Eberspächer eller Webasto
Fra : Flemming

Dato : 05-02-08 10:14

Hej
Jeg vil have varme i båden og overvejer et af ovenstående mærker for
luftvarme. Har brug for ca. 4000 W.
Prisen ser næsten ens ud.
Hvad vil i foreslå?
Jeg vil selv montere.
MvH
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 10:40

Hej Flemming,

ikke alene ser prisen ens ud... det gør designet vist også.

Jeg har selv Webasto - så det vil jeg IKKE anbefale !

For ca. 1 år siden købte jeg en Webasto pakkeløsning som viste sig mere end
problematisk, idet der var mangler, fejlagtig installationsanvisning,
forkert medsendt styrekabel... og frem for alt.. en ekstrem dårlig kontakt
med Webasto DK.
Efter at have brugt måneder på at få fat på en (nogenlunde) ansvarlig person
i firmaet - endte det hele med at jeg selv måtte løse problemerne (med god
hjælp fra andre der havde haft med Webasto at gøre).
Efter endt installation fortsatte farcen da hele installationen skulle
godkendes - pludseligt rendte Webasto fra alle tidligere aftaler (igen igen)
og det blev med forhandleren som aktivt pressende mellemled (og som til
sidst tilbød at betale for kontrollen), at der endelig kom en "professionel"
ud for at godkende anlægget - hvilket blot resulterede i at da han havde
forladt min båd, virkede fyret ikke mere... han havde efterladt det med løse
stikforbindelser
Kort og godt: dét firma har ikke styr på noget som helst - og det er faktisk
synd, for varmeren i sig selv er ok og giver også i denne kolde tid en rar
temperatur i båden.

På bundlinien viste det sig at jeg kunne have købt en bedre løsning med
bedre support - for de samme penge det endte med at koste mig at "spare" i
første omgang.

Gå efter et mærke og en forhandler der giver god service og een der holder
sine løfter - jeg vil anbefale Kjøller - idet dét firma var utroligt
behjælpsomme under mine mange kvaler - også selv om de vidste at jeg jo
havde købt konkurrentens produkt.

venlig hilsen

JN

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 05-02-08 12:21

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> "Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Jeg har begge modeller dog vandbårent i mine biler, mange af komponenterne
webastoen larmer lidt mindre. De er meget ens i opbygningen, bla.
styreboksen er den samme køb den evt på www.ebay.de det gjorde jeg det var
ca. 1/2 pris af dk.
mvh Henrik Kolle

Fra : Jens Jespersen

Dato : 05-02-08 12:32

Hej Flemming.

Jeg har selv et Eberspächer Airtronic D4 og er meget tilfreds med det -
eller har været det indtil for et par uger siden. Det er pt. i stykker, men
har fået MASSER af gode råd og vejledning fra Kjøller, fået mailet diverse
danske monteringsvejledninger derfra, og det ender såmænd nok med at fyret
bliver sendt derover. Jeg kan kun anbefale at købe et ved Kjøller.

Mvh. Jens
PS - jeg har ingen forbindelse med Kjøller, men synes de bør roses
PPS - opretter en ny tråd vedr. fejlen på mit fyr - hvem ved - måske er her
en som har et par guldkorn......

Fra : HH

Dato : 18-02-08 13:38

Hej,
Jeg stod i præcis samme valgsituation for 2 år siden, og efter mange
overvejelser valgte jeg Webasto, og har selv installeret. Har købt hos
en lokal forhandler som leverede de nødvendige
installationskomponenter. Webastoen har kørt helt upåklageligt og er
meget, meget lydløs, men jeg har også gjort meget ud af støjdæmpning
(Varmer sidder i isoleret motorrum, alle slanger har lyddæmpere osv.)
Se her:

http://picasaweb.google.com/hhmcsv/Beason31DancingWave/photo#5126851603957156226

Jeg synes at Eberspächeren er for dyr, selve varmerens pris er omtrent
den samme, men Kjøllers monteringssæt er efter min mening alt for
dyrt. En af grundene til mit valg var også, at hos Kjøller (som jeg i
øvrigt altid har fået fin service og vejledning fra i andre sager) kan
man ikke undgå den "rustfrie monteringsboks". Den er måske OK, hvis
man skal have varmeren placeret i en kistebænk eller lignende hvor det
kan risikeres at grej kan lægge sig op ad varmeren. Men hvis det er et
rum dedikeret til varmeren (motorrummet i mit tilfælde), så er kassen
mest i vejen.

Webastoen har nu kørt helt fejlfrit i 2år, starter uden vrøvl og
termostatreguleringen virker fint. Det betyder, at om sommeren så
kører varmeren ned på en meget lav ydelse når der er blevet varmt, og
det betyder igen at man kan have den kørende når man sover - den kan
faktisk slet ikke høres så.

Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 19-02-08 19:09

Hej HH, Flemming m.fl.
Jeg tror de to produkter er meget eens! - de konkurrere jo osse om de
samme kunder.
Har haft en Airtronic D4 i 5 år og den har bare fungeret 100%, og jeg
tror at hos begge firmaer kan der selvfølgelig være svipsere.
Jeg har iøvrigt en ret almindelig installation: Med enheden i den store
kistebænk (iført sin rustning) og 3 afgreninger i salon, agterkahyt og
toilet/Bad (ahhh!), - og den eneste lyd man kan høre er brændstofpumpens
svage tikken.
Vi købte på en bådudstilling og pruttede kraftigt så vi fik både %'er på
enhed og installationssæt, så det kan vi varmt anbefale andre.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : N/A

Dato : 19-02-08 21:42

Fra : N/A

Dato : 19-02-08 19:09

Fra : HH

Dato : 19-02-08 12:42

Hej SørenH!

Jeg tror du har ret, de er ret ens, og derfor ender det let med, hvor
man kan få varmer+tilbehør billigst og med en leverandør i nærheden.

Du nævner brændstofpumpens klikken. Ja, når man har fået styr på
støjen fra varmeren selv og fra den susende luft ind og ud af diverse
slanger, så er det brændstofpumpens tikken som skal fjernes.
Lav en lyddæmper sådan her: Pumpen lægges i et stykke (ca. 25cm) 100mm
luftslange omviklet med 25mm motorrumsisoleringsskum og med to
endebunde af det samme skum med et radielt snit til slange og
ledninger. Så høres der ikke mere til den!

Jeg har i øvrigt monteret selve varmeren på gummifødder, så båden ikke
virker som violinkasse for støjen: Fire udstødningsophæng fra T.
Hansen til 10kr stykket gør arbejdet:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1660461419&n=-2027202678&pn=-2027202674

Hans-Henrik

Fra : HH

Dato : 19-02-08 12:54

Hmmm, jeg synes at min post forsvandt, så jeg prøver igen:

Til SørenH og alle andre!

Ja, jeg tror også at de er ret ens teknisk, og derfor bliver det til
hvor man kan få varmer og tilbehør billigst og fra en rimelig lokal
forhandler der skønnes kompetent.

Til klikken fra pumpen: Kan fjernes fuldstændigt ved at lade pumpen bo
i et rør af luftslange, 100mmØ omviklet af motorrumsisolering og med
endebunde af samme med en radial slids til rør og ledninger.

I øvrigt har jeg forhindret at varmeren kan bruge mit skiv som
violinkasse ved at montere hele balladen på 4 stk udstødningsophæng
fra T. Hansen til 10kr/stk!

Se her:

Fra : SørenH

Dato : 19-02-08 21:42

Hej Hans-Henrik
Dit indlæg kom med i første hug!
Fin ide. Jeg ledte efter (og fandt)en tilsvarende dims til at montere
min membran-brugsvandspumpe på, så jeg ikke fik høreskader hver gang jeg
skulle sætte vand over til kaffe & cognac.
Det virkede! Larmen blev til en blød brummen.
Men den dæmpede tikken fra varmerens pumpe er jeg nu ikke så ked af,
idet den fortæller mig om fyret kører for fuld hammer eller
vedligeholdelseskørsel. Man ka jo bare skrue lidt op for Johnny Madsen
på anlægget så ka tikkeriet absolut ikke høres længere
Hilsen
SørenH
Marie af Næstved