Hårvækst og sterilisering
Fra : lh

Dato : 04-02-08 18:47

Min lille Islandske fårehund blev steriliseret lige før nytår. Alt gik godt
ved det indgreb. Før den tid havde hun de fineste faner på "baglårene", men
de er nu næsten væk, eller minimeret en stor del. Før når man så hende
bagfra når halen lå over ryggen kunne man slet ikke se hendes numse eller
andre kønsorganer, det kan man nu. Jeg er meget ked af det fordi det
simpelthen er del af deres "udseende". Hun ser så "flad" ud nu.
Vil det ændre sig igen eller vil hårændringen være en bivirkning af at være
steriliseret, eller er det noget helt andet. Hun har ellers en pæn pels,
ingen sår, skel eller andet overhovedet.
Min træner har sagt jeg skal give hende en gærtablet hver dag. Hvad siger I?
Er det noget jeg skal snakke med dyrlægen om?

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-08 19:01

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I?
> Er det noget jeg skal snakke med dyrlægen om?

Jeg har hørt før, at der sker et eller andet med pelsen efter en
sterilisation eller kastration.
med min egen Cairn terrier er det nu modsat, det er sindssygt meget pels han
har, og når jeg trimmer ham, synes jeg at jeg kan blive ved og ved og der
ligger virkeligt store bunker af hår når jeg er færdig. Han blev kastreret
som 1,5 år, og er 6 nu.

Emma som også er steriliseret er der heller ikke været noget at klage over,
hun blev opereret i en periode hvor hun var sølle i forvejen, men hun er nu
ret flot i både pelsmængde og farve/glans. Om det også er foderrelateret kan
godt være.

du kan da roligt give hende et tilskud af gærtabletter, eller bio-alg
tangmel, som også er rigtigt godt til pelsen
http://www.husdyrhelse.com/group.asp?group=12&sub=0 Det er også et
naturprodukt og det virker, har jeg set på en shapendoes der også er en
steriliseret tæve med tidligere trist pels.
Så det synes jeg da at du skulle.

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 04-02-08 19:11

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a752bb$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> naturprodukt og det virker, har jeg set på en shapendoes der også er en
> steriliseret tæve med tidligere trist pels.

Tror du de flotte faner hun havde bagpå er tabt for altid, eller er det bare
til hormonerne er faldet på plads igen? Hun ser så forkert ud! Og som sagt,
det er en del af udseendet så jeg er også ked af de er væk - eller næsten
væk.Men klart jeg vil prøve med et kosttilskud.

lh

Fra : Anette

Dato : 04-02-08 19:29

lh wrote:
> [...]
> ud! Og som sagt, det er en del af udseendet så jeg er også ked af de
> er væk - eller næsten væk.Men klart jeg vil prøve med et kosttilskud.

En stor del at hendes hormonproduktion er væk, med sterilisationen. Du kan
rette en del op på pelsen med kosttilskud som Bio-alg og fiskeolie.

Min Dagmar, 8 årig schapendoes, blev steriliseret sidste år i maj og en
måned efter kunne jeg børste en "sweater til en voksen mand" af hende hver
uge.
Jeg vidste i forvejen at hendes pels ville blive anderledes, miste glans og
blive med strid i det - men at hun skulle tabe så meget og filtre så meget
( og så lige hende som HADER at blive børstet) *SUK*

Det tog knap ½ år med kosttilskud, før hun havde samme fylde i pelsen som
hun plejede . Den meget blanke bløde pels er ikke kommet igen. De sorte
områder er mere matte end de var før sterilisationen.
Det er lidt ærgerligt, men for hende ( og mig er det en lille pris at
betale for at slippe for de løbetider, som hver gang gjorde hende trist og
indadvendt i ugevis.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : lh

Dato : 04-02-08 20:04

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er lidt ærgerligt, men for hende ( og mig er det en lille pris at
> betale for at slippe for de løbetider, som hver gang gjorde hende trist og

Jeg har lige bestilt en gang BIO -Alg tangmel som blev foreslået, så det
vil jeg prøve. hvor lang tid skal jeg regne med hun skal have det før jeg
evt kan se et resultat og er det noget hun skal have resten af sine dage?

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-08 21:20

> [...]
> evt kan se et resultat og er det noget hun skal have resten af sine dage?

Den tæve jeg har set resultat på, skete der allerede noget efter en måneds
tid, men ting tager tid, også hår (-;
jeg så hende 3 måneder efter, og der var virkelig sket noget.
hun får fast bio alg i sit foder hver dag.
jeg vil da tro at det er noget du bør fortsætte med, da hun ikke selv
producerer det der skal til.
ligeledes kan du supplere med noget lakseolie, eller alm. fiskeolie, det kan
også give lidt ekstra til glansen.

Mvh. Marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-02-08 19:32

> [...]

> sagt, det er en del af udseendet så jeg er også ked af de er væk - eller
> næsten væk.Men klart jeg vil prøve med et kosttilskud.

Det er hormonelt betinget, jeg mener også at der medicinsk kan kompensere
for for det, prøv at ring og hør med din dyrlæge, men kan det gøres via
naturens egne sager, er det, ifølge min verden, at foretrække.
Jeg tvivler på, at det vi ændre sig, men det vil du se efter den næste
storfældning vil jeg tro.
jeg har lige siddet og googlet lidt på det, og der er både dem der har
problemer som du har med din tæve, og dem der oplever det modsat, som jeg
har gjort.
Men ærgerligt når man ellers har en flot pelshund som du har.
I det hele taget, så er en hund med kedelig pels et trist syn, det gælder nu
både de korthårede og dem med pels..

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 04-02-08 20:07

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47a75a0e$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Men ærgerligt når man ellers har en flot pelshund som du har.
> I det hele taget, så er en hund med kedelig pels et trist syn, det gælder

Enig, jeg vil virkelig gøre en indsats for at hun får en stor del af sin
flotte pels igen, jeg starter med det naturlige og se hvad der sker og om
der sker noget, og ellers bliver det en snak med dyrlægen. Dog vil jeg helst
ikke have hun får hormoner, så må jeg jo leve med det udseende hun nu har
fået. Men vi starter med Bio alg og ser hvordan det går.
tak for rådet.

lh

Fra : JB

Dato : 04-02-08 19:29

> [...]
>underulden vokser, og pelsen bliver sværere at holde. Jeg tror, din hund
>får pelsen igen, men måske bliver den mere ulden og død i det.

hilsen
Jytte

Fra : lh

Dato : 04-02-08 20:10

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> hilsen
> Jytte

Lige nu er det det modsatte her. Jeg har virkelig redt meget underuld af
hende i den sidste tid. Og hun har den lange pels fint på rygge og halen -
endnu. Det er mest de manglende faner bagpå der er væk - og det er jeg ked
af. Men kun tiden kan nok vise hvordan det vil gå. Det er jo også rimeligt
nyt - jeg mener det er jo kun en måned siden hun blev steriliseret.

lh

Fra : JB

Dato : 04-02-08 21:34

> [...]
>

> lh
>Jeg er næsten 100% sikker på, at din hund får pelsen igen og lidt til.

Hilsen
Jytte