> [...]
> 2 s-ata diske, AMD64 CPU, 1 IDE brænder og et HD2600Pro grafikkort, så
> den burde da kunne klare jobbet (og har gjort det fint i +2 år - indtil

Din PSU kan godt have haft det lidt lunt og den nye disk kan være tungen
på vægtskålen til at den er gået i udu. Jeg ville sætte mine penge på
PSU'en.

> Har kørt en grundig ramtest (microsoft systems diag)

Brug Memtest86.

> Jeg køber en ny PSU for at se om det hjælper (og jeg alligevel overvejer
> at opgradere hele computeren); men vil jeg gerne finde fejlen alligevel

Har du hastighedsproblemer med den da?
Hvis ikke, så er der strengt taget ingen grund til at opgradere.

Prøv også med en Linux Live-CD, feks. Ubuntu. Det kan udelukke enten
Windows eller hardwaren (følger fejlen med eller ej).

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 06-03-08 10:01

Jesper Poulsen skrev:
> Din PSU kan godt have haft det lidt lunt og den nye disk kan være tungen
> på vægtskålen til at den er gået i udu. Jeg ville sætte mine penge på
> PSU'en.

Der er en Corsair HX520 på vej, så nu må vi se om det løser noget...

> Brug Memtest86.

Jeg skiftede tilbage til mine gamle ram igår og det løste
(tilsyneladende) problemet... Det gør mig lidt skeptisk over for min
ramtest - hvad får dig til at anbefale den anden frem for Microsoft
Systems Diag?
Jeg vil flux hente Memtest86 og prøve den i stedet for

> Har du hastighedsproblemer med den da?
> Hvis ikke, så er der strengt taget ingen grund til at opgradere.

Jeg vil gerne prøve kræfter med den nye Wolfdale CPU og trænger til at
få nyt legetøj... altså ingen saglig grund til opgradering

> Prøv også med en Linux Live-CD, feks. Ubuntu. Det kan udelukke enten
> Windows eller hardwaren (følger fejlen med eller ej).

Det vil jeg overveje - tak...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-03-08 16:01

Optimus Prime wrote:

> ramtest - hvad får dig til at anbefale den anden frem for Microsoft
> Systems Diag?

Microsoft kan ikke lave testværktøjer.

> Jeg vil flux hente Memtest86 og prøve den i stedet for

Faktisk er det muligt at køre Linux på defekte RAM-moduler når
defekterne er registreret vha Memtest86 og de defekte steder bliver
videregivet til Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 07-03-08 08:27

Jesper Poulsen skrev:
> Microsoft kan ikke lave testværktøjer.

Ha ha jeg er tilbøjelig til at give dig ret nu - efter jeg har skiftet
RAM har alt kørt fint... så en x264 HD film film igår uden problemer og
med mit setup ligger jeg på omkring 50-90% CPU brug, så hvis
strømforsyningen var problemet burde jeg nok ha opdaget det...
Jeg har fremover fået ny ram-test program

> Faktisk er det muligt at køre Linux på defekte RAM-moduler når
> defekterne er registreret vha Memtest86 og de defekte steder bliver
> videregivet til Linux.

Hmm du lokker gør du... Jeg har lavet en WinXP partition med det ene
formål at se film og bruger ikke andet end Zoomplayer Pro, FFdshow,
Any-dvd, .mkv splitter, Mpeg2 codec (til dvd film) og så lidt småtterier
som Speed Fan og diverse filtre - hvis det kunne køre på Linux, så jeg
var fristet

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-03-08 00:00

Optimus Prime wrote:

> Hmm du lokker gør du... Jeg har lavet en WinXP partition med det ene
> formål at se film og bruger ikke andet end Zoomplayer Pro, FFdshow,

Jeg ser alle mine film under Ubuntu Linux

> Any-dvd, .mkv splitter, Mpeg2 codec (til dvd film) og så lidt småtterier
> som Speed Fan og diverse filtre - hvis det kunne køre på Linux, så jeg
> var fristet

Det kan det. Det virker upåklageligt her. Selv DVD-film virker fint. Det
_eneste_ jeg bruger Windows til, er spil.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-03-08 10:11

Jesper Poulsen skrev:
> Jeg ser alle mine film under Ubuntu Linux

Ser du også film encodet i x264 med multichannel lyd, lagt i mkv containere?
Det er primært det jeg ser + DVD... er ligeglad med diverse komprimerede
DivX osv.

> Det kan det. Det virker upåklageligt her. Selv DVD-film virker fint. Det
> _eneste_ jeg bruger Windows til, er spil.

nu er jeg RIGTIG nysgerrig
Har du mod på en kort liste over de applikationer du benytter?
Jeg har aldrig set en linuxinstallation, så må siges at være totalt
noob; men har mod på at rode med det hvis det kan lette min hverdag
(synes winXp er totalt overkill for blot at åbne min hardware så jeg kan
se film).

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-08 20:57

Optimus Prime wrote:

> Ser du også film encodet i x264 med multichannel lyd, lagt i mkv containere?

Nej, men jeg kunne godt. Det er prøvet og det virker upåklageligt.

> nu er jeg RIGTIG nysgerrig
> Har du mod på en kort liste over de applikationer du benytter?

Til video, eller?

Jeg bruger gstreamer og decss og så en videoplayer, men dem er der jo en
del af...

> Jeg har aldrig set en linuxinstallation, så må siges at være totalt

Hvis du bor i nærheden af Als kan du få min at se

> noob; men har mod på at rode med det hvis det kan lette min hverdag

Hvad bruger du ellers din PC til?

> (synes winXp er totalt overkill for blot at åbne min hardware så jeg kan
> se film).

XP er i virkeligheden mindre avanceret og mindre effektivt ift. Linux.
Der findes programmer der gør det muligt at spille stort set alle spil
(Crysis er endnu ikke understøttet) under Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 11-03-08 09:10

Jesper Poulsen skrev:
> Til video, eller?
Jeps, ved ikke hvorfor men jeg regnede med den type applikationer var
mere "specielle" og derfor ikke havde fundt vej til Linux endnu

> Jeg bruger gstreamer og decss og så en videoplayer, men dem er der jo en
> del af...
>
> Hvis du bor i nærheden af Als kan du få min at se
Tak for tilbudet; men der er langt fra Næstved

> Hvad bruger du ellers din PC til?
Lidt af hvert, men planen er at lave en dualboot konfiguration - en
dedikeret til filmafvikling og en til alt det andet... Den til video
kunne for min skyld gerne være Linux (arbejder med Windows systemer til
daglig, så kan ikke slippe det helt af hensyn til job osv)

> XP er i virkeligheden mindre avanceret og mindre effektivt ift. Linux.
> Der findes programmer der gør det muligt at spille stort set alle spil
> (Crysis er endnu ikke understøttet) under Linux.
Jeg spiller ikke; men jeg var nervøs for ting som DVD-afspilning,
fjerning af regionskoder osv... Jeg bruger AnyDVD og det program (eller
en lignende Linux) er et krav... Skal kunne fjerne regionskodning på DVD
og Bluray samt ignorere "user prohibit flag" i DVD bitstreamen...
Er der overhovedet Bluray support i Linux?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-03-08 16:10

Optimus Prime wrote:

> dedikeret til filmafvikling og en til alt det andet... Den til video
> kunne for min skyld gerne være Linux (arbejder med Windows systemer til

Kig på LinuxMCE.

> fjerning af regionskoder osv... Jeg bruger AnyDVD og det program (eller
> en lignende Linux) er et krav... Skal kunne fjerne regionskodning på DVD

DeCSS.

> og Bluray samt ignorere "user prohibit flag" i DVD bitstreamen...
> Er der overhovedet Bluray support i Linux?

Det er muligt, men det er ikke noget man bare lige gør. Bluray er et
lukket format og der bliver ikke lavet open source support for det.

Jesper Poulsen