IDE HD Jumper settings
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-02-08 17:21

Jeg har monteret en ekstra IDE harddisk i min Medion PC,
der i forvejen har en 250 GB SATA disk som Boot Device.

PÅ IDE kablet sidder hhv et DVD ROM drev inderst og et
DVD-RW drev yderst. Jeg har nu tilsluttet min nye harddisk
i stedet for DVD ROM drevet og konfigureret
harddisken som Device 1 slave.

Nu kan systemet ikke se den nye harddisk, men nok
mit DVD-R/W drev. Konfigurerer jeg harddisken som
Cable Select kan jeg se harddisken men ikke mit DVD-RW
drev.

Nogen gode råd?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Hans

Dato : 10-02-08 17:47

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> mit DVD-R/W drev. Konfigurerer jeg harddisken som
> Cable Select kan jeg se harddisken men ikke mit DVD-RW

Flyt jumperen på harddisken til cable select (CS), eller flyt jumperen på RW
drevet til master.

Hans

Fra : Sen

Dato : 10-02-08 18:01

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mit DVD-R/W drev. Konfigurerer jeg harddisken som
> Cable Select kan jeg se harddisken men ikke mit DVD-RW

Hvad er din DVD-RW sat til. Den skal stå som master,
når din nye harddisk er sat til slave. På DVD-RW er der
tre par ben til jumperen. Sæt jumperen på MA(Master).
Da DVD'en sidder monteret er det nærmest umuligt at sé
mærkningen. Men: Master er det sæt ben, som er nærmest
fladkablet,(det har det ihvertfald været på dem jeg hidtil har monteret).
På Seagate harddiske skal slave være jumperløs.
Prøv dét!.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-02-08 18:45

Sen skrev:

> [...]
> fladkablet,(det har det ihvertfald været på dem jeg hidtil har monteret).
> På Seagate harddiske skal slave være jumperløs.

Det lyder meget fornuftigt - og det er den stilling
begge sæt jumpere nu sidder i. Det med DVD'en vidste
jeg ikke, og den sidder ganske rigtigt meget svært
tilgængeligt, men man kan da se at jumperen er på
den position du nævner.
På den nu ubrugte DVD-ROM sidder den i midterpositionen,
men hvad svarer det til på en IDE harddisk?

For en orden skyld, det er en Hitach Deskstar 7K 160,
og technical manual beskriver følgende jumper-positioner:

Device 0 (Master)
Device 1 (slave)
Cable Sel
Device 1 (Slave) Present - det ved jeg ikke hvad er.
Shipping Default (Cable sel) - samme som Cable Sel.

Ingen af fladkablets ledere er snoede. Men det er
vist noget fra gamle dage?

Som sagt med harddisken som Device 1 Slave og DVD'en
som Master på samme kabel kan jeg se harddisken, men
ikke DVD'en. Og det er vel rigtigt at den device, der
sidder først på kablet er slave og den der sidder sidst
på kablet er Master? Eller er det osse en af de ting, jeg
har glemt

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Sen

Dato : 10-02-08 20:50

> [...]
> sidder først på kablet er slave og den der sidder sidst
> på kablet er Master? Eller er det osse en af de ting, jeg

Du skal fjerne jumperen fra harddisken. Den skal ikke ha jumper
som slave. Det plejer ikke at betyde noget, om master er
først eller sidst på kablet. Kun det, at DVD -og harddisk drevet
bytter drev-bogstaver. DVD'en får bogstavet E og harddisken bogstavet D.
Men du kan bare omdøbe dem i diskhåndteringen.
-Men fjern nu jumperen fra harddisken og få det til at køre først.
--vh

Fra : Rado

Dato : 11-02-08 14:14

On Sun, 10 Feb 2008 20:49:37 +0100, "Sen" <sen@homeplace.com> wrote:

>Du skal fjerne jumperen fra harddisken. Den skal ikke ha jumper
>som slave.

Det afhænger af fabrikat og model. Nogle diske skal f.ex. have 2
jumpere sat når de kører som slave, og ingen jumpere som master.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-02-08 14:49

Sen skrev:

> [...]
> Men du kan bare omdøbe dem i diskhåndteringen.
> -Men fjern nu jumperen fra harddisken og få det til at køre først.
Ja, hvis jeg bare kunne komme så langt. Uden jumpere
ser jeg kun to harddiske og ingen DVD.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Hans

Dato : 11-02-08 14:59

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Ja, hvis jeg bare kunne komme så langt. Uden jumpere
> ser jeg kun to harddiske og ingen DVD.

Hvis harddisken skal være slave, så skal der sidde 2 jumpere ved siden af
hinanden tættest på strømstikket.

Hans

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-02-08 19:22

Hans skrev:

> Hvis harddisken skal være slave, så skal der sidde 2 jumpere ved siden af
> hinanden tættest på strømstikket.

Ja, og det gi'r det allerede beskrevne resultat -
at jeg se harddisken, men ikke DVD-drevet der
er Master.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Sen

Dato : 11-02-08 19:48

> Ja, og det gi'r det allerede beskrevne resultat -
> at jeg se harddisken, men ikke DVD-drevet der
> [...]

Udtag også din DVD for at se, om den er jumped rigtig.
Det kan jo være, at jumperen skal flyttes over på det sæt ben,
der starter fra den anden side. Connectoren er mærket med
små bogstaver.
--hej

Fra : Rado

Dato : 11-02-08 23:18

On Mon, 11 Feb 2008 19:21:49 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Ja, og det gi'r det allerede beskrevne resultat -
>at jeg se harddisken, men ikke DVD-drevet der
>er Master.

Normalt skal jumperen på DVD drevet sidde yderst til højre når det er
master (kan ikke garanterere for at de altid er tilfældet, men jeg har
aldrig set andet).

Fra : Sen

Dato : 11-02-08 16:07

> Ja, hvis jeg bare kunne komme så langt. Uden jumpere
> [...]

Prøv at kik i Bios om "Detect af Drev" står på Auto.
Og kik på det som hedder "IDE Configuration". Hvis det
er en Aldi Maskine, så er der vel ingen medfølgende
manual til bundkortet, så du kan læse afsnittet om Bios
opsætningen. Du kan blive nød til at udtage
harddisken for at sé instruktionen vedrørende
jumpning master/slave. Almindeligvis er der et billed,
der viser det.
--hej

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-02-08 13:02

Sen skrev:

> [...]
> opsætningen. Du kan blive nød til at udtage
> harddisken for at sé instruktionen vedrørende
> jumpning master/slave. Almindeligvis er der et billed,

Tak til dig og andre for gode råd. Jeg har lidt
problemer med at komme i BIOS'en, og bortset
fra det synes jeg jeg har prøvet alt muligt.

Jeg sætter lige nu problemet på standby, jeg
bruger nu fabrikskonfigurationen med 2 optiske
drev. Jeg kigger videre på det på en eller anden
regnvejrsdag...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-02-08 23:56

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in news:47af2483$0$2090
> [...]

> mit DVD-R/W drev. Konfigurerer jeg harddisken som
> Cable Select kan jeg se harddisken men ikke mit DVD-RW

Jumping af 2 drev på et IDE kabel er faktisk simpelt.

Det ene drev skal være Master, det andet drev Slave.

Indstillingen er blot til for at skelne de 2 enheder fra hinanden overfor
IDE interfacet.

Glem Cable Select. Kræver et specielt kabel.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-02-08 00:03

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Glem Cable Select. Kræver et specielt kabel.

Og meget til min egen overraskelse ser jeg nu at det ikke gælder
"nymodens" 80 leder SATA kabler, men kun de gamle 40 leders ATA.

Fra : Sen

Dato : 11-02-08 07:43

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Og meget til min egen overraskelse ser jeg nu at det ikke gælder
> "nymodens" 80 leder SATA kabler, men kun de gamle 40 leders ATA.

Der er ingen kabelforbindelse med navnet "80 leder SATA"
Der er "80 leder Ultra ATA"
-Det var det sidste før skift til SATA.
--vh

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-02-08 08:31

"Sen" <sen@homeplace.com> wrote in news:47afee73$0$2108
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Der er ingen kabelforbindelse med navnet "80 leder SATA"
> Der er "80 leder Ultra ATA"
> -Det var det sidste før skift til SATA.

Så var det da heldigt at meningen var god nok, nemlig at det kun gælder 40
leders ATA kabler.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-08 14:16

Kent Oldhøj skrev bl.a.:

> [...]
> overfor IDE interfacet.
> Glem Cable Select. Kræver et specielt kabel.

Det er faktisk ikke så simpelt altid.

F.eks. er der flere Dell og HP maskiner, som ikke understøtter master/slave,
men udelukkende cable select. Dette gælder f.eks. for Dell SC600..

Claus