Valg af effektiv billedscanner?
Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 13-02-08 21:12

Jeg skal scanne ALLE de billeder er gammer sig i hele familiens skabe og
skuffer, og dét er en hel del

Hvordan slipper jeg nemmest fra det, hvilken scanner er bedst til jobbet?

Er glad for HP, men vil gerne høre alternativer....??

Mvh Henrik

Fra : Mads

Dato : 14-02-08 00:06

On Wed, 13 Feb 2008 21:11:39 +0100, "Henrik, Silkeborg"
<NOTdk8008@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvordan slipper jeg nemmest fra det, hvilken scanner er bedst til jobbet?
>
>Er glad for HP, men vil gerne høre alternativer....??

Jeg brugte også HP før i tiden, men så fik jeg en Canon Canoscan 4200
for et par år siden og det har jeg bestem ikke fortrudt.
Den har scannet adskillige hundrede familiebilleder nu og den har
gjort det godt, så jeg vil anbefale en Canoscan.
Nu er 4200 udgået for længst, men de nyere modeller er da sikkert kun
bedre. Køb den der passer din tegnebog bedst. De kan ca det samme,
men de dyrere modeller er hurtigere.
Softwaren er rigtig god til billeder. Du kan scanne flere billeder på
samme tid, men alligevel få dem gemt enkeltvis og ligger et billede
lidt på skrå kan softwaren også korrigere for det helt automatisk,
så det er rigtigt nemt at scanne mange fotos.

mvh Mads

Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-02-08 10:23

> Nu er 4200 udgået for længst, men de nyere modeller er da sikkert kun
> bedre.

På edbpriser.dk har jeg idag fundet en 4200F til 734 kr. Er det så en gammel
model de stadig sælger, eller hedder den nye model mon bare "F"?

Hvordan ter den 4200 sig forresten med at scanne negativer (hvis du har
prøvet det)? Kan man bruge det til noget? Det er ikke så vigtigt for mig,
men hvis man nu kunne, så har jeg da sikkert nogle negativer liggende, som
jeg vil scanne...

--
Hilsen Jakob

Fra : Mads

Dato : 14-02-08 23:52

On Thu, 14 Feb 2008 10:23:21 +0100, "Jakob Griffel"
<NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote:

>På edbpriser.dk har jeg idag fundet en 4200F til 734 kr. Er det så en gammel
>model de stadig sælger, eller hedder den nye model mon bare "F"?

4200F er den samme gamle model som jeg også har og den er lidt
mere end 3 år gammel nu. ( jeg havde bare glemt det F )

> [...]
>men hvis man nu kunne, så har jeg da sikkert nogle negativer liggende, som

4200F kan scanne 1 stribe negativer med 4 billeder og jeg tror nok at
den også kan snuppe dias, men sådan nogen har jeg nu ikke.
Jeg har prøvet at scanne negativer nogen få gange og resultatet har
været rigtigt godt. Det tager dog lang tid at scanne et negativ i
forhold til den tid det tager at scanne et papirbillede, men hvis det
ikke sker så tit, så går det jo nok.
Nyere og/eller større modeller af scannerne er nok også hurtigere
til dette end en 3 år gammel model. F.eks. er 8400F både hurtigere
og kan tage flere negativer ad gangen.

mvh Mads

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-08 14:37

Mads skrev bl.a.:

> [...]
> lidt på skrå kan softwaren også korrigere for det helt automatisk,
> så det er rigtigt nemt at scanne mange fotos.

Det med flere billeder i separate filer, er det noget TWAIN driveren gør,
eller er det en særskilt software?

Det lyder smart, hvis det virker..

Claus

Fra : Mads

Dato : 14-02-08 23:57

On Thu, 14 Feb 2008 14:37:15 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det med flere billeder i separate filer, er det noget TWAIN driveren gør,
>eller er det en særskilt software?

Hmm, det må vel være selve TWAIN driveren der gør det, fo hvis
jeg f.eks. vil scanne inde fra Paint Shop, så har jeg stadig
muligheden.

>Det lyder smart, hvis det virker..

Det virker fint med at rotere billederne på plads.
Dog har den en tilbøjelighed til at scanne et lidt større
areal end billedet fylder, så der skal beskæres lidt
bagefter, men det gør man (jeg) nu alligevel så tit.

( og nu er min scanner jo så også 3 år gammel.
Nyere modeller og nyere software er måske blevet
endnu bedre til at ramme )

mvh Mads

Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-02-08 10:25

> Hvordan slipper jeg nemmest fra det, hvilken scanner er bedst til jobbet?
>
> Er glad for HP, men vil gerne høre alternativer....??

Jeg har for nylig fået anbefalet en Epson Perfection V200 Photo i
dk.fritid.foto.indkoeb. Har ikke fået det undersøgt nærmere, men den skulle
koste i omegnen af 700 kr.

--
Hilsen Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-08 14:35

Henrik, Silkeborg skrev bl.a.:

> [...]
> Hvordan slipper jeg nemmest fra det, hvilken scanner er bedst til
> jobbet? Er glad for HP, men vil gerne høre alternativer....??

Det betyder stort set ikke noget, hvilken scanner du køber. Til konsumpriser
er de alle stort set lige gode, det er små forskelle der skiller dem, f.eks.
farvestik og driverhåndtering. Men selve billedekvaliteten er hovedsagligt
meget ens også fra de lidt dyrere til de billige modeller. Forskellen er i
høj grad den mekaniske del, fordi det er det, der koster. Det er ikke
stepmotoren og cmoschippen, det er i dag oldgammel teknologi. Der er
scannere, f.eks. Xerox og måske Agfas arvetager (jeg kan ikke huske, hvem
det er), som har en omfattende automatisk dokumenthåndtering, men det koster
kassen, så jeg regner ikke med, at det er det du søger.

Så om du køber Medion, Epson, HP eller Canon flatbed er udelukkende et
spørgsmål om smag. Fælles for de fleste konsumscannere er, at man får
utroligt meget til prisen. Jeg har selv en Medion scanner fra Aldi til 500,-
og det er faktisk en fremragende scanner (det er en Canon scanner), sålænge
vi taler om* papirbilleder* og i øvrigt tager prisen i betragtning.

Dias scan er en helt anden snak!

Du skal nok opgive et budget, hvis du skal have bedre anbefalinger. Hvis du
vil have noget med automatisk dokumenthåndtering som *virker* med billeder,
så gætter jeg på, at du skal et godt stykke over ti tusinde..

Er der mange billeder som bare skal scannes ind til senere bearbejdning, så
ville jeg købe to eller tre billige scannere og så finde en rutine, så du
udelukkende scanner billederne ned på disken. Med tre scannere udnytter du
tiden effektivt. Køb de samme modeller, sådan at evt farvetisk kan rettes
via en batch kørsel i dit fotoprogram. Bruger du forskellige scannere, så er
der også forskellig farvestik, hvilket jo igen betyder forskellige filtre i
en batch kørsel.

Så kan du efterfølgende gå i gang med at redigere. Husk også at købe et
ordentligt onlinebacup abonnement. Den slags billeder fylder jo godt op.

Du får *meget* flatbedscanner for kr. 700-1100,- på edbpriser......

Claus