Rastløse ben
Fra : dktekno

Dato : 04-02-08 13:46

Jeg har nu i længere tid (flere måneder, op til et helt år), haft rastløse
ben. Det er meget belastende for mig, og jeg kan ikke koncentrere mig om
noget.

Jeg tror det skyldes Risperda, det kan jeg ihvertfald læse ud fra visse
undersøgelser der indikerer at Restless Legs Syndrome (som har symptomer der
passer perfekt til det jeg har) kan skyldes Risperdal. Før jeg fik Risperdal
havde jeg nemlig ingen problemer med rastløse ben.

Hvad kan jeg gøre ved det? Jeg har læst et sted at man kan give en lille
dosis parkinson-medicin mod det, men jeg ved ikke om det er
anbefalelsesværdigt.

Har i et bud på hvad jeg kan gøre?

Og nej, ekstra motion er ikke nok, jeg har forsøgt mig med en gåtur, men så
snart jeg kommer hjem og sætter mig, så begynder det igen.

Fra : lh

Dato : 04-02-08 13:53

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så
> snart jeg kommer hjem og sætter mig, så begynder det igen.

Hvad siger din læge/behandler eller hvad/hvem du nu er tilknyttet?

lh

Fra : dktekno

Dato : 04-02-08 14:01

> Hvad siger din læge/behandler eller hvad/hvem du nu er tilknyttet?

At jeg bare skal gå en tur.

MEN DET HJÆLPER IKKE!

Og ingen vil fatte det :(

Fra : lh

Dato : 04-02-08 14:36

> At jeg bare skal gå en tur.
>
> MEN DET HJÆLPER IKKE!
>
> Og ingen vil fatte det :(

Hvis det er din sygdom der udløser det så er al form for motion altså godt
om det hjælper på benene eller ej. Det er godt for psyken generelt. Er det
medicin der udløser det, ja så har jeg ingen erfaring i om motion/gåture kan
afhjælpe problemet.

lh

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-02-08 19:45

> At jeg bare skal gå en tur.
>
> MEN DET HJÆLPER IKKE!

Ikke, hvis du kun går en enkelt dag eller uge. Du skal gå hver dag i nogle
uger/måneder. Så hjælper det.

Mvh Maria

Fra : dktekno

Dato : 04-02-08 20:17

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Ikke, hvis du kun går en enkelt dag eller uge. Du skal gå hver dag i nogle
> uger/måneder. Så hjælper det.

Hvad ved du om hvor meget jeg går/har gået det sidste års tid?

Siden 2006 har jeg gået 2 gange om dagen a' 45 min. dvs. 90 minutters gåtur
i rask tempo hver dag.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-02-08 21:45

> Hvad ved du om hvor meget jeg går/har gået det sidste års tid?

Hvad du selv skrev "At jeg bare skal gå en tur"

> Siden 2006 har jeg gået 2 gange om dagen a' 45 min. dvs. 90 minutters
> gåtur
> i rask tempo hver dag.

Og du laver strækøvelserne efterfølgende?

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 17:45

dktekno wrote:
> [...]
>
> Og nej, ekstra motion er ikke nok, jeg har forsøgt mig med en gåtur,
> men så snart jeg kommer hjem og sætter mig, så begynder det igen.

Jeg får Efexor, som er et antidepressiva, og jeg oplever også den bivirkning
at jeg får voldsom uro i benene.
Da jeg i sin startede på medicin var det meget slemt, havde slem uro i
benene døgnet rundt, selv efter en dag med hård fysisk arbejde var uroen i
benene _meget_ slem...
Det eneste jeg har oplevet der kan hjælpe er naturlægemidlet Baldrian, men
det er ikke alle typer psykofarmaka det må kombineres med, så det skal du
lige spørge din læge om...
Magnesium, som kosttilskud, kan også lindre uroen.

Håber du kan få mindsket uroen, for den er bestemt ikke behagelig.
jeg har netop fået justeret min medicin-dosis, og uroen er kommet igen, men
den svinder forhåbentlig når jeg har taget medicinen i et stykke tid...

Louise

Fra : Lyrik

Dato : 06-02-08 23:21

Den 04.02.2008 kl. 13:46 skrev dktekno <dktekno@gmail.com>:

> [...]
> så
> snart jeg kommer hjem og sætter mig, så begynder det igen.
Risperdal er kendt "som en rød hund" for at give voldsom indre uro! Min
kones psykiater siger at det er noget man helst skal undgå. Fortsætter du
med at tage det, så er det du foreslår, nemlig Parkinsonmedicin det eneste
der kan lindre det.
Ellers skal du skifte medicin. Zyprexa er god(havde en ven der skiftede
fra Risperdal på grund af uro og til Zyprexa), men den har den bivirkning
at man æder og æder til man bliver tyk og fed! Men det er også det eneste.
Så her kan man takle bivirkningen med kostplan.

Desværre er psykiaterne nogle tykhuder der nødig skifter præperat. En
bekendt som er en ung kvinde, får Leponex. Det var den de døde af på
Amager. Hun får den ene lungebetændelse efter den anden fordi Leponex
nedsætter antallet af hvide blodlegemer! Men skifter de medicin? Naaa..j!
De justerer bare lidt op og ned på dosis!

Filosofien er at hvis folk har psykiske problemer så plager de
behandlersystemet der er overbelastet i forvejen. Ergo-hvis de plager, så
giver man dem sådan noget kraftig medicin som Leponex, som de kan dø af.
De har så ingen psykiske problemer og plager derfor ikke. De dør bare i
stedet for!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Anders

Dato : 07-02-08 13:09

> [...]
> så
> snart jeg kommer hjem og sætter mig, så begynder det igen.

Hej dktekno.

RLS er bare det mest irriterende fænomen jeg er stødt på. Det er ikke
sikkert at det er det du lider af, men som du selv skriver kan det være en
bivirkning af Risperdal. Prøv evt. noget B6-B12 vitamin og folinsyre (Det
gravide også tit bliver anbefalet...) - det har hjulpet mig.

Mvh,

Anders