Presario 6545.dk
Fra : RK

Dato : 04-03-08 17:46

Ville opgradere subj. fra 512MB til 2GB. Jeg købte 2 stk. 1GB moduler på
Ebay men maskinen skriver at den indeholder 1 GB (2x512MB) er jeg blevet
fuppet eller skal prearioen sættes op til at køre med 1GB i hvert slot!

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 19:16

RK wrote:
> [...]
> på Ebay men maskinen skriver at den indeholder 1 GB (2x512MB) er jeg
> blevet fuppet eller skal prearioen sættes op til at køre med 1GB i

Hvad står der på rammodulerne?

Hans

Fra : RK

Dato : 04-03-08 19:37

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad står der på rammodulerne?
>
> Hans

Ikke meget, kun

1GB
PC3200

Sådan stod der på Ebay:

2GB 2 x 1GB PC3200 400MHZ 400 184PIN DDR RAM MEMORY 1G

begin 666 ltCurve.gif
M1TE&.#EA" `(`)$``/___^_O[\[.SO___R'Y! 44``,`+ `````(``@```(1
3A!]RD#/HG E1TOH$'A?K70``.P``
`
end

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 19:53

RK wrote:
> [...]
> PC3200
>
> Sådan stod der på Ebay:
>
> 2GB 2 x 1GB PC3200 400MHZ 400 184PIN DDR RAM MEMORY 1G

Okay. Hvad står der på det oprindelige modul?

Hans

Fra : Henning

Dato : 04-03-08 19:46

On Tue, 4 Mar 2008 17:46:23 +0100, "RK" <at@at.at> wrote:

>Ville opgradere subj. fra 512MB til 2GB. Jeg købte 2 stk. 1GB moduler på
>Ebay men maskinen skriver at den indeholder 1 GB (2x512MB) er jeg blevet
>fuppet eller skal prearioen sættes op til at køre med 1GB i hvert slot!

Understøtter din Presario 1G moduler? Både dobbelt- og enkeltsidet
moduler?

Fra : RK

Dato : 04-03-08 19:53

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Understøtter din Presario 1G moduler? Både dobbelt- og enkeltsidet
> moduler?

Jeg må indrømme at jeg ikke har så meget Ram erfaring. Jeg fik venlig
hjælp her i gruppen af Hans som fandt denne link til mig!

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=dk&dlc=da&product=411162&lang=da&docname=bph07941

De moduler jeg har købt er dobbeltsidet (ligesom det 512MB modul der sad i
oprindeligt).

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 20:01

RK wrote:
> [...]
>
> De moduler jeg har købt er dobbeltsidet (ligesom det 512MB modul der

Det tror jeg lige vi skal have bekræftet.

Kan du ikke lige installere dette program og se hvad der står under
motherboard og SPD:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Hans

Fra : RK

Dato : 04-03-08 20:20

> Det tror jeg lige vi skal have bekræftet.
>
> Kan du ikke lige installere dette program og se hvad der står under
> [...]

Hans! hvad er det, præcis, for et program jeg skal downloade på denne
link?

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 20:24

RK wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hans! hvad er det, præcis, for et program jeg skal downloade på
> denne link?

Der er kun det samme Everest program, men flere forskellige valg af
servere.

Her er et direkte link til én af serverne:
http://www.majorgeeks.com/downloadget.php?id=4181&file=9&evp=0da1e17dee7b6e8a3cc13fc5b7062019

Hans

Fra : RK

Dato : 04-03-08 20:57

> [...]
> servere.
>
> Her er et direkte link til én af serverne:

Fint Hans!

Jeg har installeret Everest, hvad skal jeg så gøre?

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 20:59

RK wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Fint Hans!
>
> Jeg har installeret Everest, hvad skal jeg så gøre?

Start programmet, se under motherboard og punktet SPD.

Hvad står der under Modul navn og Modul størrelse?

Hans

Fra : RK

Dato : 04-03-08 21:08

> Start programmet, se under motherboard og punktet SPD.
>
> Hvad står der under Modul navn og Modul størrelse?
>
> Hans

Der står sådan her:

Modulnavn: Micron Tech 8VDDT6464AG-40BC1
Modul størrelse: 512 MB (1 rank, 4 banks)

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 21:13

RK wrote:

> Der står sådan her:
>
> Modulnavn: Micron Tech 8VDDT6464AG-40BC1
> Modul størrelse: 512 MB (1 rank, 4 banks)

Der har vi dit problem. De moduler du har købt på eBay er single rank,
og derfor kan bundkortet kun se det halve af modulet.

Dit bundkort er beregnet til dual rank moduler, så du skulle alligevel
have købt dem jeg linkede til hos Shg.

Det er desværre en om'er.

Hans

Fra : RK

Dato : 04-03-08 21:19

> [...]
> derfor kan bundkortet kun se det halve af modulet.
>
> Dit bundkort er beregnet til dual rank moduler, så du skulle alligevel

Hvordan ser man at det er single rank?

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 21:28

RK wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan ser man at det er single rank?

Det kan ikke afgøres ved at se på modulet, men det fremgår af Everest:

Dine moduler: Modul størrelse: 512 MB (1 rank, 4 banks)

Mine moduler ser til sammenligning således ud:

Modul Størrelse 2 GB (2 ranks, 8 banks)

Hans

Fra : RK

Dato : 04-03-08 21:32

> [...]
>
> Dine moduler: Modul størrelse: 512 MB (1 rank, 4 banks)
>
> Mine moduler ser til sammenligning således ud:

Den eneste trøst er at modulerne var meget billige (350,-dkr. alt inkl.
for 2x1GB)

Tak for din hjælp! Jeg er stadig forundret over at du kunne vide hvilke
moduler jeg skulle købe, FØR jeg havde kørt Everest??

Fra : RK

Dato : 04-03-08 22:32

"RK" <at@at.at> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tak for din hjælp! Jeg er stadig forundret over at du kunne vide hvilke
> moduler jeg skulle købe, FØR jeg havde kørt Everest??

Hans!
Lige et sidste spørgsmål!

Ville dette ram (se link) være brugbart?

Fra : Hans

Dato : 04-03-08 23:34

RK wrote:

> [...]
Du kan jo prøve og sælge dem i den interne salgsgruppe, da de sagtens
kan bruges på S-939 platforme.

Jeg startede i 1970 med hardware, selv om tingene så noget anderledes ud
dengang, så der er ikke mange kroge jeg ikke har været ude i.

> Hans!
> Lige et sidste spørgsmål!
>
> Ville dette ram (se link) være brugbart?

Jeg kan ikke læse hvad der står på etiketten på modulerne, så du bliver
nødt til at spørge sælger, og kan han ikke bekræfte at det er dual rank
moduler, så bør du ikke købe dem.

Hans

Fra : jama

Dato : 05-03-08 15:46

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Understøtter din Presario 1G moduler? Både dobbelt- og enkeltsidet
> moduler?

Spørgsmål til både Hans og Henning

Hvad betyder dette "Både dobbelt- og enkeltsidet" jeg har da før mener jeg
lagt ram u. problemmer og uden, at tænke på enkelt/dobbelt.
Jeg ved godt der er både enkelt og dobbelt, men nu kan jeg se, at
bundkortet skal understøtte begge for at det skal fungere. Jeg har
selvfølgelig sagt hvilket kort jeg havde når jeg købte nye ram, jeg
indrømmer jeg ikke er Hardware expert, derfor spørgsmålet, hvorfor er der to
slags? Hvorfor ikke bare dobbelt sidet?
Mvh.Jama

Fra : Hans

Dato : 05-03-08 16:21

jama wrote:

> [...]
> indrømmer jeg ikke er Hardware expert, derfor spørgsmålet, hvorfor er
> der to slags? Hvorfor ikke bare dobbelt sidet?

Det handler om hvor mange ranks, og størrelsen på den enkelte rank et
bundkort kan håndtere, og i RK's tilfælde er 4 ranks på hver 512 MB det
maksimale, samt at kravet til modulerne er 2 ranks.

For at gøre forvirringen lidt større er der så også enkelt- og dobbeltsidige
moduler, men prøv og læs denne publikation fra Kingston, som forklarer det
ret godt:
http://www.kingston.com/ukroot/serverzone/pdf_files/Mem_ranks_ENG.pdf

Heldigvis er dual rank moduler de mest anvendte, så det er kun i enkelte
tilfælde at man får købt noget forkert. Der er dog stadigvæk en del
faldgruber, f.eks. accepterer P35 chipsættet fire 2 GB dobbeltsidige
moduler, hvor P31 chipsættet skal bruge enkeltsidige for at udnytte de 8 GB.

Det skal jo ikke være for let.

Hans

Fra : jama

Dato : 05-03-08 16:37

> [...]
> faldgruber, f.eks. accepterer P35 chipsættet fire 2 GB dobbeltsidige
> moduler, hvor P31 chipsættet skal bruge enkeltsidige for at udnytte de 8

Jeg takker og vil læse linket.
mvh.Jama

Fra : Hans

Dato : 05-03-08 16:42

jama wrote:

> Jeg takker og vil læse linket.

Hvis du er i tvivl er der jo altid manualen til bundkortet, du ved, hæftet
som aldrig har været åbnet.

Hans

Fra : RK

Dato : 05-03-08 18:25

> Hvis du er i tvivl er der jo altid manualen til bundkortet, du ved, hæftet
> som aldrig har været åbnet.
>
> Hans

Den her Presario er købt i Netto, der var ikke meget dok. med, men måske
skulle man spørge kassepersonen