RGB Scart til 15 pol sub-D.
Fra : Jim

Dato : 04-03-08 21:50

Jeg har et lille problem, som består i, at jeg vil have mit RGB-signal
(Scart) fra min stand alone DVB-T-modtager til min fladskærm (15-pol sub-D
stik).
Jeg havde fået et kabel, som skulle have virket, emn det gør det ikke.
Er der nogen bud på, hvad der mangler, og hvordan jeg laver det lille
nummer, så det virker?

Med venlig hilsen

Og på forhånd tak.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-03-08 22:07

On Tue, 4 Mar 2008 21:49:58 +0100, "Jim"
<Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> wrote:

> [...]
>Jeg havde fået et kabel, som skulle have virket, emn det gør det ikke.
>Er der nogen bud på, hvad der mangler, og hvordan jeg laver det lille

Du er helt sikker på DVB-T modtageren er opsat til RGB - og ikke til
komposite eller komponent ??

<mlr>

Fra : Jim

Dato : 04-03-08 23:23

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> Du er helt sikker på DVB-T modtageren er opsat til RGB - og ikke til
> komposite eller komponent ??

Det var et godt spørgsmål. Jeg har en Philips DTR 210. Ved ikke, hvordan den
sættes op, når man ikke har noget at se på, hvad der sker.
Men kablet er efterfølgende blevet testet i den lokale radio/tv-shop, hvor
det heller ikke fungerede mellem DVD-afspiller og 40"-flad-tv.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 19:23

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> wrote in

> [...]
> Men kablet er efterfølgende blevet testet i den lokale radio/tv-shop,
> hvor det heller ikke fungerede mellem DVD-afspiller og 40"-flad-tv.

Hej, Gert her.

Jeg bliver desværre nok nødt til at skuffe dig!
Efter at have kigget på PHILIPS' hjemmeside:

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=DTR210/12
&scy=dk&slg=DAN

og skimmet igennem de to derværende manualer, er det mit klare indtryk, at
din DVB-modtager KUN er beregnet til at tilsluttes et "gammeldags" analogt
TV.

Da du ikke har oplyst hvilken skærm, der er tale om, men kun, at det drejer
sig om en 15-polet sub-d indgang, er det mit gæt, at der er tale om en
decideret computer-skærm.

Hvis dette er korrekt, kan jeg oplyse at det er selve signalet fra din DVB-
boks, der er inkompatibelt, og ikke kablet:
Det forholder sig nemlig sådan, at et normalt analogt TV-billede består af
25 billeder/sekund, hvert bestående af 625 linier, dette giver en
liniefrekvens på 25*625 = 15.625 linier/sekund (15,625 kHz).
Imidlertid har de fleste (alle?) pc-skærme en liniefrekvens på 31 kHz,
eller højere, hvis de er af multisync/multiscan-typen, hvilket gør, at
skærmen er ude af stand til at synkroniserre sig selv til signalet.

I "gamle dage" (for 12-15 år siden), da Commodores AMIGA computer stadigvæk
havde en del udbredelse, kunne man i de daværende AMIGA-magasiner ofte se
såkaldte "Scan-Doublere" annonceret, disse havde til formål at konvertere
AMIGA'ens PAL-signal til et format der kunne bruges på en PC-monitor.
Jeg "Google'de" derfor efter "Scandoubler", og fik disse resultater:

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=
1T4GGLJ_daDK246DK246&q=Scandoubler

Som det fremgår, er resultaterne hovedsagligt relateret til AMIGA, og
derfor muligvis kun af begrænset relevans i dit tilfælde (og hvad de
eventuelt måtte koste vil jeg end ikke forsøge at gisne om).

Jeg vil dog gerne forsøge at hjælpe dig videre igennem denne "jungle" af
"techno-babble", så hvis du kan oplyse mig hvilken skærm, du rent faktisk
har, kan jeg prøve at finde nærmere info om denne, og derefter oplyse om
der en chance for at det kan komme til at virke uden de helt store,
yderligere udgifter (for det er vel det som det drejer sig om, ikk'?).

Venlig Hilsen Gert.
--
Niven's 1. Law:
   Never throw shit at an armed man.

Fra : Jim

Dato : 05-03-08 22:34

"Gert B. Nielsen" <Bert(dot)Grink(at)gmail(dot)com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en chance for at det kan komme til at virke uden de helt store,
> yderligere udgifter (for det er vel det som det drejer sig om, ikk'?).

Hej Gert

Tusind tak for din veludførte forklaring.
Så forstår jeg meget bedre.
Min skærm er en Samsung SyncMaster 711T.

Mit formål med kablet var at undgå, at jeg skulle ud og investere i et tv,
der alligevel skulle skiftes i senest år 2012, når DR og TV2 skifter fra
Mpeg-2 til Mpeg-4.
Og så kunne jeg nøjes med at købe en pc-skærm i bredformat.
Og når Mpeg-4 blev en realitet, kunne jeg så kyle min DTR210 ud og købe en
ny.
En billig løsning.. Men det virker bare ikke efter hensigten.
Jeg tager et kig på de vedlangte link.

Jeg kan sige, at den lokale radio-mand i byen, ham som solgte mig kablet,
testede kablet mellem en DVD-afsp. og et flad-tv.
Hvis han ikke kunne sige noget om virkningen, så kunne det måske være fordi
han ikke kendte til den med pc-monitorens egenskaber.
Men jeg skal ikke kunne sige det.

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 23:37

"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> wrote in

klip

> [...]
> Hvis han ikke kunne sige noget om virkningen, så kunne det måske være
> fordi han ikke kendte til den med pc-monitorens egenskaber.

Hej Jim.

Undskyld forsinkelsen, der var "gået ged" im min pc, så jeg måtte lige hen
og geninstallere Windows, (hvor er DET dog træls-agtigt).

Nåmen jeg har fundet e-manualen til din skærm, og kan nu bekræfte hvad jeg
sagde tidligere: der er desværre INGEN chance for at få din ide til at
fungere.

MEDMINDRE, som nævnt, at du bruger sådan en scandoubler som jeg omtalte,
men jeg har dog en fornemmelse at at det måske kan blive lidt bøvlet.
Imidlertid er jeg dog villig til at forsøge at råde og vejlede, dersom du
alligevel skulle ønske at finde ud af mere om denne mulighed.

Med venlig Hilsen, Gert.

Fra : Jim

Dato : 09-03-08 10:27

> [...]
> Imidlertid er jeg dog villig til at forsøge at råde og vejlede, dersom du
> alligevel skulle ønske at finde ud af mere om denne mulighed.

Tak for dit respons..
Jeg vil lige overveje det..
Men det ender nok med, at jeg køber et DVB-T kort til pc'en, så jeg kan få
et bedre billede.
Og så må jeg have fat i en større skærm.
Jeg kan så bare ikke lige hitte ud af, om jeg skal have en Samsung 245B
eller en 226BW eller måske en 2232BW.
Jeg skal jo bare have noget, der kan vise lidt TV, til de nye flad-tv kommer
med Mpeg-4 og til en pris, der ikke skræmmer.
Der er jo ingen grund til at købe 40"-TV, når de alligevel er værdiløse med
det indbyggede Mpeg-2-DVB i 2012.

Med venlig hilsen.

Jim.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-03-08 10:47

On Sun, 9 Mar 2008 10:27:25 +0100, "Jim"
> [...]

>med Mpeg-4 og til en pris, der ikke skræmmer.
>Der er jo ingen grund til at købe 40"-TV, når de alligevel er værdiløse med

Hvis det er et TV du har brug for, så køb det dog...

Ok, du kan vente til MPEG4 falder på plads: Men til den tid står der
formentlig endnu en ny teknologi i kulissen og venter...

Udviklingen inden for elektronik går så hurtigt at uanset hvornår og
hvad du køber, så kan du tre måneder senere få noget der er dobbelt så
godt til den halve pris...

<mlr>