Andet multimedie
bentjuul 3670
Efterlysning af grafik
Fra : mrwheel

Dato : 18-01-08 01:53

Hej

Jeg sidder og skal bruge noget grafik til nogle blancher der skal stå
i et salgslokale, der skal være et stykke grafik af en rig mand /
kvinde. Jeg har ledt et par timer uden at kunne finde noget. Er der
nogen der ved hvor jeg kan finde sådan noget grafik.

På forhånd tak og forsat god dag.

MVH
Henrik Larsen

Fra : Jubii

Dato : 18-01-08 10:52

"mrwheel" <henrik.larsen18@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvor svært er det?
http://images.google.com/images?q=rich+man&num=100&hl=da&newwindow=1&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=images&ct=title

Fra : Flemming

Dato : 18-01-08 11:04

[...]

-----------------
Hvad med dette:

http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/tv/article470393.ece

eller menes der med grafik? - tegninger?

Flemming

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 18-01-08 20:22

...og husk nu på der er noget der hedder copyright...

Fra : Max

Dato : 18-01-08 20:59

Hej Paw

> ..og husk nu på der er noget der hedder copyright...

Ja, men det er ophavsretten der betyder noget.

--
Mvh Max

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 19-01-08 07:42

"mrwheel" <henrik.larsen18@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Når det er til print, så er billeder du finder rundt omkring på nettet
typisk ikke i en god nok kvalitet (og som andre skriver, så risikerer du
meget nemt at bryde ophavsretsloven). Jeg vil anbefale dig at købe et
billede/grafik, så du er sikker på, at det du får fungerer og det er ok at
bruge det.

Det behøver ikke koste en bondegård - på f.eks. istockphoto.com kan du finde
både grafik og billeder til en fornuftig pris, og der er sikkert flere lign.
sider som tilbyder det samme.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : mrwheel

Dato : 21-01-08 01:23

On 18 Jan., 10:52, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> kvinde. Jeg har ledt et par timer uden at kunne finde noget. Er der
> nogen der ved hvor jeg kan finde sådan noget grafik.

Problemet for mig er at finde de ord på engelsk, da det er et sprog
jeg har svært ved at finde ud af, så ja for mig er det svært.

Fra : mrwheel

Dato : 21-01-08 01:26

On 18 Jan., 20:58, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Paw

> Ja, men det er ophavsretten der betyder noget.
>
> --
> Mvh Max

Den er jeg helt klar over - og da det er til brug i et firma ønsker
jeg ikke at skulle bruge en mase tid på at skulle undersøge ophavsret
eller andet.

Jeg skulle nok hellere have jaft skrevet at det skulle printes og at
det bedste ville være clipart, det er min fejl :(

Fra : mrwheel

Dato : 21-01-08 01:29

> [...]
> meget nemt at bryde ophavsretsloven). Jeg vil anbefale dig at købe et
> billede/grafik, så du er sikker på, at det du får fungerer og det er ok at

Den med kvalitet er jeg klar over - mange billeder er så ringe at de
er ubrugelige. Derfor er min tanke nu om cliparts er bedre end
billeder.

> Det behøver ikke koste en bondegård - på f.eks. istockphoto.com kan du finde
> både grafik og billeder til en fornuftig pris, og der er sikkert flere lign.
> sider som tilbyder det samme.

Jeg har i vores firma ikke mulighed for at kunne købe produkter online
på internettet.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-01-08 10:03

> [...]

Den med kvalitet er jeg klar over - mange billeder er så ringe at de
er ubrugelige. Derfor er min tanke nu om cliparts er bedre end

Hvis du kan finde noget i vektorgrafik, så kan ud skalere det som du har
lyst til uden kvalitetstab.

> [...]
> lign.
> sider som tilbyder det samme.

Jeg har i vores firma ikke mulighed for at kunne købe produkter online

Hmm... hvorfor er det så lige dig der sidder med jobbet? Hvis din chef har
sat dig på opgaven, så skal du vel have mulighed for at løse den uden at
riskere at bryde loven ..?

Fra : mrwheel

Dato : 21-01-08 03:21

On 21 Jan., 10:02, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:

> [...]
> sat dig på opgaven, så skal du vel have mulighed for at løse den uden at

Dropper det her.... jeg kan se at der henvises til ulandske sider hvor
jeg ikke befinder mig godt på, det er ret sjovt at man ikke kan forstå
at når jeg skriver at jeg ikke er god til engelsk så vælger man netop
at gå mere op i at jeg har problemer med det, grunden til at jeg ikke
kan købe på nettet er så simpel at firmaet ikke har en konto således
at vi kan købe online på Internettet, det er trods alt ikke alle
firmaer der har en konto til at handle på internettet, firma navnet
holdes skjultg i denne sag.

Og nej jeg er ikke ude på at bryde loven, det lader jeg andre om.

Fra : Jubii

Dato : 21-01-08 11:43

"mrwheel" <henrik.larsen18@gmail.com> skrev i en meddelelse
Dropper det her....

Og nej jeg er ikke ude på at bryde loven, det lader jeg andre om.

Godt du dropper det i gruppen, for det ser noget skummelt ud for de fleste
her.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-01-08 11:51

[...]

Det er ikke for at få dig til at droppe det - det er for at hjælpe dig. Nu
ved du i hvert fald hvor du kan finde det du efterlyser - det du så mangler
er en til at hjælpe dig med engelske på en af de udenlandske sider og et
VISA/dankort, som kan lægge ud - så kan du få pengene refunderet over din
løn som et medarbejder udlæg.

Det kunne være en løsning på din opgave - om du så bruger den er op til dig.

Fra : mrwheel

Dato : 21-01-08 08:11

On 21 Jan., 11:42, "Jubii" <gruntsa...@jubii.dk> wrote:
> "mrwheel" <henrik.larse...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:088fbec0-e12d-49a6-bd8e-b77c20308de4@e23g2000prf.googlegroups.com...
> Dropper det her....
>
> Og nej jeg er ikke ude på at bryde loven, det lader jeg andre om.
>
> Godt du dropper det i gruppen, for det ser noget skummelt ud for de fleste
> her.

Hvad skummelt er der ved at efter lyse noget grafik / clipart eller et
billede man kan bruge. Og jeg har fået at vide at firmaet betaler
læicens for at kunne bruge materialer vi finder på Internettet og
desuden betaler vores underlevandører også for diverse licenser...

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-01-08 17:24

mrwheel <henrik.larsen18@gmail.com> skrev :

>Og jeg har fået at vide at firmaet betaler
>læicens for at kunne bruge materialer vi finder på Internettet og
>desuden betaler vores underlevandører også for diverse licenser...

Vil du demed mene, at firmaet har lov til at bruge et af mine
(fx, det kunne være hvemsomhelst.) billeder, som ligger på nettet
uden at rette henvendelse til mig og evt. honorere mig for
brugen?
--
Kerim

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 21-01-08 17:56

> [...]

læicens for at kunne bruge materialer vi finder på Internettet og
desuden betaler vores underlevandører også for diverse licenser...

Det virker som om din arbejdsgiver har misforstået noget - man kan ikke købe
en generel licenes til at bruge materiale man finder på Internettet. Det er
individuelt hvordan ejerne af materialet forvalter det - til det jeg har
liggende på Flickr f.eks. har jeg på langt de fleste billeder valgt disse
betingelser: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/deed.da

For mine billeder betyder det bl.a., at du ikke kan bruge det kommercielt i
din virksomhed, men du må gerne bruge det til formål som ikke er
kommercielle.

Jeg vil anbefale jer at sætte jer ind i, hvordan ophavsretsloven fungerer -
det kan hurtigt blive dyrt at skulle finde ud af det, når den er overtrådt.
Så er det den med ophavsretten der bestemmer prisen (i grove træk).

Ovenstående er ikke for at male fanden på væggen eller kalde det skummelt -
men det lyder som om, du er på vej ud på et skråplan, med det du fortæller
os her. At det så er din arbejdsgiver der sender dig ud på et skråplan er
nok en formildende omstændighed. Hvis det var mig der var i dine sko, ville
jeg være glad for at finde ud af det nu, i stedet for langt senere i
forløbet.

Fra : mrwheel

Dato : 22-01-08 09:22

On 21 Jan., 17:56, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:

> [...]
> nok en formildende omstændighed. Hvis det var mig der var i dine sko, ville
> jeg være glad for at finde ud af det nu, i stedet for langt senere i

Det med at bruge af clipart så henviser jeg til dem som microsoft
stiller til rådighed... efter hvad jeg ved så kan de bruges som man
vil, eftersom de er en del af en software pakke.

Udover det har jeg fundet en del cliparts på amerikanske hjemmesider
med gratis cliparts eller bare arts.

Fra : Jubii

Dato : 23-01-08 06:04

> [...]

vil, eftersom de er en del af en software pakke.

Udover det har jeg fundet en del cliparts på amerikanske hjemmesider

De er til personlig privat brug, og ikke til erhvervsmæssigt øjemed, som du
vil bruge det til.