CPU går amok
Fra : Erik K.

Dato : 21-02-08 14:44

Jeg har en Acer Aspire E380 AMD Athlon dual core 4000+, der kører Vista.
Ved normalt brug, f.eks. mailing eller surfing, er CPU-temperaturen på
omkring 18 grader, og så lyder det hyggedligt, når den "småpludrer" lidt. -
Men lige pludselig tager Fanden ved den. Blæseren kører op i omdrejninger,
og temperaturen ryger op over de 60 grader. - Når jeg kigger på hvilke
processer der kører, så er der intet særligt at bemærke. - Jeg prøver så at
lukke mailprogram og IE samt slår sidepanel fra, men den drøner bare
videre. - Det eneste jeg kan gøre er så at genstarte, og så falder bæstet
til ro.
Når jeg skal lave større opgaver, f.eks. brænde en musik-DVD med fotos, så
går det helt galt. Temperaturen ryger nu over de 100 grader, og så lukker
den ned automatisk.
Er der noget jeg kan "skrue" på i BIOS, eller hvilken diagnose kan i stille.
Jeg har 4 GB ram, og maskinen er aldeles uden vira o.l. jfr. diverse
scanninger.

Mvh
Erik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-02-08 15:31

Erik K. wrote:

> Er der noget jeg kan "skrue" på i BIOS, eller hvilken diagnose kan i stille.

Hvad vil da gøre?
Forhindre maskinen i at køle ned og dermed brænde af?

Smid en Linux Live-CD i og se om du stadig har problemer.

Hvis der stadig er problemer så check luftcirkulationen i kabinettet.
Får CPU-køleren nok kølig luft?

Hvis der ikke er problemer med Linux (Live-CD) så må du en tur i
dk.edb.system.ms-windows for så er Vista den store synder.

Jesper Poulsen

Fra : senn

Dato : 21-02-08 21:34

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> stille.
> Jeg har 4 GB ram, og maskinen er aldeles uden vira o.l. jfr. diverse

CPU-køleren har sandsynligt ikke tilstrækkelig kontakt med
CPU'en. Har du selv påsat køleren. Det kan ikke gå hurtigt
nok med at få kontrolleret, hvis du vil redde din CPU.
Du har vel pasta i mellem?.

--sen

Fra : Erik K.

Dato : 22-02-08 09:43

> [...]
> CPU'en. Har du selv påsat køleren. Det kan ikke gå hurtigt
> nok med at få kontrolleret, hvis du vil redde din CPU.

Problemet var der også med den fabriksmonterede køler, så jeg fik et
EDB-firma til at sætte en større køler i (NorthQ), men bortset fra at
køleren larmer mindre, så er den galopperende CPU-temperatur den samme.

Mvh
Erik

Fra : senn

Dato : 22-02-08 10:58

> [...]
> EDB-firma til at sætte en større køler i (NorthQ), men bortset fra at
> køleren larmer mindre, så er den galopperende CPU-temperatur den samme.

Du skrev oprindeligt, at din CPU køler bliver over 100 grader.
-Det er s.. for meget. Nu snakker du om NorthQ. Du springer
s.. noget rundt omkring.
Jeg vil anbefale dig omgående at få kontrolleret, at dine kølere
begge steder har ordendtlig kontakt med det hardware, der skal
køles. 1'ste prioritet i en undersøgelse må være overflade
kontakten mellem IC og Køler.

-vh, senn

Fra : Erik K.

Dato : 22-02-08 12:32

> [...]
> begge steder har ordendtlig kontakt med det hardware, der skal
> køles. 1'ste prioritet i en undersøgelse må være overflade

Jeg springer s.. ingen steder! - Jeg fik jo netop sat en større køler i for
at mindske den høje temperatur, og denne større køler hedder NorthQ, men du
har måske ikke hørt om sådan en før? - I øvrigt hjalp det ikke på
temepraturen, som stadig bliver alt for faretruende høj. - Jeg har besluttet
at sende PC´en til rep. hos Fona/Acer, for der er jo 24 mdr.
reklamationsret, og jeg har kun haft den i ca. 1 år - 1 år med ærgrelser. -
Jeg vender tilbage, når jeg jeg har resultatet af reparationen.

Mvh
Erik

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-02-08 13:27

Erik K. wrote:

> Jeg vender tilbage, når jeg jeg har resultatet af reparationen.

Find en lokal ekspert i stedet. Hvor bor du?

Jesper Poulsen

Fra : senn

Dato : 22-02-08 14:15

> [...]
> reklamationsret, og jeg har kun haft den i ca. 1 år - 1 år med
> ærgrelser. - Jeg vender tilbage, når jeg jeg har resultatet af

Hej Erik,
Jeg tænkte på NorthBridge memoryController, som er en
IC på bundkortet, som også har monteret en køler.
Som kan være enten en aktiv eller en passive køler.
Nogle PC brugere skifter denne køler fra en aktiv til
en passiv køler, for at slippe for støjen. Det var det
jeg misforstod.

Held og lykke med det!.
RC elektronik, Ildvedvej 25, Ildved, 7300 Jelling
Tlf. 7583 2533 har uden tvivl kølepasta i små tuber.