Andet multimedie
bentjuul 3670
kopiere fra flere lag på samme tid
Fra : C. Nielsen

Dato : 28-01-08 18:02

Hej.

I photoshop cs3 kunne jeg godt tænke mig at kopiere et udsnit fra flere lag
samtidig, men jeg ved ikke om det overhovedet er muligt ?

Mere specifikt har jeg brug for et udsnit af en illustration, som skal
bruges i en anden illustration. Jeg kan ikke lægge filen sammen, så jeg er
nødt til at kopiere samme udsnit fra alle lagene og flytte dem enkeltvis til
den nye fil. Med paste in place kan jeg få dem til at lægge sig samme sted
så de stadig passer sammen, men det virker klodset og som en unøddig
arbejdsproces, jeg kan bare ikke kunnet finde en genvej til at kopiere og
paste fra flere lag samtidigt.

Håber der er en der kan hjælpe.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-01-08 21:38

"C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> arbejdsproces, jeg kan bare ikke kunnet finde en genvej til at kopiere og

Skal det kopieres til det nye dokument, så du har samme lag i det nye
dokument, eller er det nok at det bare ligger i ét lag?

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 28-01-08 21:44

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
> "C. Nielsen" <C.NielsenDKfjerndette@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Skal det kopieres til det nye dokument, så du har samme lag i det nye
> dokument, eller er det nok at det bare ligger i ét lag?

Uanset: hvis du skal bruge lagene i det nye dokument, så kan du croppe det
org. dokument, og så markere alle lagene på én gang og trække dem over på
det nye dokument, så har du dit udsnit med alle lagene stadig. Hvis du ikke
skal bruge lagene, kan du lægge filen sammen og kopiere udsnittet derfra.
Jeg ved godt du skriver, at du ikke kan lægge filen sammen - jeg kan dog
ikke lige finde nogen forklaring på hvorfor ikke, og går ud fra, at du kan
bruge undo når du har lagt den sammen og så er den tilbage igen med lag - på
samme måde som du kan bruge undo, for at komme tilbag til dit opr. dokument
efter have croppet dit dokument.

Fra : C. Nielsen

Dato : 29-01-08 00:36

> [...]
> med lag - på samme måde som du kan bruge undo, for at komme tilbag til dit
> opr. dokument efter have croppet dit dokument.

Hej Thomas.

Tak for dit svar, dejligt at du så ofte er frisk med et svar.
Jeg vil gerne bevarer lagene, sådan at jeg i det nye dokument f.eks kan
lægge forskellige nye filtre på, på den måde kan jeg f.eks. gøre et dagslys
billed til et aftenbillede, men det er meget sværere hvis det er et lag.
Skygger og højlys skal nok have forskellige filtre og når lagene er bevaret
er det også muligt fortsat at male mellem lagene og det giver stor
fleksibilitet. Jeg kender genvejen ctrl +alt+shift+E, som kopierer alle
synlige lag til et nyt lag, det er rigtig smart til nogen ting.
Jeg kan godt se at crop funktionen vil kunne bruges nogle gange, men den
laver kun firkantede udsnit, jeg ville også gerne kunne bruge f.eks lasso
markerings værktøjet og få alle lagene med i samme hug.
Det kan godt lade sig gøre rent manuelt, men det er tidskrævende og lidt
kedeligt, så det ville bare være skønt hvis det var en genvej.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

http://gekkographic.dk

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-01-08 08:06

> [...]
> Det kan godt lade sig gøre rent manuelt, men det er tidskrævende og lidt
> kedeligt, så det ville bare være skønt hvis det var en genvej.

Det lyder lidt som en mission impossible du er på

Jeg tror ikke, at du kan kopiere fra flere lag samtidigt - når jeg prøver,
så er den eneste copy funktion der er aktiv "copy merged". Alternativt, så
kan du croppe dit org. billede og trække lagene over på det nye, og så lave
en selection af det som skal slettes, når du slettes selectionen på et lag,
så forbliver selectionen aktiv, og du kan vælge laget under og trykke
delete. Det giver selvfølgelig lidt (eller nok meget, efter at have set dine
illustrationer) manuelt arbejde.

Du kan måske lave en action der sletter den selection, som er aktiv på det
aktive lag, og derefter flytter et lag ned og sletter igen, indtil der ikke
er flere lag. Det med actions er jeg desværre ikke ret hård til, så måske en
anden kan give nogle tips her? Det vil så nok kunne styres lidt smart med
layer group, så du kan slå de øvrige lag fra, så det kun er de synlige lag
der skal slettes i.

Fra : Asboe

Dato : 29-01-08 00:39

C. Nielsen skrev i <479e0a9f$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

>I photoshop cs3 kunne jeg godt tænke mig at kopiere et udsnit fra flere lag
>samtidig, men jeg ved ikke om det overhovedet er muligt ?

Jeg ville bruge 'Group Layer' for dem der skal kopieres.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : C. Nielsen

Dato : 29-01-08 00:48

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ville bruge 'Group Layer' for dem der skal kopieres.

Hej.
Tak. Det vil jeg kigge nærmere på, ved ikke lige hvordan det fungere.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-01-08 07:58

"Asboe" <bo@eobsa.net> skrev i meddelelsen

> Jeg ville bruge 'Group Layer' for dem der skal kopieres.

Men du kan ikke vælge en selection på alle lag på en gang for en gruppe,
uden at lægge lagene sammen

Fra : Bo Asboe

Dato : 30-01-08 10:02

>Men du kan ikke vælge en selection
>på alle lag på en gang for en gruppe,
>uden at lægge lagene sammen

Jo

For mig at se er hurtigste arbejdsgang, at markere
de lag som det drejer sig om, med en given
selection og vælge 'New Group from layers'. Med
den nye 'Group' markeret vælges 'Add Layer Mask'.

Nu kan 'Group' kopieres over i nyt dokument, hvor
det kun er de valgte lag incl selection.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-01-08 13:37

"Bo Asboe (slet 0ABJ7)" <bo@0ABJ7asboe.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> den nye 'Group' markeret vælges 'Add Layer Mask'.
>
> Nu kan 'Group' kopieres over i nyt dokument, hvor
> det kun er de valgte lag incl selection.

Nå ja - men det er jo snyd ...

Den variant havde jeg ikke lige tænkt på - godt tænkt

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-08 08:57

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Men du kan ikke vælge en selection på alle lag på en gang for en
> gruppe, uden at lægge lagene sammen

Jo, hvis man markerer de lag i gruppen, men ønsker at kopiere fra i
stedet for selve gruppen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-01-08 09:22

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, hvis man markerer de lag i gruppen, men ønsker at kopiere fra i
> stedet for selve gruppen.

Hmm ... det virker ikke hos mig - det eneste jeg stadig har adgang til, er
at kopiere min selection som merged (Photoshop 10.0.1).

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-08 10:11

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Hmm ... det virker ikke hos mig - det eneste jeg stadig har
> adgang til, er at kopiere min selection som merged

<http://favrskov-gruppen.dk/fileadmin/billeder/teknik/photoshop/kopiere_flere_lag.png>

Hvis jeg trækker det markerede område over i et andet dokument,
så kommer de markerede lag også med over.

> (Photoshop 10.0.1).

Også her.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-01-08 16:39

> <http://favrskov-gruppen.dk/fileadmin/billeder/teknik/photoshop/kopiere_flere_lag.png>
>
> Hvis jeg trækker det markerede område over i et andet dokument,
> så kommer de markerede lag også med over.

Her får jeg hele laget for alle lag som er valgt i lagpaletten med over i
det nye dokument, men ikke kun det der er selected ... mystiskt ...

Fra : C. Nielsen

Dato : 29-01-08 23:33

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Her får jeg hele laget for alle lag som er valgt i lagpaletten med over i
> det nye dokument, men ikke kun det der er selected ... mystiskt ...

Hej Thomas og Thomas - som også altid er rigtig god til at komme med gode
indput og svar, tak for det.

Jeg har søgt på nettet og forsøgt alt muligt, men jeg når hele tiden til det
samme resultat som jer, enten får jeg en besked om at mere end et lag er
markeret og derfor kan jeg ikke flytte markeringen - eller også er det alt,
på alle lagene som flyttes, eller også er det merged de synlige lag - så
måske er photoshop bare ikke gearet til denne funktion - måske kommer det i
en senere version, for jeg synes da ikke det er et urimeligt krav til
programmet, da det ofte vil kunne spare meget tid.
Jeg vil ikke helt gi op endnu, så jeg leder fortsat efter en løsning.

Venlig hilsen
Charlotte