1 el. 2 GB RAM blokke?
Fra : Rado

Dato : 08-02-08 15:19

Jeg overvejer at opgradere mine maskiner fra 2 til 4 GB ram. Der
sidder p.t. 2 x 1 GB i begge.

Nu er spørgsmålet så om jeg skal vælge at købe 2x2 GB mere og smide i
den ene, og så have 4x1 GB i den anden. Eller bare smide 2x1 GB
ekstra, altså 4x1 GB ialt, i dem begge,

De kan kun håndtere 4 GB DDR-II ialt hver, så der kan altså ikke
proppes yderligere i efter denne opgradering. Så er der nogen fordel
rent performancemæssigt ved at vælge 2x2 GB i den ene, fremfor 4x1?

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Henning

Dato : 08-02-08 16:26

On Fri, 08 Feb 2008 15:18:59 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>proppes yderligere i efter denne opgradering. Så er der nogen fordel
>rent performancemæssigt ved at vælge 2x2 GB i den ene, fremfor 4x1?

Windows 32 bit? Så kan du alligevel kun udnytte de 3,2G (ca.) Den
sidste giga er spild af penge....

Fra : Rado

Dato : 09-02-08 02:00

On Fri, 08 Feb 2008 16:25:34 +0100, Henning <nej@tak.invalid> wrote:

>Windows 32 bit? Så kan du alligevel kun udnytte de 3,2G (ca.) Den
>sidste giga er spild af penge....

Det er jeg godt klar over, men det er enten 2 eller 4 GB hvis den skal
køre dual channel. Med 3 GB kører den single channel.

Fra : Hans

Dato : 08-02-08 16:34

Rado wrote:
> [...]
> proppes yderligere i efter denne opgradering. Så er der nogen fordel
> rent performancemæssigt ved at vælge 2x2 GB i den ene, fremfor 4x1?

Hvis bundkortet kun supporterer 4 GB i alt, så kan du ikke bruge 2 GB
moduler.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-02-08 20:53

Hans wrote:

> Hvis bundkortet kun supporterer 4 GB i alt, så kan du ikke bruge 2 GB
> moduler.

What?

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 08-02-08 21:08

Jesper Poulsen wrote:

> What?

Som jeg læser det, handler det om bundkort med 4 ramsokler, hvor der kun
supporteres 4 GB i alt.

Her kan der ikke bruges 2 GB moduler.

Hans

Fra : Svend

Dato : 08-02-08 21:32

Hans wrote:

> Som jeg læser det, handler det om bundkort med 4 ramsokler, hvor der kun
> supporteres 4 GB i alt.
>
> Her kan der ikke bruges 2 GB moduler.
>
> Hans

Gælder det for alle bundkort eller har du en liste hvor det er tilfældet ?

--
Svend

Fra : Hans

Dato : 08-02-08 21:37

Svend wrote:

> Gælder det for alle bundkort eller har du en liste hvor det er
> tilfældet ?

Det gælder desværre for alle bundkort med 4 ramsokler og 4 GB i alt.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-02-08 21:42

Hans wrote:

> Det gælder desværre for alle bundkort med 4 ramsokler og 4 GB i alt.

Har du noget dokumentation?

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 08-02-08 22:10

Jesper Poulsen wrote:

> Har du noget dokumentation?

Ja - Masser:

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Default.aspx
http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodpage1&maincat_no=1
http://us.dfi.com.tw/index_us_noflash.jsp?SITE=US
http://www.asrock.com/mb/index.asp
http://www2.abit.com.tw/page/en/index.php

Knock yourself out.

Hans

Fra : Rado

Dato : 09-02-08 01:43

On Fri, 8 Feb 2008 16:33:36 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Hvis bundkortet kun supporterer 4 GB i alt, så kan du ikke bruge 2 GB
>moduler.

Det har support for 4 og 8 GB, afhængig af hastigheden:

Support for up to 8 GB of system memory using DDR2 667 or DDR2
533 DIMMs
Support for up to 4 GB of system memory using DDR2 800 DIMMs

Men det ser ud til du har ret - der står faktisk i manualen at den
største størrelse DDR2 800 den kan klare er 1 GB. Med 667 eller 533 er
det 2 GB.

Fra : Sen

Dato : 08-02-08 22:35

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> proppes yderligere i efter denne opgradering. Så er der nogen fordel
> rent performancemæssigt ved at vælge 2x2 GB i den ene, fremfor 4x1?

32 bit systemet læser ikke længere end til 4GB.
Så er det sådan, at operativsystemet reserverer den øverste del af
hukommelsen til i/o og andet. Den reserverede del kan dine
programmer ikke få adgang til. Den reserverede del varierer
i størrelse efter hvordan maskinen er stykket sammen. Men
er i området 1GB.
Hvis du kun monterer 3GB ram, bliver der kun ca. 2GB ram
til dine programmer. Hvis du monterer 4GB ram, bliver der
kun ca. 3GB ram til dine programmer.
Så selvfølgelig betaler det sig at montere 4GB ram.
Hvis du kører 32 bit og har 4 ram connectorer på bundkortet,
så kan du lige så godt købe 4 styks 1GB moduler. Også selv
om dit bundkort supporterer 2GB moduler.
Det ser hel anderledes ud, hvis du kører 64 bit operativsystem.
Da ville du med et bundkort med 4 ram-connectorer, og som,
hvis det også kan læse 2GB ram moduler, kunne få ialt 8GB ram.
Det skyldes at 64 bit operativsystemet kan læse langt ud over
4GB ram.
Men lige so før reserverer operativsystemet en del af disse 8GB.

vh
--sen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-02-08 23:46

Sen wrote:

> Hvis du kun monterer 3GB ram, bliver der kun ca. 2GB ram
> til dine programmer. Hvis du monterer 4GB ram, bliver der

Vrøvl. Memory mapped I/O er adressebaseret. Det er altså det samme
adresseområde uanset hvor meget RAM der er i.

> Så selvfølgelig betaler det sig at montere 4GB ram.

Vrøvl igen.

> Men lige so før reserverer operativsystemet en del af disse 8GB.

Gør det?

Jesper Poulsen

Fra : Sen

Dato : 09-02-08 00:52

> [...]
> proppes yderligere i efter denne opgradering. Så er der nogen fordel
> rent performancemæssigt ved at vælge 2x2 GB i den ene, fremfor 4x1?

Men bemærk nedenstående. Som er klippet ud af en større artikel.

In contrast, some 64-bit capable systems use 32-bit chipsets, limiting
physical memory addressing to the 4 GB limit even though Windows
XP Professional x64 Edition is installed.

oversat:
Skal du køre 64 bit, skal du også ha et bundkort med 64 bit chipset,
hvis du skal udnytte mere end 4GB.

Fra : Rado

Dato : 09-02-08 01:59

On Sat, 9 Feb 2008 00:51:32 +0100, "Sen" <sen@homeplace.com> wrote:

> [...]
>
>oversat:
>Skal du køre 64 bit, skal du også ha et bundkort med 64 bit chipset,

Det er Intel 965. Der står intet i manulen om det er 32 eller 64 bit.
Men kortet kan tage 8 GB DDR2 667 eller 533, så må det vel være 64
bit?

Fra : Sen

Dato : 09-02-08 12:28

> Det er Intel 965. Der står intet i manulen om det er 32 eller 64 bit.
> Men kortet kan tage 8 GB DDR2 667 eller 533, så må det vel være 64
> [...]

Intel 965 chipset kan ikke styre ram større end 4GB
Når dit bundkort bruger det chipset, så kan hver dimm
højst læse 1GB moduler.
Det er kun bundkort med Intel P38 chipset og ekvivalente, der rækker
til 8GB. Her læser hver dimm 2GB moduler.
Du ka gå ind på Gigabits hjemmeside og kik på f.eks. følgende
motherboard specificationer: GA-X38-DS5, GA-EX38-DS4,
GA-X38-DQ6.
-De bundkort rækker alle til 8GB.

Du kan gøre én af 2 muligheder:
Køb 2 styk 512MB, og pluk én i på hver side sammen
med de 1GB moduler, som sidder i forvejen.
Så kører du med 1,5GB til hver kærne.
Eller, køb 2 styks 1GB, så du kører med 2GB til
hver kærne.
--sen

Fra : Rado

Dato : 09-02-08 13:30

On Sat, 9 Feb 2008 12:28:08 +0100, "Sen" <sen@homeplace.com> wrote:

>Intel 965 chipset kan ikke styre ram større end 4GB

Det afhænger som sagt af RAM hastigheden. Hvis den er 667 eller
lavere, kan kortet håndtere 8 GB. Ved 800 kun 4. Det står i manualen.

> [...]
>med de 1GB moduler, som sidder i forvejen.
>Så kører du med 1,5GB til hver kærne.
>Eller, køb 2 styks 1GB, så du kører med 2GB til

Det bliver nok 1 GB. De er mere fremtidsiskret m.h.t. genbrug. Og så
har man jo også optimal mængde hvis man skulle finde på at
eksperimentere med 64 bit.