Andet multimedie
bentjuul 3670
HASTER: Sort/hvid-billeder bliver til ikke~
Fra : Kert Rats

Dato : 18-02-08 14:18

Jeg arbejder i Pagemaker 7.0, hvori jeg laver en publikation med sort/hvid
illustrationer. Når jeg via Adobe 7.0 professional laver en pdf-fil i High
Quality (eller en anden kvalitet), så bliver illustrationerne omdannet til
ikke-sort/hvid. Det kan jeg se ved at kopiere en illustration fra pdf-filen
over i Udklipsholderen og derefter sætte billedet ind i mit
billedbehandlingsprogram (Paint Shop Pro ver. 9.0)

Er det muligt at undgå, at illustrationerne bliver til ikke-sort/hvid, når
jeg laver pdf-fil?

Måske et dumt spørgsmål: Har mit problem noget med Overprint at gøre?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

-----------------
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer

Fra : JS

Dato : 18-02-08 19:48

> [...]
> billedbehandlingsprogram (Paint Shop Pro ver. 9.0)
>
> Er det muligt at undgå, at illustrationerne bliver til ikke-sort/hvid, når

Du kan tjekke farverne i Acrobat professional, ved at vælge output paletten
og slå farverne til og fra.

Mvh.
JS

Fra : Kert Rats

Dato : 18-02-08 20:25

"JS" <jorgen-s@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan tjekke farverne i Acrobat professional, ved at vælge output
> paletten
> og slå farverne til og fra.

Mit dokument indeholder både farvebilleder (på side 1 og 2 samt på side 39
og 40) og sort/hvide billeder på resten af siderne. Det er disse billeder
fra side 3 til 37, der skal forblive sort/hvide i pdf-filen.
Kan du løse den opgave, så er du en guttermand!

Venligst

Kert Rats

Fra : JS

Dato : 18-02-08 21:43

> [...]
> fra side 3 til 37, der skal forblive sort/hvide i pdf-filen.
> Kan du løse den opgave, så er du en guttermand!

Du kan i PageMaker holde Alt tasten nede mens du dobbeltklikker på et
billede,
i min åbner den så billedet i PhotoShop. Er det et sorthvid billede der er
scannet som RGB kan du ændre det til gråtoner.

Mvh.
JS

Fra : Kert Rats

Dato : 19-02-08 03:49

> [...]
> i min åbner den så billedet i PhotoShop. Er det et sorthvid billede der er
> scannet som RGB kan du ændre det til gråtoner.

Jeg gør noget tilsvarende med mine billeder, som alle er i jpg-format. Både
dem i farver og dem i gråtoner. I Paint Shop Pro 7.0 henter jeg dem ind og
konverterer dem til gråtoner, 256 nuancer, pixeldybde 8 bit. Herefter lægger
læger de grå billeder ind i mit publikation. Så laver jeg en pdf-fil, fra
hvilken jeg tager et billede ud til Udklipsholderen og sætter det ind i
Paint Shop Pro. Her viser Image Information, at det nu er 16 mill. farver og
en pixeldybde på 24 bit.

Mit mål er, at mine gråtonebilleder forbliver gråtonebilleder i pdf-filen,
altså 256 farver (gråtoner) og en pixeldybde på 8 bit.
Som det er nu, så bliver alle billeder konverteret til 16 mill.farver og
pixeldybde på 24 bit.
Det er mig ikke muligt at få begge billedfil-typer i et og samme pdf-fil.
Men det må jo kunne lade sig gøre, vil jeg tro.

Jeg har prøvet ovennævnte operation med tif-filer - det kunne Pagemaker 7.0
ikke håndtere. Tif-filerne kunne ikke lægges ind i min publikation.
Underligt, synes jeg.
Nuvel, jeg prøvede med helt almindelige bitmap-fil, bmp for Windows, og det
gik ligesom med mine jpg-filer. De blev til 16 mill./24 bit.

Der må være en indstilling enten i Pagemaker eller i Adobe Acrobat
Professional 7.0, som er den version, jeg arbejder med.
Men hvor?

Jeg har kikket i begge programmer, men forstår ikke ret meget af det, jeg
ser.
Hjælpe-funktionerne i programmerne bliver jeg heller ikke ret meget klogere
af.
Men det kan jo være, at jeg søger/spørger efter det forkerte? Jeg søger
efter import og eksport af filer.

Hvis du eller en anden guttermand her i gruppen kan knække den nød for mig,
gi'r jeg en kop øl, hvis vi ses på et tidspunkt et eller andet sted.

Fra : Kert Rats

Dato : 19-02-08 04:31

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du eller en anden guttermand her i gruppen kan knække den nød for
> mig, gi'r jeg en kop øl, hvis vi ses på et tidspunkt et eller andet sted.

Jeg må nok også lige forklare i hvilken opgave, at mit problem er forankret.

Jeg layouter et medlemsblad på 40 A4-sider, hvor der skal være farvetryk på
side 1+2 og på side 39+40, altså på omslaget.
Men de øvrige sider skal være i sort/hvid, altså i gråtoner. fordi dette er
langt billigere at trykke.
Derfor er det noget bøvlet, som det er nu, hvor alle sider i publikationen,
i pdf-filen, har farvebilleder på alle sider. Selvom de er og ser grå ud, så
er de i 16 mill/24 bit.

Min trykker jamrer, men han har vist fundet en husmandsløsning. Han skal gå
ind på hvert billede og lavet et eller andet, som jeg ikke ved, hvad er. Det
er en work-around-måde, som er tidskrævende og derfor dyr.

Derfor vil jeg meget gerne kunne levere min trykker en pdf-fil, som har
farvebilleder, 16 mill./24 bit, kun på omslaget, og så gråtonebilleder,
256/8 bit, på de øvrige sider.

Håber, at denne forklaring måske kan bringe jer nærmere en løsning af mit
problem.

Fra : JS

Dato : 19-02-08 19:06

> [...]
> 256/8 bit, på de øvrige sider.
>
> Håber, at denne forklaring måske kan bringe jer nærmere en løsning af mit

PageMaker kan sagtens tage TIFF filer, PSD filer og mange andre formater,
det kan måske være fordi de er i 24 bit der er problemer.

En muighed kan være at lave en postscript fil, hvor du vælger at printe i
gråtoner.

Men du kan se i Acrobat om det er gråtoner, som jeg skrev tidligere,
Jeg fårstår ikke hvorfor du laver den øvelse med at hente det tilbage i
Paint Shop Pro,
når du kan se separationerne i Acrobat.

Jeg går ud fra at du henter billederne ind i PageMaker ved taste control D
(Place/placer)?

Mvh.
JS

Fra : Ole V Jensen

Dato : 19-02-08 19:32

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Min trykker jamrer, men han har vist fundet en husmandsløsning. Han skal gå
> ind på hvert billede og lavet et eller andet, som jeg ikke ved, hvad er. Det
> er en work-around-måde, som er tidskrævende og derfor dyr.

Jeg har ikke lige checket dit generelle problem, men din trykker kan
nemt konvertere din pdf-fil til gråtoner på et par minutter
Han skal bare konvertere de sider der ikke skal være i farver til et
andet farverum.
Advanced: Print Production: Convert Colors

Prøv at vælge følgende:
Destination Space
Profile: Gray Gamma 2.2

Page-Level Transparency Blending Space
Blending Profile: Gray Gamma 2.2

Conversions Options: Embed Profile as Outputintent

Der skal han så vælge hvilket farverum, og hvilke sider der skal
konverteres

mvh
Ole-J