PC død efter flytning - strømforsyning ell~
Fra : Clusen

Dato : 21-02-08 13:00

Jeg har en pc med bl.a. følgende komponenter:

Asus Striker Extreme, nForce680i SLI, LG
Intel Core 2 Duo E6320
Corsair CMPSU-620HXEU, 620Watt
CellShock 2GB Kit, DDR-800, 4-4-4-12 - E

Jeg har ikke oplevet problemer med computeren, men efter en flytning
virker den ikke mere. Den har - så vidt jeg ved - ikke fået stød under
flytningen.

Når jeg tænder for strømforsyningen bag på pc'en, sker følgende:

3 knapper m. lamper - On/off, Reset og CMOS - på bundkortet blinker
uafbrudt. Desuden blinker en anden grøn lampe på bundkortet. Ellers
sker intet. Ingen blæsere eller noget går i gang.

Jeg har prøvet følgende:

- Sikret mig, at alle stik sidder i.
- Taget batteriet ud og ladet det være ude i ca. 12 timer, sat det i
og prøvet igen. (Desuden er der samme reaktion med og uden batteri -
de blinkende knapper)
- Skilt hele møget ad, samlet det igen.
- Skilt hele møget ad - samlet grafikkort, et ram-modul og en
harddisk.
- Bandet og svovlet

Intet har virket.

Er der nogen derude, der har et bud på, hvad der er galt? Jeg har læst
om flere, der har haft problemer med Striker Extreme, så umiddelbart
er jeg mest tændt på at købe et nyt bundkort. I den forbindelse
modtager jeg gerne anbefalinger.
Kan det være strømforsyningen? Umiddelbart kommer der strøm af en
eller anden art til bundkortet, siden lamperne lyser, men ingen
blæsere eller andet går som sagt i gang.

På forhånd tak!

--
Claus Hastrup

Fra : Clusen

Dato : 21-02-08 13:01

On 21 Feb., 20:59, Clusen <clu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> eller anden art til bundkortet, siden lamperne lyser, men ingen
> blæsere eller andet går som sagt i gang.

Desuden har jeg udskiftet batteriet.

Fra : Jens

Dato : 21-02-08 21:26

Har du set på din startknap på fronten - måske er det den der sidder og
kortslutter.

Jens

Fra : Clusen

Dato : 21-02-08 13:42

On 21 Feb., 21:25, "Jens" <j...@jmail.dk> wrote:
> Har du set på din startknap på fronten - måske er det den der sidder og
> kortslutter.
>
> Jens

Tak for buddet. Har lige testet - det er desværre ikke det, der er
galt.

Fra : Peter

Dato : 21-02-08 22:16

"Clusen" <clusen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Har du også haft CPU'en ude og sat den på plads igen?

PeterB

Fra : Clusen

Dato : 21-02-08 15:39

On 21 Feb., 22:15, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> blæsere eller andet går som sagt i gang.
>
> På forhånd tak!
>
> Har du også haft CPU'en ude og sat den på plads igen?

Ja - nu har jeg. Bare for at prøve det. Det er blevet foreslået, at
blinkende dioder på bundkortet skyldes for lav spænding. Men jeg kan
ikke finde det i manualen.

Fra : Peter

Dato : 22-02-08 02:23

> 3 knapper m. lamper - On/off, Reset og CMOS - på bundkortet blinker
> uafbrudt. Desuden blinker en anden grøn lampe på bundkortet. Ellers
> sker intet. Ingen blæsere eller noget går i gang.

Ud fra det, at ingen blæsere går i gang, ville jeg prøve med en anden/ny PSU
(strømforsyning).
Gælder det også, at blæseren i PSU'en ikke kører, er det næsten helt
sikkert, at det er PSU'en der er stået af.

PeterB

Fra : Clusen

Dato : 22-02-08 16:50

On 22 Feb., 02:22, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Gælder det også, at blæseren i PSU'en ikke kører, er det næsten helt
> sikkert, at det er PSU'en der er stået af.

Opdatering:

Fik at vide i diverse fora, at blinkende bundkort kunne tyde på
forkert spænding.
- Skilte hele møget af. Samlede igen. Intet skete.
- Købte ny strømforsyning. Satte den til. Røg fra et sted på
bundkortet. Kemisk brændt lugt.
- Satte den gamle strømforsyning i. Vupti. Lys. Ingen blinken.
- Tændte pc'en. Warning: "Over current usb device. Pc will be turned
off in 15 seconds."
- Ledte på nettet. Det tydede på kortslutning mellem kabinet/bundkort.
- Løsnede lidt skruer i bundkortet. Gik stik igennem igen igen igen
igen.
- Tændte for pc'en. Hurra! Så'n da...
- ... nu tænder den, men går i stå under "TEST MEM" (tekst på LED
bagpå). Jeg kan ikke komme ind i BIOS setup. Når jeg trykker på DEL
skriver den "Entering setup", men der sker ikke mere.

Fra : Peter

Dato : 23-02-08 02:08

[...]

Jeg vil tro, at der ligger en løs skrue i bunden af computeren, som så har
flyttet sig ind under bundkortet under flytningen.
Det at du har set røg stige op fra bundkortet, er bestemt et dårligt tegn,
og betyder muligvis, at bundkortet er brændt af.
Kan du se, om der er noget brændt på bundkortet?
Selv om der ikke er brændemærker på bundkort, kan der jo nemt være smuttet
et par komponenter.
Hvis det "kun" er en printbane der er forkullet, kan du muligvis redde det
med en lus, men det, at du ikke kan komme ind i bios, er ikke gode tegn.

PeterB

Fra : Clusen

Dato : 06-03-08 11:08

On 23 Feb., 02:07, "Peter" <doc_0...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> med en lus, men det, at du ikke kan komme ind i bios, er ikke gode tegn.

Heldigvis virker den fint i dag. Jeg fandt ud af, at Striker Extreme
kunne have besvær med at starte op på RAM med mere end 1,8v. Så jeg
købte en stang billig ram - og det virkede minsandten. Jeg kunne komme
ind i BIOS, ændre opsætningen, sætte rette RAM i osv.