støvsuge pc
Fra : Peter Holm

Dato : 01-03-08 11:44

hej

er der nogen risiko ved forsigtigt at støvsuge inden i sin pc ? i slukket
tilstand naturligvis.

Peter

Fra : Mads

Dato : 01-03-08 12:05

On Sat, 1 Mar 2008 11:43:51 +0100, "Peter Holm"
<peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote:

>hej
>
>er der nogen risiko ved forsigtigt at støvsuge inden i sin pc ? i slukket
>tilstand naturligvis.
>
>Peter

Ja, en gnist af statisk elektricitet imellem støvsugermundstykke og
en komponent i maskinen kan slå computeren ihjel.

Køb hellere en dåse komprimeret luft i en elektronik forretning og
brug den til at blæse støvet ud af maskinen.

mvh Mads

Fra : Peter Holm

Dato : 01-03-08 13:55

Mads wrote:

> [...]
>
> Køb hellere en dåse komprimeret luft i en elektronik forretning og
> brug den til at blæse støvet ud af maskinen.

ok, jeg slæber den ud og blæser istedet

Fra : KS

Dato : 01-03-08 14:59

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Køb hellere en dåse komprimeret luft i en elektronik forretning og
> brug den til at blæse støvet ud af maskinen.

Jeg har aldrig brugt andet end støvsugeren !

Men det er da rigtigt statisk elektricitet ødelægger den.

Mvh KS

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 16:46

Mads wrote:
> Ja, en gnist af statisk elektricitet imellem støvsugermundstykke og
> en komponent i maskinen kan slå computeren ihjel.

Et mundstykke i plastic?

Fra : Max

Dato : 01-03-08 16:49

Hej Nielsen

> Et mundstykke i plastic?

Det er nok det værste, hvis man taler om statisk opladning.

--
Mvh Max

Fra : jama

Dato : 01-03-08 17:41

> Hej Nielsen

> Det er nok det værste, hvis man taler om statisk opladning.
>
> --
> Mvh Max

Kan man ikke aflade statisk el? Så der ikke kan springe gnister mellem
mundstykke og PCen(som med biler) Jeg må desværre indrømme, at jeg også har
brugt støvsuger, godt det er gået intil videre. (fy fanden) Ja man bør være
mere omhyggelig, en af vennernes PC røg i de gamle PC 486 dage, på nøjagtig
den måde statisk, han ramte ram klodsen og så var den PC færdig. Og den gang
var en PC sgu dyr 5-8000kr. brugt, han var ked af det og gjorde det aldrig
mere.
mvh.Jama

Fra : Max

Dato : 01-03-08 18:10

Hej jama

> Kan man ikke aflade statisk el? Så der ikke kan springe gnister mellem

Jo, det kan lade sig gøre, men det er en videnskab for sig. Men et metal-
mundstykke er det en god ide at røre ved kabinettet med det først, ligesom
man også altid selv bør røre kabinettet før man famler rundt inde i
kabinettet.
Forøvrig er rengøring med trykluft ingen sikkerhed mod statisk elektricitet,
luft i bevægelse skaber meget ofte statiske opladninger.

> var den PC færdig. Og den gang var en PC sgu dyr 5-8000kr. brugt, han
> var ked af det og gjorde det aldrig mere.

Den første rigtige PC jeg havde med at gøre var en 286, så jeg husker
godt at der var engang at PC'er kostede penge.

--
Mvh Max

Fra : jama

Dato : 01-03-08 18:15

> [...]
>
> Den første rigtige PC jeg havde med at gøre var en 286, så jeg husker
> godt at der var engang at PC'er kostede penge.

Som sagt man bør være forsiktig.
jama

Fra : senn

Dato : 01-03-08 17:59

"Nielsen" <ingen_mail> skrev i meddelelsen

> Et mundstykke i plastic?

Hej,
Én har allerede været inde på det.
Et isolerende materiale forhindrer ikke at der kan
opbygges en statisk ladning på det.
Men du kan ta støvsugeren med hen til radiatoren,
og med sugerøret i hånden røre ved radiatoren
med begge hænder umiddelbart inden du begynder
arbejdet på PCen. PCen skal helst stå i nærheden.
Det som opbygger statisk elektrisk overskud er
blandt andet, når du bevæger dig.
Foruden statisk elektricitet:
Hvis der er overgang i Støvsugeren, kan din PC
blive ødelagt af overspænding. Overspændingen
forsøger at komme til jord via din PC. Derfor skal
du sørge for, at din PC ikke har forbindelse til
jord via el-ledning til stikkontakten. Lad PCen
stå frit på et isolerende lag (tørt gulvtæppe eller tørt træbord)
uden at berøre andre genstande.

Noget andet:
Prøv at kikke på køleribberne inde bag ventilatoren
på køleren til CPUen. Så sér du mest sandsynligt, at
ribbernes mellemrum er fyldt med "skidt".
Det kan du ikke fjerne med en støvsuger!.
Du er nød til at afmontere køleren for rengøring.
Jeg tror, jeg ville købe en ny køler!.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-03-08 18:31

"senn" <senn@homeplace.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med begge hænder umiddelbart inden du begynder
> arbejdet på PCen. PCen skal helst stå i nærheden.
> Det som opbygger statisk elektrisk overskud er

Med hensyn til den radiator-teori: Njea, hvis i vil beskytte jer mod
ESD-skader er der KUN en vej: ESD beskyttelsesudstyr...og her snakker
jeg ikke om et laboratorie Køb et ESD-armbånd og brug det HVER(!)
gang i piller siden af kabinettet...Skal det være rigtigt avanceret
køber i en ESD måtte som i bruger som underlag når i arbejder, på den
måde vil potentiale på jer, på computeren og på eventuelt hardware i
pakker ud af (ESD-beskyttende) poser være på samme potentiale...

(PS: som sidebemærkning skal det måske nævnes at en radiator ikke
nødvendigt er tilkoblet "jord", i meget nybyggeri bruges plastikrør)

> [...]
> jord via el-ledning til stikkontakten. Lad PCen
> stå frit på et isolerende lag (tørt gulvtæppe eller tørt træbord)

Ah, her er vidst lidt fugl og fisk blandet ind Det er uden betydning
om der er "overgang" i din støvsuger, i hvertfald i dette tilfælde
Derimod er det luftens bevægelse(eller rettere: friktion) der skaber den
statiske elektricitet, præcis som som den klassiske demonstration med et
elektrikerrør + noget pels, her er det blot luft, støv og støvsuger der
skaber friktionen(mange bække små!). Når du så tænder din støvsuger så
opbygger du en ladning på støvsugeren(dette kan også ske selvom
støvsugerrøret er lavet af ikke-metal!) og propper du så støvsugerrøret
ind i dit kabinet er der risiko for at et eventuelt potentiale mellem
din PC(og dermed dets componenter) og så støvsugeren
udlignes=gnist=aldrig godt i finelektronik som computeren...

....så...brug ikke støvsuger i din PC! Husk at ESD-skader ikke
nødvendigvis "dræber" din computer, det kan godt give meget små
skader(enkelte transistorer brændes af) så din computer starter fint,
men du får periodiske fejl! Hvilket, IMO, er LANGT værre

> [...]
> ribbernes mellemrum er fyldt med "skidt".
> Det kan du ikke fjerne med en støvsuger!.
> Du er nød til at afmontere køleren for rengøring.

Ny køler? Ahh, det er måske lige drastisk nok Gør som en anden
foreslår: Enten afmonter køleren(med ESD-grejet i orden naturligvis)
og gør den ren eller køb en dåse med trykluft og blæs den ren...eller
begge dele

Go' weekend...

MVH
Thomas

Fra : senn

Dato : 01-03-08 19:45

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@hest.notaplan.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> potentiale på jer, på computeren og på eventuelt hardware i pakker ud af
> (ESD-beskyttende) poser være på samme potentiale...

Det er korrekt, som du nævner nedenfor, at der ikke er 100%
sikkerhed for, at en radiator er galvanisk forbundet til jord.
Men i almindelighed har den jordforbindelse. Iøvrigt, der er heller
ingen 100% garanti for, at et jordspyd oprettet af en autoriseret
el-installatør har tilstrækkelig jordforbindelse i en tør sommer.

En ESD-strap har forbindelse til et jordspyd. Så hvis radiatoren
også har forbindelse til jord, så er den manøvre,
jeg beskrev til spørgeren, et godt kompromi. Jeg er sikker på,
at ingen her vil købe professionel ESD-udstyr for at rengøre sin PC.
Det samme ved arbejde med Ram og andet inde i maskinen.
-Rør først ved radiatoren, dette er en god kompromi løsning.

> [...]
> ind i dit kabinet er der risiko for at et eventuelt potentiale mellem din
> PC(og dermed dets componenter) og så støvsugeren udlignes=gnist=aldrig

Nej, det er dig, der blander tingene sammen. Enhver anden, der kan
læse, opfatter, at jeg taler om 2 forskellige ting; statisk elektricitet
som det ene, og spændings overgang fra støvsugeren grundet på
defekt isolering i støvsugeren som det andet. De 2 fænomener
har ikke "en skid" med hinanden at gøre. -Dú blander det!.
Så hvis der er overgang i støvsugeren, vil spændingen forsøge
at gå den letteste vej, og det kan være i gennem PCen, hvis
den har kontakt til stikkontakten eller andet, som er mere eller
mindre i kontakt med jord.

> [...]
> foreslår: Enten afmonter køleren(med ESD-grejet i orden naturligvis) og
> gør den ren eller køb en dåse med trykluft og blæs den ren...eller begge

De fleste af os her véd godt hvad ESD står for.
Ja, nogle af os her, er muligvis elektronik-uddannet.
Men det er ikke nødvendigt hér at bruge så fine ord.

--vh, senn

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-03-08 21:09

> [...]
> at ingen her vil købe professionel ESD-udstyr for at rengøre sin PC.
> Det samme ved arbejde med Ram og andet inde i maskinen.

Hvorfor er der INGEN herinde der vil give de ca. 100kr sådan et
"professionelt armbånd" koster[1]? Jeg tillader mig at
tvivle...Personligt synes jeg de ca. 100kr er givet godt ud, i hvertfald
hvis man "arbejder med ram og andet inde i maskinen" som hurtigt kan
koste adskillige tusinde kroner hvis noget går galt...

Jeg skrev jo netop også at der "ikke skulle et laboratorie til", man
kommer rigtig langt med et armbånd. Jeg skrev desuden også at "skulle
det være rigtig avanceret" så kan man hoppe på hele vognen med måtter
osv, men det er nok overkill for de fleste herinde(omend rigtige nørder
med respekt for sig selv nok har hele baduljen)

> [...]
> at gå den letteste vej, og det kan være i gennem PCen, hvis
> den har kontakt til stikkontakten eller andet, som er mere eller

Ja, fair nok, sådan forstod jeg den ikke i første omgang. Nu kan jeg
godt se at det kan forståes på to måder, det beklager jeg. Der er dog
ingen grund til at flyve i flint over det.

Desuden, hvis der er "overgang i støvsugeren" så det kan skade
computeren, ville computeren nok være det sidste jeg bekymre mig om
Derudover bør man altid tage strømstikket ud af computeren inden man
åbner den...

Men ellers har du sådanset ret...

> De fleste af os her véd godt hvad ESD står for.
> Ja, nogle af os her, er muligvis elektronik-uddannet.
> Men det er ikke nødvendigt hér at bruge så fine ord.

Ja, jeg antog at alle herinde vidste hvad ESD stod for, i hvertfald når
det blev nævnt i sammenhæng med statisk elektricitet. HVIS der er nogen
der ikke gør, så kan de tre bogstaver skrives i google og man vil blandt
andet få følgende op: http://www.bleva.dk/dk/esd/ ... Jeg er dog ikke
enig i at ESD er et fint ord, svjv står det på en stor del af alle poser
man modtager elektronik i idag...

Ja, nogen af os er "uddannet inden for elektronikfaget", men skal vi
virkelig til at trække det kort?

[1]:
ESD armbånd kan købes f.eks. hos Elfa som, svjv, også handler med
private:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok=10570.htm og
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok=2007556.htm
Samlet pris: 114,59kr incl moms + fragt
Nogen tilsvarende kan sikkert også købes hos diverse lokale,
velasorterede hardware pushere...

MVH
Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 21:18

senn wrote:

> Men i almindelighed har den jordforbindelse. Iøvrigt, der er heller

Nej.

> at ingen her vil købe professionel ESD-udstyr for at rengøre sin PC.

Det er ikke dyrt at købe, det skal bare købes. Det er det folk ikke gider.

> -Rør først ved radiatoren, dette er en god kompromi løsning.

Nope. Det potentialeudligner ikke. Kodeordet er potentialeudligning,
altså udligne spændingspotentialerne mellem en selv og det udstyr man
arbejder med.

Rør ved kabinettet, idet man så er sikker på at have samme potentiale
som det der er monteret i kabinettet.

> Så hvis der er overgang i støvsugeren, vil spændingen forsøge

Hvorfor blander du overgang i en støvsuger ind i en debat om ESD?

> De fleste af os her véd godt hvad ESD står for.

Det ser ikke sådan ud.

> Ja, nogle af os her, er muligvis elektronik-uddannet.

Det ser heller ikke sådan ud.

> Men det er ikke nødvendigt hér at bruge så fine ord.

Det ville ikke hjælpe dig, for dine råd er ikke noget værd og skader
mere end de gavner!

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 04-03-08 09:51

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejder med.
>
> Rør ved kabinettet, idet man så er sikker på at have samme potentiale

PRÆCIS!

MVH
Thomas

Fra : Rado

Dato : 04-03-08 12:54

On Sat, 1 Mar 2008 19:45:29 +0100, "senn" <senn@homeplace.com> wrote:

>Det er korrekt, som du nævner nedenfor, at der ikke er 100%
>sikkerhed for, at en radiator er galvanisk forbundet til jord.
>Men i almindelighed har den jordforbindelse.

Det har den vel også gennem vandet, i en eller anden grad, afhængig af
længden på plastrørene.

>En ESD-strap har forbindelse til et jordspyd.

Nej den skal sættes til stel på PCen. Det er den eneste sikre måde at
undgå statisk elektricitet.

> [...]
>som det ene, og spændings overgang fra støvsugeren grundet på
>defekt isolering i støvsugeren som det andet.

Det kræver jo at slangen er ledende, og det er de nok sjældent.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-03-08 18:33

On Sat, 1 Mar 2008 17:58:53 +0100, "senn" <senn@homeplace.com>
wrote:

> [...]
>ribbernes mellemrum er fyldt med "skidt".
>Det kan du ikke fjerne med en støvsuger!.
>Du er nød til at afmontere køleren for rengøring.

Og en ny Bil, når askebægeret er fyldt

Fra : senn

Dato : 01-03-08 20:13

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i meddelelsen

> Og en ny Bil, når askebægeret er fyldt

Ryger ikke!
Men jeg har råd til at købe en PC-køler.
Den gamle trænger alligevel til nye lejer!.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-03-08 21:21

senn wrote:

> Men du kan ta støvsugeren med hen til radiatoren,
> og med sugerøret i hånden røre ved radiatoren
> med begge hænder umiddelbart inden du begynder
> arbejdet på PCen. PCen skal helst stå i nærheden.

Hvad hjælper det?

> ribbernes mellemrum er fyldt med "skidt".
> Det kan du ikke fjerne med en støvsuger!.

Jo, det er skam ikke noget problem.

> Jeg tror, jeg ville købe en ny køler!.

Så køb du dig en ny køler. Det vigtigste er at du holder dig fra at
rådgive omkring beskyttelse mod ESD.

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 04-03-08 12:54

On Sat, 01 Mar 2008 12:05:24 +0100, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Køb hellere en dåse komprimeret luft

Eller en dåse Ronson gas - indholdet er omtrent det samme, og en hel
del billigere.