Recovery og S-ATA???
Fra : JBJ

Dato : 12-02-08 11:17

Det drejer sig om en bærbar med S-ATA HDD, de kunne dog ikke svare i
bærbargruppen så jeg spørger her:)

Kom lige til at tænke på en ting: hvis man laver en hjemmelavet recovery
DVD som booter med programmet Paragon 8.5 eller Trueimage kan den så finde
hdd når det er en S-ATA?

Der sker jo normalt det at den starter op i et eller andet freeware OS og
derfra kører programmet, nu er det jo sådan med XP at den ikke kan finde
S-ATA driveren og dermed ikke kan genkende HDD, når XP skal installeres.

Er der det samme problem med de 2 ovennævnte programmer?

Det er jo ikke smart hvis jeg laver en recovery DVD og når den så skal
lægges ind igen så kan programmet ikke finde HDD.

JBJ

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 12:20

JBJ wrote:
> [...]
>
> Det er jo ikke smart hvis jeg laver en recovery DVD og når den så skal
> lægges ind igen så kan programmet ikke finde HDD.

Lav backup fra den CD du booter recovery delen fra. TrueImage kan lave
både backup/restore fra den CD. så er du på den sikre side.

Claus

Fra : Henning

Dato : 12-02-08 15:46

On Tue, 12 Feb 2008 11:16:53 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

> [...]
>DVD som booter med programmet Paragon 8.5 eller Trueimage kan den så finde

Så vidt jeg husker kan du vælge F6 og indlæse driver under boot.

Fra : JBJ

Dato : 12-02-08 18:16

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Så vidt jeg husker kan du vælge F6 og indlæse driver under boot.

Tak for svarene, men det var ikke lige det jeg spurgte om:)

Det jeg ville vide var om der kan blive et problem med S-ATA drivere til HDD
ved recovery ligesom der er når man skal installere XP. Samt hvad folk har
gjort for at komme udenom dette.

Jeg ved godt hvordan man laver recovery samt laver en bootbar version, har
gjort det tonsvis af gange til 98, ME, 2000 og XP, men bare ikke med S-ATA
HDD før.

På forhånd tak:)

JBJ

Fra : Rado

Dato : 12-02-08 19:54

On Tue, 12 Feb 2008 18:15:58 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>Det jeg ville vide var om der kan blive et problem med S-ATA drivere til HDD
>ved recovery ligesom der er når man skal installere XP. Samt hvad folk har
>gjort for at komme udenom dette.

Prøv at lave en bootable rescue CD med Acronis, og som om den kan
finde SATA disken (prøv at lave et image med den).

Windows SATA drivere er jo allerede installeret i den Windows der
ligger i imaget du laver, så i Windows skulle der ikke være noget
problem.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 12-02-08 21:00

On Tue, 12 Feb 2008 18:15:58 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

[klip - forhistorie]

>Det jeg ville vide var om der kan blive et problem med S-ATA drivere til HDD
>ved recovery ligesom der er når man skal installere XP. Samt hvad folk har
>gjort for at komme udenom dette.

Jeg har en HP Pavilion 7545 (stationær), som er født med 2 x 250 GB
SATA-II-diske.
Der anvendes Win XP Home Edition med SP2 og alle opdateringer.

Jeg bruger Acronis True Image V.11 til backup.

Backup-filerne placeres på en ekstern E-SATA-II-harddiskboks
indeholdende en 500 GB SATA-II-disk.

Den Rescue-CD (boot-CD), som man opretter inde fra Acronis True Image
efter installationen, indeholder uden videre de nødvendige
SATA-drivere, således at Acronis True Image kan se såvel de interne
SATA-diske som den eksterne E-SATA-disk.

Jeg har prøvet at

- lave en disk-backup af min boot-disk, som indeholder drev C:
(systempartitionen) og drev E: (recovery-partitionen)

- restore denne backup til en helt ny, uformatteret 250 GB
SATA-II-disk.

- ombytte boot-disken med den nye disk (jeg bruger diskskuffer).

Efter disse operationer bootede min HP fra den nye boot-disk uden
nogen som helst problemer.

Med andre ord: Jeg har ikke haft nogen SATA-driverproblemer ifm.
Acronis True Image, som jeg i øvrgt finder er et fremragende program.

Eks.: Forleden ville HP'en pludselig ikke mere starte.

Ved boot kom der kun en meddelelse om, at filen
windows\system32\config\system enten var slettet eller ødelagt, og det
blev foreslået at forsøge en reparation af Win XP ved hjælp af den
originale XP-installations-CD.

Sådan én har jeg ikke, idet min HP som tidligere nævnt er udstyret med
en recovery-partition med tilhørende boot-CD'er, som jeg i sin tid
selv skulle oprette - øv for HP - sådan noget kan Medion godt finde ud
af at levere sammen med PC'en, men det kan HP ikke ;-(

Nå - i stedet bootede jeg fra min Acronis Rescue CD, fandt filen i min
seneste backup, restorede den, og voilá - HP'en bootede atter uden
problemer.

--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : JBJ

Dato : 13-02-08 13:06

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nå - i stedet bootede jeg fra min Acronis Rescue CD, fandt filen i min
> seneste backup, restorede den, og voilá - HP'en bootede atter uden

Tak for svaret det var et jeg kunne bruge:) Har du iøvrigt nogen erfaring
med Paragon Harddisk manager?

JBJ

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 13-02-08 16:39

On Wed, 13 Feb 2008 13:05:51 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

[klip - mit forrige svar]

> Har du iøvrigt nogen erfaring med Paragon Harddisk manager?

Nej - jeg kender slet ikke programmet
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : JBJ

Dato : 14-02-08 12:38

> On Wed, 13 Feb 2008 13:05:51 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

> [...]

Ok, men så vil jeg fortælle dig at foruden backup så er det næsten identisk
med Powerquest partion magic:)

JBJ

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 14-02-08 14:39

On Thu, 14 Feb 2008 12:38:26 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i meddelelsen

>Ok, men så vil jeg fortælle dig at foruden backup så er det næsten identisk
>med Powerquest partion magic:)

Jeg har i en fjern fortid brugt Partition Magic (V.5 og V.6 - nu er
man vist nået til V.8).

Nu bruger jeg Acronis Disk Director Suite® version 10.0, hvis jeg en
sjælden gang skal pille i en harddisk-opsætning.

--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 21:25

JBJ wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt hvordan man laver recovery samt laver en bootbar version,
> har gjort det tonsvis af gange til 98, ME, 2000 og XP, men bare ikke med

Gør som jeg foreslår så er du sikker ;)

Fra : JBJ

Dato : 13-02-08 10:19

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen

> Gør som jeg foreslår så er du sikker ;)

Nu er det bare sådan at jeg ikke helt forstår hvad du mener, kunne du
forklare det lidt tydligere:)

Før i tiden brugte jeg powerquest drive image til backup og havde 2
disketter, men eftersom den ikke understøtter vista og desuden er solgt til
symantec så gik jeg over til paragon Harddisk manager 8.5 da den ligner
partion manager og drive image mest.

Paragon kan lave en bootcd, men som sagt ville jeg vide om der er nogen som
har haft probler med den og S-ATA?

TrueImage 10 har jeg snuset lidt til men kunne ikke lide brugerfladen, ved
så ikke om det er det samme med version 11. Der var også noget med at den
manglede en komponent som paragon så havde - kan ikke lige huske hvad.

JBJ

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-08 13:26

JBJ wrote:

> Nu er det bare sådan at jeg ikke helt forstår hvad du mener, kunne du
> forklare det lidt tydligere:)

Du installerer TrueImage 10 eller 11 og så laver du den bootable CD
programmet giver dig mulighed for. den CD booter du så din PC på og
laver en backup med. hvis du kan lave den backup så kan du også lave en
restore med den CD. så er du i mål.

Fra : Rado

Dato : 13-02-08 15:51

Nemlig.

Fra : JBJ

Dato : 14-02-08 12:41

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Nemlig.
>

> --
> Rado
>
> Protester imod EUs intelligent design resolution:
> http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Okay, jeg troede godt nok at man skulle lave backuppen inde fra windows også
bruge CD til at restore, men den kan altså også bruges til at lave backup
med - ligesom PowerQuest Drive Image til XP kunne:) Det vidste jeg ikke:)
Tak for svaret:)

JBJ

Fra : Rado

Dato : 14-02-08 13:16

On Thu, 14 Feb 2008 12:41:12 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

> [...]
>med - ligesom PowerQuest Drive Image til XP kunne:) Det vidste jeg ikke:)

Selvom du laver backupen fra Windows (TrueImage) skulle der ikke være
noget problem med at restore via resque CDen.

Fra : Henning

Dato : 13-02-08 20:45

On Tue, 12 Feb 2008 18:15:58 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

>Tak for svarene, men det var ikke lige det jeg spurgte om:)

Det var det da? Boot op på din Acronis, indlæs driveren med F6 og
genindlæs din restorefil?

Fra : JBJ

Dato : 14-02-08 12:43

> Det var det da? Boot op på din Acronis, indlæs driveren med F6 og
> genindlæs din restorefil?

Hej Henning. Hvor ligger driveren da? Jeg har nemlig ikke floppy drev i den
her bærbare.

JBJ

Fra : Henning

Dato : 14-02-08 15:08

On Thu, 14 Feb 2008 12:43:27 +0100, "JBJ" <SPØRG@MIG.dk> wrote:

>"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

>Hej Henning. Hvor ligger driveren da? Jeg har nemlig ikke floppy drev i den
>her bærbare.

Du kan hente den hos HP - indlæses via USB diskettedrev.

Fra : JBJ

Dato : 16-02-08 14:33

> Du kan hente den hos HP - indlæses via USB diskettedrev.

Hej Henning, der er vist noget du har misforstået, jeg har ikke en HP men en
Toshiba og jeg har intet USB floppy drev. Har sådan set heller ikke planer
om at købe et.

Mit spørgsmål gik på om der var nogen som havde erfaring med de to
programmer og om der var problemer med S-ATA.

JBJ

Fra : Henning

Dato : 17-02-08 22:24

>Hej Henning, der er vist noget du har misforstået, jeg har ikke en HP men en
>Toshiba og jeg har intet USB floppy drev. Har sådan set heller ikke planer
>om at købe et.
Så henter du driveren hos Toshiba - og bruger 150,- på et usb-drev