Internetcafe - hvordan?
Fra : MRN

Dato : 07-02-08 17:02

Hejsa gruppe!

I den lokale sportshal skal vi til at lave en lille 'net-cafe'. Fem
computere med Win XP home og så nogle spil - C.S. og lignende

Denne opgave har jeg påtaget mig at stå for! Jeg har helt styr på det med
netværk osv., men hvad med opsætning af software? Altså hvordan sørger man
for at alle brugerne ikke downloader alt muligt skidt og skrammel, og
installerer en masse uønsket? Og så samtidig ikke begrænser dem for meget?

Min egen ide er at installere Windows, og så lave en administrator konto og
en bruger konto. Men er der noget man skal være særligt opmærksom på, og
kender I evt. nogle gode guides på nettet?

Postet i både dk.edb.netvaerk og dk.edb.system.ms-windows

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 07-02-08 17:37

tor, 07 02 2008 kl. 17:02 +0100, skrev MRN:
> I den lokale sportshal skal vi til at lave en lille 'net-cafe'. Fem
> computere med Win XP home og så nogle spil - C.S. og lignende

Du skal muligvis være opmærksom på logningsbestemmelserne hvis
computerne kan gå på internettet. Så for dette område spørg evt. i jura
gruppen eller spørg sportshallens advokat/jurist til råds.

> [...]
> for at alle brugerne ikke downloader alt muligt skidt og skrammel, og
> installerer en masse uønsket? Og så samtidig ikke begrænser dem for meget?

Du kan jo nok ikke begrænse hvis de downloader noget ulovligt sålænge de
får adgang til internettet. du kan nok begrænse om de kan installere
ulovlige eller skadelige programmer.

> Min egen ide er at installere Windows, og så lave en administrator konto og
> en bruger konto. Men er der noget man skal være særligt opmærksom på, og
> kender I evt. nogle gode guides på nettet?

Ja det er vejen frem efter min mening.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 20:03

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og en bruger konto. Men er der noget man skal være særligt opmærksom på,
> og kender I evt. nogle gode guides på nettet?

Jeg har haft samme problem i en fritidsklub med 4 pc'er i netværk. Microsoft
laver et lille progam (som jeg selfølgelig ikke kan huske navnet på) som kan
gemme et image af installationen, så alt der er lavet uden "tilladelse" er
væk igen næste gang maskinen genstartes.

Jeg fik aldrig sat mig rigtigt ind i programmet, da jeg skiftede job, men
det så lovende ud.

Måske andre kan huske hvad det hedder?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Henrik Sahl

Dato : 07-02-08 20:32

"Ole Frederiksen" <olebaltzer(Snabela)hotmail.com> wrote in message

> [...]
> "tilladelse" er væk igen næste gang maskinen genstartes.
>
> Jeg fik aldrig sat mig rigtigt ind i programmet, da jeg skiftede job, men

Er det det her du tænker på ?
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/sharedaccess/default.mspx

Henrik Sahl
http://www.sahlsa.dk

Fra : MRN

Dato : 07-02-08 22:59

> Er det det her du tænker på ?
> http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/sharedaccess/default.mspx

Det ser dælme smart ud - det kigger jeg nærmere på

Fra : Max

Dato : 07-02-08 20:51

Hej

> [...]
> navnet på) som kan gemme et image af installationen, så alt der er
> lavet uden "tilladelse" er væk igen næste gang maskinen genstartes.

Der findes også hardware løsninger der tilbyder den salgs

http://www.safetycard.dk/

--
Mvh Max

Fra : sls\(2770\)

Dato : 08-02-08 11:27

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe!
>
> I den lokale sportshal skal vi til at lave en lille 'net-cafe'. Fem
> computere med Win XP home og så nogle spil - C.S. og lignende

Med http://www.softheap.com/pubpcd.html kan du styre hvad de må og ikke må.
Så kan du nøjes med at have ikoner på skrivebordet af de programmer som
brugerne skal have adgang til..

// Sid

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 21:18

> [...]
> for at alle brugerne ikke downloader alt muligt skidt og skrammel, og
> installerer en masse uønsket? Og så samtidig ikke begrænser dem for meget?

Jeg bruger deepfreez. Det fjerner alt ved genstart. Det fjerner også
opdateringer, så husk lige, at opdatere både windows og virus pgr. selv
jævnligt. Det ver et kanont pgr.

Fra : Straight Talk

Dato : 09-02-08 09:12

On Thu, 7 Feb 2008 17:02:06 +0100, "MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk>
wrote:

>Hejsa gruppe!
>
>I den lokale sportshal skal vi til at lave en lille 'net-cafe'. Fem
>computere med Win XP home og så nogle spil - C.S. og lignende

Så ka' de unge rigtig få rørt sig

>Denne opgave har jeg påtaget mig at stå for! Jeg har helt styr på det med
>netværk osv.,

På baggrund af dit efterfølgende spørgsmål kan man godt komme i tvivl.

>men hvad med opsætning af software?

>Altså hvordan sørger man for at alle brugerne ikke downloader alt muligt
>skidt og skrammel, og installerer en masse uønsket? Og så samtidig ikke
>begrænser dem for meget?

Det kan man ikke. Det er jo netop hele balancegangen ved sikkerhed.

>Min egen ide er at installere Windows, og så lave en administrator konto og
>en bruger konto.

Kunne være en mulighed. Så har du ihvertfald nogenlunde hånd i hanke
med hvad folk installerer.

>Men er der noget man skal være særligt opmærksom på,

Virker ikke altid - p.g.a. programmører som ikke har forståelse for
sikkerhed.

Ville nok overveje en "start-fra-scratch" løsning som allerede
foreslået. Men i sidste ende afhænger det jo af jeres
sikkerhedspolitikker. I kommer ikke uden om at tage konkret stilling
til hvad I vil tillade og ikke tillade.

Fra : fix

Dato : 09-02-08 10:32

"Straight Talk" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> foreslået. Men i sidste ende afhænger det jo af jeres
> sikkerhedspolitikker. I kommer ikke uden om at tage konkret stilling

Det ville nok ikke være en dårlig ide, hvis du finder en "billet-løsning"
Altså at brugere bliver registreret for den tid de anvender dit net,
hvorefter adgangen bliver blokeret.
Herved er du sikret hvis [terror]myndighederne efterfølgende spørger "hvem
brugte denne forbindelse på dette tidspunkt?"

finn

Fra : Per Andersen

Dato : 12-02-08 14:55

> [...]
> Herved er du sikret hvis [terror]myndighederne efterfølgende spørger "hvem
> brugte denne forbindelse på dette tidspunkt?"

Det får PET ikke en skid ud af, at tage en andens identitet er jo noget
selv en elev i 2. klasse kan finde ud af. Med mindre man lige kombinerer
med forevisnig af billedlegitimation eller napper et billede af brugerne
ved PCerne med et webcam....

Fra : fix

Dato : 12-02-08 16:20

> [...]
> selv en elev i 2. klasse kan finde ud af. Med mindre man lige kombinerer
> med forevisnig af billedlegitimation eller napper et billede af brugerne

Det var nu heller ikke aht. PET. - Mere for at du skulle undgå at få
problemer - med pet.
Hvis du kan dokumentere en "rimelig" registrering, vil du kunne friholdes
fra ansvar ifh. til terrorloven.

finn

Fra : Mågge \(4180\)

Dato : 14-02-08 11:16

Prøv at kigge på SiteKiosk.
www.sitekiosk.com

//Mågge

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-02-08 00:00

MRN wrote:
> Hejsa gruppe!
>
> I den lokale sportshal skal vi til at lave en lille 'net-cafe'. Fem
> computere med Win XP home og så nogle spil - C.S. og lignende

Vær opmærksom på licenser. Så vidt jeg husker det, så må du IKKE anvende
Valves retail licenser på denne måde (Dem man køber i butikker eller på
Steam).

Mvh.
Chano Andersen.