Liste undermapper.
Fra : christoffer@buur.inf~

Dato : 14-02-08 03:07

Hej, jeg har et problem.
Jeg har lavet et uploadsystem, hvor man skal kunne uploade til
specifikke undermapper, i selve fil-mappen kaldet "fil" hvor
undermapperne så ligger.

Jeg har brugt koden

<form>
<select>

<?
if ($handle = opendir('fil')) {

while (false !== ($file = readdir($handle))) {
   if (is_dir($file)) {
echo "<option>$file</option>";
}
}

closedir($handle);
}
?>
</select>
</form>

Men det eneste jeg får i min select-box er 2 værdier
.
..
Men mine undermapper bliver ikke vist.. hvor går jeg galt i byen?

Fra : MooreHojer

Dato : 14-02-08 12:00

> Men det eneste jeg får i min select-box er 2 værdier
> .
> ..

De to værdier betyder henholdsvis 'denne mappe' og 'mappen denne mappe
ligger i'
Ønsker du ikke at have dem med kan du putte din echo ind i følgende
if-sætning:
if ($file != "." && $file != "..")

> Men mine undermapper bliver ikke vist.. hvor går jeg galt i byen?

Jeg har prøvet at køre din kode hos mig og får samme resultat, indtil jeg
flytter min phpfil in i mappen 'fil' så virker det som det skal.

--
MooreHojer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-08 12:09

MooreHojer skrev:

> if ($file != "." && $file != "..")

Det er den sikre test. Man kan lave en ikke helt skudsikker der
er lidt enklere:

   if ($file[0]!='.')

Den vil fejle hvis man har mappenavne der starter med et punktum.

--
Bertel

Fra : christoffer@buur.inf~

Dato : 14-02-08 06:28

On 14 Feb., 12:09, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Det er den sikre test. Man kan lave en ikke helt skudsikker der
> er lidt enklere:
>
> if ($file[0]!='.')
>
> Den vil fejle hvis man har mappenavne der starter med et punktum.

Koden virke fint, og de punktumerne forsvinder.
Men de mapper som ligger der (og de starter ikke med punktum) bliver
ikke vist. Det eneste jeg får er en tom select-box.

Koden er
if ($handle = opendir('fil')) {

while (false !== ($file = readdir($handle))) {
if (is_dir($file)) {
   if ($file != "." && $file != "..") {
echo "<option>$file</option>";
}
   }
}

closedir($handle);
}

Den har jeg liggende i min hovedmappe, og den ligger i min index fil.
I den mappe ligger der en fil-mappe, som er den jeg vil kigge igennem
for dens undermapper (og gerne også undermappernes undermapper)
Men som koden står nu, viser den slet intet udover en tom select-box?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-08 15:37

christoffer@buur.info skrev:

> Men de mapper som ligger der (og de starter ikke med punktum) bliver
> ikke vist.

Det skyldes en begrænsning i PHP. Den husker ikke hvor den fandt
filerne eller hvad slags det var, og så kan den ikke slå efter om
den har med en mappe at gøre.

Du skal lave din dir-test sådan her:

   if (is_dir('fil/'.$file))

Jeg ville i dit sted lægge startmappens navn i en variabel. Så er
man sikker på at det er den rigtige værdi overalt.

$basisfolder='fil';

if ($handle = opendir($basisfolder)) {
   while (false !== ($file = readdir($handle))) {
      if (is_dir("$basisfolder/$file")) {