DONG igen
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-02-08 00:41

Jeg skal nok bare have lukket lidt damp ud.

Ovenfor kan man læse en tråd fra december, hvor en stakkels mand spørger
hvornår det mon bliver til noget, så hans forældre kan få deres
fiberforbindelse. Bestilt og betalt forlængst. Rør gravet ned og bokse
sat op, men ingen fiber.

Her i januar fik jeg selv det strålende tilbud fra DONG. Endelig en
mulighed for at slippe ud af CyberCity og TDC's (kobberejeren) kløer og
få den forbindelse vi burde have haft fra starten for 15 år siden.

Alle tiders tilbud til halv pris: Kun 1500 kr. og etablering *allerede*
til december (eller måske januar 2009, februar, marts... eller senere?)

Og endda til [ironi] den latterligt lave pris: Kun 180 kr/md! [/ironi]

Jeg var faktisk lige ved at sende bestillingen afsted, men fik først
kolde fødder, da jeg kiggede på DONGs planer for området på nettet.
Ingenting.

Så læste jeg også en gang til på betingelserne. Det var ikke helt nemt
at forstå hvad de mente, men det kunne se ud som om man, om ikke så lang
tid, ville få en ordrebekræftelse, og derefter en faktura. Sådan, et år
før leveringen? Det kunne da ikke passe, at jeg på den måde kunne få lov
til at betale 1500 kr. et år /før/ leveringen? Så jeg ringede - meget
imod min natur - til DONGs kundeservice, hvor jeg fik bekræftet, at det
stakkels, fattige, halvstatslige selskab faktisk havde tænkt sig at
bondefange mig på denne luskede måde for at stive deres elendige
likviditet af.

Jeg sluttede samtalen med den venlige Marianne med at bede hende
videregive min udtrykkelige kritik af luskeriet til sin ledelse, men det
kunne hun nu ikke love. Der er kun envejskommunikation dér.

Her bliver der altså ikke noget af fiber i denne omgang, men jeg håber
inderligt at DONG vil få så meget konkurrence så de snart kommer
krybende med et bedre tilbud og lavere priser. Nogen der ved om vi får
nogen konkurrence, eller om 'de' bare har delt rovet?

Til sammenligning har jeg lige anbefalet svigermor, der er velsignet med
en leverandør, som SydEnergi, der etablerer gratis og kun tager 70
kr/md. Hun kan derfor få dobbelt fart og flat rate på surferiet, flere
TV-kanaler og så megen telefonsnak hun har lyst til for kun et par
ekstra hundrede kr/md.

--
Niels

Fra : Jens Fallesen

Dato : 08-02-08 18:06

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> at forstå hvad de mente, men det kunne se ud som om man, om ikke så lang
> tid, ville få en ordrebekræftelse, og derefter en faktura. Sådan, et år

Det er nemlig, som du fandt ud af, helt korrekt. Du vil i øvrigt kun få
en ordrebekræftelse (og faktura), såfremt der er nok tilmeldinger i området.

Da de sidste sommer lavede samme nummer her, undersøgte jeg sagen
nærmere. Det viste sig, at det var Teleankenævnet, der har med den slags
at gøre, og her var meldingen, at det er fuldt lovligt med de
betingelser, og at man jo bare kan lade være med at bestille, hvis man
ikke bryder sig om dem.

Til gengæld har man ret til at få pengene tilbage efter et år (men ikke
med rente), hvis de ikke overholder den lovede leveringstid.

Hun kunne så i øvrigt bekræfte, at det var meget usædvanlige
betingelser, og at de bestemt fandt dem både ufine og upassende. Men de
var altså lovlige.

Hos mig lovede de at være færdig seneste februar 2008, og de har da også
længe været færdig med alt det arbejde, der skal laves hos mig – men de
har netop udsendt brev om, at leveringen er forsinket til april grundet
konstaterede fiberfejl i området. Så må vi jo se til den tid.

Jeg kan med rette bede om mine penge tilbage, hvis jeg ikke har noget 1.
marts, men det får jeg jo ikke noget fiber af …

> Hun kan derfor få dobbelt fart og flat rate på surferiet, flere
> TV-kanaler og så megen telefonsnak hun har lyst til for kun et par
> ekstra hundrede kr/md.

Jeg kan nu ikke rigtigt se, hvordan hun skulle kunne få flere tv-kanaler
fra Syd Energi end via DONG.

--
Jens

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-02-08 19:23

Jens Fallesen skrev:

> Jeg kan nu ikke rigtigt se, hvordan hun skulle kunne få flere tv-kanaler
> fra Syd Energi end via DONG.

Jeg har udtrykt mig uklart. Meningen var at /hun/ til den pris kan få et
bedre udbud end den 'lille pakke' hun nu har hos Stofa.

--
Niels

Fra : Svend

Dato : 08-02-08 20:25

Niels P Sønderskov wrote:
> [...]
>
> Jeg var faktisk lige ved at sende bestillingen afsted, men fik først
> kolde fødder, da jeg kiggede på DONGs planer for området på nettet.

Nettet har intet med den virkelige verden at gøre, gik på nettet og se
status for frederiksværk. Ingen planer, men de er skam etableret i Ølsted.

Du har mulighed for at få kobber og fiber(og måske vimax), det er helt
frivilligt. Der er ingen tvang.

> [...]
> kr/md. Hun kan derfor få dobbelt fart og flat rate på surferiet, flere
> TV-kanaler og så megen telefonsnak hun har lyst til for kun et par

Sammendligninger om hvad man kan få på den anden side af storebælt eller
øresund kan jeg ikke bruge til noget, jeg kan ikke få det her.

--
Svend

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 08-02-08 21:26

Svend wrote:

> Nettet har intet med den virkelige verden at gøre, gik på nettet og se
> status for frederiksværk. Ingen planer, men de er skam etableret i Ølsted.

Hvor? Hvis jeg indtaster min bavnager-adresse får jeg at vide at der ikke er
noget at komme efter!

Bjarne

Fra : Svend

Dato : 08-02-08 21:34

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Hvor? Hvis jeg indtaster min bavnager-adresse får jeg at vide at der ikke er
> noget at komme efter!
>
> Bjarne

Hej Bjarne, bor du også her

Er det i det gamle eller det nye ?

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 08-02-08 21:40

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Hvor? Hvis jeg indtaster min bavnager-adresse får jeg at vide at der ikke er
> noget at komme efter!
>
> Bjarne
Hej Bjarne

Jeg kan se at du bor i den gamle del af bavnager, og der får du næppe
fibernet med mindre i som forening vil slippe slanterne.

I min grundejerforening var kun 5 ud af 60 der ville have det, og det
selvom de kun skulle betale 1500 i oprettelse.

De har sat en central op henne ved vandværket.

Mvh.
Svend

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-02-08 02:06

Svend skrev bl.a.:

> Nettet har intet med den virkelige verden at gøre, gik på nettet og se
> status for frederiksværk. Ingen planer, men de er skam etableret i Ølsted.

Jo, Svend, nettet er en del af den virkelige verden, og vi er ikke
allesammen skvadderhoveder, som DONG åbenbart tror.

> Du har mulighed for at få kobber og fiber(og måske vimax), det er helt
> frivilligt. Der er ingen tvang.

Det er jo skønt at vide. Denne meddelelse er overført alene ved tankens
kraft!

> Sammendligninger om hvad man kan få på den anden side af storebælt eller
> øresund kan jeg ikke bruge til noget, jeg kan ikke få det her.

Shit, jeg glemte at tænke på dig.

--
Niels

Fra : Svend

Dato : 11-02-08 08:02

Niels P Sønderskov wrote:

> Jo, Svend, nettet er en del af den virkelige verden, og vi er ikke
> allesammen skvadderhoveder, som DONG åbenbart tror.

Nu forstår jeg ikke helt hvad dit problem er, er det at dong ikke har
opdateret deres hjemmeside med oplysninger om status der hvor du bor,
eller har du et eller andet i klemme ? Dit ordvalg tyder mest på det sidste.

> Det er jo skønt at vide. Denne meddelelse er overført alene ved tankens
> kraft!

Tillykke, jeg forstår bare ikke hvorfor du er så mopset.

> Shit, jeg glemte at tænke på dig.

Jeg påpeger bare at jydske energiselskaber ikke graver her hvor jeg bor,
og sikkert heller ikke hvor du bor. Så derfor er dens slags
sammenligning med hvad din svigermor kan få ligegyldige. Dong har et
ansvar overfor deres ejere, for at få forentet deres investering bedst
muligt og de sælger deres produkter til den pris de tror passer bedst.

--
Svend

Fra : N. Christensen

Dato : 19-02-08 23:24

Niels P Sønderskov skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Rør gravet ned og bokse sat op, men ingen fiber.

[cut en masse]

Jeg faldt lige over den her tråd.

Er der slet ikke nogen som der _har_ fået DONG, og hvor det er sat op og der
er hul igennem? Hvordan er deres erfaring med DONG?

Nogen der har erfaring med DONG på ejerforenings-niveau, altså hvordan de er
når man er en stor samlet kunde? Deres sælgere, deres levering, om de
overholder kontrakter og andet?

--
Ved kontakt, fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse.

Fra : Svend

Dato : 20-02-08 06:40

N. Christensen wrote:

> [...]
> når man er en stor samlet kunde? Deres sælgere, deres levering, om de

Jeg har et par kollegaer der har Dong, de er fint tilfredse. Noget at
det der overraskede dem mest var hvad den højere upload betød for dem
når de arbejdede hjemme.

Fra : N. Christensen

Dato : 20-02-08 16:08

Svend skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg har et par kollegaer der har Dong, de er fint tilfredse. Noget at
> det der overraskede dem mest var hvad den højere upload betød for dem

Der er mange der går og praler med 5mbit og 10mbit ned, og så har de måske
128kbit eller 512kbit, og så kan det jo være lidt lige meget med alt det
downstream.

Men tilbage til DONG. Du ved ikke noget om hvordan DONG var med leveringstiden
og om de er stabile? Overholder kontrakter osv.?

--
Ved kontakt, fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-02-08 16:49

On Wed, 20 Feb 2008 16:08:13 +0100, N. Christensen <ic3@ir4ic3.dk>
wrote:

> Du ved ikke noget om hvordan DONG var med leveringstiden og om de er
> stabile? Overholder kontrakter osv.?

På privat plan har jeg meget dårlig erfaring med deres levering. Hvis
jeg husker ret, er der indtil nu gået 1½ år efter den oprindelige plan
for tilslutning, og jeg har stadig ingen forbindelse...

Som du måske har læst på deres hjemmeside, har de haft problemer med
deres netværksudstyr, som de nu er ved at skifte ud, og de har fortalt
mig, at de har haft mange problemer med deres underleverandører (mest
fiberinstallatører) og at få ressourcer nok til de planer, de havde
lagt (og lovet os kunder).

-A

Fra : N. Christensen

Dato : 21-02-08 13:25

Asbjorn Hojmark skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Som du måske har læst på deres hjemmeside, har de haft problemer
> med deres netværksudstyr, som de nu er ved at skifte ud, og de

Jeg har godt studset ovet det med deres netværkudstyr, og med at deres netværk
ikke var 'stort nok' til de kunder de havde fået tilsluttet. Det må immervæk
give nogle kæmpe flaskehalse i deres system.

> få ressourcer nok til de planer, de havde lagt (og lovet os kunder)

Vi er en ejerforening der nemlig har overvejet et tilbud fra dem, og vi har
fået lovet godt et ½ år fra der bliver skrevet under, til de kan starte med at
levere. Men vi tygger lige lidt mere på det hele. Vi har også en anden udbyder
på hånden.

Lige kort; vil det være bedste at leje (som man gør med DONG) eller at selv
investere i en infrastruktur, så man selv ejer det hele hvis man er en størrer
ejendom med over 100 boliger?

--
Ved kontakt, fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-02-08 13:40

On Thu, 21 Feb 2008 13:24:44 +0100, N. Christensen <ic3@ir4ic3.dk>
wrote:

> Vi er en ejerforening der nemlig har overvejet et tilbud fra dem, og
> vi har fået lovet godt et ½ år fra der bliver skrevet under, til de
> kan starte med at levere.

I skal nok få skrevet ind i aftalen, hvordan de betaler jer, hvis de
ikke overholder den lovede termin. Det er som sagt meget længe siden,
de lovede mig en forbindelse, og jeg har stadig ingen.

> Vi har også en anden udbyder på hånden.

I skylder i hvert fald jer selv at snakke med sådan nogen som Dansk
Bredbånd og ComX.

> Lige kort; vil det være bedste at leje (som man gør med DONG) eller
> at selv investere i en infrastruktur, så man selv ejer det hele hvis
> man er en størrer ejendom med over 100 boliger?

Hvis det var mig, ville jeg insistere på at at eje selve kablingen,
mens udbyderen kan eje det aktive udstyr og linien ud af huset.

-A

Fra : Oros aka. Rasmus Jen~

Dato : 21-02-08 22:03

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen
> On Thu, 21 Feb 2008 13:24:44 +0100, N. Christensen <ic3@ir4ic3.dk>
> wrote:
> I skylder i hvert fald jer selv at snakke med sådan nogen som Dansk
> Bredbånd og ComX.

Aber warum? Mine svigerforældre i en lille flække af en by som Brylle,
Tommerup, 20km uden for Odense har fået fiber og DB som udbyder. Godt nok
kører de med den billigste linie på internet, men jeg må sgu indrømme jeg er
noget misundelig overfor muligheden for at fyre af på den største linie hvis
de ville. Selv sidder jeg på en CC adsl linie. Jeg bor direkte ovenpå
metrolinien i København S, og her er der ikke noget i umiddelbar nærhed.
(medmindre det graves frem) af hurtigere alternativer. Det kan godt undre
mig lidt, i forhold til svigerforældrenes muligheder.

Vi havde i vores andelsforening en runde hvor jeg stod for at skulle finde
en internetleverandør. Gerne tv/tlf/internet i en løsning til billige penge.
Efter at have kigget markedet igennem endte jeg dengang på DB og ComX. ComX
havde dengang en MEGET god sælger som var utrolig serviceminded, imens DB
nærmest bare var... "ok, kontakt os når i er klar til at handle, mkay?" Så
valget faldt på ComX, det hele blev godkendt ved afstemning og vi var på det
nærmeste klar til at underskrive en aftale jan. sidste år. Vi fik selveste
den nye salgschef dengang, samt den afgående salgschef ud til et møde ang.
småting inden vi var "helt" klar til at skrive under. Mødet gik fint og
tilfredsstillende og vi var faktisk klar til at underskrive, og fik beskeden
at vi ville have den reviderede kontrakt med vores ændringer i hænde
tirsdagen efter. Vi sagde så pga. knas det sidste stykke hen af vejen i
forb. med aftaler der ikke blev holdt, træg kommunikation etc. at de helt
selv kunne sige dagen for at de kunne have kontrakten klar, alle de løfter
der ikke blev holdt kunne vi ikke bruge til noget. (det skulle lige vendes
med advokaten etc med vores ændringer) Men de stod fast på tirsdagen ikke
var noget problem. Det blev tirsdag og vi fik hverken kontrakt, eller
besked. Der skulle gå næsten en uge ekstra før kontrakten dukkede op i et
brev uden vi ellers hørte noget. Sammenholdt med den dårlige kontakt op til
mødet, lidt rygter ang. økonomi osv (som ikke længe efter kom ud i dagens
lys i pressen) chokerende erfaringer jeg selv havde gjort mig da jeg besøgte
deres hovedsæde i Albertslund samt konstant udskiftning i medarbejdere i
salgsafdelingen turde vi simpelthen ikke at sætte den sidste underskrift
alligevel, og afbrød samarbejdet da.

Dog selvom deres økonomi var kritisk, ser det ud til at ComX stadig kører
derudaf, og at de kører noget fornuftig løsning der spiller, ud fra andres
erfaringer at dømme. Så nu kan jeg jo godt ærgre mig over at jeg kæmper med
at få min CC linie, der godt nok tilbyder 20mbit ned, men ikke kan presses
til mere end 1,5mbit op uden at smide forbindelsen helt, hvilket samtidig
betyder at download skal justeres ned til var det 8 eller 10mbit - til trods
for jeg kun bor ca. 700m fra centralen. Suk.

> Hvis det var mig, ville jeg insistere på at at eje selve kablingen,
> mens udbyderen kan eje det aktive udstyr og linien ud af huset.

Dengang jeg lavede research for 1½ år siden var det ikke ualmindeligt at
udbyderne ville insistere på at sætte deres eget netværk op. Dvs det var
noget ligegyldigt at have et netværk hvis en ny fremtidig udbyder ikke ville
benytte det alligevel. Hos ComX betalte man så for udstyret så det
efterfølgende var bygningens eget. (ihvertfald var det den løsning vi skulle
ud i dengang) Men de insisterede vist også i at bruge deres eget, så havde
vi købt noget selv i forvejen, havde ComX ikke villet bruge det. (igen
dengang, ved ik om de har ændret politik siden)

Nu ved jeg svigermekanikken betaler et beløb hver måned for deres
"installation" og det er vist sågar på ubestemt tid, og ligger på cirkus
150kr om måneden. Så havde jeg hellere betalt et engangbeløb for
installationen og fået det overstået må jeg indrømme. Med 150kr hver måned
oveni resten af abonnementet(erne) tv, telefoni og internet, så virker det
slet ikke billigt længere.

--
Rasmus Jensen, Amager (lergravsparken)
mail på 2 x oros adskildt af @ og endelsen .dk

Fra : N. Christensen

Dato : 22-02-08 15:41

Oros aka. Rasmus Jensen skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

[cut diverse input fra begge parter]

Hej Asbjorn og Rasmus

Jeg har printet begge jeres indlæg ud, og vil tage dem med til vores næste
møde, hvor vi skal beslutte fremtiden vores internet i ejendommen.

Lige pt synes jeg dog at DONG vejer højest.

--
Ved kontakt, fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse.