Renovering af kompas
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 08:49

Hej,

da jeg nu vil prøve at redde et kompas som jeg har fået af en god ven og som
jeg gerne ville montere i min båd, er jeg nødt til at spørge her om nogle
ved hvilken type vædske man kan hælde i et sådan.

Der er tale om et kompas af mærket Cassens & Plath - og jeg har selvfølgelig
forespurgt hos det tyske firma - og deres svar var prompte og klart at de
foreslog at jeg sendte kompasset ned til dem for reparation - eller at jeg i
det mindste købte deres kompasvædske.
Det har jeg såmænd ikke noget imod at gøre... men... hvis det vitterligt
forholder sig som jeg har læst i nogle andre gamle men alligevel ikke helt
skråsikre indlæg på nettet - at man bruger lampeolie, så synes jeg jo ikke
at der er grund til at blive tørret på den konto

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 09:47

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skråsikre indlæg på nettet - at man bruger lampeolie, så synes jeg jo ikke
> at der er grund til at blive tørret på den konto

For det første:
Den med lampeolien er: Lamperøg

Det kompas du har, er fra en af de rigtig gode fabrikker.
Efter min menigg, er der kun en, måske to veje at gå.
Enten at sende det ned for rep, eller måske først lige spørge hos Weilbach?

MVH
Egon

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-02-08 13:25

Jeg vil helt klart anbefale du tager kontakt til weilbach.

De renovere, renser og polerer osv osv Plath kompasser, de bliver som nye.

mvh
/Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-02-08 10:43

Hej JN,

Før i tiden anvendtes en blanding af 2 dele destilleret vand og
1 del sprit. Det anvendes ikke mere.
Der anvendes væsker der går under forskellige betegnelser:
"Hydro-treated light destilate (petroleum)"
M/D Totco Instrumentation laver b.l.a. noget der hedder Gauge
Case Fluid W8 med et flammepunkt på +77 grader C. og frysepunkt
på -77 grader C.
Dertil kommer at disse væsker kan blandes eller erstattes af
lampeolie.
Kompasrosen, der jo vejer noget, har en indbygget hulrum og den
flyder i ballance med den påfyldte væske.
I bunden af kompasset sidder der en bælg som optager forøgelsen
af væskens volumen ved opvarmning.
Kompasset kan blive utæt af forskellige årsager men ofte bliver
det utæt i pakningerne, der jo foruden væsken inde fra påvirkes
af luften og temperaturen på ydersiden.
Alle væsketyper om kompasdele vil indeholde luft og skal
kompasset samles rigtigt og vedvarende virke uden en luftboble i
toppen, så skal delene lægges ned i væsken i et kar der kan
lukkes tæt og der tilsluttes en slange til toppen og over til en
vacuumpumpe.
Der vil boble luft fra væske og dene i, som regel, mere end en
time inden luften er trukket ud.
Herefter samles kompasset nede i væsken og tages ført op når det
er samlet helt og lukket.
Det er derfor at kompasfirmaet foreslår at du indleverer det til
dem, da de fleste ikke har det fornødne udstyr og derfor ikke
vil få det optimale resultat af en hjemmegjort reperation.
Noget andet er at de selvfølgeligt tager penge for deres arbejde
inc. forsendelsesomkostninger.
Vil du spare og selv vil fylde væske på under de muligheder som
du kan præstere, og tillige vil acceptere at der igen kommer
lidt luft tilsyne på toppen, så er det jo billigst selv at
forsøge sig som kompasmager. Når du kender teknikken med
påfyldning kan du så senere putte kompasset i dybfryseren og
derefter toppe op med væske inden væsketemperaturen igen stiger,
hver gang du synes at boblen bliver for stor. Ad åre vil
luftboblen blive mindre og mindre, alt andet lige.

Mvh/Harding

Fra : Lars Schmidt

Dato : 05-02-08 12:49

Nogen der ved hvor påfyldningen foregår på et "silva" skotmonteret
kuglekompas?
"Harding E. Larsen (slet PQSU7)" <harding@PQSU7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12022049260.110953797792781@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 19:30

Tak til alle for input !

Jeg starter så med at tage en tur til Weilbach for at få et overslag på en
renovering - og hvis det så er uden for økonomisk rækkevidde, bliver det en
"gør det selv" løsning.

(Heldigvis har jeg 2 af slagsens, så der er eet at prøve sig frem på)

venlig hilsen

JN