Strømspareskinne, findes den ?
Fra : Jens

Dato : 14-02-08 11:03

Jeg er ude efter en strømspareskinne, som kan slukke for strømforsyningen
til en bærbar PC, når den bærbare slukkes.

Hjemme og på arbejdet har jeg en dockingstation til min bærbare. Den er
tilsluttet med separat strømforsyning. Når jeg slukker for computeren
(Windows -> Start -> Luk computeren), så slukker den ikke for strømmen til
strømforsyningen.

Kan man få en strømspareskinne der kan klare det ? Jeg kan jo se at
problematikken må være at når jeg tænder den bærbare, så vil den starte op
på batteri. Når der kommer strøm på USB porten, så tænder strømforsyningen
og den bærbare fortsætter på alm. strøm.

Eller er der noget jeg har taget fejl af ? Håber der er nogen der har
mulighed for at teste. Hvis det virker vil jeg indføre det på arbejdet, hvor
der 24 timer i døgnet efterhånden er temmelig mange strømforsyninger, som
ligger tændt....

Jens

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 14-02-08 11:30

I meddelelse: 47b411d0$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
skrev Jens:
> [...]
> mulighed for at teste. Hvis det virker vil jeg indføre det på
> arbejdet, hvor der 24 timer i døgnet efterhånden er temmelig mange

Nej din fatteevne fejler ikke noget. Eksakt sådan virker spareskinnen.
Men hvis man bare klapper låget i på den bærbare, så den går i dvale,
så er der, så vidt jeg husker, stadig liv i USB-stikkene.

Med venlig hilsen
Keld Lergren Nielsen

"Sandheden er ofte så enkel, at man må
nærme sig den via det komplicerede"

Fra : Jens

Dato : 14-02-08 14:13

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men hvis man bare klapper låget i på den bærbare, så den går i dvale,
> så er der, så vidt jeg husker, stadig liv i USB-stikkene.

Det er jeg med på. Der hvor der bruges strøm, er f.eks. når PC'en ikke er i
dockingstationen hjemme. Så vil jeg gerne have slukket for strømforsyningen.
Men spørgsmålet er så om det kan lade sig gøre fordi USB stikket fra
strømspareskinnen sidder jo i USB stikket på dockingstationen, og hvis
strømforsyningen leverer strøm til dockingstationen, så er der måske også
strøm til USB stikket, hvorfor spareskinnen så ikke slukker for strømmen.

Kan du følge mig ?

Jens

Fra : Klaus H

Dato : 14-02-08 15:26

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i en meddelelse news:47b43e6e$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> strøm til USB stikket, hvorfor spareskinnen så ikke slukker for strømmen.

Lån en lille blæser eller andet udstyr, der strømforsynes fra USB-porten. Hvis det slukker, vil en spareskinne også slukke.

Klaus H

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-02-08 16:28

Klaus H wrote:

> Lån en lille blæser eller andet udstyr, der strømforsynes fra USB-porten. Hvis det slukker, vil en spareskinne også slukke.

De fleste af dagens mobiltelefoner kan lade via USB.

Jesper Poulsen

Fra : Joel

Dato : 14-02-08 19:51

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og hvis strømforsyningen leverer strøm til dockingstationen, så er der
> måske også strøm til USB stikket, hvorfor spareskinnen så ikke slukker for

Jeg har lige installeret ca. 20 spareskinner på arbejde, deriblandt ca-
halvdelen bærbare. Jeg har købt spareskinner med en "master" (fåes i
øjeblikket hos Metro for ca. 50 kr.) og det ser ud til at virke fint.

Mvh. JL

Fra : Jens

Dato : 08-04-08 13:06

> Jeg er ude efter en strømspareskinne, som kan slukke for strømforsyningen
> til en bærbar PC, når den bærbare slukkes.

Jeg har hos Bilka købt en strømspareskinne af mærket "Globe".

Jeg har sat USB stikket i USB porten på dockingstationen og strømstikket fra
strømforsyningen i strømspareskinnen.
Når jeg så docker den bærbare og tænder den sker der desværre intet
Den skulle jo gerne tænde for strømforsyningen til dockingstationen.
Hvis jeg sætter USB stikket direkte i den bærbare udenom dockingstationen
virker det perfekt. Men så forsvinder noget af ideen, da man jo så manuelt
skal fjerne USB stikket hver gang man tager den bærbare ud af
dockingstationen.

Har så lige målt på sådan en strømforsyning. Den bruger ca. 19 watt når den
ikke laver noget.
Jeg har hørt at 1 Watt i et år koster omkring kr. 15,- dvs. at vi her har en
potentiel besparelse på måske kr. 250,- eller mere pr. år ved at kunne få en
strømspareskinne til at virke efter hensigten.
Da jeg har over 30 bærbare med dockingstation er det jo en interessant
besparelse.

Men hvad gør jeg for at få det til at virke ? Nogen der har en ide ? Hvilker
modeller af strømspareskinner bruger i andre ?

Jens

Fra : Joeb

Dato : 13-04-08 15:07

> [...]
>
> Men hvad gør jeg for at få det til at virke ? Nogen der har en ide ?
> Hvilker modeller af strømspareskinner bruger i andre ?

Jeg har netop købt en kasse med 30 skinner, som jeg også bruger til Docking.
De virker perfekt.
Der er 6 stik i en skinne, heraf en "master" som man så sætter dockingen/PC
i. Der er også jord i stikkene.
De er købt i et firma i Åbenrå, som jeg ikke lige husker navnet på, men kan
skaffe det hvis det har interesse?
Jeg mener prisen er ca. 60 kr, pr. skinne.

Æsken er mærket fra "Energi Danmark" og kan sikkert købes mange steder.

Mvh. JL

Fra : Jens

Dato : 14-04-08 09:51

"Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg mener prisen er ca. 60 kr, pr. skinne.
>
> Æsken er mærket fra "Energi Danmark" og kan sikkert købes mange steder.

Jeg tror at dockingstationen er problemet, ikke strømspareskinnen. Problemet
er at jeg sætter USB-stikket i dockingstationen.
Det betyder så, at når jeg sætter den bærbare i dockingstationen og tænder
på den bærbare (ikke dockingstationen, da der ikke er strøm på), så tænder
den bærbare, men den leverer ikke strøm (nok?) til USB-stikket på
dockingstationen, hvorfor strømspareskinnen så ikke tænder strømforsyningen
til dockingstationen.
Hvis det skal lade sig gøre med min opsætning, så skal man tydeligvis
modificere dockingstationen, sådan at USB-stikket i den får strøm fra den
port, som forbinder dockingstation og bærbar PC.

En strømspareskinne med masterstik, hvor jeg sætter strømforsyning fra
dockingstation til masterstikket, vil så ikke slukke for strømforsyningen,
kun stik der ikke sidder i masterstik.
Jeg får så ikke slukket for strømforsyningen, som er netop hvad jeg ønsker,
da den bruger ca. 19 Watt i standby...
19 Watt x mange dockingstationer x (x antal timer de ikke benyttes) = mange
penge

Jens