Andet multimedie
bentjuul 3670
OCR på skærmdumps
Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-08 13:24

Jeg har brug for at hente noget tekst ud af nogle skærmbilleder.
Selvom det er en form for webapplikation teksten ligger i, så går det ikke
at kopiere teksten direkte med select og copy.
Så jeg har tæmkt om man kan lave OCR på et skærmdump med teksten i. De
OCR-programmer jeg lige har kendsklab til kan ikke, - opløsningen er for
lille.

Er der nogen der kender et der kan?

/Per

Fra : Max

Dato : 11-01-08 14:29

Hej Per

> Så jeg har tæmkt om man kan lave OCR på et skærmdump med teksten i. De
> OCR-programmer jeg lige har kendsklab til kan ikke, - opløsningen er
> for lille.

Det er en OCR på dit indlæg

+++++++
[...]

Det er lavet med en gammel Textbridge, men jeg måtte ændre skærmdumpet
til 2 bit TIFF og ændre opløsningen til 400 dpi.

--
Mvh Max

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-08 15:32

> Det er lavet med en gammel Textbridge, men jeg måtte ændre skærmdumpet
> til 2 bit TIFF og ændre opløsningen til 400 dpi.

Okay .
Jeg prøvede lige med at andet OCR program efter denne opskrift:
Gemme som 2-bit tiff.
Resample til 300 DPI.
Indlæse og scanne.

Det gav dette resultat:
Starch aantaining plant matarial auch aa aaads faaraalaj,
tubara, raata ata.
Tha maat impartartt aauraaa ara aarn tmaizaj, whaat and rica.

Uagtet at jeg ikke kan offentliggøre original teksten, så er det nok
tydeligt, at det ikke gik så godt

Måske jeg skulle se om jeg kan få fat i en Textbridge-version.

Tak for inputtet.

/Per

Fra : Max

Dato : 11-01-08 15:44

Hej Per

> Gemme som 2-bit tiff.
> Resample til 300 DPI.
> Indlæse og scanne.

En fejl fra min side, det er 1-bit altså rent sort/hvidt.

> Uagtet at jeg ikke kan offentliggøre original teksten, så er det nok
> tydeligt, at det ikke gik så godt

Lidt kedelig at du ikke kan vise hvad det er du vil have, det ville
jo gøre det hele lidt nemmere.

--
Mvh Max

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-01-08 15:55

> Hej Per

> En fejl fra min side, det er 1-bit altså rent sort/hvidt.

Det gør ikke noget, - jeg forstod udmærket hvad du mente, for det er en
1-bit tiff jeg har lavet

> Lidt kedelig at du ikke kan vise hvad det er du vil have, det ville
> jo gøre det hele lidt nemmere.

Ja, - jeg skal se om jeg kan finde et eksempel der overhovedet ikke
aknspores til noget.
Jeg er bundet af en rigtig alvorligt ment tavshedserklæring...

/Per

Fra : Max

Dato : 11-01-08 15:59

Hej Per

> Ja, - jeg skal se om jeg kan finde et eksempel der overhovedet ikke
> aknspores til noget.

Ok.

> Jeg er bundet af en rigtig alvorligt ment tavshedserklæring...

Hvis en tavshedserklæring ikke er ment alvorlig er den jo
ikke noget værd, så hold du dig til alvoren.

Men du kan måske finde noget der ligner det du skal have fat i?

--
Mvh Max

Fra : Rado

Dato : 15-01-08 00:51

On Fri, 11 Jan 2008 13:24:16 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
>Så jeg har tæmkt om man kan lave OCR på et skærmdump med teksten i. De
>OCR-programmer jeg lige har kendsklab til kan ikke, - opløsningen er for

Prøv evt. Paperport 11- paste dumpet in på Paperports skrivebord, og
træk derefter ikonen over på Word eller Notepad ikonen i Paperport.

Her er hvad jeg fik ud af et dump fra Help filen, på den måde:

Hide   Back   Pont   Options
Contents Index l Search Type in the keyword to find:
scanned items to text
:s for text for
definition of
using to embed items
Workflows
To convert scanned documents to text
You can convert scanned documents to text by a simple drag and drop of
the thumbnail to your word processor program, PaperPort automatically
processes your scanned document using PaperPort s OCR software.
launches your word processing program. and loads the scanned text into
a document ready for editing
Display
1 On the PaperPort desktop.
select the image item,

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html