Gennaker bovspryd
Fra : Kondrup

Dato : 05-02-08 17:34

Kære alle
Er der nogen, der har en smart løsning til et gennaker bovspryd på en
31 fods båd?
Jeg har set Selden's - men synes at det lige er dyrt nok, ca. 4.500
kr.
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 18:10

"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke bruge spilerstagen sammen med et øje der holder den nede?

Det gør jeg, men jeg tror ikke den løsning falder ind under Jens
Kondrups definition af en smart løsning ... så jeg tav ...

Men pyt da: På min båd kan jeg fastgøre spilerstagen langs rælingens
aluminiumsprofil og med et lille stykke solidt tovværk i stævnen rundt
om spilerstagen og en sjekel i aluminiumsprofilen og en større sjekel i
den agterste del af stagen og alumininiumsprofilen, kan jeg justere,
hvor langt ud, jeg vil have staget gennakeren ... og stagen er let og
hurtig at sætte/bjærge fra dækket inden gennakeren sættes/bjærges.

Jeg sætter et nedhal i den forreste del af stagen, så jeg kan trimme
gennakernes forlig fra cockpittet ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-08 08:49

Hej Jens,

Øverst på siden kan du klikke på den mørkegrønne hvor der står
pulpits m.m. ud for. Derefter skal du scrolle ned i venstre side
og klikke på Peken.
Det er den øverste i kolonnen som kommer frem jeg henviser til.
Det er et fast "næb". Med den faste stang som wasserstag er
næbbet så godt understøttet at det kan bruges til at træde på
uden at forstaget er fæstnet.
I den forbindelse skal man være opmærksom på at flyttes
forstaget frem ændres "J" målet og det er nødvendigt med en
længere spilerstage for at en spiler kan komme til at virke.
Jeg har selv købt en spilerstage fra Selden som kan justeres til
tre forskellige længder og den passer mig fint til tursejlads og
den skal ud på fuld længde til udspiling af mit rulleforsejl.
Da jeg satte bovspryddet på blev mit forsejl (og storsejl)
skiftet. Forsejlets areal blev forøget fra 31,4 til 36
kvadratmeter (og storsejlet fra 15,2 til 16,8 kvadratmeter).
Arealet er nu samme størrelse som min stormspiler og derfor
bliver den som regel hjemme og jeg nøjes med at sætte stor- og
forsejl ud til hver sin side på læns og holder stadig en meget
god fart i båden.
I løbet af året 2008 vil der fremkomme flere nye bådtyper hvor
der i skrogstævnen er indstøbt en rørgennemføring hvorigennem en
rund stage kan køres frem og tilbage efter behov.
En sådan konstruktion/ ændring på en eksisterende båd vil være
meget omfattende og egner sig nok ikke til en familiebåd med
sovepladser i forpiken.
Alt på en båd er kompromisser uanset størrelsen, karakteren
ændrer sig blot.

Mvh/Harding

<hard...@4S2VTlarsen.tdcadsl.dk>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-08 20:32

Hej Jens,

Jeg giver dig ret, der er nok ikke hurtige og nemme løsninger,
kompromis,kompromis...kompromis.
Men prøv at se til min løsning ( selvom den koster..) her er
mine ønsker kogt sammen; lettere ombordstigning, placering af
anker, mindre luvgerrighed, højere fart i båden og placering af
anker.
Har du ikke en i din omgangskreds en som er smed og kan hjælpe,
vi har da en i B-31 klubben en som byttede en gris med
smedearbejde. Det kan da lade sig gøre i det meste af landet
selv uden for Mors.

Mvh/Harding

<hard...@D2NCSlarsen.tdcadsl.dk>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-08 14:55

Kære Jens,

Ja jeg kan heller ikke se meget græs på Amagerbrogade.
Jeg har lidt græs på Korningvej; men foretrækker at bruge en
græsslåmaskine (når nu foråret vender tilbage).
Ja lad mig vide hvad du kommer frem til m.h.t. projektet.

Mvh/Harding

<hard...@QL0WRlarsen.tdcadsl.dk>

Fra : Kondrup

Dato : 06-02-08 17:14

> Jeg sætter et nedhal i den forreste del af stagen, så jeg kan trimme
> gennakernes forlig fra cockpittet ...
>
> --
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61

Kære begge
Det er da en smart løsning - gad vide hvor mange andre smarte
løsninger, jeg går og overser?
Den forreste "en sjekel i aluminiumsprofilen" sidder i "grebet" der
normalt holder gajen til spileren?
og det er gennem sjekelen, evt. med blok, at du sætter nedhalet?
Der er ikke problemer med ridser, slagmærket osv.?
Tak for lys idé.
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 02:43

> Jeg sætter et nedhal i den forreste del af stagen, så jeg kan trimme
> [...]

Jeg ved nu ikke, hvor "smart" det er.
I sommereferien, da jeg sejlede single og havde meget let vind,
"legede jeg en dag lidt med forskellige muligheder", som jeg så tog et
par billeder af. Det er således ikke produktionsversionen ... ... og
billederne bærer tydeligt præg af at være taget af en amatørfotograf ...

<Den forreste "en sjekel i aluminiumsprofilen" sidder i "grebet"
<der normalt holder gajen til spileren?

Nej ikke sådan. På billederne kan man ikke se den. Men meningen er,
at sjeklen sidder i aluminiumsprofilen og man så trækker et mindre, men
kraftigt tov igennem, som holder stagen nede, idet jeg er bange for, at
hvis jeg trækker tovet igennem profilen, vil det langsomt, men sikkert
blive skåret over. For at stagen ikke skal kunne bevæge sig, kan man
lægge en lille klods med en stump tæppe omkring og sætte den i spænd
imellem stage og dækket. Det fremgår heller ikke af min
"testinstallation". Ligeledes kan man skåne dækket ved at vikle en stump
tæppe om stagen, dér, hvor den hviler på dækket. Det fremgår heller ikke
af billederne. En anden mulighed er at holde stagen nede ved at benytte
den forreste klampe ... Det afhænger nok meget af, hvordan båden i
detaljer er konstrueret ude i stævnen.

<og det er gennem sjekelen, evt. med blok, at du sætter nedhalet?

Ja, men det er helt ude i spilernokken, som er ført ½ m frem foran
stævnen og forpulpittet.

<Der er ikke problemer med ridser, slagmærket osv.?

Som sagt, det er noget jeg har "leget" med - og det er ikke testet i
hård vind eller kraftig sø ... Jeg var alene, da jeg gik og testede
forskellige muligheder for at få gennakkerens halsbarm længere frem.
Normalt har jeg blot sat den i et beslag helt fremme i stævnen, men det
var jeg ikke tilfreds med ... Og når jeg er alene, er det hverken hårdt
vejr eller grov sø ...

<Tak for lys idé.

Jeg er nu ikke sikker på, at den er så lys endda ...
Men den har da fungeret for mig under de givne forudsætninger.

Et par billeder kan evt. hjælpe lidt på forståelsen, så jeg har
uploadet et par stykker i et Picasa-album:

http://picasaweb.google.dk/Flemming2rp/SpilerstagenMedGennaker?authkey=aCcQXRBtf3Y

PS - Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke er en tydelig adskillelse
imellem dit indlæg og mit svar?
så jeg har forsøgt at trykke Tab ved hvert nyt afsnit og sætte et <-tegn
ved dit indlæg ...
Hvordan det ser ud, ved jeg ikke ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-02-08 10:00

Hej,

Det er et ganske udmærket forsøg Flemming har udført. Med det
kan man ændre på bovspryddets længde og dermed finde ud af
hvordan båden opfører sig ved de forskellige placeringer og
dermed finde den bedste længde på bovspryddet.
Det er dog yderst risikabelt at gennemføre forsøgene i for
kraftig vind.
Ganske vist er fastgørelsen i rælingsskinnen rimelig stærk: men
spilerstagerøret er ikke beregnet til at blive tværbelastet og
endda på en meget lille anlægsflade.
For at holde spilerstagen i ro kræves tov/Wirer eller faste
forbindelser både ud til siderne og nedad.
Derfor vil det ikke være tilrådeligt at gøre forsøgsopstillingen
til nogen permanent løsning.
Et rigtigt konstrueret bovspryd må komme med i betragtningerne.
Her der det muligt at købe færdigtfremstilliede konstruktioner
[...]
Skal man sætte forstaget derud kræver det en lidt kraftigere
konstruktion.
I kan se det bovspryd som jeg selv har lavet på min båd her:
http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
action=ShowPhoto&PhotoID=174
Rørene er med godstykkelse 4,8 mm og inden i tværrøret sidder
etn massiv stang der fylder hele hulrummet ud. I bunden af
tværrøret er der et ovalt hul og i den massive stang er der et
M16 gevindhul. På stævntoppen ligger en 5 mm støtteplade og
under neden en større støtteplade for den gennemgående bolt.
For at justere bovspryddet til den rigtige flugtlinie med
skrogets former er der imellem tværrøret og anlægspladen en
bøsning som øverst følger tværrørets kontor og nedad er lige
afdrejet. Ved at begynde med en for lang bøsning kan man dreje
af bunden indtil bovskryddets flugtlinie passer.
Lad være med at spørge til en pris for den vil være høj hvis man
ikke selv kan arbejde i rustfrie materialer.
Buen forrest er lavet af to tilpassede 90 gr. vinkler som er
svejsede til de to rør og alene arbejdet med
tilpasning,svejsning og især efterbehandling er stort.
Det samme gælder rørenes tilpasning mod skroget. Det er lavet
således at det ser ud som om at rørene går ind gennem skroget,
det gør de ikke men tilpasningen ligger helt an mod skroget og
indvendigt i rørene ligger de nødvendigt buede og tilpassede
anlægsplader og rørenderne sidder gennem skroget med 4 stk 1/2"
bolte og bagved liggende store anlægsplader.
Jeg lavede bovspryddet i 1982 og med den forbrugte tid dengang
vil jeg anslå at prisen dengang lå i området af 12.000,- DKR.
Der er flere fordele ved at have et bovspryd. Der kan monteres
genakker, forstaget kan føres frem og det giver mindre
belastning på roret og dermed lidt højere fart i båden, typisk
0,5 - 1 Kn på halvvind. Der bliver plads til permanent placering
af ankeret og dermed udnyttes muligheden for at ankre, da det er
yderst let at lade ankeret få. Endeligt gør det ombordstigningen
meget lettere.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 20:17

Sådan en Hjertmans sag har jeg monteret. Se evt
http://watski2star.dk/picStaevne_viewer.php4?pic=STAEVNE214.JPG (lidt skidt
billede, da platformen ikke ses tydeligt...). Meget nemt og den kommer godt
nok langt frem og helt fri af al den øvrige "mekanik" i stævnen. Så langt,
så man faktisk fristes til at stille sig ud på platformen, når man skal
sætte den på. - og der skal man jo lige tænke lidt på sikkerheden, når man
sejler alene ...

Jeg er meget enig med Harding i fordelene. Mht til at sætte forstaget derud,
der synes jeg dog man lige skal tænke sig om en ekstra gang. Det er muligt
det fjerner rortrykket på en B31, men det er bådens balance man roder med og
på nogle både kan det gå den gale vej, men en båd der ikke skærer korrekt
op.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 4S2VT)" <harding@4S2VTlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12023751820.678339854314533@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-02-08 21:53

Ballancen, sejlenes størrelse, trækcentre m.m. er noget som
regnes ud på sejlmagerens computer og sejlene skæres derefter.
Desuden skal bådens mastehældning stilles rigtig, da rortrykket
bestemmes af mastehældningen.
Der skal være lidt rortryk på kryds og et rorudslag på 3 - 5
grader vil være rigtigt, ved mindre udslag vil man miste højde,
og ved mere bremsesbåden.
Er rorudslaget mindre lægges masten agterover.
Er rorudslaget større rejses masten op.

M.h.t. stavemåden for en genakker så er der ikke patent på dette
og alle denævnte stavemåder findes i de forskellige sejlmageres
kataloger.

M.h.t. trimning af genakkeren så er der en del lighedspunkter
med stageholdte spilere trods den asymetriske form der medfører
at barmene ikke vil være i samme højde.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 20:21

Lige lidt genakker teori:

Jeg ser Flemming har et ret langt hal og sejler flyver ret højt oppe. Hvad
er gentligt det rigtige ? Det er jo godt at få sejlet op i luften, men en
genua vil man jo gerne have sidder helt nede ved dækket. Og/eller burde den
gå helt i top og helt i bund (når forliget er tot) og så være lidt smallere
??

Jeg er lige ved at købe ny genakker og spiler så tilgiv mig, at jeg går i
detaljer.

Staves det iøvrig genakker, gennaker, gennakker eller genaker ??

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 22:22

Hej Bjarke,

Som du kan se af mit indlæg, er min erfaring (og teoretiske viden)
begrænset ...
Men mine "forsøg" med at sejle i forskellige vindhastigheder og i
forskellige vinkler til vinden gav mig følgende tommelfingerregler ...
måske jeg bliver klogere efter endnu en sæson med asymmetrisk spiler,
men altså:

1. Jo mere man "skærer" og "jo mere vind" - jo mere skal nedhalet og
skødet sættes. Og omvendt ...
2. Ligesom med den "gammeldaws" spiler kan et barberhal være en god idé,
når vinden øger.
3. I let vind kan man gå rigtig højt med gennakeren ... 55-65 grader til
vinden. Herligt!
4. Sejlet er ikke egnet til sejlads på læns, men ved vinkler på op til
135-145 gradet kan man slække i nedhalet og skødet, så gennakeren mere
ligner en traditionel spiler - stor bue i forliget mindre i agterliget.
Evt. skubbe stagen mere frem (gerne til luv, hvis muligt) og bruge let
skøde.
4. Jo længere frem man kan få gennakeren jo mindre bliver den generet af
storen på læns, og det påvirker ikke balancen i båden mærkbart. Men på
"skæring" kan det naturligvis blive et problem ... specielt hvis båden
går hen og bliver læ-gerrig ... ;0) ... Der mener jeg stagen skal være
kort, om nogen overhovedet ...

Du må endelig ikke betragte mine billeder som et forsøg på at vise
noget, der er optimalt ... Som nævnt var jeg alene og der var let vind
og den var agterlig, så derfor var der slækket godt ud på nedhalet for
at få den luv spilerside ud i "fri luft", da jeg tog kameraet og
knipsede et par billeder ... I den situation kan "tack-barmen" godt være
en god meter over dækket og spileren stå pænt og trække godt - men
selvfølgelig er det afhængig af størrelsen, faconen, stoffet osv. osv.

Jeg har også prøvet at falde yderligere af (dvs. over 140 grader) og der
kan jeg kun få den til at stå, ved at spile "tack-barmen" ud til luv
vha. spilerstagen. Og så kan den jo stå som en almindelig spiler.

Bemærk venligst, at jeg kun taler om "cruising/leg" og min model er en
V5-asymmetrisk spiler - dvs. ikke specielt stor, da jeg gerne vil kunne
håndtere den alene, men samtidig skulle den også kunne klare lidt luft
"uden at eksplodere" ... Kapsejlads er jo en helt anden snak med diverse
regler, som jeg ikke har erfaring med i denne sammenhæng ...

Der findes jo meget forskellige facon'er: Nogle, som er velegnede til
skæring, andre, er der bedre til lænsende kurser og så alle varianter
imellem ... Det er vel et temperamentsspørgsmål ... Personligt vil jeg
gerne have en asymmetrisk spiler, der kan skære en hel del, da jeg
fortsat har den gamle symmetriske spiler til lænsende kurser.

Jeg er enig i Hardings advarende kommentar. I hårdt vejr, ville jeg ikke
bruge min "Storm-P"-løsning. Der sætter jeg gennakerens ene nedhalsblok
i et beslag helt ude i stævnens stålbeslag. Men jeg vil ikke have noget
siddende ude foran og da jeg stadig bruger mine gamle traditionelle
spilere, vil jeg helst ikke lave for meget om på min båd. Derfor den
noget primitive løsning med at bruge den eksisterende spilerstage.

Jeg ved ikke, om det gav dig noget input, du kan bruge, men det var mine
erfaringer fra sommeren, der dog ikke bød på megen spilersejlads...
Mange dage ønskede jeg mig mere en høj smal krydsfok ... ;0) ...

For at undgå at finde ud af den korrekte stavemåde, kan man kalde
gennakeren en 'asymmetrisk spiler' - hvis altså der skal to m'er i
asymmetrisk ... ;0) ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47ab5a22$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 22:45

Super input. Jeg er selv nybegynder på genn... nå nej.. asymmatrisk spiler

Du skriver V5. Er det et Quantum sejl ? Jeg er selv ved at bestille et V0
sejl til skæring, som i supplement til en spæringsspiler og en max læns
spiler gerne skulle give mig sejl til enhver vindretning og styrke.

Jeg knaldede min næsten nye V5-agtige ganakker i sommers. Sejlede med den på
en god lænser på agten for tværs i en god frisk vind. lå og svingede på 8-10
knob. Super sjovt. Ville ikke være et problem med spiler, selvom jeg var
alene. Men ak... min genakker erfaring lærte mig for sent, at når man har
den på den kurs og man er uopmærksom et øjeblik (jeg kiggede lige efter en
fiskekutter ved hornbæk) så kan den pludselig skære helt vildt hurtigt op.
En spiler var bare klappet og lagt båden ned på siden, men med genakkeren
havde skipperen slet ikke styr på situationen. Så genakkeren røg rundt om
stag og master og lamper og hvad ved jeg og kom lynhurtigt ned i hovedet på
mig i små stumper.

Så når du taler ned om din erfaring, så kan du nok forstå at jeg selv er ret
ydmyg.

Men jeg giver ikke op. Nu køber jeg en ny og jeg skal nok få styr på sådan
et bæst ...

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 23:59

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47ab7bf3$0$99014$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Super input. Jeg er selv nybegynder på genn... nå nej.. asymmatrisk
> spiler ....

Det er derfor jeg synes så godt om at følge de forskellige indlæg i
denne gruppe.
Man kan lære af såvel erfarne sejlere som af de ikke så erfarne ...

> Du skriver V5. Er det et Quantum sejl ?

Jep. Købt hos Jan Hansen på Amager. Det ser ud til at være god kvalitet.

> [...]
> til enhver vindretning og styrke.
>
> Jeg knaldede min næsten nye V5-agtige ganakker i sommers.

SNIP

> Så når du taler ned om din erfaring, så kan du nok forstå at jeg selv
> er ret ydmyg.
>
> Men jeg giver ikke op. Nu køber jeg en ny og jeg skal nok få styr på
> sådan et bæst ...

Bjarke, hvis du nu lover ikke at sige til nogen, så kan jeg her åbenbare
en af mine inderste hemmeligheder ...

På en singletur fra Helsingør til Lynæs i september 2006 "for jeg afsted
for en sydlig vind" med gennakeren sat.
Da jeg nærmede mig indsejlingen ned til Isefjorden forbi Hundested,
kunne jeg ikke holde den mere og fik den bjerget og sat genua og kunne
lige netop holde det afmærkede løb op med klodshalede sejl ...

Da jeg var kommet igennem løbet og gået over stag mod øst, opdagede jeg,
at spilerposen, som sad i søgelænderet hang ud over siden på båden. Så
jeg satte min "Haddock" til at styre og gik frem for at få posen og
spileren indenbords igen ...

Behøver jeg at sige mere? ... Posen var tom! Jeg var ikke opmærksom på,
at når spileren bjerges i en glat - næsten silkeagtig - strømpe, glider
den utroligt let ud af posen - og jeg idiot havde åbenbart ikke fået
lukket sejlposen ordentligt, inden jeg gik op på den høje kurs for at
holde mig i løbet. "Normalt" - med den almindelige spiler - bjerger jeg
den i læ af storen og trækker den ned i kahytten med fald og skøder i
sejlet. Det gjorde jeg ikke med den nye gennaker. Den kom i sejlposen
uden forbindelse til fald eller skøder ...

Men oppe til luv dækker storen og genuaen over posen og hvad der iøvrigt
måtte "snige sig ud af en sejlpose" ... Helt tåbeligt og ærgerligt ...
Flere timers eftersøgning var forgæves - og Jan Hansen smilede og sagde,
at det havde han dog aldrig været ude for før, da jeg bestilte en ny i
foråret ... Nej, jeg giver heller ikke op ... Men har fået en lektion af
de dyre ...

For flere år siden på vej mod Tylö (i kapsejladsen Hesselö - Tylö)
oplevede vi at vores flotte spiler simpelthen "eksploderede i tusind
stykker som en ballon" og alt, hvad der var tilbage var et grønt og et
røde sidelig og et gult underlig, der af en eller anden grund blev
stående som en trekantet ramme ... Da vi satte den anden spiler revnede
den - og så var det slut med spilersejlads på den tur ...

Nu er kapsejladsen lagt på hylden, men der er åbenbart stadig dyre
lektioner til dem, der ikke udviser rettidig omhu ... ;0) ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 01:01

Ja, man kan jo ikke leve af andres ulykker, men de hvis udvekslingen af
fælles ulykker kan få hyggelige træk i smilebåndende, så har man da fået det
ud af det....

Jeg har kun sprunget en spiler på læns en gang, men det var OK for den var
alligevel gammel og træt.

Jeg taler lige pt med en Rune Neumann hos Quantum Amager. Virker ret
kompetent. Jeg har lige sendt ham besked om at det er OK med V0'ere (glad
for at høre du er tilfreds) men også sendt ham en bule af spørgsmål han skal
besvare før der også skal en ny max spiler med i posen.

Tidligere har jeg bare sejlet med de flyvesejl jeg havde under devisen at
"det er bare en masse kvadratmeter". Men her til vinter har jeg fået en
stigende nysgerrighed for hvad der egentligt er optimalt. I har vist mærket
et par spørgsmål her i gruppen. Måske er det naturligt, når man står og skal
sende over 30.000 ned til sejlmageren....

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 01:45

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47ab9bad$0$99018$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

SNIP

> I har vist mærket et par spørgsmål her i gruppen. Måske er det
> naturligt, når man står og skal sende over 30.000 ned til
> sejlmageren....
>
> Bjarke

Helt bestemt ...
Og betaling to gange for nøjagtigt samme sejl - ja, det er:
#$¤%&/=>$$$!!!
.... :<( ... Men jeg havde jo stadig sejlposen og nedhalet ... ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-02-08 15:05

Hej,

Har I bemærket at DS holder et Foredrag om trim af rig og sejl

http://www.sejlsport.dk/sw16647.asp?KursusID=279

Skal vi mødes i Brøndby?

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 21:19

Det kunne da være sjovt. Intereessant emne og så kunne vi lave en hel
dk.fritid.sejlads-række ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet O9KRR)" <harding@O9KRRlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12024798440.322348231585728@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-08 04:25

Ja, jeg er også interesseret - der sker jo meget på den front siden vi som
juniorer lærte at hænge bomuldssejlene op efter aftensejladsen i klubben ...
og siden har indlæringen i høj grad været baseret på "learning by
doing-princippet" - og som tidligere nævnt, har det ind imellem været nogle
dyre lærepenge ...

Men jeg dukker kun op, hvis Harding - på æresord - lover, at han ikke er på
provison eller modtager andre naturalier fra DS for at "reklamere" for dette
arrangement ... ...

Er vi stadig lidt inden for emnet? ...

meddelelse news:47acb94e$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-08 09:21

Hej Flemming,

Så ses vi til foredraget hos DS.

Jeg er kun medlem af flere sejlklubber som hhv. formand og
bestyrelsesmedlem. Derfor bliver jeg løbende orienteret fra DS
om de mange aktiviteter som de udfører og deltager i til glæde
for alle os sejlere.
Jeg benytter mig af de tilbud som DS tilbyder, så som kurser
foredrag m.m. Desuden har jeg deltaget lidt omkring opbygningen
af hjemmesiden Danske Bådejere og også i et par år testet DLS
produkterne inden udgivelsen.
Er det arrangementer som relaterer sig til klubarbejdet betaler
klubberne for min deltagelse, ellers betaler jeg selv de
beskedne beløb, som det koster at dække min deltagelse ved et
arrangement.
Jeg har ikke noget økonomisk mellemværende med DS; men jeg
deltager gerne gerne i debatter om hvordan DS kan gøres endnu
bedre og komme ud til hele bredden af dansk sejlsport og også
hvordan DS over for omgivelserne kan medvirke til at vi fortsat
har muligheder for at udøve vores interesse.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-08 13:09

Jep. På gensyn!

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Harding E. Larsen (slet 73HEQ)" <harding@73HEQlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12025456160.432142949368252@dtext.news.tele.dk...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 09-02-08 15:51

Kære Harding.

Må det være mig tilladt at komme med "et indskud"
Du omtaler DS tit og ofte, og det er helt i orden med mig.

DS er vel en slags paraplyorganisation for alle sejlklubber
og er man medlem af en sejlklub/bådelaug kan man blive
optaget som medlem såfremt pågældende sejlklub/bådelaug
er medlem sådan har jeg forstået det når jeg læser DS's site.

Jeg kunne muligvis godt tænke mig at blive medlem, men jeg
har et problem. Vores Bådelaug er ikke medlem af DS, så
medlem kan jeg altså ikke blive eller HUR ?

Hvis min fornemmelse er korrekt, (altså sejlklub/bådelaug medlem
af DS så OK ikke medlem så 0) kunne du måske slå et slag
for sådan en som mig.

Mvh/Torben H.

Ps. Undskyld Kondrup det er jo gennaker det handler om i denne tråd,
håber du har fået noget du kan bruge.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-08 17:21

Kære Torben,

Ja det er vel ikke unaturligt at DS omtales i forbindelse med de
mange tiltag som de gennemfører for os sejlere.
På nedenstående link kan du læse mere om DS´vision, mission og
værdier, samt det vedtagne politikkatalog.
Det giver et godt indblik i sejlunionens mange arbejdsområder og
under kontakt de forskellige personers arbejdsområder.

M.h.t. en individuel tilmelding så skal du ringe på 4326 2188
for at høre nærmere; men hvorfor ikke få optaget jeres bådelaug
i DS, så både støtter I DS og nyder fordele af det som de
tilbyder.

Mvh/Harding

Fra : Torben Henriksen

Dato : 09-02-08 18:14

Tak for info Harding.
Jeg ved ikke om du glemte linket? men nu har jeg da et
telefon nr. at gå efter.
Med hensyn til optagelse i DS vil jeg bringe det op på
generalforsamlingen her i foråret, så må jeg se om det lykkes
De kan godt være noget tunge/sære i optrækket.

Mvh/ Torben H.

Harding E. Larsen (slet ZCY7V)" <harding@ZCY7Vlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12025743970.527458005875378@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-08 18:34

Ups.. ja det manglede; men her er det:

http://www.dansk-sejlunion.dk/sw168.asp

Ja du skal nok lave et godt forarbejde og samle de mange
argumenter sammen. Du kan sikkert få god hjælp fra DS.
Min erfaring er at det for det meste er motorbådsfolket som ikke
er interesserede, da de tror at DS kun er for kludesejlerne.
Intet er mere forkert.
Se bare dette link:

http://www.dansk-sejlunion.dk/sw27819.asp

Eller start på forsiden og gå deres mange emner igennem.

http://www.dansk-sejlunion.dk/

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-02-08 21:52

Kære Torben,

Her er de sidste nye informationer fra DS til din orientering.

Mvh/Harding

Nyhedsbrev nr 1 2008 fra Danske Bådejre
   Nyhedsbrev nr. 1 2008
Vi starter igen

Så starter Danske Bådejre igen på at udsende nyhedsbreve. Der
har været en længere pause i udsendelsen, hvilket skyldes
forskellige forhold.
Efter længere tid sygdom har Lars Hansen forladt sin stilling i
Dansk Sejlunion og Danske Bådejre. Denne ændring medførte at man
måtte revurdere form og indhold af Danske Bådejre. I
organisationen er der stor opbakning til projektet, som man
grundlæggende mener er rigtigt og nødvendigt, for at kunne
servicere de medlemmer af klubberne, som er bådejre og de
sejlere, som fortrinsvis benytter deres båd til tursejlads.
Tursejlads er, som en naturlig konsekvens af dette, lagt ind
under Danske Bådejre. Fremover vil Danske Bådejre blive bestyret
af undertegnede, som gennem de seneste 10 år har varetaget
tursejlads i Dansk Sejlunion.
Deter vigtigt at fastslå, at Danske Bådejre er rettet mod den
ovenstående målgruppe og er den hjemmeside hvor Dansk Sejlunion
præsentere sit arbejde for gruppen.
Indholdet på Danske Bådejere vil være koncentreret om:
Formidling af Danske Sejlunions samarbejde med nationale
myndigheder.
Formidling af internationale forhold der er relevante for
bådejere/tursejlere.
Dansk Sejlunion nuværende arbejde for tursejlere.
Forbrugeroplysning i bred forstand.
Emner som er direkte rettet mod båden.
Kommunikation mellem bådejere og mellem Dansk Sejlunion og
bådejre.
Indholdet på hjemmesiden genereres gennem Dansk Sejlunions
samarbejde med nationale myndigheder, internationale foreniger
og kontakter, aktive sejleres bidrag og samarbejdet med vores
professionelle samarbejdspartnere.
Jeg ser frem til at udvikle Danske Bådejre sammen med alle
aktive sejlere.
Danske Bådejere
Steen Wintlev

Kurser for Bådejere

I lighed med de sidste år har vi i foråret tilrettelagt en række
kurser og foredrag for bådejere. Emnerne er mangfoldige og
spænder fra Sikkerhed, Førstehjælp til motorlære og kanalsejlads.
Der er tilbud både øst og vest for Storebælt, således at prisen
kan holdes nede for den enkelte sejler. Se hele udbuddet på
hjemmesiden under Fordele/kursuskalender.
BEMÆRK: Tilmeldingsfristen er ofte 14 dage før arrangementet
afvikles.
Tilmelding og betaling foregår via Dansk Sejlunions hjemmeside.

Fordragsrække sammen med North Sails

Dansk Sejlunion/Danske Bådejere har sammen med North Sails
tilrettelagt en række foredrag, som alle handler om trim af rig
og sejl. Emnet bliver behandlet på sådan en måde at det er
relevant for sejlere uanset om de sejler kapsejlads, tursejlads
eller begge dele.
En veltrimmet båd og en behagelig sejlds er ofte synonym med en
hurtig sejlads, siger Direktør i North Sails Lars Bo Ive, som er
manden der har været med til at sammensætte dette gode tilbud
til sejlere over hele landet.
Foredraget kommer forbi Aalborg, Århus, Kolding, Oure, Bogø og
Brøndby. Deltagelse koster 100 kr. og der er enddog inklusiv en
øl eller vand i pausen. Tilmelding til kurserne i Aalborg, Århus
og Kolding er tæt sidste frist.
Hvis du vil læse mere om foredragsrækken skal du læse på
hjemmesiden under nyheder eller på
http://www.sejlsport.dk/sw27376.asp
Tlmelding og betaling foregår via Dansk Sejlunions hjemmeside
på : www.sejlsport.dk/sw16643.asp

Sejler er snart på banen

Dansk Sejlunions blad Sejler kan du finde i din postkasse i
løbet af mandag til onsdag i næste uge. Bladet er denne gang på
mange sider og på grund af de medsendte kataloger er det pakket
i folie. Dette betyder også, at dit brugernavn til Danske
Bådejre denne gang sidder på et løsblad sammen med din adresse.
Fortæl din venner i klubben, at de skal gemme løsarket, hvis de
vil ind på Danske Bådejres hjemmeside. Siden sidste udsendelse
af bladet har der været gjort et stort stykke arbejde for at
indhendte medlemsoplysninger fra klubberne.
Dette arbejde betyder, at en del tidligere medlemmer af klubber
bliver udelukket fra Danske Bådejre, mens forhåbentlig alle
nuværende medlemmer af klubberne modtager et blad og dermed et
brugernavn til Danske Bådejre.
Fremover vil der fra Dansk Sejlunions side blive fulgt op på
vores adressedatabase. Vi vil opfordre klubberne til jævnligt at
indberette medlemsdata, sådan at vores services bliver rettet
mod de rette personer. En god database er blandt andet essentiel
for log-in funktionen på Danske Bådejere hjemmeside.
Kanalsejlads

Kanalsejlads er blevet et stort emne i Danske Bådejre. I løbet
af januar har det fået sit eget menupunkt under Sejlads. Væksten
i området skyldes ikke mindst de mange frivillige, som øser af
deres erfaringer og viden.
Ove Hansen har længe været en stor bidragsyder til området. Hans
mange ture gennem Europa og hans systematiske indsamling af
oplysninger har været til glæde og inspiration for mange
kanalsejlere.
Sammen med Ove Er der nu samlet en lille gruppe, som prøver at
kortlægge kravene til sejlds med større både på de europæiske
vandveje. Denne opgave er ikke nem, da det ser ud til at hvert
land næsten har sine egne regler. Danske bådejre håber i løbet
af foråret at kunne bringe nyt om dette område.
Belgien er også taget under behandling. Kitty og Otto Grove, som
har sejlet et par år i Belgien, giver med deres rejsebreve og
dejlige billeder inspiration til sejlds i Belgien. Deres bidrag
burde næste honoreres af den Belgiske stat, da ders glæde ved
sejlads i Belgien stråler ud af rejsebrevene.
Er der andre der gerne vil bidrage med oplysninger,
beskrivelser, erfaringer og lignende, som kan være til nytte for
andre sejlere, er man velkommen til at kontakte Danske Bådejere
på info@danskebaadejere.dk
Et kommende område bliver chartersejlads på de indre vandveje.
Sejlads på floder og kanaler kunne genem charter også blive et
tilbud til os, der er arbejdsramt.
Tilbud fra samarbejdspartnere

Hvis du står for at skulle handle båd, skal du være opmærskom på
det tilbud Maritim Finans har til medlemmer af Danske Bådejre.
Tilbuddet betyder at du nemmere kommer igennem en succefuld
handel.
Du kan læse mere om tilbuddet på Danske Bådejres hjemmeside
under fordele.
Dansk Sejlunion har fornyet sin aftale med Codan, så medlemmer
af klubber under Dansk Sejlunion opnår endnu flere fordele ved
at tegne forsikringer i Codan.
Du kan læse om dette tilbud på hjemmesiden under køb, Salg og
Jura/bådforsikring
Næste nyhedsbrev

Fremover vil der ikke ganranteres nydhedsbreve hver 14. dag.
Nyhedsbrevene kommer, når der er tilstrækkeligt med relevante
nyheder. Det næste nyhedsbrev kan jeg allerede nu annoncere vil
være hos dig i løbet af en uge.
Indholdet vil være centreret om Bådudstilling, hjælp til vores
eliteafdeling, terrorsikring af lystbåde og forburgeroplysning
som emne på hjemmesiden og andre nyheder fra sejlernes verden.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 10-02-08 00:03

Hej Harding
Tak for div.info omkring DS. Sådan et nyhedsbrev har sin
berettigelse her kan man følge med i hvad der sker på højre
plan til gavn for os alle, så hvorfor ikke være positiv og gå
ind for en tilmelding, men det kræver en del benarbejde
eller det pænere ord for samme - lobbyarbejde -

Mvh/Torben H.

"Harding E. Larsen (slet KXN9C)" <harding@KXN9Clarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12025906990.0301932116518167@dtext.news.tele.dk...

Fra : Per Nordahl

Dato : 10-02-08 11:32

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47acb94e$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Det kunne da være sjovt. Intereessant emne og så kunne vi lave en hel
> [...]

Nu kom jeg ligeledes til at taste tilmelding/bet. til DS

Synes returmelding på mail ser lidt underlig ud!!
(Går ud fra de mener sidste tilmelding d. 4/3
og at det afholdes 12/3) Kan Misforståes.

Altså kursus nr. 279 d. 12/3-08.

Bjarke, m.v. Bestil du bare vores egen række

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 11:50

Ja, jeg sad med samme usikkerhed efter tilmeldingen, men har sat onsdag, den
12. marts kl. 19 i kalenderen, og ser frem til en spændende aften i Brøndby.
På gensyn! Hvilken række har I bestilt?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

PS - Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, at det er lettere at købe for
U$ 1.000 over nettet i en "marinebutik i Seattle" end det er at tilmelde sig
et kursus til kr. 100 i DS i Brøndby ... ...

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
> meddelelse news:47acb94e$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

SNIP

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-02-08 12:41

Hej,

Ja jeg klikkede i boxen: Bankoverførsel.
Jeg undrede mig også over tilbagemeldingen hvor
bankkontonummeret ikke er nævnt.
På DS´hjemmeside nederst står deres bankkontonummer.
Det anvendte jeg med angivelse af det ID nummer der kom i
tilbagemeldingen.

Hvor mange rækker reserverer vi?

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 23:14

Så er jeg også tilmeldt ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet Z6VYN)" <harding@Z6VYNlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12026440020.400070743993339@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 18:42

<smile> Hvor meget rabat får man hos sejlmageren, hvis man selv har sejlpose
med ?

Jeg har i dag bestilt en V0'er og en MAX spiler. Jeg fik svar på alle mine
spørgsmål, men også ret i, at der var en fejl i deres database over den
optimale størrelse på max spileren. Så de har genberegnet deres mål til min
bådtype og rettet i deres database. Efter sådan en iver kan man jo næsten
kun falde om på ryggen og bestille et sejl mere.

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message

snip

Fra : Kondrup

Dato : 07-02-08 16:27

Fra : Kondrup

Dato : 08-02-08 11:56

Fra : Carsten Jensen

Dato : 08-02-08 19:59

Den Fri, 08 Feb 2008 14:04:41 +0000 skrev Harding:
> Har I bemærket at DS holder et Foredrag om trim af rig og sejl

Hvorfor er det mere fikst at lave spam med en reklame for et kursus hos
DS end for en lækker indbygningsskærm?

DS er en forening der lever af kontingenter og dertil sælger det kursus
for 100 kr,- pr. deltager? Hvad er det lige ved den reklame, der er bedre
end den der reklamerede for skærme til båden?

> Skal vi mødes i Brøndby?

Næ, ellers tak - men tak for din indsats til fremme af gruppens
kommercialisering.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 08-02-08 21:27

Den Fri, 08 Feb 2008 19:23:26 +0000 skrev slet B3W9W:
> Dansk Sejlunion er alle sejleres forening. Er du medlem af en lokal
> sejlklub er du også medlem af DS og betaler kontingent til DS.

Blah blah - du vil bare reklamere for en virksomhed der lever af at sælge
serviceydelser i stedet for produkter. Og som har lavet deres hjemmeside
til en reklameportal.

Til gengæld kan man sjovt nok ikke læse, deres vedtægter, beretning eller
budget. Men det er nok bare en fejl.

> Det er ikke kommercielle arrangementer hvor
> man reklamerer for et produkt som strengens indleder gjorde; men et
> oplysende arrangement for os sejlere.

Jeg har nok lidt svært ved at se, hvordan et arrangement der kan
indbringe kr. 20.000,- for en enkelt aften, ikke bør kaldes kommercielt?
Især når man som DS kører det over flere aftener. Ren pengemaskine.

Bortset fra det, så var VisioTech Scandinavias indlæg vel også blot
oplysende? Det oplyste om en ny pladsbesparende tv-skærm til indbygning,
til glæde for os sejlere. Hvordan er det lige man trækker grænsen?

> Vil du lære noget må du deltage ...

Eller se fjernsyn på min fladskærm. Det kan undertiden også være ret
oplysende.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 08-02-08 21:55

Den Fri, 08 Feb 2008 21:01:34 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> DS er jo vores klub og det er ikke commercielt når Harding foreslår vi
> mødes i klublokalet. Tværtimod.

Jeg er sådan set ikke specielt optaget af om ting er kommercielle eller
ej. Tvært imod - jeg synes det er fedt at blive oplyst om nye loddemidler
til aluminium, lækre japanske vanter og alt muligt andet der kan lette
mit sejlerliv. Og jeg forventer at alle vil have penge for deres
ulejlighed med at fremstille de produkter. Det er fint med mig.

Jeg er til gengæld ret optaget af om folk skoser andre for at reklamere,
for derefter selv at gøre det.

Nu vil jeg ikke beskrive DS som en kvalm kommerciel klub af selvfede
mennesker der under dække af at tale sejlernes sag, gør hvad de kan for
at forgylde sig selv. Det er jeg trods alt for fin til. Men jeg håber da
ikke at sejlershoppen.dk giver underskud. Og på deres side for
tursejlads, ser jeg at de hjælper f.eks. Codan forsikring med at oplyse
om deres tilbud.

Fordelen ved Visiotech Scandinavia er i denne sammenhæng at jeg trods alt
ikke behøver at melde mig ind i noget, for at kunne anskaffe deres
fladskærme til indbygning. Så de er i virkeligheden nok mere min
leverandør af sejlerglæde end DS.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 08-02-08 22:24

Den Fri, 08 Feb 2008 21:38:18 +0100 skrev Flemming Torp:
> Nu kan det vre svrt at vide, om du stiller et bent sprgsml - eller du
> bare vil provokere ... ;0) ...

Ingen af delene.

> Det vil typisk vre en virksomhed eller en person - der *for egen
> vindings skyld* og typisk uopfordret - tilbyder en vare eller en
> service. Det vi klader SPAM.

Så vidt jeg forstår dig, må det springende punkt være "egen vinding"?

> Det kan strkt betvivles, at Harding har noget personligt konomisk
> udbytte af afholdelsen af dette foredrag.

Det kender jeg altså ikke noget til. Men så vidt jeg læser Hardings
sædvanlige indlæg om DS, virker han nærmest gift med foreningen. Jeg ved
ikke hvad han får ud af det.

> Og emnet er givetvis relevant for en stor del af gruppens sejlbdslser/>
> bidragydere.

Netop! Hvem vil ikke gerne have en lækker indbygningsskærm i sin turbåd.
Eller undskyld - var det et kursus til kr. 100,- du mente? Men hvorfor
skal det promoveres i det her forum - sådan helt uprovokeret?

> Er det svrt for dig at se forskellen p de typer to henvendelser?

Ja, det er det. DS er i markedet for at tjene penge, og Visiotech
Scandinavia er i markedet for at tjene penge. Den eneste egentlige
forskel jeg kan se på de to reklamer (og alle de andre jeg i tidens løb
har læst her i gruppen), er at DS tilsyneladende ikke selv står bag
markedsføringen. Men det er efter min mening en formalitet.

> At tale om fremme af gruppens kommercialisering med udgangspunkt i, at
> Harding omtaler et - for en stor del af gruppens lsere srdeles relevant
> kursus afholdt i DS regi (som mange af os er medlemmer af via vort
> medlemsskab af en sejlklub f.eks.) er - efter min mening - helt ude i
> hampen ... og bekrfter min personlige mistanke om, at du ikke er helt
> habil i denne sag ...

Gad vist hvor mange der ville være medlem af DS, hvis de fik at vide at
det var frivilligt, og at de kunne spare penge på at lade være.

Jeg er ligeglad med om der bliver reklameret mere eller mindre åbenlyst i
den her gruppe. Jeg er glad for at blive oplyst om stort set alt det nye
jeg kan købe til båden. Jeg elsker at læse tilbehørskataloger og drømme
om alt det pragtfulde jeg kan fylde i skibet. F.eks. vil jeg gerne en dag
have en lækker indbygningsfladskærm. Og nu ved jeg så at den kan fås fra
Visiotech Scandinavias forhandlere. Det er da for sejt!

Jeg synes der skal gælde lige regler for alle.

Til orientering er jeg ikke frivilligt medlem af DS. Det er ikke min
klub. Og de tilbyder ikke ting til priser som er så fordelagtige at jeg
vil købe dem.

Mvh

Carsten

PS! Jeg ved ikke hvor dine danske specialtegn er blevet af - det er ikke
mig der har fjernet dem.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 08-02-08 22:41

Den Fri, 08 Feb 2008 21:26:18 +0000 skrev slet EA5WN:

> Det er da kedeligt at du ikke lader dig orientere om vedrørende emner i
> den gruppe af menneskers interesse som du er dumpet ned i.
> Prøv at starte med at læse på DS´hjemmeside, du kan begynde med:
> http://www.dansk-sejlunion.dk/sw26585.asp

Prøv selv klovn. Og fortæl mig så hvad jeg skal læse ud af en fejl 404?

> DS er en levende organisation for alle os sejlere.

Som tjener penge på os sejlere (jeg erindrer lige om f.eks. DLS). Men det
er i orden - det er bare ikke mindre kommercielt end Visiotech
Scandinavia, loddemiddel-til-aluminium-firmaet eller alle andre
virksomheder.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 08-02-08 22:53

Den Fri, 08 Feb 2008 21:41:14 +0000 skrev Carsten Jensen:
> Prøv selv klovn. Og fortæl mig så hvad jeg skal læse ud af en fejl 404?

http://www.dansk-sejlunion.dk/sw26585.asp

For dem som prøver dette link, er det ikke det der giver 404, men derimod
det link der ligger på den side der vises, og som angiveligt skulle vise
DS vedtægter.

Mvh

Carsten

Fra : Kondrup

Dato : 08-02-08 19:08

Fra : Carsten Jensen

Dato : 09-02-08 20:25

Den Sat, 09 Feb 2008 03:33:54 +0100 skrev Flemming Torp:
> Nh, du vil tilsyneladende hellere holde gryden i kog og fremture med
> dine hjst "spektakulre og lidt konstruktive synspunkter" ...

Mit synspunkt er såmænd konstruktivt nok, nemlig at du (og andre, men du
var den første hystade) skal lade være med at revse folk for at oplyse om
smarte pladsbesparende løsninger til bådene, når du ikke deler samme
huskekager ud til folk der fremmer bestemte kommercielle foretagener, som
du tilfældigvis støtter.

> Du ville vel ogs falde over mig, hvis jeg i et indlg i gruppen her
> fortale, ...

Nix - det er dig der falder over folk. Som jeg tidligere skrev, har jeg
ikke noget imod kommercielle indlæg. Uanset om de handler om
indbygningsskærme fra Viviotech Scandinavia, søkort med rettelser fra
Weilbach, handsker og alt muligt andet fra Masnedø Marine Center eller
hvad ved jeg, synes jeg det er rart at blive oplyst.

> Vi kan alle have forskellige meninger om DS's rolle og funktion, men at
> de skulle vre i markedet for at tjene penge er vist ikke en af dem. Er
> du ikke i fuld gang med at rette smed for bager her?

En organisation med bl.a. ansat direktør, medierettigheder, webshop og
udgiver af et elektronisk søkort til markedspris, er efter min mening
kommerciel. De vil gerne tjene penge på deres aktiviteter, og så spiller
det altså ingen rolle at de tilfældigvis giver udtryk for at arbejde for
"os alle sammen".

Det er meget muligt at DS ikke med det specifikke arrangement er skarpt
kommercielt orienteret, men det kan altså indbringe 20.000,- kr. og det
er efter min mening svært at forestille sig at det er
omkostningsneutralt. Og det er endnu sværere at forestille sig at North
Sails som stiller deres erfarne sejlmagere til rådighed som foredragere,
ikke også skulle have en kommerciel interesse i arrangementet.

> "En sten kan ikke flyve, Morlille kan ikke flyve - ergo er Morlille en
> sten" ... ;0) ...

Tja - en pris kan filantropisk fastsættes efter produktionsomkostningerne
eller kommercielt efter markedsniveauet. DS fastsætter priser efter
markedsniveauet (jeg nævner i flæng prisen på sjusglas og DLS). Ergo er
DS kommercielle. Og det er efter min mening fint.

> nyhedsgruppen dk.fritid.sejlads til en - for udbyderen - gratis
> reklamesjle for alt imellem himmel og jord ... bare du synes det
> omhandler noget spndende til din bd.

Det er såmænd allerede en reklamesøjle for alt mellem himmel og jord. Du
hænger dig bare i nogle formaliteter om, hvordan reklame må formuleres,
men i realiteten bliver man i gruppen ganske ofte vejledt i, hvad der kan
købes, hvor og til en fordelagtig pris.

> reduceret til dig og mske ganske f andre ligestillede og dine drmme ...
> og med al respekt, s ville det nppe vre et srligt attraktivt "medie" for
> annoncrerne ...

Arh ... mon dog ikke - jeg er trods alt en af dem der ikke ved, hvordan
man sejler rigtigt - en landkrabbe der ligner en amerikansk turist på
vandet. Jeg vil jo bare have alt muligt teknisk udstyr til at ødelægge
oplevelsen med. Jeg er da et oplagt offer for deres nedrige
komponentpusheri.

> (Du lyder ivrigt til at vre s naiv at tro, at der pt. kun findes n
> leverandr af "en lkker indbygningsfladskrm" - haha - patetisk ...).

Haha selv. Hvis du skal være spydig skal du nok holde dig til ord du
kender betydningen af. Når du skriver "patetisk", mener du så "ophøjet",
"værdigt" eller "lidenskabeligt"? Eller bruger du det som en direkte
fordanskning af noget du har set i en amerikansk film?

> ... siden i gruppen her haft en diskussion om en bidragsyders mulige
> relation til en producent, hvor vedkommende af en enkelt - eller var det
> to? - kvrulant(er) - fejlagtigt efter min opfattelse - blev beskyldt for
> at vre i "ledtog med producenten" ...

Jeg er med garanti ikke i ledtog med nogen producenter som kunne tænkes
at ville levere praktisk anvendelige produkter. Jeg er hovedsageligt
beskæftiget på et universitet, og selv om de også driver kommerciel
virksomhed, er det altså næppe direkte til "bådfolket".

> Gad vide om din indsats er lige s uegennyttig?

Det kan du tro - jeg kender ikke nogen fra Visiotech Scandinavia, eller
fra deres tre leverandører af indbygningsskærmen, og jeg har heller ikke
selv anskaffet en. Jeg vil gerne lige overbevises om at den rent faktisk
kan holde til at sejle. Til gengæld ser jeg at de har en mp3-solbrille
med Polaroid-linser, og det ser da nyttigt ud til søbrug.

Men skidt - jeg tror mit synspunkt er kommet igennem, og det er fint nok.
Du behøver ikke at være enig.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 09-02-08 20:33

Den Fri, 08 Feb 2008 22:12:37 +0000 skrev Harding:
> Dit sprogbrug er ikke egnet for denne gruppe ...

Hold nu op Harding. Hvis der er noget i mit sprog du ikke forstår skal du
da bare spørge.

> ... og det er ud til at du er uden for pædagogisk rækkevidde.

Ja - set fra bestemte pædagogers synspunkt kan der godt være lidt højt
op. Men tro mig - det er bare et spørgsmål om øvelse. Der er ingen grund
til at give op, selv om det ser håbløst ud.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-02-08 10:35

Den Sat, 09 Feb 2008 20:49:07 +0000 skrev Harding:
> Det ser ud til at du har bevæget dig uden for dit interesseområde ...

Nåda. Tror du godt at du kan gætte hvad jeg interesserer mig for?

> Herunder områderne og antallet af indlæg i 2007.

Og der fik du så 0 (nul) rigtige ud af 11 (elleve) gæt. I 2007 har jeg
skrevet omkring en halv snes indlæg, og ingen af dem var i grupperne på
din liste. MÃ¥ske du skal holde dig til ting du kan finde ud af?

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 13:43

Hej igen Kondrup,

Din tråd løb vist noget af sporet og fik unægtelig startet en debat, der kom
vidt omkring. o ...

For at komme tilbage på "kursen", har jeg kigget lidt i min sejlmagers
brochure (ups - det var bestemt ikke ment som en reklame!), hvori der også
står lidt
om trim osv. af asymmetriske spilere ... Her fra side 53 har jeg klippet
dette:

"Er et bovspryd nødvendigt? Hvad gør det?

Et bovspryd vil forhøje den asymmetriske spilers

karakteristiske ydelse betydeligt. Det tillader sejlet

at komme længere væk fra storsejlets vindskygge.

Det tillader også sejldesigneren at forøge omfanget

af sejlet mærkbart, og dermed at forøge arealet.

Desuden gør et bovspryd det lettere at håndtere

sejlet, specielt at bomme. Under en bomning glider

sejlet lettere forbi forstaget. Hvis bovsprydet er

langt nok, kan sejlet bommes indenfor halsnedhalet,

mellem nedhalet og forstaget.

KAN EN NORMAL SPILERSTAGE BRUGES?

Ja. Faktisk sætter mange high performance

etskrogsbåde ligesom VOLVO 70`og Open 60 deres

asymmetriske spilere på en konventionel måde.

Et spilerskøde, der løber gennem den udenbords

ende af spilerstagen, tager halsnedhalets plads. Brugen

af en konventionel stage tillader halsen at blive

halet til luv, som vinden flytter sig agterud i forhold

til båden, og således få sejlet væk fra storsejlets

vindskygge. Det gør en asymmetrisk spiler meget

mere effektiv på agten for tværs og læns. Ikke alle

måleregler tillader at en asymmetrisk spiler bruges

på denne måde og forlanger at halsen fikseres på

centerlinen. DH 2002 og LYS som er mest brugt i

Norden tillader den asymmetriske spiler må sættes

på spilerstage."

Hvordan det helt præcist fungerer i praksis, ved jeg faktisk ikke, men jeg
vil ved lejlighed forhøre mig om det.

Du kan selv downloade brochuren her:
http://www.sejl.dk/Quantum-DK/downloads.htm

Den fylder 7-8 MB, så jeg håber ikke du har en gammel modemforbindelse ...

Når jeg "leger med" spilerstageløsningen, hænger det jo sammen med, at jeg
har sådan en og ikke er helt vild med at sætte nye ting og sager ud i
stævnen ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 10-02-08 18:54

[Snip - Gennaker på spilerstage]

Den må da så skulle sættes meget lavt (stagen) eller også er gennakeren
væsentligt reducerede i størrelse.
Vi sejler ofte med gennaker på Safir'en til diverse kapsejladser og der er
ingen tvivl om at det rykker.
Der sejler vi med flyvsejlet sat i stævnen, i en blok og når det er sat
hårdt er der 5-7cm luft til sejlet går i top.
Hvis det skulle sættes på stage, skal stagen holdes nede i stævnen med et
ekstra nedhal. Det er så også fint nok, men stagen er jo ikke til at holde
på plads, når man bommer og stagen kommer på læ side.

Det mest rigtige er stadig et ind/ud-træksystem, med 3 wire til aflastning.
Det gør også bovsprydet ikke behøver at være vildt stor i diameter og dermed
fylder for meget på fordækket.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 22:30

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> aflastning.
> Det gør også bovsprydet ikke behøver at være vildt stor i diameter og

Hej Leon,

Helt enig.

Spilerstagen skal - på en almindelig kølbåd monteret på mastebeslaget -
sidde over forpulpittet og nokken vil sidde lidt foran forstaget, så jeg har
selv lidt svært ved at se fidusen ... ikke mindst ved bomning. Der er det
vel ligesom med den traditonelle spiler? Dog kan jeg se, at hvis man vil
have gennakeren spilet noget til luv, kan stagen være en god idé, idet man
dér kan få nokken længere ned. Min gennaker skal nu ikke hales så hårdt ned
som du beskriver. Der er typisk ½ - 1 meter fra dækket og op til halsbarmen.
Hvis man kun har en gennaker (sådan har jeg valgt at stave ordet, Bjarke),
kan stagen dog være en god hjælp på lænsende kurser ... Hvis man ikke har et
rigtigt "gennaker bovspyd", kan spilerstagen være et godt alternativ ...

I frisk vind bruger jeg ikke stage, men sætter nedhalet til halsbarmen i et
beslag helt fremme i stævnen. På min svogers gennaker er der ved gennakerens
halsbarm et bændsel med velcrobånd, som man kan sætte rundt om forstaget, så
gennakerens halsbarm ikke trækkes skævt ud til læ, når man slækker nedhalet
.... Om det er smart kunne jeg nu ikke rigtigt finde ud af ... Vi havde meget
let vind da vi prøvede den.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 10-02-08 23:40

> [...]
> vil have gennakeren spilet noget til luv, kan stagen være en god idé, idet

Ja, jeg kan godt se at det kan være endnu svære at få sat den rigtigt, hvis
man har "panikhåndtag & Søhegn".
Nu sejler vi kun med gennaker på skæring, men jeg kan godt se fidusen med
stage mere til luv, hvis man ikke har en plat-spiler.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 09:00

> Hvis man kun har en gennaker (sådan har jeg valgt at stave ordet, Bjarke),
> [...]

Hej,

Efter at have læst og hørt en del forskellige udtaler og stavemåder om dette
specielle sejl var nysgerrigheden jo vakt.

Et kig på "wiki" gav følgende forklaring og stavning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gennaker

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 19:35

Super, så vil jeg stave det på den (engelske) måde. - og glemme alt om den
finere forskel på en asymm.spiler og en gannaker.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 00:57

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47b0955b$0$89174$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Super, så vil jeg stave det på den (engelske) måde. - og glemme alt om
> den finere forskel på en asymm.spiler og en gannaker.
>
> Bjarke

Jan B. Hansen - sejlmager - siger, at der ikke er forskel i hans verden

Flemming Torp
Gimle/DEN-61