Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign: Rod med æ-ø-å m.m.
Fra : BA

Dato : 08-02-08 21:11

Hej

Hvad er jeg kommet til at indstille forkert i mine InDesign tekstfelter?

Når jeg skal skrive æ-ø-å og visse andre, kommer der nogle helt andre tegn
frem. I fx. Word er der ingen problemer, så det er ikke tastaturet.

Er der nogen, der kan hjælpe.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-02-08 11:57

Hej. Hvis det ikke er hele tiden, du har problemet, så tror jeg, at jeg ind
imellem har samme problem. Jeg tror ikke, det er en indstilling, som gør
det. Det lader til at være en "bug" i InDesign (enkelte gange også i
Photoshop), men jeg ved ikke, hvad som udløser den. Pludselig skifter
tegnene - det er ikke kun æ,ø og å, men også de fleste tegn, som ligger på
tallene. Det hjælper at genstarte InDesign, men da det kan tage lang tid,
bruger jeg ofte en anden løsning, hvis jeg kun har en lille smule tekst; at
åbne "glyphs"-vinduet og klikke æ,ø og å ind på de rette pladser.

Trond Øyvind Hermansen
____________
www.oyvind.dk

Fra : BA

Dato : 09-02-08 13:45

Tak. Diagnosen passer.

Det er netop underligt, at det i samme dokument ikke forkommer hele tiden.
Da jeg tog fat på dokumentet efter en TVpause, var fænomenet væk. -
Mystisk -
Måske er det vink om, at man lige skal holde en pause

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 09-02-08 14:09

Trond Øyvind Hermansen skrev:
> [...]
> bruger jeg ofte en anden løsning, hvis jeg kun har en lille smule tekst; at
> åbne "glyphs"-vinduet og klikke æ,ø og å ind på de rette pladser.

Hvis det er i Windows XP så vælges tastaturlayout specifikt for hvert
vindue i sprogværktøjslinjen.

Mikkel

Fra : per christoffersen

Dato : 09-02-08 14:12

> [...]
> gør det. Det lader til at være en "bug" i InDesign (enkelte gange også i
> Photoshop), men jeg ved ikke, hvad som udløser den.

Jeg har oplevet det samme på Windows maskiner.
Efter nogen tid gik det op for mig hvad der var galt:
En af de avancerede shortcuts i Adobe-programmer (feks. Shift + Ctrl + et
eller andet), var den samme short cut, som fik windows til at skifte
sprogindstillinger (regional settings).
Så mens jeg troede jeg gjorde noget i programmet, så skiftede jeg i
virkeligheden også indstillinger for sprog og dermed keyboard layout...

/Per