Hjælp til skift af CSS-style efter skærmop~
Fra : Eric Klinke

Dato : 11-02-08 07:24

Hej alle. Jeg er lidt grøn indefor CSS, derfor ville jeg gerne
vide om der er nogen der kan hjælpe mig med at lave et
stylesheet, hvor brugeren selv kan vælge design udfra hvilken
skærmopløsning de kører med. Kan det lade sig gøre at lave en
kode der selv kan finde den opløsning den enkelte bruger har? Jeg
skal især bruge det, når jeg har baggrundsbillede, så billedets
størrelse afhænger af skærmopløsningen. På forhånd tak. Eric

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-02-08 08:00

Eric Klinke wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> skal især bruge det, når jeg har baggrundsbillede, så billedets
> størrelse afhænger af skærmopløsningen. På forhånd tak. Eric

Nu har skærmopløsningen ingen betydning i den her sammenhæng, for
det afhænger af hvor stort browserwindue folk åbner, på denne
computer sidder jeg med en 17" og har maksimeret browservinduet, men
det har jeg ikke når jeg sidder ved 19" skærmen.

PerR

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-08 08:22

Eric Klinke wrote:
> .... hvor brugeren selv kan vælge design udfra hvilken
> skærmopløsning de kører med.

I forbindelse med webdesign er brugernes skærmopløsning inderlig
uinteressante oplysninger. Det, der betyder noget, er den størrelse
browservindue brugeren foretrækker. Det er enrelativ konstant størrelse
uanset skærmstørrelse og skærmopløsning - jo større skærm og skærmopløsning
des forholdsvis mindre er browservinduet.

Eksempelvis har jeg i mange år brugt en browserstørrelse på 800×600px uanset
at jeg efterhånden har fået større skærme og kører med større
skærmopløsning. Den konstante størrelse browser- og andre vinduer skyldes
ønsket om at kunne se flere samtidige vinduer - en mulighed som opstår med
de større skærme med flere pixels.

Kunsten i webdesign er så den enkle at lave sin webside, så den automatisk
tilpasser sig brugerens browservindues størrelse. Det gør man ved ikke at
definere baste bredder på mere end allerhøjest en venstre- eller
højrestillet menubar.

Baggrundsbillede kan indsættes centreret og ugentaget eller fra toppen og
gentaget. At ville indsætte et kæmpestort baggrundsbillede p.g.a. et
detekteret stort browservindue er at tvinge unødig meget trafik på linjen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Eric Klinke

Dato : 11-02-08 10:00

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> gentaget. At ville indsætte et kæmpestort baggrundsbillede p.g.a. et
> detekteret stort browservindue er at tvinge unødig meget trafik på linjen.

Tak for jeres svar, det har hjulpet mig meget.