Clear CMOS
Fra : kep

Dato : 19-02-08 15:15

Hej
Jeg har instillet BIOS til "Load Optimized Defaults" og ville sætte den
tilbage til "Load Fail-Safe Defaults", men når computeren så starter op
igen, kommer der en sort skærm og intet sker. Jeg er nødt til at gå tilbage
til "Load Optimized Defaults". Kan det være noget software som driller.
Jeg tænker på Tweak programmer - jeg bruger også Kis 7.0, som har noget
der hedder "Selvforsvar".

Jeg har kigget i manualen og fundet noget, som hedder "clear CMOS"
Det skulle nulstille BIOS. Jeg har haft computeren åbnet, og prøvet at
lokalisere JBAT1 - er det en "dims" som rager ca. 8 mm op og er
ca. 3 mm. tyk - lige ved siden rager et stykke metal op, tror jeg det er.
Jeg er ikke meget for at prøve mig frem - så hvad er det lige jeg gør ?

Manual
http://gemdet.nu/i/5245untitledscanned01.jpg

kep

Fra : Hans

Dato : 19-02-08 15:27

kep wrote:
> [...]
> ca. 3 mm. tyk - lige ved siden rager et stykke metal op, tror jeg det
> er. Jeg er ikke meget for at prøve mig frem - så hvad er det lige jeg

Du trækker dimsen af, og flytter den så den kortslutter midterbenet og det
andet ben som ikke blev brugt før. Computeren må ikke være tilsluttet til
lysnettet når du gør det, og jumperen skal blot blive siddende i nogle få
sekunder, og derefter flyttes tilbage på plads igen.

Hans

Fra : kep

Dato : 19-02-08 15:44

> [...]
> lysnettet når du gør det, og jumperen skal blot blive siddende i nogle få
> sekunder, og derefter flyttes tilbage på plads igen.

OK, det tror jeg lige, at jeg kan finde ud af

Er det "normalt" at der kan gå "ged" i BIOS og hvad kan forårsage det ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-08 16:33

On Tue, 19 Feb 2008 15:43:52 +0100, "kep" <kepFJERN@postkasse.net>
wrote:

>OK, det tror jeg lige, at jeg kan finde ud af
>
>Er det "normalt" at der kan gå "ged" i BIOS og hvad kan forårsage det ?

Der kan indimellem gå ged i BIOS.

I de gode gamle dage skulle man som bruger via 'jumpere' vælge 'memory
io-adresse', IRQ og DMA for den hardware man tilføjede maskinen.

I dag foregår den slags opsætning i baggrunden uden om brugerne gennem
comuteren's ACPI-system.

Men BIOS / ACPI systemet kan nogle gange blive forvirret, og det kan
medføre de særeste symptomer. Står jeg med en maskine hvor hardwaren
driller, så er det første jeg gør at nulstille BIOS: Man bliver
overrasket over hvor mange gange det løser problemerne...

<mlr>

Fra : kep

Dato : 19-02-08 16:46

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> driller, så er det første jeg gør at nulstille BIOS: Man bliver
> overrasket over hvor mange gange det løser problemerne...

Ok - mange tak for svaret !

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-08 16:47

kep skrev bl.a.:

> Er det "normalt" at der kan gå "ged" i BIOS og hvad kan forårsage det

Det mest normale er, at man vælger hastighed og timing settings for
rammerne, som de ikke kan køre med. Og da bios ikke kan starte uden
funktionel ram, så går maskinen i sort.

Soltek og andre bundkort producenter har dog lavet en diagnose, som selv kan
finde ud af, hvis den slags sker. Men det er langt fra alle bundkort, der
har disse egenskaber. Måligvis er det også kun på bundkort, som er henvendt
til overclockere.

Så videt jeg husker, så kaldte Soltek det for noget med Red Storm eller
noget i den stil. Jeg har i hvert fald et Soltek kort med denne egenskab.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-08 19:00

On Tue, 19 Feb 2008 16:46:32 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det mest normale er, at man vælger hastighed og timing settings for
>rammerne, som de ikke kan køre med. Og da bios ikke kan starte uden
>funktionel ram, så går maskinen i sort.

Moderne hardware opsætter RAM-settings ud fra modulernes SPD
information. Så det er i reglen først når man 'leger' med overclocking
at der opstår problemer med RAM'en...

> [...]
>har disse egenskaber. Måligvis er det også kun på bundkort, som er henvendt

Soltek er desværre død-og-borte for flere år siden....

<mlr>

Fra : kep

Dato : 21-02-08 15:57

"kep" <kepFJERN@postkasse.net> skrev i en meddelelse

> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> OK, det tror jeg lige, at jeg kan finde ud af

Det gik smertefrit, men da jeg startede computeren op igen
fik jeg denne meddelelse :

CMOS checksum error - Default Loaded.

Press F1 to continue, DEL to enter setup.

Når jeg trykkede F1 startede coputeren fint op og jeg fik ingen meddelelse
ved genstart. Men havde computeren været slukket, fik jeg samme
meddelelse ved opstart. Ved 3. eller 4. opstart efter at computeren
havde været slukket, forsvandt meddelelsen.
Kan det tænkes, at batteriet kun lige har strøm nok til at holde uret igang
men ikke nok til, at der kan foretages ændringer i BIOS ?
Batteriet er ca. 4 år gammelt, hvis det blev monteret, da jeg købte
computeren. Kan man købe sådan et batteri i "Døgneren" og hvad
hedder det ? Jeg er ikke meget for at pille batteriet ud for at tjekke
da jeg så nok får samme meddelelse igen ved opstart.

kep

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-08 16:41

kep skrev bl.a.:

> [...]
> software som driller. Jeg tænker på Tweak programmer - jeg bruger
> også Kis 7.0, som har noget der hedder "Selvforsvar".

Du har valgt nogle RAM indstillinger som dine rammer ikke kan køre med!

Sker tit for folk. Det er derfor, maskinen ikke kan vise bios.

> [...]
> ca. 3 mm. tyk - lige ved siden rager et stykke metal op, tror jeg det
> er. Jeg er ikke meget for at prøve mig frem - så hvad er det lige jeg

Du flytter bare jumperen i et par sekunder med strømmen fra!

Næste gang du starter op, så er din bios nulstillet.

Claus

Fra : kep

Dato : 19-02-08 16:49

> Du har valgt nogle RAM indstillinger som dine rammer ikke kan køre med!
>

> Sker tit for folk. Det er derfor, maskinen ikke kan vise bios.

Hvordan er det lige, at jeg tjekker om ram indstillinger er sat korrekt ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-02-08 17:56

kep skrev bl.a.:

> Hvordan er det lige, at jeg tjekker om ram indstillinger er sat
> korrekt ?

Du sammenholder datablade på dine rammer med indstillingerne. Problemet er
jo, at man stort set ikke kan udlede noget fornuftigt af det, der sparsomt
er skrevet på klodserne. Det er jo kinesisk volapyk for de fleste..

Claus

Fra : kep

Dato : 19-02-08 18:22

> [...]
> jo, at man stort set ikke kan udlede noget fornuftigt af det, der sparsomt
> er skrevet på klodserne. Det er jo kinesisk volapyk for de fleste..

Det kan jeg nok ikke finde ud af, jeg er lidt ude af
træning med det kinesiske :- ))
Jeg fik sat 1GB extra ram i maskinen for ca. 3/4 år siden
hos den lokale smed, så mon ikke han har tjekket indstillingerne.
Jeg har heller ikke problemer med at starte BIOS. Det var var da
jeg prøvede at indstille BIOS til "Load Fail-Safe Defaults"at der
gik ged i det

Mange tak for svaret !

kep