Andet multimedie
bentjuul 3670
Beskæring af nedsættelse af opløsning på b~
Fra : RBJ

Dato : 12-02-08 18:21

Hej.

Jeg står overfor at skulle beskære en masse billeder så de har en bestemt
opløsning og format (bitmap) Billederne varierer meget i størrelse (fra
omkring 8 mb til 800kb) Jeg får brug for billederne i to forskellige
størrelser, nemlig 200*300 pixels og 438*300. Findes der er program der nemt
kan beskære billederne og tilpasse opløsningen? Gerne et der kan tage alle
billederne på en gang, så slipper jeg for at gøre det manuelt ved hver
enkelt billede.

Kan det overhovedet lade sig gøre på en forholdsvis nem måde?

Mvh

Rasmus Jensen

Fra : NewsGroups

Dato : 12-02-08 20:18

"RBJ" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> hver enkelt billede.
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre på en forholdsvis nem måde?

Resize pictures fra Windows er jeg lige ved at tror kan løse din opgave.
Google siger
http://www.google.dk/search?hl=da&q=resize+pictures+windows&meta=

per

Fra : Pico

Dato : 12-02-08 20:34

NewsGroups wrote:
> "RBJ" <> skrev i en meddelelse

> Resize pictures fra Windows er jeg lige ved at tror kan løse din
> opgave. Google siger
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=resize+pictures+windows&meta=

Jeg har lige forklaret en ven hvordan han skulle beskære 98 billeder til en
given størelse der skulle bruges til 10x15 cm. Det tager udgangspunkt i det
program som NewsGroups beskriver ovenover. deer var ogaå et par Screenshot
som jeg har lagt i dk.binaer. Du kan se om du kan bruge metoden ?
--
MVH
Hans Himself

Dine billeder skal ned i størrelse når de skal sendes over nettet. Du skal
gerne have dem i en størrelse der passer til 10 x 15 cm. Sådan noget gør jeg
i Photoshop samtidig med at jeg optimere billederne.
Den hurtigste måde jeg lige kan gennemskue for dig, at gøre det på er ved at
bruge højreklik på de markerede billeder, der skal ligge i en mappe på
computeren, og så vælge "Resize pictures", i den boks der kommer op vælges
"Advanced" og her vælges "Custom" og størrelsen 1770 x 1181, det skulle give
en størrelse på ca. 14,99 x 10 cm i 300 dpi, dog vil de naturligvis være i
72 dpi, men forholdet er det rigtige. Det gælder selvfølgelig kun for
landskabsbilleder (aflange) er det højkant skal målet naturligvis være
omvendt (1181x1770).

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-02-08 20:23

RBJ wrote:
> Jeg står overfor at skulle beskære en masse billeder så de har en
> bestemt opløsning og format (bitmap)

Mener du de er i BMP-formatet eller at de er i et eller andet andet
format og skal konverteres til BMP?

> [...]
> Jeg får brug for billederne i to forskellige størrelser, nemlig
> 200*300 pixels og 438*300. Findes der er program der nemt kan beskære

Vil du have det fuldautomatisk? I så fald må du prøve at beskrive
hvordan du vil have beskæringen foretaget. Hvis du f.eks. har et
billede på 1000x1000 pixels og skal lave 200x300 pixels udgaven, skal
den så nedskalere til 300x300 og skære 50 pixels af i både venstre og
højre side?

> Gerne et der kan tage alle billederne på en gang, så
> slipper jeg for at gøre det manuelt ved hver enkelt billede.

Hvis det skal være fuldautomatisk med simple regler for beskæring, som
den ovenfor, skulle det nok kunne lade sig gøre med et lille script.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 12-02-08 21:13

RBJ skrev:

> [...]
> det manuelt ved hver enkelt billede.
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre på en forholdsvis nem måde?

Lignende spørgsmål stilles med jævne mellemrum. Jeg anbefaler Irfanview,
som er gratis, og har en god batch conversion-funktion.

Mikkel