overvejer hund, fæller den og være i
Fra : no-one

Dato : 04-02-08 14:16

Hejsa

Jeg har tidligere haft en totaldejlig Schæfrador, en virkelig skøn og
meget lærenem hund.

Overvejer at få hund igen, men hverdagen er blevet lidt anderledes.

Jeg bor i Sydjylland og arbejder på fyn 2 dage om ugen, så den skal køre
med på arbejde og 'bo' i bilen (bagenden af en land rover) når jeg er på
job.

Jeg vil kunne luften den ca. 5 gange om dagen, eller mere hvis det er
nødvendigt.

Men resten af ugen har jeg fri eller arbejder hjemmefra = meget tid med
hunden)

Det værste ved den hund vi havde var at den fællede rigtigt meget 2
gange om året.

Så jeg vil høre lidt om jeres hjælp og vejledning.

Hvilken hund opfylder (best) min ønsker:
*Skal fælle så lidt som muligt
*Skal (formegenligt) bruges til spor og vagt
*Skal kunne 'bo' i bilen vinter og sommer (læs ovenstående og jeg ved
godt at der skal være luft, tilsyn, vand og kabeltv når den er i bilen)
*Evt. kunne gå i hundegård både sommer og vinter(med isoleret hundehus
og adgang til vand og skygge)
*ikke for stor en hund
*lærenem
*glad for børn/mennesker altså et mildt sind.

HJÆLP ???

Jeg vil gerne have en Schæfrador igen, men der er måske et bedre valg.
(Den fæller jo meget)

Ser frem til at høre fra jer.

/HH

Fra : jopa

Dato : 04-02-08 14:25

"no-one" <noone@none.none> skrev >
> [...]
> *ikke for stor en hund
> *lærenem
> *glad for børn/mennesker altså et mildt sind.

Der findes jo kun en der opfylder alle dine ønsker og det er schæfer.

> HJÆLP ???
>
> Jeg vil gerne have en Schæfrador igen, men der er måske et bedre valg.
> (Den fæller jo meget)

Ja herregud strigl den så tager du det værste i opløbet.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : no-one

Dato : 04-02-08 14:27

jopa skrev:

> Der findes jo kun en der opfylder alle dine ønsker og det er schæfer.
Kan du fortælle hvor den skiller sig ud som ren schæfer frem for
blandingen med Labrador ?

> Ja herregud strigl den så tager du det værste i opløbet.

Jo Ja Det... er forsøgt, og gjort i stor stil :D

/HH

Fra : Hm

Dato : 04-02-08 14:46

Hej
giver helt jopa ret, en Schæfer, ja, den fælder 2 gange om året, det gør de
fleste hunde.
Så må du jo have en puddel, men hvad så med alle de andre krav

Hanne/ hvis hund faktisk fælder hele året

Fra : jopa

Dato : 04-02-08 14:52

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev

> giver helt jopa ret, en Schæfer, ja, den fælder 2 gange om året, det gør
> de fleste hunde.
> Så må du jo have en puddel, men hvad så med alle de andre krav
>
> Hanne/ hvis hund faktisk fælder hele året

Syntes også min fælder hele året sådan i en jævn strøm.
Når så den smider vinterpelsen plejer det at passe med at fuglene bygger
rede om foråret og det er jo genialt til redebygning

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Kim

Dato : 04-02-08 17:53

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> giver helt jopa ret, en Schæfer, ja, den fælder 2 gange om året, det gør
> de fleste hunde.
> Så må du jo have en puddel, men hvad så med alle de andre krav

Tjae, det har jeg jo så næsten løsningen på
Min schæferhan ragede lige løbetidsbukserne til side på konens storpudel og
bang, så hang de sammen de næste 20 min. :o|

De så mægtig tilfredse ud som de stod der og så hver sin vej 8o)

Nå... vi har lavet aftale med dyrlægen om at vi om 14 dage kommer forbi og
får scannet pudlen, så hun kan få en sprøjte hvis der skulle være noget. I
mellemtiden krydser vi fingre for at hun er tom, mens vi går bander over
hvordan fanden det kunne ske, når vi ellers er så omhyggelige med at holde
dem under opsyn i de perioder hvor det kan gå galt.

Konen siger at NU bygger jeg løbegård, så den er færdig inden den mindste
kommer i løbetid om en måneds tid
og så vil hun overveje om det er ok, at hundene ikke er i spisestuen til
spisetid, som hun ellers har hold på de skulle ha' lov til lige meget hvad.

Kim

Fra : jopa

Dato : 04-02-08 14:50

"no-one" <noone@none.none> skrev

> Kan du fortælle hvor den skiller sig ud som ren schæfer frem for
> blandingen med Labrador ?

Nervefasthed bla.
Holdbarhed. Den tåler en del derfor bla bruges den som tjenestehund all ower

Se min her:
http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=50

Kender et par stykker der har dem med på job hvor de blot snorker i bilen.
Min går primært i hundegård året rundt, og selvom det regner eller sner går
den ikke ind men ruller sig blot sammen.
De er utroligt hårdføre.
Ja de fæller men det gør vel alle hunde.
Om de fæller mere eller mindre ved jeg ikke da jeg altid har haft schæfer.
En god støvsuger og man er hjulpet godt.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 15:01

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:47a7181b$0$90270

> [...]
går
> den ikke ind men ruller sig blot sammen.

Ja og netop det med, at gå i en hundegård året rundt, kan man ikke rigtigt
byde en korthåret hund, der måske fælder i mindre mængder.

Så ville f.eks. en airedale terrier måske være en mulighed- men den skal jo
trimmes og ved heller ikke om den lever op til de andre krav....

Fra : jopa

Dato : 04-02-08 15:15

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev

> Ja og netop det med, at gå i en hundegård året rundt, kan man ikke rigtigt
> byde en korthåret hund, der måske fælder i mindre mængder.

Det kan de slet ikke tåle, og det ville være dyremishandling efter min
mening.
Schæferen lever op til de krav han stiller.
En blanding af labrador og schæfer vil nok aldrig gå med mindre den havde
schæferens hårlag.

Standarden siger, at schæferhundens korrekte hårlag er "Stockhår" med
underuld,
der danner et "panser" om hunden.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 15:38

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:47a71e04$0$90270

> Det kan de slet ikke tåle, og det ville være dyremishandling efter min
> mening.

Det er det nemlig og de korthårede fælder jo også- det er så bare kortere
hår, der falder af.

> Schæferen lever op til de krav han stiller.
> En blanding af labrador og schæfer vil nok aldrig gå med mindre den havde
> schæferens hårlag.

Ja, de er jo svært, at sige med den blanding- de kan jo falde ud, på mange
forskellige måder.

> Standarden siger, at schæferhundens korrekte hårlag er "Stockhår" med
> underuld,
> der danner et "panser" om hunden.

Ja- Bingo har ikke helt schæferpels- den er lidt blødere og knapt så meget
underuld, men længden er ca. den samme, så hun fryser heller aldrig uanset
vejret.

Fra : jopa

Dato : 04-02-08 15:57

> [...]
> underuld, men længden er ca. den samme, så hun fryser heller aldrig uanset

På schæferen er underulden som et lag hårdt presset rockwol der totalt skyer
vand og vind.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : HHAndresen

Dato : 05-02-08 15:42

jopa skrev:

> På schæferen er underulden som et lag hårdt presset rockwol der totalt
> skyer vand og vind.

Kom lige til at tænke på - MON schæfer-labrodor-blandingn kan klare sig
ude 24/7 ? Hvordan ser jeg om pelsen er 'god nok' til det ?

/HH

Fra : jopa

Dato : 05-02-08 22:08

"HHAndresen" <hhandresen@gmail____slet___.com> skrev

> Kom lige til at tænke på - MON schæfer-labrodor-blandingn kan klare sig
> ude 24/7 ? Hvordan ser jeg om pelsen er 'god nok' til det ?

Du kan mærke om den har et godt varmeisolende lag underuld.
Det er på min ikke noget man kan rede i.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : HHAndresen

Dato : 06-02-08 09:50

jopa skrev:
> "HHAndresen" <hhandresen@gmail____slet___.com> skrev

> Du kan mærke om den har et godt varmeisolende lag underuld.
> Det er på min ikke noget man kan rede i.

Undskyld, men jeg kan ikke helt forstå svaret, eller jo, det kan jeg
godt, men hvordan mærker man det ?

Tager med tomme og pejefinger og 'trykker' på pelsen og mærker om der er
et godt lag imellem ? (som de 5 kilo der er for meget på maveskindet ?

/HH

Fra : HHAndresen

Dato : 07-02-08 10:38

HHAndresen skrev:

> Kom lige til at tænke på - MON schæfer-labrodor-blandingn kan klare sig
> ude 24/7 ? Hvordan ser jeg om pelsen er 'god nok' til det ?

Det BLEV Blackie, Schæfrador på 6 mdr, der søgte nyt og kærligt hjem.
http://5330.dk/Blackie.jpg
Vi har lige haft en dejlig nat, uden piveri men hvor vi bare har sovet.
Og under morgen-luftning gjorde den både det ene og det andet - super,
den ved det ikke skal gøres indendørs.

Den kan rende rundt uden snor, og den kommer når man kalder, det er da
luksus :)

Vi havde godt nok en lille kamp om hvem der skulle betjene gearstangen
på vej hjem - men det lærer den nok når den får en dejlig tremme-box, og
ikke ligger i passagersiden af bilen.

Hvor skal jeg finde en billig box ??

Men stor tak for jeres hjælp (selvom jeg alligevel ikke valgte en schæfer)

/HH

Fra : pwh

Dato : 07-02-08 10:47

HHAndresen, skrev:

> Det BLEV Blackie, Schæfrador på 6 mdr, der søgte nyt og kærligt hjem.
> http://5330.dk/Blackie.jpg

Tillykke med ham.
Det er jo samme "race" som min Tyson, han er blanding af sort Schæfer og Labrador.
Du kan se ham her med han makkerinde Angel (Rotte/lab),
det er Tyson den store sorte og Angel den lille brune.
http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=8162

/Jens

Fra : HHAndresen

Dato : 07-02-08 10:57

pwh skrev:

> Tillykke med ham.

Takker mange gange - men sig det ikke til Blackie, men det er en tæve :S

Også tak til Marie

/HH

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-02-08 11:19

"HHAndresen" <hhandresen@gmail____slet___.com> skrev i en meddelelse

> Takker mange gange - men sig det ikke til Blackie, men det er en tæve :S
>
> Også tak til Marie

Uuups... nej fortæl hende det aldrig..LOL..
HUN ser rigtig fræk synes jeg..

Mvh. Marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-02-08 10:52

> Det BLEV Blackie, Schæfrador på 6 mdr, der søgte nyt og kærligt hjem.
> http://5330.dk/Blackie.jpg

stort tillykke!

Og held og lykke med ham fremover!

Mvh. Marie
-der tager hatten af for folk der vil og kan give genbrugsdyr en ny chance
i livet.

Fra : pwh

Dato : 07-02-08 12:02

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Og held og lykke med ham fremover!

Det er en tæve, sig mig følger du slet ikke med

> Mvh. Marie
> -der tager hatten af for folk der vil og kan give genbrugsdyr en ny
> chance i livet.

Går du da med hat

/Jens (som ikke går med hat)

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-02-08 15:36

"HHAndresen" <hhandresen@gmail____slet___.com> skrev i en
meddelelse news:47aad195$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> [...]
> sovet. Og under morgen-luftning gjorde den både det ene og det
> andet - super, den ved det ikke skal gøres indendørs.

Rigtig hjerteligt til lykke med den lille charmetrold, hvor er hun
dog sød. Jeg er godt nok meget imponeret over, at hun som 6 mdr's
hvalp er renlig. Hun må være godt opdraget.

> er da luksus :)

Ja, mon ikke. Hende skal du helt sikkert få megen glæde af i mange
år, og hvis du sørger for at give hende noget godt og lødigt foder,
så bliver hun snart en stor og flot hund. Jeg glæder mig allerede
til mange flere billeder af hende.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-02-08 15:46

Jeg fandt forresten lige et link til den blå avis. Der er nederst på
siden bure i alle prislag. Det kunne jo være at du kunne finde et
der.

Det vil også være dejligt, hvis du har hende i bur bag i bilen, og
kan åbne bagdøren til sommer når du er på arbejde på Fyn de 2 dage
om ugen. Så bliver der ingen problemer med en bil der bliver for
varm for hende at være i. Pøj pøj med det hele.

Fra : Søren LH

Dato : 07-02-08 19:36

"HHAndresen" <hhandresen@gmail____slet___.com> skrev i en meddelelse

> Det BLEV Blackie, Schæfrador på 6 mdr, der søgte nyt og kærligt hjem.
> http://5330.dk/Blackie.jpg

Hold op hvor er hun dejlig. Hjertelig tillykke

> Hvor skal jeg finde en billig box ??

På dba.dk. Men hvis hun skal ligge i den medens du er på arbejde, skal den
jo ikke være alt for lille.

Mvh
Søren

Fra : Battlefield's

Dato : 04-02-08 16:50

> [...]
> schæferens hårlag.
>
> Standarden siger, at schæferhundens korrekte hårlag er "Stockhår" med

Nu er en Labrador jo ikke en særlig kuldskær hund, hvis den ellers har den
korrekte dobbelte pels. Tænk på hvorfor den netop hedder labrador retriever!
Racen er skabt til at apportere fra vand oppe omkring Labradorhalvøen.
Men bortset fra det, synes jeg der er stor forskel på, om en hund sidder
flere timer i en bil eller om den er i en hundegård, hvor der er mulighed
for at bevæge sig og på den måde få varmen.
Og hvad så om sommeren, hvor der lynhurtigt bliver ulideligt varmt i en bil?
Nej, jeg mener ikke det er den rette måde at have hund på, hvorfor kan den
ikke være hjemme i de timer, hvor du ikke selv er hjemme?
Hilsen Vibeke, der aldrig ville byde mine 3 labradors at sidde i en bil en
hel dag.

Fra : Søren LH

Dato : 04-02-08 17:45

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at bevæge sig og på den måde få varmen.
> Og hvad så om sommeren, hvor der lynhurtigt bliver ulideligt varmt i en

Uanset hvor kort tid kan man ikke lade en hund sidde i en bil i solen. Og
står bilen i skyggen er der ikke varmere i bilen end andre steder.

> Nej, jeg mener ikke det er den rette måde at have hund på, hvorfor kan den
> ikke være hjemme i de timer, hvor du ikke selv er hjemme?

Det er da en rigtig god måde at have hund på. Hunden er mere sammen med
ejeren, end hvis den går hjemme. Hunden bliver jo selvfølgelig luftet og
leget med i frokostpausen. Den er altså kun alene i 4 timer ad gangen Hvis
den er alene hjemme, er den alene i omkring 9 timer ad gangen. Det er langt
at foretrække at tage hunden med på arbejde og ligge i bilen.

Mvh
Søren

Fra : Battlefield's

Dato : 04-02-08 19:37

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Uanset hvor kort tid kan man ikke lade en hund sidde i en bil i solen. Og
> står bilen i skyggen er der ikke varmere i bilen end andre steder.

Tjah... kan man være sikker på at bilen er i skygge hele dagen? Det ses jo
hver evig eneste sommer at der er hunde, der dør fordi deres ejere ikke
forstår, hvor varm en bil kan blive.
Og som jeg forstod det, er der her tale om en hel arbejdsdag.

> [...]
langt
> at foretrække at tage hunden med på arbejde og ligge i bilen.

Jeg synes nu det kommer meget an på den enkelte situation, mange gange har
hunden det bedre derhjemme. Nu kommer det jo også an på hvor længe man er
væk. Det kommer også lidt an på, hvilken bil vi snakker om, hvad jeg kender
til landrovere, så er de ret så kolde, hvis man ikke installerer varme i dem
(hvilket mange gør).
Hilsen Vibeke

Fra : jopa

Dato : 04-02-08 20:03

> [...]

Det kommer også lidt an på, hvilken bil vi snakker om, hvad jeg kender
> til landrovere, så er de ret så kolde, hvis man ikke installerer varme i

Schæfere er ligeglad med om bilen er kold

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Søren LH

Dato : 05-02-08 06:53

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tjah... kan man være sikker på at bilen er i skygge hele dagen?

Det er selvfølgelig en forudsætning. Af den grund tager jeg ikke hunden med
på arb. om sommeren. Men hvis jeg havde et sted hvor der stensikkert var
skygge, ville jeg da gøre det om sommeren også.

> Det ses jo
> hver evig eneste sommer at der er hunde, der dør fordi deres ejere ikke
> forstår, hvor varm en bil kan blive.

Er det et argument for at det ikke er godt for hunden at ligge i bilen? Der
kunne jo være ejere der forstod hvor varm en bil kan blive.

> [...]
> hunden det bedre derhjemme. Nu kommer det jo også an på hvor længe man er

Vi taler om en alm. arbejdsdag på 8 timer med transport hver vej.

> Det kommer også lidt an på, hvilken bil vi snakker om, hvad jeg kender
> til landrovere, så er de ret så kolde, hvis man ikke installerer varme i
> dem
> (hvilket mange gør).

Ja, en lille bil, kan hunden godt varme op. Til gengæld er der vare for
korrosionsskader på grund af kondens nede i tæpper m.v. Men forudsætningen
er da klart at hunden kan klare kulden. Det kan en schæfer for eksempel
sagtens. Det er en hyrdehund, som er beregnet til at opholde sig ude døgnet
rundt, året rundt.

Mvh
Søren

Fra : Harald Blaatand

Dato : 04-02-08 17:49

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> ikke være hjemme i de timer, hvor du ikke selv er hjemme?
> Hilsen Vibeke, der aldrig ville byde mine 3 labradors at sidde i en bil

Nej meget kan man sige om Labrador retrievere,men kuldskær er ikke en af
dem !

Hvordan får man 3 labradors til at sidde i en bil mere end en halv time og
stadig have noget der ligner en bil ?

Mine vil meget gerne passe på bilen og alt der kommer indenfor 10 meter
fra den bliver skældt ud så bilen "hopper"

- -

Fra : Hm

Dato : 04-02-08 15:13

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Så ville f.eks. en airedale terrier måske være en mulighed- men den skal
> jo
> trimmes og ved heller ikke om den lever op til de andre krav....

Kender en der altid har haft airdale, og de fælder skam også og især lige
inden de skal trimmes.

Hanne/som ikke ville lade sig skræmme af "lidt" hundehår

Fra : Søren LH

Dato : 04-02-08 17:41

> [...]
> http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=50
>
> Kender et par stykker der har dem med på job hvor de blot snorker i bilen.

Det har jeg også - no problem.

> [...]
> Ja de fæller men det gør vel alle hunde.
> Om de fæller mere eller mindre ved jeg ikke da jeg altid har haft schæfer.

Mange schæfere fælder rigtig meget. Min er lidt af et særtilfælde, den
fælder slet ikke, bortset fra i fældningsperioden.

Mvh
Søren

Fra : HHAndresen

Dato : 04-02-08 23:11

no-one skrev:
> Hejsa
> Ser frem til at høre fra jer.

Takker for alle svar og meninger - lad mig slå een ting fast, jeg vil
ikke lade en hund ligge i bilen i 8 timer
ikke lade en hund ligge i bilen i 25+ graders varme

Som jeg skrev har jeg fri og fine muligheder for at lufte hunden flere
gange om dagen, de 2 dage den er med på arbejde.

Finder jeg ud af at hunden trives bedre i løbegård får den lov til at
være hjemme.

Men mht. hunden, så er jeg nok blevet overbevist om at det er en schæfer
jeg skal gå efter.

Men hvad så nu... de får fra 500 kr og op til 10.000+ Hvad skal man
kigge efter...

Jeg er blevet tilbudt en 12 mdr. tæve til omkring 1500 kr. det lyder
ikke dumt syntes jeg. Men hvad er faren ved en 'brugt' hund frem for en
hvalp ? (ud over den er renlig :D)

mvh. HH

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 23:44

>Men hvad er faren ved en 'brugt' hund frem for en
> hvalp ? (ud over den er renlig :D)

Dårlige vaner, som ejeren pænt "glemmer", at fortælle om. Her kan i flæng
nævnes: Skør omkring og i biler, dårligt socialiseret på mennesker og andre
hunde + andre dyr, trækker helt vildt i snoren, angst hund og det med renlig
kan du heller ikke altid regne med.

Man kan selvfølgelig være heldig med en genbrugshund også, men når du nu vil
have en schæfer- ville jeg nok finde en hvalp. Det er hårdt, at rette op på
andre hundeejeres fejl.

Fra : pwh

Dato : 05-02-08 06:11

Buffy, skrev:

> Man kan selvfølgelig være heldig med en genbrugshund også, men når du
> nu vil have en schæfer- ville jeg nok finde en hvalp. Det er hårdt,
> at rette op på andre hundeejeres fejl.

Det skal man ikke have læst ret længe her i gruppen for at erfarer,
der skal bestemt værer overskud til det for at gå ind i det.

/Jens (som kun vil have hvalpe)

Fra : Anette

Dato : 05-02-08 21:57

pwh wrote:
> Det skal man ikke have læst ret længe her i gruppen for at erfarer,
> der skal bestemt værer overskud til det for at gå ind i det.

Hmm så slemt er der jo heller ikke at få en genbrugshund, hvis man tænker
sig om.
Jeg har haft bøwl med to af mine i alt 6 genbrugshunde - og med begge to
vidste jeg hvad jeg gik ind til, fordi de blev formidlet privat.
Omplacering via opdrætter eller via hundetræner/adfærdsbehandler giver en
god indsigt i hvad det er for en hund man vil dele hjem med.
Men klart der skal gøres en indsats - hvilket der jo også skal når man
anskaffer sig en hvalp
Jeg har hvalp nu - og synes næsten det var nemmere at træne de voksne, end
den lille orm der bare drøner rundt som en skoldet jeg-ved-ikke-hvad, hele
tiden
Ikke mindst, var/er de andre renlige

Der er iøvrigt lige kommet en super skøn, meget aktiv, 7mdrs labrador han,
klar til videre formidling fra vores træner
www.dyreadfaerdsklinikken.dk

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 06-02-08 10:48

Anette, skrev:

> Hmm så slemt er der jo heller ikke at få en genbrugshund, hvis man
> tænker sig om.

Måske ikke, men jeg synes det er lidt af et lotteri.

/Jens

Fra : HHAndresen

Dato : 06-02-08 12:34

pwh skrev:

> Måske ikke, men jeg synes det er lidt af et lotteri.

Men med tanke på at give en hund et nyt kærligt hjem kan man jo også
hjælpe, tidligere ejer, hunden og sig selv.

/HH

Fra : pwh

Dato : 06-02-08 13:24

HHAndresen, skrev:

> Men med tanke på at give en hund et nyt kærligt hjem kan man jo også
> hjælpe, tidligere ejer, hunden og sig selv.

Det var skam heller ikke for at kriticerer dem der tager genbrugshunde,
det har jeg kun respekt overfor. Man skal bare værer realistisk
i forhold til at der kan følge nogle uforudsete probs med i købet.
Jeg har set det mange gange IRL og læst om det gentagene gange her i gruppen
at folk har kæmpet længe med den slags, så det skal man værer afklaret med.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 06-02-08 13:29

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> [...]
> gruppen
> at folk har kæmpet længe med den slags, så det skal man værer afklaret

Problemet er vel ikke større end hvis man køber en hvalp af ubestemmelig
race, der ved man heller ikke helt hvad det ender op med.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 13:40

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:47a9a825$0$90262

> Problemet er vel ikke større end hvis man køber en hvalp af ubestemmelig
> race, der ved man heller ikke helt hvad det ender op med.

Det kan ikke helt sammenlignes, for en hvalp kan man jo selv præge og forme
fra starten af.

Fra : pwh

Dato : 06-02-08 13:49

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Problemet er vel ikke større end hvis man køber en hvalp af
> ubestemmelig race, der ved man heller ikke helt hvad det ender op med.

Der skal du da trods alt stadig ikke kæmpe med den forrige ejers
eventuelle manglede opdragelse eller hvad der ellers kan værer af probs.
Men rigtigt nok, med en X-blanding må det også værer lidt af et lotteri.

/Jens (med 2 hunde og 3 racer)

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 13:42

> Men med tanke på at give en hund et nyt kærligt hjem kan man jo også
> hjælpe, tidligere ejer, hunden og sig selv.

Det kan du helt sikkert, men du spurgte jo selv om de ulemper, at der kunne
være og dem fik du så. Du skal så heller ikke være naiv og tro, at den
tidligere ejer giver dig alle fakta omkring hunden....

Fra : pwh

Dato : 06-02-08 13:52

Buffy, skrev:
> [...]
> kunne være og dem fik du så. Du skal så heller ikke være naiv og tro,
> at den tidligere ejer giver dig alle fakta omkring hunden....

Nemlig, det kan værer fristende at skulle slippe for renlighedstræning
og alt det basale, det var min egen tanke i sin tid.
Idag er jeg så glad for at jeg fik Tyson fra hvalp af,
tvivler på at jeg nogensinde vil have andet end hunde fra hvalpe af.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 05-02-08 10:06

> Som jeg skrev har jeg fri og fine muligheder for at lufte hunden flere
> gange om dagen, de 2 dage den er med på arbejde.

Hunden vil elske at være i bilen, få et stort bur, så du kan have bagklappen
åben, så er der noget at kikke på og dejlig frisk luft.
Om vinteren er en rigtig god dyne rar at ligge i.

> Finder jeg ud af at hunden trives bedre i løbegård får den lov til at være
> hjemme.

Den kan sagtens trives i en løbegård, men jeg er ikke i tvivl om den heller
vil med i bilen.

> Men mht. hunden, så er jeg nok blevet overbevist om at det er en schæfer >
> jeg skal gå efter.

Helt sikkert et godt valg.

> Men hvad så nu... de får fra 500 kr og op til 10.000+ Hvad skal man kigge
> efter...

køb ikke af brugshundelinier - omkring 6000 - 7000,- er nok prisen.
Kender du ikke nogle som er i schæferkredse?
Ellers må du ud at kikke forskellige steder, men alt dette kender du nok
til.
Køb en med DKK stamtavle.

> Jeg er blevet tilbudt en 12 mdr. tæve til omkring 1500 kr. det lyder ikke
> dumt syntes jeg. Men hvad er faren ved en 'brugt' hund frem for en hvalp ?
> (ud over den er renlig :D)

Lyder måske lidt billigt, men der kan jo være mange grunde til man vil af
med sin hund, kender du familien??
Men ellers tag ud og kik på den og familien, hvis du syntes om den, så få
hende med hjem på prøve i en 14 dages tid og tænk dig så godt om, der skal
ikke være noget "måske kan vi leve med dette" i beslutningen.

Du kan nemt have en hvalp med på arbejde i din bil, du har jo mulighed for
at lufte tit, så får du til gengæld en hund der hurtig er renlig,

Hanne/ som har schæfer og som ville vælge en hvalp