Andet multimedie
bentjuul 3670
Petroleum i Pantone
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 12:32

Greetings!

Affødt af en heftig diskussion juleaften hvor min mor fik 3 forskellige
udgaver af farven "petroleum" har jeg besluttet mig for at finde den
"korrekte" petroleumsfarve.

Min printer er Pantone-godkendt. Kan jeg få den til at udskrive farven?

Eller kan jeg få en til at lave en EPS-fil med farven i og sende den til
mig

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 03-01-08 12:40

Hej Jesper

> Affødt af en heftig diskussion juleaften hvor min mor fik 3
> forskellige udgaver af farven "petroleum" har jeg besluttet mig for
> at finde den "korrekte" petroleumsfarve.

Hvad er den "korrekte" petroleumsfarve ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 12:57

Max wrote:

> Hvad er den "korrekte" petroleumsfarve ?

Det ved jeg ikke. Det er sådan set derfor jeg henvender mig her. Pantone
har vel en definition på den.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 03-01-08 13:19

Hej Jesper

> Pantone har vel en definition på den.

Selv om Pantone kalder en farve petroleum er den vel ikke
mere "korrekt" end alle andre der kalder en farve petroleum ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 15:30

Max wrote:

> Selv om Pantone kalder en farve petroleum er den vel ikke
> mere "korrekt" end alle andre der kalder en farve petroleum ?

Vi må fastsætte en farve som værende korrekt petroleum og da min printer
kan printe i Pantone-godkendte farver, må det være Pantone's definition
vi bruger.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 03-01-08 16:01

Hej Jesper

> Vi må fastsætte en farve som værende korrekt petroleum og da min
> printer kan printe i Pantone-godkendte farver, må det være Pantone's
> definition vi bruger.

Ja, men hvordan fastsætter man en farve til at være korrekt petroleum ?

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-08 16:33

Max wrote:

> Ja, men hvordan fastsætter man en farve til at være korrekt petroleum ?

Som jeg skriver, så må Pantone have en farve der hedder Petroleum.

Jesper Poulsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-01-08 16:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg skriver, så må Pantone have en farve der hedder Petroleum.

Det er da ikke sikkert at de har det.
Langt de fleste af Pantines farvedefinitioner er kun betegnet med et
nummer, - det er et særsyn at farverne har et navn.
Og når de endelig har et navn, så er det som regel et meget neutralt navn (a
la Process Blue el. Cool Gray 4).
Man ser stort set aldrig en Pantone definition som andet end et nummer.

Anvendelsen af numre fremfor navne skyldes måske en modvilje mod at blive
blandet ind i diskussioner som den der har været årsag til denne tråd

/Per

Fra : Rado

Dato : 04-01-08 12:36

On Thu, 03 Jan 2008 16:32:37 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Som jeg skriver, så må Pantone have en farve der hedder Petroleum.

Hvad med at fylde petroleum i printerpatronen? Så får det vel den
rigtige farve.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 15:35

Rado wrote:

> Hvad med at fylde petroleum i printerpatronen? Så får det vel den
> rigtige farve.

Det er en laserprinter ikke så glad for

Jesper Poulsen

Fra : Morten Lind

Dato : 03-01-08 15:51

> [...]

> Min printer er Pantone-godkendt. Kan jeg få den til at udskrive farven?
>
> Eller kan jeg få en til at lave en EPS-fil med farven i og sende den til

I "min verden" er det en af afarterne i det turkise spektrum. Med
rigtigt meget grønt i, men som andre har sagt, er det nok lidt flydende.

Specielt, når vi taler turkis, er mange vande delt, da mængden af
henholdsvis grøn og blå kan give ufattelig mange nuancer.

M.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 09:26

Morten Lind wrote:

> [...]
>
> Specielt, når vi taler turkis, er mange vande delt, da mængden af
> henholdsvis grøn og blå kan give ufattelig mange nuancer.

Så må vi kunne frembringe den af statistisk vej.

Send et bud i Pantone til min mailadresse (som EPS-fil). Husk
Pantone-nummeret.

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 04-01-08 15:51

Hej Jesper

> Så må vi kunne frembringe den af statistisk vej.

Man må vel også kunne gøre det ad praktisk vej,
køb en dunk petroleum og hæld noget på en klar
flaske og kik på farven og bland en magen til i
PhotoShop.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 16:19

Max wrote:

> flaske og kik på farven og bland en magen til i
> PhotoShop.

Jeg har ikke PhotoShop.

Jesper Poulsen

Fra : BA

Dato : 04-01-08 19:56

Farven i petroleum er tilsat - ligesom i lampeolie

Nu er det 'moderne' at købe farveløs petroleum.

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Max

Dato : 04-01-08 20:27

Hej

> Farven i petroleum er tilsat - ligesom i lampeolie

Det er jeg klar over, lugtfri petroleum vi brugte i diamant
sliberen var jo også en klar farveløs væske.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 21:21

BA wrote:

> Farven i petroleum er tilsat - ligesom i lampeolie

Hvilken farve er så tilsat?

Jesper Poulsen

Fra : Max

Dato : 04-01-08 21:52

Hej Jesper

Jeg tror det er lidt hovedløs gerning du har gang i, en søgning
på nettet giver mange, ja rigtig mange farver der betegnes
som petrolum og mange af dem ligner faktisk ikke hinanden.

> Hvilken farve er så tilsat?

Told og skat siger der skal tilsættes blå farve, men specificere
det ikke nærmere. Der kan åbenbart også være tale om at der
er tilsat noget gult varselsstof så resultatet bliver grønligt. Mon
ikke man får den rigtige farve hvis man putter noget pariser-
blåt i en klar væske.

Hvis man vil nærmere skal man nok kontakte et olieselskab
der levere petroleum (Esso i gamle dage) og spørge om de
har en defination på farven.

--
Mvh Max

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-01-08 00:15

Max wrote:

> Hvis man vil nærmere skal man nok kontakte et olieselskab
> der levere petroleum (Esso i gamle dage) og spørge om de

Mon ikke dk.fritid.bil kan hjælpe mig på vej der?

Jesper Poulsen

Fra : -= JF =-

Dato : 04-01-08 21:56

Jesper Poulsen skrev: