Andet multimedie
bentjuul 3670
begynderhjælp ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-02-08 12:17

Hejsa,

Jeg har fået fornøjelsen af lave nogle billeder til en hjemmeside. Kan I
henvise til noget basalt materiale (simple guides, rettesnore mv) jeg bør
læse inden jeg går igang? Hvad skal et billede fylde på en www, hvad er
minimum, hvilket format osv osv.

ras

Fra : Jebir

Dato : 08-02-08 14:46

> [...]
> henvise til noget basalt materiale (simple guides, rettesnore mv) jeg bør
> læse inden jeg går igang? Hvad skal et billede fylde på en www, hvad er

Hej hej

Det ville være lettere at hjælpe hvis du var lidt mere specifik; hvad taler
vi om?

Skal du lave bannere, menuknapper osv, eller handler det om at du skal gøre
moster Oda's feriebilleder klar til at lægge på nettet?

Handler det om bannere mv, så tag en snak med ejeren af hjemmesiden - hvad
forventer vedkommende? Hvordan vil vedkommende have siden til at se ud osv?

Handler det om feriebillederne er der mange muligheder. Der findes
"fotoalbums" flere steder på nettet - jeg vil ikke anbefale nogen, da jeg
ikke har egentlige erfaringer med nogen af dem - og flere af disse kan
indarbejdes i hjemmesiden.
Ellers er der jo altid muligheden for at lave en thumbnail (en lille udgave
af billedet) på hjemmesiden, og lave den om til et link til den fulde
størrelse som åbner i et separat vindue - men dette kan gøres ved hjælp af
det sprog siden kodes i, uden at du behøver lave noget ved billedet. Med
andre ord; mulighederne er nærmest utallige, så længe du ikke er mere
specifik

Mht. format, så vælg et format som .jpg hvor du stadig har en rimelig
kvalitet selvom billedet ikke fylder alverden - hold dig fra f.eks. .bmp
eller formater som photoshop's .psd eller andre grafikprogrammers "egne"
formater.

Håber du kunne bruge det til lidt - ellers smid en besked mere

Vh.
Mikkel

Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-02-08 16:28

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse

> Hej hej
>
> Det ville være lettere at hjælpe hvis du var lidt mere specifik; hvad
> taler vi om?

- hehe det har du ret i. Det drejer sig om at tilpasse lidt billedere så de
passer til artikler på en hjemmeside. Der er et billede, men dets
dimenstioner er forkerte i forhold til en skabelon og når jeg så med møje og
besvær skærer det til (paint.net) har jeg brug for lidt rettesnor og jeg har
brug for sådan du ved tjeklister så man undgår de værste faldgruber.

ras

Fra : pensionisten

Dato : 09-02-08 08:41

On 8 Feb., 16:27, "rasmus carlsen" <nos...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> besvær skærer det til (paint.net) har jeg brug for lidt rettesnor og jeg har
> brug for sådan du ved tjeklister så man undgår de værste faldgruber.

Jeg roder selv med lidt hjemmesider, og dertil også hørende billeder.

De fleste billeder beskærer jeg bare i Microsoft eget Office Picture
Manager, og det behandler altid billederne godt..

I øvrigt er et "nyt" billedformat (.png) fakstisk nok et af de bedste
formater, for nuværende.

Men husk, at få billederne redigeret færdigt i er eller andet billed
program, inden du lægger dem ud på dine sider....

Ikke noget med, at beskære dem i selve web programmet, det kan tit
give meget dårlige resultater.

Håber dette kunne hjælpe dig lidt videre, ellers er du velkommen
igen....

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 08:08

"pensionisten" <karsten.langer@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 8 Feb., 16:27, "rasmus carlsen" <nos...@nospam.dk> wrote:

Håber dette kunne hjælpe dig lidt videre, ellers er du velkommen
igen....

- mjoe ... hvor mange dpi? HVor meget kan jeg komprimere et billede på
450*250px? Et billede på 244*155?

ras

Fra : emj

Dato : 11-02-08 11:35

On Sun, 10 Feb 2008 08:07:43 +0100, in dk.edb.grafik you wrote:

>- mjoe ... hvor mange dpi?
Lær det straks.
DPI er udelukkende noget, som handler om udskriftskvalitet og har
intet med andet at gøre,

På skærmen snakker vi kun om Pixels x Pixels
og Pixels pr. Inch forkortes til PPI.

>HVor meget kan jeg komprimere et billede på
>450*250px? Et billede på 244*155?

Det spørgsmål kan ikke besvares entydigt, men hvis billederne ligger i
JPG og er de jo komprimerede i forvejen, så overvej om de overhovedet
skal komprimeres yderligere.
Kik på dem. Prøv dig frem med forskellige komprimeringer.

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-02-08 17:42

On Sun, 10 Feb 2008 08:07:43 +0100, rasmus wrote:

> hvor mange dpi?

Det er uden betydning hvis billederne kun skal vises på skærmen.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 22:08

> Det er uden betydning hvis billederne kun skal vises på skærmen.
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
> http://huse-i-naestved.dk

man regner med 72 dpi på en skærm

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-03-08 22:37

Malene Hald wrote:

> man regner med 72 dpi på en skærm

Det er ret forskelligt.

Min 20.1" fladskærm med 1600x1200 pixels har f. eks. tæt på 100 dpi
(0,255 mm/pixel).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-08 00:29

Malene Hald wrote:

> man regner med 72 dpi på en skærm

Nej, man anvender ikke dpi til noget som helst ved skærmvisning. Billedet
vises i den pixelstørrelse, det har. Enheden dpi er kun interessant i
forbindelse med print/tryk.

Har du et billede på 300×400 px, vises det som 300×400px, uanset om du har
sat 25 dpi eller 1200dpi, da du gemte billedfilen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : emj

Dato : 22-03-08 03:23

"Malene Hald" <mail[indsætduvednok]malenehald.dk> skrev:

>man regner med 72 dpi på en skærm

Stop for det vrøvl.
"MAN" er på vildspor, hvis "MAN" hopper på den skrøne.
Der er fløjtende ligegyldigt om man sætter DPI til 50 eller 5000.. En
skærm kan ikke bruge DPI til noget.
DPI er en enhed for udskriftskvalitet.
Skærmen viser pixels x pixels. PPI
Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 22-03-08 07:40

rasmus skrev:

>HVor meget kan jeg komprimere et billede på
>450*250px? Et billede på 244*155?

Det kan man ikke sige noget præcist om, da det afhænger af billedets
startkvalitet. Prøv dig frem og vurder selv, hvordan billedet ser ud.
før og efter.
Hilsen emj