Indsætte tekst fra textarea i MySQL
Fra : Emil Petersen

Dato : 14-02-08 00:58

Hejsa,
når jeg indsætter tekst fra et textarea ind i en MySQL db,
bliver det indsat uden linje skift selv om at jeg laver linje
skift i textarea'et. Er der nogen der ved om man kan fikse det så
man ikke behøver at skrive "<br>" hver gang man vil have ny linje
?

Håber nogen kan hjælpe (:

/ep

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rander

Dato : 14-02-08 02:43

Emil Petersen skrev noget i denne stil, den 14-02-2008 00:57:
> [...]
> skift i textarea'et. Er der nogen der ved om man kan fikse det så
> man ikke behøver at skrive "<br>" hver gang man vil have ny linje

$TekstMedBR = nl2br ($InputFraTextarea);

http://bamsepetting.dk

Lad os være taknemmelige for idioterne. Hvis vi ikke havde
dem, ville resten af os ikke blive til noget. (Mark Twain)

Fra : Emil Petersen

Dato : 14-02-08 12:40

Rander wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>
> Lad os være taknemmelige for idioterne. Hvis vi ikke havde
> dem, ville resten af os ikke blive til noget. (Mark Twain)

Okay tak .
Men hvor skal det stå henne ?

$titel = $_POST['titel'];
$tekst = $_POST['tekst'];
$navn = $_POST['navn'];
$dato = date("d/m/y h.i");
$sql="INSERT INTO blablabla(titel, tekst, navn, dato)VALUES('$titel',
'$tekst', '$navn', '$dato')";
$result_pages=mysql_query($sql);

Fra : MooreHojer

Dato : 14-02-08 12:49

> $tekst = $_POST['tekst'];

her ville umidelbart være et godt sted, så vidt jeg kan se.
så får du:

--
MooreHojer

Fra : Emil Petersen

Dato : 14-02-08 13:05

MooreHojer wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> her ville umidelbart være et godt sted, så vidt jeg kan se.
> så får du:
>
> --
> MooreHojer

1000 tak .. (:

Fra : Harald

Dato : 14-02-08 14:07

"Emil Petersen" <ep@bonansa.dk> skrev i en meddelelse

> 1000 tak .. (:

Er det ikke mere normalt at indsætte teksten i MySQL som den er og så først
benytte nl2br når teksten skal vises på skærmen?

/H

Fra : MooreHojer

Dato : 14-02-08 14:41

> Er det ikke mere normalt at indsætte teksten i MySQL som den er og så
> først benytte nl2br når teksten skal vises på skærmen?

Foretrækker personligt at gøre det før jeg indsætter i DB.
Jeg synes det især er praktisk hvis jeg skal bruge mine data flere
forskellige steder. Så slipper jeg for at skulle huske at ændre linieskift
hver gang jeg skal bruge mine data et nyt sted. Jeg kan nøjes med at ændre
det når jeg indsætter eller redigerer mine data.

--
MooreHojer

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-02-08 18:59

On Thu, 14 Feb 2008 14:40:36 +0100, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk>
wrote:

> [...]
>hver gang jeg skal bruge mine data et nyt sted. Jeg kan nøjes med at ændre
>det når jeg indsætter eller redigerer mine data.

Jeg vil også anbefale, at man først laver den tilføjelse ved output.
Data i databasen bør i mine øjne være præsentations-neutral, så hvis
man en dag vil sende indholdet pr. mail eller levere i et eller andet
andet output, så er det noget rod, at man skal søg&erstatte tilbage
igen til det rene format.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : loejf

Dato : 22-02-08 17:24

Hmm.
En anden god grund til at gemme teksten rå, og først tilføje <br> ved
udskrift er, at såfremt man kalder teksten frem igen for redigering, og
herefter gemmer den en gang til, så bliver der indsat et linieskift mere
. det er noget rod.

Fra : MooreHojer

Dato : 22-02-08 17:49

> [...]
> herefter gemmer den en gang til, så bliver der indsat et linieskift mere .

Korrekt... hvis man altså ikke har styr på hvad man laver...
Men hvis man ved hvad man laver så konverterer man bare sine <br> FØR man
redigerer...

--
MooreHojer