Andet multimedie
bentjuul 3670
Print af Fonte
Fra : Søren

Dato : 10-01-08 22:31

Hej

Jeg har en samling af Fonte på min Mac. Af og til skal jeg bruge en af disse
fonte og vil derfor gerne have en oversigt over hvordan de ser ud.
Er der nogen der ved om der findes et program som f.eks kan laves en
standard side med alle bogstaver/tal rimeligt automatiseret, som man så kan
gemme i et ringbind eller evt som en PDF.

Søren

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-01-08 22:40

Søren skrev:
> [...]
> standard side med alle bogstaver/tal rimeligt automatiseret, som man så kan
> gemme i et ringbind eller evt som en PDF.

I fald du kører windows så kig i Windows\Fonts folderen. Dobbeltklik på
et font og du får en pæn oversigt med mulighed for udskrift (ihvertfald
i Vista og jeg mener det er det samme med XP).

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-01-08 22:55

Thomas Jespersen <jespersen.thomas@gmail.com> skrev :

> [...]

..
>I fald du kører windows så kig i Windows\Fonts folderen.

Undrer mig over dit svar
--
Kerim

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 10-01-08 22:55

Thomas Jespersen skrev:

> [...]
^^^
Oops, det overså jeg. Sorry :)

Fra : Leif

Dato : 11-01-08 15:52

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> wrote in message

> ^^^
> Oops, det overså jeg. Sorry :)

En del Mac brugere har efterhånden lært at bruge Windows, så det er vel ok.

Men I windows er der altid en Help at benytte, mon ikke også der er i Mac?
/Leif

Fra : Leif

Dato : 11-01-08 17:30

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> wrote in message

> [...]
ok.

> Men I windows er der altid en Help at benytte, mon ikke også der er i Mac?

Måske kan dette hjælpe:
Fik lige dette svar fra et *grafisk* familiemedlem, der bruger Mac:

Snip.................
Jeg kender ikke lige sådan et program, der gør det selv, men det kan
da være, det kan findes i Shareware.

Men...
Jeg forstår ikke problemet, hvor svært er det at lave en side med de
tegn, man ønsker og derefter skifte skrift på hele dokumentet i et
hug og sende det til print, det er jo printeren, der er den langsomste.

Men...
Jeg kunne aldrig drømme om at lave sådan en mappe (ikke mere i hvert
tilfælde), når jeg søger en skrift, bruger jeg det program, der
følger med systemet, som hedder "Skriftbog", det er meget hurtigere
at bladre i.

Hilsen

Snip.............

Mvh, Leif

Fra : Max

Dato : 11-01-08 19:11

Hej Leif

> følger med systemet, som hedder "Skriftbog", det er meget hurtigere
> at bladre i.

Kan man ikke udskrive en fontliste fra den der skriftbog ?

--
Mvh Max

Fra : Leif

Dato : 11-01-08 23:12

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Leif

> Kan man ikke udskrive en fontliste fra den der skriftbog ?
>
> --
> Mvh Max

Se lige her: http://www.neuber.com/typograph/index.html

Mvh, Leif

Fra : Max

Dato : 11-01-08 23:13

Hej Leif

> Se lige her: http://www.neuber.com/typograph/index.html

Ja, den slags findes der tonsvis af, men det hjælper stadigvæk
ikke den Mac bruger der spørger.

--
Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 12-01-08 07:23

> [...]
> tilfælde), når jeg søger en skrift, bruger jeg det program, der
> følger med systemet, som hedder "Skriftbog", det er meget hurtigere

Det lyder simpelt, men når det drejer sig om rigtig mange fonte tager det
sin tid. Jeg ved godt man kan lægge den ind i Apple's Fontbook og så printe
dem, men det vil der altså gå rigtig lang tid med.

Jeg benytter i dag Suitcase til at styre min fonte, og her kan jeg også godt
se hvordan fonten ser ud, men det kræver at fonten er aktiveret i Suitcase.
Hvis jeg skal have alle mine fonte aktiveret konstant, betyder det at
progarmmerne tager meget lang tid om at starte, da fonte jo læses ind ved
opstart.

Jeg har brug for overblikket over mine fonte i papir eller PDF form, så jeg
kan gennemgå mine fonte da jeg ofte skal finde en font der kommer så sæt som
muligt på f.eks et tidligere tryk.

Havde håbet på at der fandtes noget der kunne automatisere processen lidt.

Søren

Fra : Max

Dato : 12-01-08 09:05

Hej Søren

> Det lyder simpelt, men når det drejer sig om rigtig mange fonte tager
> det sin tid. Jeg ved godt man kan lægge den ind i Apple's Fontbook og
> så printe dem, men det vil der altså gå rigtig lang tid med.

Jeg ser godt dit problem, jeg bruger et program der hedder Fontnav
på min PC, det installere kun de fonte jeg har brug for, men gør det
muligt at gennemse alle dem der er på maskinen og så kan det også
udprinte en oversigt man kan have liggende og kikke igennem når
man søger en font. Måske der findes noget lignende til Mac, prøv
at kikke på denne side http://www.pure-mac.com/font.html

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-08 14:25

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis jeg skal have alle mine fonte aktiveret konstant, betyder det at
> progarmmerne tager meget lang tid om at starte, da fonte jo læses ind ved

Det er ikke korrekt, man kan se alle fonte i Suitcase uanset om de er
aktiveret eller ej.
Hvis du markerer en skrift, bliver den vist uanset om den er aktiveret eller
ej.
Jeg bruger selv Suitcase dagligt og har for nogle år siden printet
skrifterne ud, men bruger det aldrig, det er for uoverskuligt med over 1000
skrifter.
Du kan i Suitcase også organisere dine skrifter som du vil have dem. Mapper
med antikva, serifskrifter, skriveskrifter osv. det fungere meget bedre end
print.

--
mvh kajo

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-01-08 02:22

On Thu, 10 Jan 2008 22:30:50 +0100, "Søren" <Fjern_Dette
_srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
>standard side med alle bogstaver/tal rimeligt automatiseret, som man så kan
>gemme i et ringbind eller evt som en PDF.

I tidligere Word-udgaver (til Windows) fulgte der en makro med, som
listede en bestemt tekst med alle fonte.

Nu kender jeg ikke Mac, men man må vel kunne lave noget lignende til en
Mac tekst-behandling, hvis man spørger i en gruppe, hvor nogen har
forstand på det.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,